Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
hkn
GFF
Viestit: 350
Liittynyt: 29.03.2008 20:41
Paikkakunta: Vilppula

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja hkn »

Muuten samanlainen kummatkin päät mutta pituutta vaijerilla vain 125cm ja etiketissä lukee spider -76 ja eteenpäin ihmeellistä että siinä toisessa pituutta 165cm......Hannu
Matti R
Viestit: 38
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Matti R »

hkn kirjoitti:Muuten samanlainen kummatkin päät mutta pituutta vaijerilla vain 125cm ja etiketissä lukee spider -76 ja eteenpäin ihmeellistä että siinä toisessa pituutta 165cm......Hannu
Kiitos Hannu. VOisin tuota kokeilla kuitenkin, laitan yv:tä.
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Matti R
Viestit: 38
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Jäähdyttimestä paljastui pieni vuoto yläosasta. Suomen Jäähdytinpalvelu korjasi nopeasti ja edullisesti. Samalla paljastui että siinä on alareunassa nipat eli onkin automaatin jäähdytin. Alavesiletkun lähtö on suora eikä ylöspäin kääntyvä joten ei tuo alkuperäinen ole. Puhaltimen kiinnikkeet taitaa olla jälkeenpäin hitsattu tai tinattu.
Virittelin Amerikan forumilla nähdyn mukaisen ilmausruuvin ylimpään vesiletkuun, jospa saisi ilmat pihalle sen kautta.
Liitteet
ilmausruuvi800.jpg
ilmausruuvi800.jpg (130.39 KiB) Katsottu 9072 kertaa
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Matti R
Viestit: 38
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Termostaatti on jostain syystä asennettu erilaisella tavalla. Toinen haara lähteekin taaksepäin ja kiertää laturin alta U-mutkan ja menee jäähdyttimen alalähtöön. Kylmänä termari sulkee ylös kannen etuosan T-haaraan menevän letkun. Ilmeisesti nyt vesi kiertää koko ajan jäähdyttimen kautta, lähtee alhaalta pumpulle ja siitä lohkon ja kannen kautta jäähdyttimen ylälähtöön.
Ei kai noita muutoksia kukaan huvikseen tee. Kenties lämpöongelmaa ollut historiassa. Ajattelin kuitenkin muuttaa alkuperäisen malliseksi jossain vaiheessa.
Liitteet
termari800.jpg
termari800.jpg (102.53 KiB) Katsottu 9065 kertaa
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Spiderin jäähdytysjärjestelmän ilmaaminen on muuten välillä henkimaailman hommia ja ilmalukkoja jää helpolla johtuen siitä että syyläri on moottoria alempana. Tuolla ohjeella olen itse onnistunut parhaiten: https://www.mirafiori.com/faq/content/c ... lbleed.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Matti R
Viestit: 38
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Eejii kirjoitti:Spiderin jäähdytysjärjestelmän ilmaaminen on muuten välillä henkimaailman hommia ja ilmalukkoja jää helpolla johtuen siitä että syyläri on moottoria alempana. Tuolla ohjeella olen itse onnistunut parhaiten: https://www.mirafiori.com/faq/content/c ... lbleed.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuota minäkin ensin kokeilin mutta minulla kun on termari asennettu eri tavalla niin sisään ei mennyt kuin letkun verran eli muutama desi koska termari oli kiinni.
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos lämpösenä se ylös T-haaraan menevä ohitus on auki, niin sittenhän vasta niitä lämpöongelmia voi tulla. Vesi kiertää helpointa reittiä mikä tuossa konseptissa on juurikin kannesta suoraan ohitusletkua takaisin pumpun kautta lohkoon, ohittaen jäähdyttäjän kokonaan.

Koskas tuollainen T-haara edes tuli, vanhemmissa on suora lähtö kannesta ylävesiletkuun ja alavesiletku suoraan pumpulle, tällöin termari on kannessa. Teki vaan lämpökuormaa niin siksi tuli tuollainen ohituskierto lämpenemisen ajaksi. Mutta mikään ei sinänsä estä rakentelemasta tuollaista, jos alavesiletkua ei saa lähtemään oikeaan suuntaan.

En tiedä että näissä olisi ollut erilaista termaria jossa lähdöt päinvastoin, mutta onhan se mahdollista. Joskus noita termareita joutuu kääntelemään käsissä pitkäänkin, että avautuu miten päin nestekierto toimii.. :oops:

Vaikeetikin autot on tullut ilmattua onnistuneesti kun on availut ylhäällä olevia letkuliitoksia ja päästänyt ilmat pois tai ääritapauksissa jopa täyttänyt ylävesiletkun kautta (Corvette).
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Hollejns
Viestit: 37
Liittynyt: 30.09.2016 14:30

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Hollejns »

Tuohon vaijerihommaan palatakseni, minä kävin omaani ladan vaijerin Sortavalasta, oli 10cm. pidempi kuin entinen ja helpompi pujottaa paikalleen, samalla reissulla tarttui mukaan virtalukko ja pyyhkijän moottori. Ei tainnut maksaa yhteensä kuin alle 40€. ;)
Matti R
Viestit: 38
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Katsastus suoritettu, vielä on kesää jälkellä!
Liitteet
PNG image.png
PNG image.png (657.81 KiB) Katsottu 8254 kertaa
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Matti R
Viestit: 38
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -71

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Laatikosta kuului ulinaa kaikilla vaihteilla paitsi nelosella, joka on suora. Netin mukaan tällöin syynä on kulunut neulalaakeri. Ajattelin sen vaihtaa itse, koska en ole ennen laatikkoa irrottanut saatikka avannut. Laatikko tuli lopulta ulos, vähän hankala oli muutama pultti saada pois. Kyljessä olevaa koodia tutkimalla selvisi että ainakaan se ei ole alkuperäinen laatikko, ja ilmeisesti alkupään Sport Coupessa olisi tuolla 4214059 koodilla olevaa laatikkoa käytetty. Erot alkuperäiseen on ilmeisesti hyvin pienet.
Neulalaakeri onkin niin syvällä laatikossa että lähes kaikki pitää purkaa pois. Korjauskäsikirjan avulla on ainakin purku alkanut hyvin. Vaihdan samalla tiivisteet ja laakerit. Kevääseen on vielä aikaa joten eiköhän tämä tästä ehdi valmiiksi. Jos on vinkkejä laatikkoon liittyen niin mielelläni kuulen.
Liitteet
IMG_3133b.jpg
IMG_3133b.jpg (176.18 KiB) Katsottu 7118 kertaa
IMG_3138b.jpg
IMG_3138b.jpg (154.67 KiB) Katsottu 7118 kertaa
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Mulla oli Spiderissa semmoista vikaa että kolmosvaihteella ajaessa alkoi tiputtamaan vaihdetta päältä kun nosti kaasun nopeasti pois. Loppuvaiheessa ei tainnut tarvita edes kovin nopeasti nostaa. Korjaantui kolmosvaihteen siirtohaarukan vaihtamisella. En tiedä onko tyyppivika että kuluu helposti, mutta jos yhtään näyttää kuluneelta, niin kannattanee samalla vaihtaa kun laatikko on auki. Ei tainnut muistaakseni edes kauhean kallis olla.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Matti R
Viestit: 38
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Eejii kirjoitti:Mulla oli Spiderissa semmoista vikaa että kolmosvaihteella ajaessa alkoi tiputtamaan vaihdetta päältä kun nosti kaasun nopeasti pois. Loppuvaiheessa ei tainnut tarvita edes kovin nopeasti nostaa. Korjaantui kolmosvaihteen siirtohaarukan vaihtamisella. En tiedä onko tyyppivika että kuluu helposti, mutta jos yhtään näyttää kuluneelta, niin kannattanee samalla vaihtaa kun laatikko on auki. Ei tainnut muistaakseni edes kauhean kallis olla.
Kiitos vinkistä, tsekataan haarukat. Tosin tuota ongelmaa ei ole minulla ilmennyt (vielä).

Neulalaakeri löytyi ja näytti ihan hyvältä ja ehjältä. Ei äännä yhtään enempää kuin uusikaan, ainakaan käsin laatikkoa pyörittäessä. Onkohan se vinkumisen syy tuossa oikeasti? En tiedä mikä muu voisi olla syynä. Oisko sitten ko laakerin pesä kulunut pääakselin tai kytkinakselin puolelta. Pistän joka tapauksessa uutta osaa sisään.
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Matti R kirjoitti:Kiitos vinkistä, tsekataan haarukat. Tosin tuota ongelmaa ei ole minulla ilmennyt (vielä).
Mulla tuo kehittyi todella nopeasti. Ihan yhden kesän aikana alkoi ensin oireilemaan silloin tällöin ja loppukesästä piti jo pitää keppiä kädellä ennenkuin nosti jalan kaasulta.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Matti R
Viestit: 38
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -71

Viesti Kirjoittaja Matti R »

3-4 vaihtajan haarukka oli selvästi kulunut molemmilta sivuilta. Vaihdan molemmat haarukat samalla. Pitäisi tulla napakampi fiilis vaihdekeppiinkin.
Liitteet
haarukka old.JPG
haarukka old.JPG (131.91 KiB) Katsottu 6788 kertaa
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Matti R
Viestit: 38
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Laatikko tuli valmiiksi ja kun nyt olin siellä niin vaihdoin kytkinlevyn ja paineasetelman. Samalla kevennettiin vähän vauhtipyörää ja myös kampiakselin tiiviste ja silmälaakeri uusiksi.
Yllättävän ahdasta on saada laatikko takaisin paikalleen. Ei mitenkään mahdu vaakasuorassa menemään vaan pitää yrittää jotenkin kääntämällä ja kone takakenossa. Ehkä tuo kaksilitrainen on vähän iso -71 koppaan, ja laatikkokaan ei taida olla orggis. Kytkinkoppa ottaa koriin kiinni.
Konepelti muhkuroilla ja puskurit (toivottavasti ei muhkuroita) tulossa Saksasta. Samoin tulossa tähän sopiva orggis puujäljitelmäratti. Auton mukana tuli samannäköinen mutta onkin jostain muusta Fiatista. Ostakaa se pois.
Liitteet
902A06B4-56B5-420D-B162-7660D371FE31.jpeg
902A06B4-56B5-420D-B162-7660D371FE31.jpeg (110.49 KiB) Katsottu 4443 kertaa
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Vastaa Viestiin