Futt > Roadsoprt

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja matti »

wellu kirjoitti:
matti kirjoitti:
wellu kirjoitti:Luulisi, että kerta F-cuppia saa ajaa etanolilla, saisi niin tehdä myös roadsportissa.

Äffässä ei saa ajaa viinaksilla..
Aha, sitten kyseessä oli N tai sprint.

Jokatapauksessa kannattaa tuo tarkistaa.
Sprintissä ahdetut saa käyttää etanolia.
pessimisti ei pety.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

matti kirjoitti: Siellä säännöissä lukee että, mikä erikseen ei ole sallittua on kielletty.. Et en tiiä koskeeko se polttoainetta myös..
Lukeekos siellä , että bensiini 98e5 on sallittu, eatnoliahan siinäkin on vain paljon vähemmän.
Mutta kuten kerroin en löytänyt tietoa polttoaineesta.
Jos taas lukee normaali huoltoasemalta saatavapolttoaine , silloin re85 lienee kelpaavan.

Tämä tieto olis kyl syytä kaivaa ennekö alkaa enempää suunnittelemaan , vaikuttaa niin paljon tuleviin mäntiin.
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja matti »

Wesulius kirjoitti:
matti kirjoitti: Siellä säännöissä lukee että, mikä erikseen ei ole sallittua on kielletty.. Et en tiiä koskeeko se polttoainetta myös..
Lukeekos siellä , että bensiini 98e5 on sallittu, eatnoliahan siinäkin on vain paljon vähemmän.
Mutta kuten kerroin en löytänyt tietoa polttoaineesta.
Jos taas lukee normaali huoltoasemalta saatavapolttoaine , silloin re85 lienee kelpaavan.

Tämä tieto olis kyl syytä kaivaa ennekö alkaa enempää suunnittelemaan , vaikuttaa niin paljon tuleviin mäntiin.

Joo roadsportin säännöissä ei näy polttoaineesta mitään.. Kun taas sääntökirjan puolella puhutaan vain Suomessa myytävistä pumppubensoista, jotain ominaisuuksia siinä on mainittuna..

Lisäsin polttoaine sääntökohdan alle


9. Polttoaine:
9.1 Bensiini
Polttoaineen tulee olla kaupallista huoltoasemalta
saatavaa bensiiniä tai FIAn tai järjestävän maan ASN:n
1) Korjauskerroin 0.2 MONille ja RONille vähennetään
laskettaessa lopullista tulosta EN 228 :2012 mukaisesti
2) Suurin sallittu DVPE sa nousta 100kPa asti talvikil-
pailuissa.
9.2 Dieselpolttoaineen tulee täyttää FIA:n voimassa-
olevat määräykset (normaali pumppudieselpolttoaine)
9.3 Vaihtoehtoiset polttoaineet
Mikäli käytetään muita polttoaineita on se hyväksyttävä
kirjallisesti FIA:n tai järjestävän maan ASN:n toimesta.
9.4 Polttoaineeseen saadaan lisätä ainoastaan ilmaa
hapettajaksi.
Kansallinen lisäys:
1. Suomen huoltoasemapumpulta myytävän lyijyttö-
män bensiinin tai tai dieselpolttoaineen käyttö on pakol-
lista huomioiden tässä kansallisessa lisäyksessä mainitut
poikkeukset
1.1 Yleisesti polttoaineella tarkoitetaan ja sen tulee olla
kaupallista Suomessa huoltoasemapumpulta myytävää
lyijytöntä bensiiniä tai dieselpolttoainetta (poikkeukset
kohdassa 2 ja 3). Polttoaineen tulee täyttää eurooppa-
laisen standardoimisjärjestön (CEN) laatima moottori-
bensiinin EN228 standardi. Standardi EN228 määrittelee
Euroopassa markkinoilla olevalle lyijyttömälle moot-
toribensiinille laatuvaatimukset ja testimenetelmät.
Standardista käytetään sen viimeisintä voimassa oleva
kansallista SFS-EN228 versiota seuraavin poikkeuksin: 1.
RON Oktaaniluku saa olla enintään 100 RON
2. MON oktaaniluku saa olla enintään 89,0 MON
3. Hapen määrä saa olla enintään 3,7 paino -%.
4. Polttoaineeseen ei saa lisätä muita lisäaineita (esim.
tehoa lisääviä lisäaineita) kuin normaalimyynnissä
olevaa voiteluainetta.
1.2 Polttoaineen hyväksymis-/hylkäyskriteerit määrite-
tään EN ISO 4259 mukaisesti 95 % varmuustasolla.
1.3 Dieselpolttoaineen tulee täyttää eurooppalaisen
standardoimisjärjestön (CEN) laatiman Dieselpolttoai-
nestandardin EN590 laatuvaatimukset. Dieselpolttoai-
nestandardista käytetään sen viimeisintä voimassa ole-
va kansallista SFS-EN590 versiota seuraavin poikkeuksin:
1. Setaaniluvun tulee olla vähintään 51,0 ja enintään
60,0.
2. Polttoaineeseen ei saa lisätä lisäaineita.
1.4 Palamisprosessissa sallittuun polttoaineeseen saa-
daan lisätä ainoastaan ilmaa palamisprosessin hapet-
tajaksi.
1.5 Venttiilien/istukoiden voitelua varten saadaan käyt-
tää vain tähän tarkoitukseen soveltuvia lisäaineita, jotka
ovat natrium, fosfori, kalium ja mangaani. Niitä tulee
käyttää valmistan ohjeiden mukaisesti, mutta missään
tapauksessa ei niiden määrä saa ylittää 0.005 g/l. polt-
toainetta.
2. Autoissa, joiden kansainvälinen luokitus on voimas-
sa, sekä kaikissa WRC-, R2-, R3-, R3T-, R4-, ja R5-autoissa,
sekä rallicrossin nelivetoisissa autoissa sekä kaikissa kan-
sainvälisten sääntöjen mukaisissa rallicross autoissa voi-
daan kohdan 1 mukaisten polttoaineiden lisäksi käyttää
FIA art. 252.9. mukaista polttoainetta. Tämä ei koske
V1600 ryhmäsäännön mukaisia autoja, vaikka niiden
kansainvälinen luokitus olisikin voimassa. Mahdolliset
käytettävästä polttoaineesta johtuvat auton tekniset
rajoitteet ryhmä- ja lajisääntöjen mukaisesti.
3. Ahdetulla moottorilla varustetuissa kansallisen luo-
kituksen mukaisissa autoissa (FIN N4WD, FIN R4WD,
Special Saloon), drifting-autoissa sekä rallicrossin Su-
perCar-, TouringCar-, Super1600-, sekä SRC- autoissa on
kohdassa 1 mainitun polttoaineen lisäksi sallittu myös
Suomessa huoltoasemapumpulta myytävä E85 (RE85)
polttoaine. Rallisprintissä RE85 on sallittu kaikissa ah-
detuissa autoissa. RE85 ei ole sallittu historic –autoissa.
Mahdolliset käytettävästä polttoaineesta johtuvat au-
ton tekniset rajoitteet lajisääntöjen mukaisesti. RE 85
polttoaineeseen saa lisätä vain voiteluainetta.
pessimisti ei pety.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eikös E85 RON ole 104 ja noissa säänöissä on max 100, eli ei saa käyttää. Roadsport ei taida myöskään kuulua noihin poikkeuksessa mainittuihin, joten lie 98:lla mentävä. Vähän ehkä tuntuu hölmöltä nuo rajoitukset, mutta kai sillä halutaan suojella vanhemman kaluston kilpailukykyä. Kuitenkin todennäköisesti joutuisi aika moni moottorin rakennukseen jos tuo sallittaisin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kyllä porukka roadsport fb ryhmässä meinas , että saa, kaikki pumppu asemilta saatava polttoaine kelpaa.
Ja taisi siellä muutama ajaakin sillä kilpaa.
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja matti »

Joo nii se voi olla.. Vaik nuo roadsportit on Akkn alaisuudessa ni, kuitekii ne on vähän omilla säännöillä..

Ja hyvinkin voi olla et etanolilla saa ajaa, kannattaa kuitekii sarjan järjestäjältä varmistaa..
pessimisti ei pety.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Jotain palikkaa tuli hommattua fireen.
Eli kaasuläpyskät , nää on 600 gsx-r 38-40mm
Jakokin on aika passeli tuohon 16v hattuun.
Kuva

Ja ihan näppärästi ne siihen istuu.
Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Roots ahtimen magneettikytkin saapui.
Pääseepä sovittelemaan ahdinta.
Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Männät ja veivit tilattu.
Saa nähdä millaset tuli tilattua , kun ei noista osista ei oikeen löydy mitään mitta tietoja.
999 firen veivi on 112mm pitkä, bigend(eli kampuran pää reikä) on 41mm. gsx-r1300 Hayabusan gen2 veivi on 119.5mm pitkä ja bigend 41mm smallend 18mm.
999 firen mäntä on 70mm bore ja 33.9mm puristuskorkeus , gsx-r750 ylikoko wiswco on 71mm , tappi 18mm ja puristuskorkeus noin 26mm, joten toi paketti natsaa aikast hyvin, tiedä sitten vielä miten saan puristukset sopivalle tasolle.
Tuo gigserin mäntä kun on patillinen ja 16v firen kannessa aikast pieni palotila, kai siihen jotain keksii, jyrsitään vaikka palotilaa ja mäntää vähän. Pieni sylinteritilavuus kun ei isoa palotilaa edes tarvii.
Pistetään myös sen verta vihasta nenua ja re85 paloaineeksi niin eiköhän...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Männät saapuivat , ehkä kohta ne veivitkin .
Ameeriikasta tulee paljon nopeemmin ku enklanista.

Kuva
kimsa
Viestit: 164
Liittynyt: 27.02.2008 21:06

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja kimsa »

Moi! Oletko jo ratkaissut mistä jakohihna? Itsellä työn alla 1.1 fire 16v hatulla. Sopivaa hihnaa vaan en vielä ole löytänyt.
Entä onko jo laippa tehty tuolle läppärungolle? Itsellä cbr 600 läpät tulossa.

kimsa
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Ei oo viel niin pitkällä homma.
Nyt täytyy ensin saada männät ja veivit sopimaan lohkoon ja puristukset järkeväksi.
Aikast järee veivi, onneks ei oo painava .

Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tiukkaa tekee mut taitaa ne mahtua.
Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Sitte tää 999 bolci on aika hapero rakenne, kevyttä on joo , mutta nyt alko epäilyttää kestääkö.
Noi runko kaulat melkeen kelluu tuossa , muutama pieni tuki sinne tänne. :shock:

Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Enpä ole kuullut hajonneista 999-lohkoista isommillakaan ahdoilla. Männät sieltä ensin antautuu, eikä nekään liian helpolla. Kevyen näköinenhän se on, mutta kaikki materiaali, joka on siellä missä sitä ei tarvita, on tarpeetonta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin