Milletrecento

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

Miten Siatan kone eroaa vakiomallista, Tehoja enemmän mutta millä ratkaisuilla ne on tuotettu?
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

No siitä olisi tarkoitus ottaa selvää! Päällepäin ainakin tuuletin ja venttilikansi ovat erilaiset, ilmeisesti nokka-akselissa ja kannessa on jotain eroa. Esitetiesoiaaa teholukema vaihteilee 82-95 hv / 6200rpm välillä ja jossain mainittiin, että kaasuttimessa on jotain eroa. Täytyisi ottaa irti vakio 1500 116c moottori rinnalle, miksei myös FSO:n 125p kone, kunhan talvesta selvitään!
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Punainen varaosa-1500 teurastettu, rekisteriotteen mukaan kone ei ollut sen alkuperäinen, vaan muutoskatsastettu tähän yksilöön 70-luvun alussa. Seuraavaksi lähtee tuo sininen 1500C paloiksi, siitä kyllä kunnostaisi vielä, mutta onko kiinnostuneita?

Täällä olisi nyt myös viiden 1500:n ovet ja luukut jouten, nappaan yhdet siistimmät kahvat ja lukot talteen, loput saisi huokeasti. Ovipahvit, lasit jne siis mukaan. Löytyy myös uusi 1500:n takaovi.
Mikko K
GFF
Viestit: 89
Liittynyt: 22.04.2012 20:36
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Oletko aloittanut tätä Projektia..??
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Hissukseen juu, tosin uuden harrastehallin myötä pakko purkaa näitä varaosaraatoja välillä nurkista, että saan kaikki varsinaiset projektit lämpimään ja enemmän tilaa peltihommiin. Tuleepa malli hyvin tutuksi samalla. Raatoa paloitellessa tuli muuten todettua, että tällaisen kori on lähes lattiattomanakin ja läpimätänäkin yllättävän tukeva, samanikäisessä Alfassa etenkin takapää on aika vetelä rakenteeltaan.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Samoin 6-sylinterinen malli on melko heppoista tekoa, vähänkään ruosteisena venyy ja vanuu joka suuntaan. Selvästi jonkinlainen suunnitteluajattelun muutos tapahtunut näillä tietämillä. Vanhemmissa itsekantavissa kori lepää pohjan varassa, loput on lähinnä kasattu siihen päälle enemmän ulkonäkö- kuin jäykkyysajattelulla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Piti tämän viikon aika purkaa lihoiksi myös tuo sininen 1500, mutta jotenkin juutuin koluamaan sen koria ja leikkelemään punaisesta raadosta korjauspaloja. Keula on siinäkin aivan mätä, kuten helmat ja takakontin pohja, mutta minusta siinä on potentiaalia ja kun on noita korjauspeltejä kertynyt, niin ehkä astetta rajumpi kilpuri tästä sitten syntyy. Milletrecento saisi vielä odotella. Tähänkin tulee varmaan korjaupalojen takia alkupään takavalot ja maski jos ryhdyn tästä tekemään.

Samalla tuli kunnostettua hankkimani 60-luvun alun Faip F-68 rengaskone käyttöön. Se maksoikin itsensä nopeasti, kun parissa päivässä sain purettua parikymmentä vannesarjaa odottamaan puhallusta.

Sitten kysymyksiä: 1. Miten saan ovien saranoiden ristipääruuvit auki, muuta kuin vastakierresarjalla? Tarkoitus on vaihtaa kaikki ovet parempiin ja saranatapin lyöminen ei taida onnistua. 2. Olisiko 132:n alatukivarsia? 3. Mitkä perävälitykset 1300/1500/farmarissa/FSO Pollessa on? Onko 132:een lukkoperää?

Jos joku tarvii kehnoja penkkejä, nelvollisia ovia tai luukkuja 1300/1500 Berlinaan, voin varmasti auttaa. Toki tuon 1500:n ehtii vielä ostaakin ennen kuin jatkan rakentamista!
Liitteet
Naama on aika ruvella, myös sisälokasuojat on pakko vaihtaa kokonaan.
Naama on aika ruvella, myös sisälokasuojat on pakko vaihtaa kokonaan.
Tyyppivika, onneksi punaisessa raadossa oli Lokarit ja terveemmät keulapellit.
Tyyppivika, onneksi punaisessa raadossa oli Lokarit ja terveemmät keulapellit.
Etuhiekkapelti pitää tehdä.
Etuhiekkapelti pitää tehdä.
Konehuone perattu.
Konehuone perattu.
Pellin alla oli linnunpesä.
Pellin alla oli linnunpesä.
Pientä laittoa...
Pientä laittoa...
Liian hyvä perä!
Liian hyvä perä!
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja VTO »

Jos ei ole ovien ristipäitä pahasti runnottu, niin iskumensselillä muistan kauan sitten irrottaneeni. Nyt en vain ole varma, miten siinä oli tilaa, Mutterimopoon voi myös laittaa adapterin ja kunnon ristipääkärjen. Jaksaisi ehkä painaa kahdella kädellä, niin saisi tukevan väännön. Iskumeisselin kanssa piti ainakin käyttää moskaa.
Toisaalta, miksi ei sitä tappia voisi lyödä ? Antaa vaikka pillistä kuumat ensin ja pitää pyytää kaveria pitämään moskaa olapuolella kun nuijii.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Saranoiden ristipääruuvit on lähteneet iskumeisselillä. Kannattaa hommata tasan kantaan sopiva pää, muuten voi mennä porahommiksi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja vvieri »

On myös auttanut kun takoo ensin ruuvin keskelle vasaralla ja sellaisella ristipäämeisselillä, jossa on vasaralla lyömistä varten paikka kahvan päässä. Tärähtelee liikkeelle kivasti.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Eihän nuo ulkopellit huoleta, kun olisi uudet tilalle, mutta etulattia osoittautui sen verran mädäksi että pitäiai vääntää kantavat palkitkin keskeltä uusiksi ja jalkatilasta näkyy pyöräkoteloihin suoraan. Harkitaan nyt hetki, ehkä menee kumminkin osiksi.

No, purkaminen jatkui taas eilen koneen ja vaihteiston poistolla ja lattioiden esiin kaivamisella. Keulan mädän osan leikkasin jo osittain edestä, että alempaa koteloa voisi uusia. Tähänkin oli vaihdettu kone, koska lohkon kyljessä luki Polski Fiat 115.
Liitteet
Lattia on aika huono.
Lattia on aika huono.
Pientä laittoa...
Pientä laittoa...
Rimmed762
Viestit: 90
Liittynyt: 16.04.2019 22:06

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

1300ti kirjoitti:3. Mitkä perävälitykset 1300/1500/farmarissa/FSO Pollessa on? Onko 132:een lukkoperää?
!
Lähes kaikissa FSO:n takavetoisissa on 10/41. 1.6-litraiset ovat eri välityksellä.
Oma lisenssi-projekti FSO Polonez 1.5SLE -88
Ja toinenkin FSO 125p pickup -85
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Rimmed762 kirjoitti:
1300ti kirjoitti:3. Mitkä perävälitykset 1300/1500/farmarissa/FSO Pollessa on? Onko 132:een lukkoperää?
!
Lähes kaikissa FSO:n takavetoisissa on 10/41. 1.6-litraiset ovat eri välityksellä.
Lavapollessa lyhempi, arvioisin lähelle 4,5
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Aika lohduttoman näköinen on jo koppa. :oops: Ei saisi koskaan toisten projekteja "lytätä" (itsekin kokenut moista kavereidenkin taholta) mutta kyllä melkein hankkisin paremman aihion. Noita on välillä kuitenkin ihan järkevään rahaan ollut tarjolla ja useitakin ollut lähivuosina kaupan. Eihän tuohon lopuksi jää kuin pieni suikale kardaanitunnelia kun kaiken korjaa pohjasta ja helmoista. :shock:
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Vastaa Viestiin