Fiat 1300 Familiare -66

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
rctero
GFF
Viestit: 74
Liittynyt: 06.10.2012 18:18

Re: Fiat 1300 Familiare -66

Viesti Kirjoittaja rctero »

Sämpy kirjoitti:Seuraavaksi voikin viritellä jäähdytettyjä levyjä ja isompimäntäisiä satuloita jos alkaa tekemään sovitustöitä. Tietty jos oli tarkoitus pysyä 13" vanteessa niin se vähän rajoittaa valikoimaa.
Se olisi suunnitelmissa jossainvaiheessa. Mua ei haittaa vaikka ”joutuu” vannekokoa suurentaan. Nyt nuo 132 jarrut lähinnä sentakia että saa leimaan ja pääsee vähän ajelemaan ja testaileen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat 1300 Familiare -66

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Sämpy kirjoitti:Seuraavaksi voikin viritellä jäähdytettyjä levyjä ja isompimäntäisiä satuloita jos alkaa tekemään sovitustöitä. Tietty jos oli tarkoitus pysyä 13" vanteessa niin se vähän rajoittaa valikoimaa.
Ei kannata isompi mäntiä laittaa , polkimen liike triplaantuu aika hätäseen.
rctero
GFF
Viestit: 74
Liittynyt: 06.10.2012 18:18

Re: Fiat 1300 Familiare -66

Viesti Kirjoittaja rctero »

Eikö se korjaannu vaihtamalla pääsylinteri?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 1300 Familiare -66

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Riippuu suhteesta. 131 sylinteri hoitelee 48:n sijaan myös 54:t satulat, sellainen kombo mulla on rata-autossa. Toki liike pitenee hiukan ja takajarrut saa olla napakat eli muu liike minimiin.
Mutta parempihan se olisi lisätä levyn halkaisijaa tai pistää isompi tehostin. Onkos 1300 mallissa edes jarrutehostinta vakiona?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
rctero
GFF
Viestit: 74
Liittynyt: 06.10.2012 18:18

Re: Fiat 1300 Familiare -66

Viesti Kirjoittaja rctero »

Tuossa on tehostin jarruille. Pitää siihen muutenkin pääsylinteri vaihtaa että saa sen kakspiiriseks. Onkohan 132 ja 131 sama pääsylinteri? Uuden sen joutuu jokatapauksessa hommata.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 1300 Familiare -66

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kiinnitykset on yleensä samoja kaikissa 70-lukuisissa ja halkaisija on sen 3/4" mutta putkien lähdöissä on eroja että mihin suuntaan ne lähtee. Ja tietty 1982 loppuvuodesta vaihtuu muhvikierre tiheämmäksi. Ja joissain on mukana letkulähdöt säiliölle ja toisissa säiliö tulee sylinterin päälle. Ja nekin tuntuu vaihtelevan riippuen millä tuulella pakkaaja Italiassa sattuu olemaan. Niin tiivisteet sylinterin päällä on samat säiliölle ja letkulähdöille eli sylkkä on sama, letkulähdöt on ekstraa jos sattuvat kuulumaan pakettiin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat 1300 Familiare -66

Viesti Kirjoittaja VTO »

1300/1500 jarrut ovat alkuperäisenäkin ja aikakauden huomioon ottaen todella tehokkaat. Tehostin tuli jossain 60-luvun alussa ja 3-mäntää/satula edessä ja takana todella isot "Lada-tyyliset" rummut. Renkaista loppuu pito paljon ennen kuin jarruista teho ja ovat aika tasapainoisetkin, vaikka takana ei säädintä olekaan.
1-piiri rakenne tietysti vaatii putkien testaamista ja tarkkailua tavallista useammin.
Olen myös katsellut, että 300 tkm ajetus alkuperäislevyt eivät pesun jälkeen juuri ruostu, kun nykyisistä autoista löytyy levyjä, jotka ovat muutaman tunnin jälkeen aivan pintaruosteessa. Vähän outo havainto, mutta useampaan kertaan tehty. Ei tosin tieteellistä perustelua, mutta kuitenkin...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 1300 Familiare -66

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Pitipä kysyä täälläkin, kun luulin tämän olevan selkeä mutta sitten ei ollutkaan.

Eli onko 1300 mallissakin 34/48mm jarrumännät? Jotenkin muistelin, että 34/48 olisi isompikorisen 1500L/1800 jarrut, kun 1800B/2300 olisi vielä isommilla 34/54mm männillä. Mutta olikos niin, että 1300/1500 on noilla 34/48mm männillä? Kun olen ollut siinä käsityksessä että niihin on omat tiivisteet eikä 34/48 käy.
Vaan en muista enää ulkoa kokoa.
Netin myynti-ilmoituksissa aniharvoin kerrotaan kokoa mihin tiivisteitä myydään. Jossain ilmoituksessa mainittiin, että 1300/1500/1500C mutta EI 1500L. Vaan ei kerrottu kokoa. Ja luulin että 1500L eli isokorinen on 34/48...
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat 1300 Familiare -66

Viesti Kirjoittaja VTO »

Juuri kuten kirjoitit kertoo sopivuudesta tämä e-bay ilmoitus. Ei anna tosin mittoja, mutta yritän muistaa mitata ASAP

https://www.ebay.com/itm/x3-FRONT-BRAKE ... SwLVZVymcg" onclick="window.open(this.href);return false;
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat 1300 Familiare -66

Viesti Kirjoittaja VTO »

34/48 männät on kaikissa rassaamissani 1300/1500 satuloissa ollut
rctero
GFF
Viestit: 74
Liittynyt: 06.10.2012 18:18

Re: Fiat 1300 Familiare -66

Viesti Kirjoittaja rctero »

Jatketaan vähän tarinaa viikonlopun puuhista. Sylinterikannen hain torstaina Kokkolan moottorihiomosta. Siellä tehtiin kanteen ärräseetit ja uusia venttiileitäkin pikkuisen fiksattiin siinä samalla. Venttiilit sain asennettua.
Kuva
Tuli vähän putsailtua myös nokka-akselipukkeja ja venttiilikoppia
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Eihän sitä sitte malttanu olla kokeilematta, että miltä moottori näyttää kun kansi on paikallaan. On se vähän muuttunu lähtökohdasta.
Kuva



Sent from my iPhone using Tapatalk
rctero
GFF
Viestit: 74
Liittynyt: 06.10.2012 18:18

Re: Fiat 1300 Familiare -66

Viesti Kirjoittaja rctero »

Taas on tallilla tuuskattu. Jarrupääsylinteri pitää vaihtaa kakspiiriseen malliin niin otin vanhan pois. Samalla piti kunnostaa jumissa oleva linkistö kun oli päässyt ruostumaan jumiin. Innostuin samalla maalaamaan konehuoneenki uusiks että kehtaa laittaa takas paikoilleen nuo.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Sent from my iPhone using Tapatalk
rctero
GFF
Viestit: 74
Liittynyt: 06.10.2012 18:18

Re: Fiat 1300 Familiare -66

Viesti Kirjoittaja rctero »

Taas ois projekti nytkähtäny hiukan eteenpäin. Kansi on kiristetty kovilla pulteilla paikalleen ja jakopää kasattu.
Kuva

Kuva


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vastaa Viestiin