Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3)

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3)

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Taloudessa on pakko olla pari autoa kun itse milloin missäkin ja pari junioria kotosalla, joten hiljan heräsi ajatus paivittää pari germaania vähän likemmäs etelän lämpöä.. Niputetaan siis vähän päiväkirjaa omista nykyisistä käyttökulkineista, joista kyllä toinen vähän vääränmerkkinen tänne :oops: Kyseessä kuitenkin pari "nollaysiä", niin toivottavasti ei tästä mitään kunnossapidon raamattua tule edes yhdistettynä. Sinällään mukava vertailu, että molemmat noin 10 k€ autoja ostohetkellä. Pientä esittelyä:

Oma käyttis: -09 120 Multijet Delta, "Työkulkine". Ostettu 113 tkm kohdilla, vajaan viikon vasta ollut ajossa ja alta 1000 km, joten ei ihmeitä kokemuksia. Kone on luonteeltaan vallan kiva, voisi luulla helposti tehokkaammaksikin ja voima on käyttökelpoista. Vallan letkeä ajaa ja ohitellakkin. Voisi huvikseen käyttää rullilla, niin tietäisi onko oikeasti vain 120... Kylmällä kelillä kone tahtoo tyhjäkäynnillä tärrätä kabiiniin, mutta taipumus katoaa heti tyhjäkäynnin yläpuolella joten olkoot. Taisi taksimiehen Deltajutussa Bellissimassa olla taannoin samaa juttua... Kuluttelee vajaat viisi litraa sataselle jos näyttö pitää kutinsa. Liian vähän vielä kilometrejä sanoa varmaksi, mutta ei se paljoa vie. Ompa matka-ajossa saatu jopa 4,2 tauluun. Kylmänä jokin vähän huonolla tiellä resonoi jossain vaihdekepin suojamuovien tienoilla ja vilkut ei tahdo pysyä päällä jos huolimattomasti tökkää. Jos reilummin pakkasta niin ei pysy vaikka huolellisestikkin tökkää. Lämpimämpänä pelaa. Muutenkin viiksien tunto on kehnonlainen. Pissapojan logiikka on hämärä, automaatti haluaa päättää paljonko sitä vettä tuulilasille oikein annetaan. Penkkien niskatuet voisi olla paremmat, leveämmät ja vähän ottaa niskaakin eivätkä olla vain kapeat levyt pään takana. Itse tunnun aina valuvan vähän oikealle ja sitten pää alkaa lipsua niskatuelta alas. Muuten penkit tuntuu vallan hyviltä ja takapenkkien pituussäätö mahdollistaa kivasti reilummankin tavarankuskaamisen kuin myös tilaasyövät turvaistuimet taakse. Ohjaustunto voisi olla keskialueella parempi ja toisaalta palautus on kuitenkin etenkin risteyksissä turhankin terhakas omaan makuun. Toisaalta alla on puolikuntoiset hakkis 4:set, joten vakaus voi parantua renkailla. Jousitus on ehkä vähän turhan pintakova, voisi harkita jousisatsia (tai nostaa ajonopeuksia :twisted: ). Moisella kai voisi parantua. Vakkariviiksen lisääminen akuutein asia. Kokonaisuutena kuitenkin tykkään.

Vaimolla -09 159 Alfa 1,9 JTDM farkku, "Perhekulkine". Ostettu 167 tkm kohdilla, olikohan noin kuukausi sitten ja mitä lie kilometrejä sittemmin tullutkaan. Tähän tuli heti hommattua Novitecin boksi, eli noin 180 kaakkia pitäisi nyt olla. Ainakin tyhjäkäynti sai korvin kuultavaa särmää tuolla ja näin talvikelissä luistonesto saa tehdä töitä kokoajan jos vaan komentaa, eikä siten oikein ole havaintoa vielä suorituskyvystä, mutta käytännössä varmasti riittävä. Tässähän on jo käsittääkseni jarruilla tehtävä tasauspyörästön "lukko". Vetopito on kyllä makea ja selkeästi pieksee Deltan. Mutkassakaan ei vetele keulaa, ei suttaa, menee vaan sen mitä 2-veto voi. Tosin jarrut taitaa kärytä vähän aika helposti :roll: Kuluttelisikohan jotain 6..6,5 l tienoille, tosin ajo keskimäärin lyhyempää pätkää mitä Deltalla. Voisi olla sisätiloiltaan isompikin, mutta oli tiedostettu kompromissi. Kuitenkin istuimet mahtuu ja vaunut konttiin ja tilaakin jää, joten riittää. Itse (~183 cm) joudun ehkä sentin pari tinkimään ajoasennosta kun on turvaistuin takana, mutta tuon kanssa pärjää. Pissapoika muuten toimii kuin ajatus. Kerran vakkari ehkä katosi kun vaimo oli liikenteessä. Itse kun menin kokeilemaan niin toimi. Tosin virrat oli pois välissä. Kuskin penkin lämppäri toimii toisinaan ja toisinaan ei. Takaluukussa voisi olla kahvakin, tai jopa automaagisähköluukku niin ei olisi sormet niin ravassa aina. On tässä kuitenkin jo avausnappi logossa, ettei tarvitse sisältä avata. Tykkään, vaikka tuntuukin ajossa enempi "tykkilavetilta" mitä Delta.

En ole vielä ehtinyt sovitella noita "lisävarusteita" ristiin, eli mahtuuko istuimet ja vaunut yhtäaikaa Deltaan, jos vaikka jonkin oman reissun heittäisi välillä Alfalla. Saa nähdä karkaako ylläpitokulut taivaisiin kun taloudessa on nyt kaksi italialaista. Toivottavasti ei ja jokunen ihmettelijä saa vähän mietittävääkin. Itseä ainakin hymyilyttää lähtee sitten liikkelle millä vain kokoonpanolla :D

Mitä sitten näihin verrattuna olisi saanut tuolla noin 10k€/kpl? Itse en ainakaan löytänyt mitään edes etäisesti mielenkiintoista tai potentiaalista ajatteli miten vain. Mahdottoman pieniä, älyttömät kilometrit tai vanhoja. Itselle tuo naftan poltto on ihan järkiseikka, toinen kampe olisi voinut olla kumpi vain. Tuli vain siisti diesel Alfa eteen. Itsellä kyllä tuo 159 oli vähän takaraivossa, toisen merkissä ja mallissa taas oli pelivaraa (jossain määrin vain toki). Tuli vain hyvä Delta eteen :D
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: mk3 Delta ja 159 Alfa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kilometrejä rullattu. Deltaan enempi ja Alfaan vähempi. 116 tkm alkaa olla Deltassa. Herättänyt hassusti huomiota kun pomokin oikein lähtiessään tuli pihalta takaisin ja kysyi, että mikä ihme tuo oikein on. Yksi työkaveri jotain kommentoi, että olet sitten ranskalaisiin sekaantunut.. Juuei.. Perversioista sähkövikoihin on saanut kuulla enempi kuin vähän.

Tuli Deltan lasiin joku pienemmän puoleinen siirtolohkare 5-tiellä. 4 kaistaa ja keskikaide eikä edellä ketään, eli toiselta puolen tietä kuitenkin vielä tuli. Kunnon kraatteri ja noin 2 cm halkemat joka suuntaan samantien. Katselin heti matkalta Lahdesta lasiliikeen ja kävin porauttamassa. Oli sen verta iso lusmu ettei paljoa takuuta työlle lupaillut. On nyt kuitenkin toistaiseksi pysynyt kasassa. Samalla tuli kysyttyä uuden lasin hinta joka oli 430 e asennettuna ja on kuulemma ruskean sävyinen akustiikkalasi tässä. Lasivakuutus olisi vähän hiinä ja tässä, mutta itsellä nyt hyvä kasko ilman tuota ja lasivakuutus nostaisi hintaa liki 150 e/v niin ei kannata millään. Keskelle alas tuo tuli, niin vaikkei mikään näkymätön edes tuo korjaus ole, niin ei haittaa jos vain kestää.

Huono ohjaustuntumakin parani kun tajusi tarkastaa rengaspaineet :oops: Oli noin 1,5 bar kaikissa, ei kumma että oli niin velton tunnoton. Oli niin tasaiseen, että epäilyttää josko olisi katsottu huonolla mittarilla, tai sitten todella hämärästi kaikki vajentuneet tasaisesti. Mutta ny on parempi, tosin pintakovuus paheni. Renkaat kyllä XL runkoiset ja hyväkin niin, itsellä vähän huonoja kokemuksia Nokialaisten rungoista. Purkaantuneet ennen kuin likikään pinta loppunut.

Kesärenkaat pitäisi ostaa, vanhat liki sakoilla. 16" 205/55:t ei onneksi ole arvokkaita. Taidan katsella jotkin hiljaiset ja herkästi rullaavat. Dunloppia tai ehkä jopa Savaa..

Matkapainotteisessa ajossa vienyt jotain 4,1..4,3 tienoilla satasella jollain noin 80 km/h keskinopeudella. Tosin pitäisi tankkaamisista vielä laskea pitääkö kompuutteri kutinsa. Ei se kyllä paljoa vie. Tuohon nähden suorituskyky on aika kiva, liikkuu kuitenkin vallan kivasti liikenteen rytmissä. Jopa pirteästi voisi todeta.

Alfassa takakontin avausnappi luukussa jurppii jotain. Pitänee kurkata onko kytkytin hapettunut vai mitä. Ostettaessa en edes löytänyt tuota, oli jotenkin ryytynyt jo silloin. Voimalla alkoi liikkua, mutta nyt toimii satunnaisesti. Liian vähän itse tällä ajelen. Kesärenkaat jo elämänsä ehtoopuolella myös, ei tosin vielä likikään sakoilla. Voikohan muuta etsiä alle kun Giugiaron suunnittelemaa Vredesteinia..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: mk3 Delta ja 159 Alfa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Deltalla alkaa 120 tkm lähestyä ilman ihmeitä. Vakkariviiksi olisi nyt pöydällä. Jos tuota yrittäisi kokeilla asentaa.

Alfakin korjasi itsensä ennenkuin ehdin sitä aloitella ihmettelemään ja takaluukun avaus on sittemmin toiminut. Siinä mielessä murhetta, että kytkin on alkanut osoittaa lipsumisen merkkejä. Täytyy siis boksi rapsia irti ja alkaa suunnitella kytkinremonttia. Jotain pikkuisen parempaa tuonne kaipaisi.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: mk3 Delta ja 159 Alfa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Paiskataampas perhepotretti:

Kuva
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: mk3 Delta ja 159 Alfa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ollut jokusen viikon kunnon koeponnistusta reilussa talvessa. Muutaman asteen -30 ympärillä heilunut lämmöt ja italiaanot vaan kulkee. Riittää sisällekkin lämpöjä vaikkei keulilla mitään pahveja ole. Alfa on pikkuisen lämpimämpi mitä Delta, mutta viehän se naftaakin noin litran verran enempi. Kaupungissa kyllä molemmat tiputtaa lämmöt normaalista jo näillä keleillä, sen sijaan 80 alueella on nätisti normaalit lämmöt eikä lämppäreitä tarvitse huudattaa täysillä 8-)

Alfan akku on aika finaalissa eikä taida olla edes dieseliin kuuluva. Varmaan 7 cm liian lyhyt akkutelineeseen. Nipan napin on vielä pärjännyt, mutta akkukauppaan on mentävä. C-Tekki ollut kiinni aina toisinaan. Ei vaan ole ollut kerkiävinään. Delta yksi aamu vähän nikotteli kun pakkanen oli siellä -32 tienoilla. Oli ollut kolmisen tuntia lohkossa, mutta silti sahuutti hetken, että heräsi tulille. Seurauksena check engine paloi. Tosin tuo valo katosi itsekseen kunhan oli lämmennyt ja käynyt sammuksissa.

Kaikenlaista huolto-osaa on laatikollinen tallissa. Deltassa on jarrut jo parhaat päivänsä nähneet joten paloja ja levyjä kasa. Öljytkin pitäisi vaihtaa ja muutkin filtterit. Alfaan voisi ilmansuodattimen, raitisilmafiltterin ja pyyhkijän sulat vaihtaa. Deltahan pitäisi vielä kohtapuoleen katsastaakkin, tai ainakin saisi jo.

Deltassa taitaa olla nyt mittarissa jotain 135 tkm tienoilla ja Alfassa hyvin liki 50 tkm enempi.

Vähän on kyllä elo tylsää italialaisten käyttisten kanssa. Pitäisiköhän hommata volkkari :lol:

Vähän tuota miettinyt, että lipsuuko Alfan kytkin kuitenkaan. Kierroslukumittaria kun seuraa, niin se ei liiku ihan sulavasti, vaan ikäänkuin pienen hetken välein aina nytkähtää. Boksin kanssa tuota tietty oikein kyttäsin. Nopeammassa kiihdytyksessä tuota ei huomaa, mutta isolla vaihteella vedättäessä huomaa tuon viisarin temppuilun. Samaa tekee myös ihan kevyellä kaasulla vedättäessä, joten on rundarin ominaisuus eikä oikeasti moottorin kierrokset tee tuota. Täytynee vielä laittaa boksi kiinni ja tutkia uudelleen oireileeko se kytkin vai ei. Voi kyllä olla kevään kokeiluja, näin lumella kulkee ihan riittävästi.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: mk3 Delta ja 159 Alfa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Olosuhteiden pakosta jompi kumpi taitaa joutua myyntiin jollain aikavälillä. Jos jotakuta kiinnostaa, niin saa ottaa yhteyttä. Sinällään molemmat hyviä ja toimivia autoja jotka erottuvat massasta edukseen. Kuvia saa jos haluaa.

Alfassa kesärenkaat menee uusiksi ja Deltan talvirenkaat taas ei enää hurraa-huutoja herätä.

Alfassa on nyt jo kontissa uusi Yuasan akku.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: mk3 Delta ja 159 Alfa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Laitetaampa tännekin pitkästä aikaa muutama rivi.

Tuon akun tosiaan lopputalvesta laittelin Alfaan uusiksi.

Keväällä tuli Carfin ratapäivillä tuhottua Alfan vaihtokunnossa olevat kesärenkaat loppuun ja sitten alle meni Hankookin S1 Evo2:t. Muuten tykännyt, mutta hitusen hiljaisemmatkin voisivat olla. Ennen ratapäiviä vaihtelin etupiiriin jarrunesteet ja jarrut toimikin moitteetta vaikka jonniin verran tuli kierroksia kerättyä. Kytkinkään ei oireillut mitään vaikka sitä aika lailla seurailin.

Tosin jarrut alkoi olla elämänsä ehtoopuolella ja vähän joku levykin siellä juputteli. Tuli tuolla kuitenkin kesä noin ajeltua. Nyt otin tuosta hiljan jarrut auki ja laittelin kaikki uutta. Edestä meni männätkin uusiksi kun noista oli vähän kromit kuorineet. Samalla tuli etusatulat pestyä huolella kun kerta täysin purkamaan joutui. Ei niistä nyt uudenvaroisia tullut, mutta ihan suht siistit. Kuitenkin käyttöauto, niin en noita alkanut vimpan päälle hiplaamaan.

Kuva

Nyt pitäisi uudet männät olla paremmalla ja kestävämmällä pinnoitteella. En pidä hirmu pahana kun näihin 4-mäntä Bremboihin sai tiivisteet ja männät noin 40 e / kulma. Kaikki levyt ja palat oli joku noin 300 e. TRW:tä ja Bremboa, joten ei edes ihan halvinta mahdollista. Halusin kuitenkin sellaista alle millä voi rataakin kiertää. Toivottavasti nuo on laadultaan hyviä.

TRW:n levyissä oli fiksusti nuo epäoleelliset pinnat maalattu jo valmiiksi:

Kuva

Takapäähän piti tehdä erikoistyökalu männille:

Kuva

Toimi hienosti.

Täytyy hattua nostaa edelliselle huoltajalla. Oli pultit kuparissa jne ja mitään ei tarvinut taistella irti niinkuin jarrujen kanssa yleensä. Takana yksi liukutappi oli vähän jumissa, joten tuota piti hitusen suostutella irti. Muut liikkui ihan sormenpäällä. Putsaus ja jarrurasvaa. Samalla tietty vaihtelin uudet nesteet koko systeemiin. Tässä on muuten jarruissa torx-kantaisia pultteja, piti itselle investoida torx-hylsyt jotta sai nuo purettua.. Siis tällaisia:

Kuva

Hitusen oli maalia kuorinut etupyörien takaa, niin rapsuttelin nuo auki, Noveroxia ja maalia päälle sekä laittelin kiinni jo aiemmin hommaamani 159 orkkis kuraläpät. Nyt ei pitäisi olla tuon helman pään niin kovilla. Eihän kuraläpät ikinä mikään kaunistus ole, mutta tuossa kyllä ajaa funktionaalisuus ulkonäön edelle etenkin kun jonniin verran näkee hiekkateitäkin. Oli tuossa aiemmin suojateipit olleet, mutta eihän nuo kauaa kiviä kestä.

Absit jurppii jotain ja samalla kun jarruja tein, niin kiertelin nuo anturit ja vasen etu antaa muista poikkeavia lukemia. Kokeillaan tuo vaihtaa ja jollei tokene, niin sitten on vietävä piuhan päähän. Toisen lähivalon huomasin kanssa palaneen, uudet polttimot on kyllä jo tallissa. Pitänee laittaa. Rekisterikilven toinen valo on myös pimeänä. Jännä, että tuo osaa herjata tuosta kilpivalosta, mutta ajovalosta ei virka mitään :lol: Kai se meinaa, että tuon huomaa muutenkin. Tai sitten se kilpivalo on se tärkeä..

Alfa lähestyy kovasti 200 tkm rajapyykkiä. Delta taitaa olla noin 155 tkm kohdilla.

Deltalla ei ole tehty juuri muuta kun ajettu. Jarrurojut on siihenkin hyllyssä. Kerran jo luulin, että joku pala loppui, mutta olikin vaan joku kivi jumissa ja rohisi. Laitoin vielä vanhat talvirenkaat Deltan alle näin syksyksi. Noissa on joku 4 mm jäljellä. Taidan tuohon laittaa kitkat alle seuraavaksi. Kuitenkin etupäässä sillä ajellaan pitempää siivua ja nuo isot tiet on lähes aina sulana niin mukavat ja hiljaiset renkaat voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Uudet kesäkumithan tuo sai jo aiemmin.

Varmaan naftafiltterit pitäisi vielä ennen sydäntalvea molempiin vaihtaa ihan varuilta ja Alfassa alkaa taas olla öljynvaihtokin ajankohtainen. Taidan myös Alfan jakopään laittaa huoltolistalle. Ohjekirjan mukaan tuo on vaihtoväliltään 5v/150 tkm ja on tehty 4v/120 tkm kohdilla viimeksi, eli loppuvuodesta -12. Nyt olisi taas noin 4 vuotta täynnä, tosin vasta 80 tkm. Pajoilla ottavat noin 500 e tuosta kaikkineen. Ei olisi paha itsekään, mutta saisihan sille sitten takuun jos veisi ihan liikkeeseen.

Sellainen tuntuma näihin on vähän tullut, että Alfa vaatii hitusen enempi kaikenlaista huolenpitoa. Tosin hitusen enempi se myös antaa. Delta on ollut todella huoleton, mutta ei yllä noin kokemuksena ihan Alfan tasolle. Mukavia pelejä molemmat 8-)
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: mk3 Delta ja 159 Alfa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Alfan ABSit jurppineet ja tuota vähän jäljittelin jarruremontin yhteydessä. Tässä on aktiiviset ABS-anturit, eli noita ei voi oikein testata kovin helposti. Sen verran kuitenkin yleismittarilla selvisi, että kolmesta anturista ei saa mitään lukemaa, ei ohmia eikä volttia. Vasen etunen sen sijaan antoi heiluvia ohmeja ulos, joten päättelin, että siinä on jotain feelua. Kumma juttu, niin nuo kolme ehjää anturia lähtivät irti ihan helposti kun ne katsoin ja putsasin. Tuo oletettavasti rikkinäinen ei sitten millään. Jokusen päivän liruttelin siihen WD:tä ja lämmitin napaa kuumailmapuheltimella kun sen kimppuun hyökkäsin. Poikkihan se meni. Porasin jengan keskelle ja yritin liukuvasaralla nyppiä. Lähti sieltä reiästä sentti lisää anturia pois. Loppukärki on vielä reiässään. Jos tuota vielä yrittäisi palasina saada sieltä pois, tai sitten napa palasiksi, laakeri pois jne ja sisäkautta. Tuo laakerin purku ei pitäisi olla mikään ameriikantemppu, joten voi lopulta olla helpompi tie kun nävertää pyöränkotelossa pikkureiän kautta :roll: Sikäli kumma kun ei tuon loppukärjen enää pitäisi olla mitenkään kiinni siellä reiässä on vain sellainen ohut kärki. Siltikään ei liiku mihinkään vaikka yrittää meisselilla naputella. On niin ohut, ettei saa enää jengaa siihen tehtyä.

Tuli noihin antureihin vähän tutustuttua, niin nämä kuulemma lukee 0,1 km/h tarkkuudella ja heti paikaltaankin. Kun tuo systeemi on pois käytöstä niin ajokäytös on aika erilainen. Tässähän on joku sähköinen vetoluistonesto. Ilman tuota suttailee sisäpyörää mutkissa kun normi etuvetoinen. Kun tuo pelaa, niin vetää eleettämästi keulaa juuri sinne mihin pyörät näyttää :shock: Tuota eroa ei tajua ennenkuin se puuttuu. Tosin Deltaan verraten huomasin jo kyllä heti, että talvella Alfa on aika paljon mukavampi ajaa juuri tuon ominaisuuden takia. Kuitenkin tässä voisi sanoa olevan melko toimiva sähköapu.

Tosin kääntöpuolena ehkä se, että huoltokirjassa on aika tiuhaan jarruhuoltoja :lol: Vissiin kun tuo systeemi tekee töitä niin jarrutkin saa aikalailla rasitetta. Tosin eipä tuolla väliä kun ei tähän palat ihmeitä maksa ja helpot vaihtaa (kunhan männät on kunnossa..). Tuollainen ABS-anturi on muuten noin 30 e, eli ei mielestäni paha sekään. Ostin kaksi kerralla kun jos ei tuon vasemman etusen vaihdolla tokene, niin on vielä toinen millä arpoa.

Deltaan on nyt tallissa Hankookin kitkat odottelemassa asennusta. Kokeillaan vaihteeksi miten moisilla kulkee. Täytyy lähiaikoina soveltaa nuo alle, tosin ensin saatava tuo Alfan ABS-anturi pois kolostaan...
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: mk3 Delta ja 159 Alfa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Vaihtuihan se anturi kun koko navan purki. Hitusen oli laakeri kovassa kun näytti olleen orkkis päiväyksen perusteella. Nämä kuulemma syö noita kun leipää ja tässä tuo on ollut kohta 200 tkm :lol:

Saman laitoin takaisin kun ei siinä mitään vikaa tuntunut olevan. Ei kyllä uutta olisi ollutkaan. Jos tuon joutuu vaihtamaan, niin nyt se kyllä käy helposti kun kaikki on kivasti rasvassa ja putsailtu.

Varsinainen remonttikin onnistui. Sinne katosi kaikki herjat 8-)

Muutama räpsy:

Kuva

Kuva
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: mk3 Delta ja 159 Alfa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Delta sai tosiaan uudet tassut alle. Hyväntuntuiset nuo Hankookin kitkat on ajella. Selvästi parempi pito mitä vanhoissa hakkiksissa :o

Joskus kesällä jouduin Deltaan lisäämään jäähdytysnestettä. En tuota sen kummemmin pitänyt minään kun ei vielä koskaan ollut siihen joutunut mitään lisäämään. Sitten syksyllä uudestaan ja hiljan taas. Nyt on alkanut merkata tallipaikkaansa, eli jokin vuotaa enenevissä määrin. Letkut sun muut vaikuttaa kuivilta, mutta jäähdyttimen vasen yläkulma on kostea, ihan kenno siis. Pääty on kuitenkin kuiva. Olisiko saanut jonkun osuman :? Etupuolta ei mistään näe purkamatta, niin hankala vähän tutkia. Eikä nämä -20 kelitkään oikein nyt motivoi suurempiin.

Vuoto ei tosiaan ole suuren suuri, joten mennään toistaiseksi varapurkki nestettä kyydissä.

Hyvin kyllä italiaanot taas talvessa kulkee vaikka kelit vähän viileitä onkin. Deltassakin riittää vielä mainiosti lämmintä näissä keleissä ja Alfa on vielä lämpimämpi 8-)

Tuossa yksi päivä oli Alfa parkissa vähän jyrkähkösti keula alaspäin, niin startatessa antoi herjan matalasta öljypinnasta. Tikusta katsottaessa oli kuitenkin ylärajassa kuten ennenkin, joten lie anturi on moottorin takapuolella. Suoralla pihalla ei kyllä sitten enää herjaillut, joten kai se anturi pelaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: mk3 Delta ja 159 Alfa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kuva

Kuva

Kesäkumit vaihdettu alle ja autot pesaistu samalla 8-)

Ensi viikolla Alfa menee jakopäähuoltoon. Olisi tuossa vielä aikaa puolisen vuotta jäljellä ja jotain 80 tkm, mutta tehdään nyt, niin ei tarvitse syksyllä sitten jännittää. En ajatellut itse tehdä, ei vaan ehdi.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: mk3 Delta ja 159 Alfa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Alfa palautui huollosta. Nyt kelpaa taas ajella 8-)

Vaihtoivat samalla öljyt, niin huoltojamppakin kommentoi tuota öljynsuodattimen hassun hauskaa vaihdettavuutta. Ilmanputsari piti kanssa vaihtaa, mutta tuo meni metsään kun tähän on kahta erilaista ja tietty oli vääränlainen.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: mk3 Delta ja 159 Alfa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eilen tuli Alfalla käytyä CARFin ratapäivillä Ahvenistoa kiertämässä. 1.43,5 jäi parhaaksi noteeraukseksi. Parannettavaahan tuohon jäi, mutta toisaalta olen aika positiivisesti yllättynyt miten tuolla tupaöljypolttimellakin ehtii radan ympäri.

Tosin ei paljoa nopeita kierroksia tullut kierrettyä kun mukana oli appiukon lisäksi oma vanhempi poika ja vaimon veljenpoika. Pojat etenkin tykkäsivät kovasti istua kyydissä ja kiertää rataa, joten vähän noilla ehdoilla mentiin. Kyytiläisten kanssa mentiin sellaista 1.47-1.50 tienoolla.

Hauskaa oli ja sehän se pääasia.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: mk3 Delta ja 159 Alfa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Otsikkoa olisi syytä päivättää, kun Delta matkasi uuteen kotiin ja siten itselle jäi auton kokoinen tyhjiö.

Vaihdon syynä oli tarve päivitellä perheelle vähän isompi kulkine. Tilalle tuli Freemontti:

Kuva

Tämä on vajaavetoinen, 7-paikkainen, Urban-varusteltu naku vuodelta 2012. Mielestäni kaikki oleelliset varusteet tuossa tulee. On vakkarit, automaatti-ilmastoinnit ja tässä yksilössä vetokoukkukin, vaikka laillisesti hinattavat massat onkin lähinnä naurettavat tällaiseen autoon.

Sen verta tuota ennen ostoa tutkin, että alusta on kokolailla ruosteeton, mutta pakoputki oli jo aika ruosteisen näköinen. Jarrut ovat taas elonsa ehtoopuolella vaikka aika nollaheitoilla oli leimasta mennytkin. Takapalat tuohon oli uusittu jo aiemmin, mutta kyllähän fiksua olisi kaikki palat ja levyt laittaa. Kesärenkaat ny vielä menee varmaan ensi kesänkin, mutta talvirenkaat saa kyllä ensi talveksi jo laittaa uudet. Ajetaan vanhoilla syksy ja laitetaan sitten varsinaiseksi talveksi uutta.

Sisustaltaan ja varusteiltaanhan tämä on vallan mukiinmenevä. Kabiinissa viihtyy ja meno on todella hiljaista sekä suht pehmoista. Mikään lulla tuo ei kuitenkaan ole, että sikäli alustan virityksessä on onnistuttu. Mikään tykkihän tämä ei tällä painolla/teholla ole, mutta jaksaa kyllä mennä eleettömästi. Automaatti olisi hyvin jees tällaiseen, mutta kun ei moista ole ymmärretty tarjota.

Tilat ei ihan parasta A-ryhmää ole, mutta kyllä tuolla pärjää. Keskirivin penkinhän joutuu kääntämään jotta taakse pääsee. Tästä syystä meillä nuorin ja vanhin asemoitiin keskiriville ja keskimmäinen taakse. Vanhin kun menee jo tuolla integroidulla lastenistuimella, niin penkki on helppo kipata. Nuorinkin on helppo köyttää keskiriville ja keskimmäisen saa taakse ihan ok. Tuolloin kukaan ei pääse tönimään vieruskaveriaan ja keskelle keskelle mahtuu vaikka aikuinenkin ihan hyvin. Ovet ei ole kammopitkät ja aukeavat reiluun kulmaan. Ihan hyvä kompromissi liukuoville jos ei hirveästi kovin ahtaissa parkeissa tarvitse pyöriä. Kaikki penkkirivit käytössä konttia ei enää jää kun joku noin 40 cm, mutta kyllä tuohon helposti jo kauppakassit mahtuu ja jalkatilaakin jää joka penkkiriville. Toinen takimmainen penkki kipattuna esimerkiksi vaunut menee pitkittäin sisään ja muutenkin tuolloin on jo tilaa enempi mitä normi-farkussa oikein mitenkään. Erilaisia lokeroitahan tässä on vähän jokapuolella ja vaimoa nauratti useat mukitelineet ympäri autoa :lol: Jossain lukemassani koeajossahan oli mainininta, ettei isohkolle vesipullolle oikein löytynyt hyvää paikaa. Jotenkin tulkitsisin tuon humoristiseksi heitoksi ennemmin mitä tosissaan havaituksi puutteeksi.

Älyavainsysteemi tuntuu aika fiksulta vaikka moista vähän turhana olen pitänytkin. Aika helppoa kävella avaimet taskussa auton viereen ja vetää kahvasta ovet auki. Vaikka jotkut toiminnot, kuten persgrillit, on monitoiminäytön takana, niin silti nuo löytää helposti ja nopeasti parilla painalluksella. Ainoa mikä hämmenti oli ilmastointi. Jos painaa tuon AUTO-moodiin, niin AC-valo sammuu. Se ei kuitenkaan tarkoita että ilmastointi sammuisi, tuo AC-valo kun tarkoittaa, että on manuaalimoodissa. Piti ihan käyttöohjekirjaa tavata :lol:

Noin 20 km testilenkillä, josta noin puolet soraa ja puolet asfalttia tietokone kertoili 6,5 l/100 km keskikulutusta. Mielestäni hyvin kohtuullinen jos pitää kutinsa edes jotenkin. Matkaa lie menee siis alta kuudellakin. Tankkihan tässä on jotain 78 litraa, joten toimintasädettä piisaa.


Hinta/laatu on mielestäni vallan hyvä. Tuntuisi, että näillä olisi ollut potentiaalia myydä aika paljon enemmänkin. Itsekin kuitenkin jonkin verran esimerkiksi Quashkailla, vai miten se kirjoitetaan, ajellut ja eihän moisia voi edes verrata samana päivänä. Tosin hinnat lähtien Nissanin kai on saanut about 25 ke:lla ja Freemont lähtenyt 32 ke:sta. Tosin +2 -mallin Nissani kai on mennyt jo lähemmäs 30 ke, eikä tuotakaan voi verrata Freemonttiin. Ehkä kuitenkin nämä vain ovat olleet liian kalliita pikkuautojen valmistajaksi mielletyksi Fiatiksi.

Toistaiseksi ei ainakaan hankinta harmita 8)


Alfa saa nyt sitten vapautuksen perheenkuljettimen roolista ja siirtyy itselle ajoon. Eilen vietin varmaan 3 tuntia siivoten tuota kunnes alkoi taas muistuttamaan autoa. Vähän rajua tuollainen perhakäyttö autolle on. Luulisin, että aiemmin purkamani etupyöränlaakeri ääntää hitusen, joten sen voisi tuohon vaihtaa jossain välissä. Mielestäni se kylmänä hetken ääntää ja muutaman kilometrin päästä hiljenee, joten ei se ihan finaalissa ole. Aika tarkkana pitää kyllä olla, että mitään huomaa. Mutta orkkis se on, joten tuskin vaihto pieleen menee. Muutama ruostepiste täytyy ennen talvea korjata ja molempiin vetää vahat päälle. Muuten ei oikein taida luvassa kun huoletonta italoautoilua, toivottavasti :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Alfan ruosteenalut korjailin jo jokin aika sitten ja samalla vahailin sen.

Freemontti on kyllä ollut mukava ajella. Siinä oli jo ostettaessa pieni kolina jossain keulassa joka ratkaistiin rahalla. Nyt tuota vähän ajattelin tutkia. Vähän kuin vakaajan koiranluu, mutta nuo vaikuttaa ihan ehjiltä. Renkaiden irroittamisella en oikein löytänyt syyllistä. Vähän epäilen vakaajan runkokumeja. Nuo on aika pehmoiset eikä ihan 100% enää. Tai sitten iskari kolisee, mutta ääni ei tule tasaisessa heitossa vaan enempi toispuoleisessa, luulisin.

Täytyy osakasa tilailla, niin jos samalla ottaisi siihen noita eri kolinavaihtoehtoja. Hitusen tuollainen lotina häiritsee muuten niin hiljaisessa autossa, niin saisihan se hiljainen olla.

Jarrut on finaalissa, joten nuokin täytyy laittaa kokonaan uusiksi. Näissähän on sitten kahta eri jarrukokoa. Vanhemmissa noin 300 mm etulevyt kun uudemmissa jotain 330 mm. Vaihdos tuli 2012 alussa. Mikään varaosapuljun hakukone ei kerro kummat omassa on kun on juuri tuota 2012 ikää. Pyörät irroittaen löytyi nuo pienemmät levyt ja 146 mm pitkät palat edestä ja 116 mm palat takaa. Taaksekin on kahta eri palaa ja levy kasvaa samoin 305 -> 330. Tuo oma on siis valmistettu 2011 puolella, vaikka onkin kilvitetty vasta 2012. Luulisin kuitenkin, että täälläpin nuo pienemmätkin jarrut riittää vallan hyvin. Laitetaan taas jotain merkkipalaa tuonne. Ainakin Alfassa TRW/Bosch/Brembo -akselin jarruosat piisaa radallekin.

Jos joku tympii, niin kun noita renkaita irroittelin, niin sieltä löytyi yksi väärille kierteille hakattu mutteri:

Kuva

Kuva

Muuten oikein yllätyin kun mutterit oli jossain anti-seize tahnassa eikä noita oltu edes vedetty millään apinanraivolla kiinni.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin