Sämpy kirjoitti:Seuraavaksi voikin viritellä jäähdytettyjä levyjä ja isompimäntäisiä satuloita jos alkaa tekemään sovitustöitä. Tietty jos oli tarkoitus pysyä 13" vanteessa niin se vähän rajoittaa valikoimaa.
Se olisi suunnitelmissa jossainvaiheessa. Mua ei haittaa vaikka ”joutuu” vannekokoa suurentaan. Nyt nuo 132 jarrut lähinnä sentakia että saa leimaan ja pääsee vähän ajelemaan ja testaileen.
Sämpy kirjoitti:Seuraavaksi voikin viritellä jäähdytettyjä levyjä ja isompimäntäisiä satuloita jos alkaa tekemään sovitustöitä. Tietty jos oli tarkoitus pysyä 13" vanteessa niin se vähän rajoittaa valikoimaa.
Ei kannata isompi mäntiä laittaa , polkimen liike triplaantuu aika hätäseen.
Riippuu suhteesta. 131 sylinteri hoitelee 48:n sijaan myös 54:t satulat, sellainen kombo mulla on rata-autossa. Toki liike pitenee hiukan ja takajarrut saa olla napakat eli muu liike minimiin.
Mutta parempihan se olisi lisätä levyn halkaisijaa tai pistää isompi tehostin. Onkos 1300 mallissa edes jarrutehostinta vakiona?
Tuossa on tehostin jarruille. Pitää siihen muutenkin pääsylinteri vaihtaa että saa sen kakspiiriseks. Onkohan 132 ja 131 sama pääsylinteri? Uuden sen joutuu jokatapauksessa hommata.
Kiinnitykset on yleensä samoja kaikissa 70-lukuisissa ja halkaisija on sen 3/4" mutta putkien lähdöissä on eroja että mihin suuntaan ne lähtee. Ja tietty 1982 loppuvuodesta vaihtuu muhvikierre tiheämmäksi. Ja joissain on mukana letkulähdöt säiliölle ja toisissa säiliö tulee sylinterin päälle. Ja nekin tuntuu vaihtelevan riippuen millä tuulella pakkaaja Italiassa sattuu olemaan. Niin tiivisteet sylinterin päällä on samat säiliölle ja letkulähdöille eli sylkkä on sama, letkulähdöt on ekstraa jos sattuvat kuulumaan pakettiin.
1300/1500 jarrut ovat alkuperäisenäkin ja aikakauden huomioon ottaen todella tehokkaat. Tehostin tuli jossain 60-luvun alussa ja 3-mäntää/satula edessä ja takana todella isot "Lada-tyyliset" rummut. Renkaista loppuu pito paljon ennen kuin jarruista teho ja ovat aika tasapainoisetkin, vaikka takana ei säädintä olekaan.
1-piiri rakenne tietysti vaatii putkien testaamista ja tarkkailua tavallista useammin.
Olen myös katsellut, että 300 tkm ajetus alkuperäislevyt eivät pesun jälkeen juuri ruostu, kun nykyisistä autoista löytyy levyjä, jotka ovat muutaman tunnin jälkeen aivan pintaruosteessa. Vähän outo havainto, mutta useampaan kertaan tehty. Ei tosin tieteellistä perustelua, mutta kuitenkin...
Pitipä kysyä täälläkin, kun luulin tämän olevan selkeä mutta sitten ei ollutkaan.
Eli onko 1300 mallissakin 34/48mm jarrumännät? Jotenkin muistelin, että 34/48 olisi isompikorisen 1500L/1800 jarrut, kun 1800B/2300 olisi vielä isommilla 34/54mm männillä. Mutta olikos niin, että 1300/1500 on noilla 34/48mm männillä? Kun olen ollut siinä käsityksessä että niihin on omat tiivisteet eikä 34/48 käy.
Vaan en muista enää ulkoa kokoa.
Netin myynti-ilmoituksissa aniharvoin kerrotaan kokoa mihin tiivisteitä myydään. Jossain ilmoituksessa mainittiin, että 1300/1500/1500C mutta EI 1500L. Vaan ei kerrottu kokoa. Ja luulin että 1500L eli isokorinen on 34/48...
Jatketaan vähän tarinaa viikonlopun puuhista. Sylinterikannen hain torstaina Kokkolan moottorihiomosta. Siellä tehtiin kanteen ärräseetit ja uusia venttiileitäkin pikkuisen fiksattiin siinä samalla. Venttiilit sain asennettua.
Tuli vähän putsailtua myös nokka-akselipukkeja ja venttiilikoppia
Eihän sitä sitte malttanu olla kokeilematta, että miltä moottori näyttää kun kansi on paikallaan. On se vähän muuttunu lähtökohdasta.
Taas on tallilla tuuskattu. Jarrupääsylinteri pitää vaihtaa kakspiiriseen malliin niin otin vanhan pois. Samalla piti kunnostaa jumissa oleva linkistö kun oli päässyt ruostumaan jumiin. Innostuin samalla maalaamaan konehuoneenki uusiks että kehtaa laittaa takas paikoilleen nuo.