Remmiahdettu Punto #boostedpunto

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Remmiahdettu Punto #boostedpunto

Viesti Kirjoittaja jonik »

Autohifikausi tuli päätökseen syksyllä ja piti keksiä mitä talven aikana värkkäilisi. Noh googlen hakuun "Fiat Punto mk2 Turbo" ja näitähän löytyi heti useampi. Ei herättänyt enää mielenkiintoa. Jonkun ajan kuluttua tajusin että ahtamisen voi toteuttaa muullakin tapaa. Eli siis seuraavaksi hakuun "Supercharged Fiat Punto mk2", ei löytynyt ainuttakaan. Punto mk1 löytyi 1kpl ja Grandea myöskin. Tässähän olisi ideaa..

Sitten mitta käteen ja tutkimaan miten paljon on tilaa käytössä hihnan lähettyvillä, noin 20x20x20cm. No tämähän rajoittaa vaihtoehtoja älyttömästi. Haulla löytyi Rotrex C15 mutta hintaa Suomeen toimitettuna lähemmän 2000€. Youtubessa sattui ehdotuksiin tulemaan "Supercharged VW Beetle" ja siellä näkyi olevan juuri sopivan kokoinen remmiahdin 1.6l moottorissa. Voisikohan tuo toimia Puntossa?

Enemmän asiaa tutkittuani remmiahtimeksi paljastui Aisin AMR500. Mitoiltaan ja tuotoltaan lähes optimi 1.2l moottorille. No mistä minä tuollaisen? Heti tärppäsi ja vielä hyvään hintaan, Aliexpress juuri huollettuna ja toimituskuluineen 180€. Tilaukseen ja hintaa tuli kaiken kaikkiaan noin 220€.
https://youtu.be/msCVjdemnAk" onclick="window.open(this.href);return false;

No ei muuta kuin sovittamaan paikalleen ja lähes millin tarkkaa se olikin 2x120A laturien takia. Suutinkiskoa joutui muokkaamaan ja samoten venttiilikopassa olevaan huohotinlähtöä. Koko moottorinohjausta en nähnyt järkeväksi vaihtaa vaan rinnalle tuli Ecumaster DET3+. Suuttimet päivitin jo valmiiksi 30% isompiin IWP049 184cc/min. Laajakaistalambda tuli tietty myös, valitsin seosmittariksi PLX DM-6 Gen4.
https://youtu.be/oC2P-IrE8nA" onclick="window.open(this.href);return false;

Sopiva hihna löytyi Biltemasta, VW Passattiin tarkoitettu. Käytin alkuperäistä kiristintä mutta tarvitsin yhden ohjurirullan, se löytyi kätevästi veljeltä. Volvo V40 T4 moottorista peräisin. Ahtoputkeksi valitsin 2", lähes valmis setti löytyi Ebaysta ja loput irto-osina samasta paikasta. Välijäähyn hain Biltemasta. Dumpiksi valikoitui Greddy RS kopio.
https://youtu.be/qgKL3aDClJg" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

Kuva

Jatkan kertomusta paremmalla ajalla :thumb:
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Remmiahdettu Punto #boostedpunto

Viesti Kirjoittaja jonik »

No niin, tarinatuokion paikka :)

Nyt sain Punton valmiiksi testiajoa varten, asennus on vielä puolitiessä mutta ei anneta sen haitata. Pientä ääninäytettä:
https://youtu.be/2m7CBmdhQ24" onclick="window.open(this.href);return false;

Dumpin kanssa ongelmaa, modaus auttoi selvästi mutta vielä tänäkin päivänä jää kierrokset välillä hieman päälle. Useampaa dumppia kokeiltu mutta mikään ei ole toiminut nykyistä paremmin. Tämän takia oli ongelmaa ahtoputkien kanssa, kun päästi kaasun pois niin ampui ahtoputken jostain irti. Tai sitten kiihdytysvaiheessa. Aavistuksen löysemmällä jousella pääsin tuosta ongelmasta eroon (toisesta dumpista löytyi juuri sopiva). Samalla päivitin suuttimet 50% alkuperäisiä isompiin, ne löytyivät Ford KA turbosta (IWP127 231cc/min). Seuraavassa videossa myös ekat kiihdytyspätkät, paras aika oli 10s 0-100km/h eli jonkinmoinen parannus vapariin.
https://youtu.be/sAul0_6Y8Ww" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä vielä vaparina kiihdytys parilla eri kokoonpanolla (seokset huomattavasti liian laihalla, jota en tässä vaiheessa tiennyt):
https://youtu.be/nIX8vYq-TqM" onclick="window.open(this.href);return false;

Seuraavaksi viimeistelin asennukset ja tutkin bensapuolta, ongelmana oli bensapaineen putoaminen ahdoilla.
https://youtu.be/vn2mgGSmuvc" onclick="window.open(this.href);return false;

Seuraavana oli vuorossa, kuten arvata saattaa, säädettävä bensapaineensäädin AN6 bensaletkulle. Erittäin vakuuttava kapistus hintaisekseen (40€). Samalla päivittyi bensapumppu Walbron kopioon (vaikka tilasin alkuperäisen..), tilalle tuli kyllä hyvin pian alkuperäinen. Paluulinjan askartelin evap-järjestelmää hyväksi käyttäen. Eli käytännössä bensatankin huohotusjärjestelmälle menevä letku poikki konehuoneesta ja tähän kiinni bensapaineensäätimeltä tuleva letku. Bensapaineeensäätimelle menevälle letkulle tein nipan paineenpoistoventtiilin tilalle suutinkiskoon. Videossa on closed ja open loop selitetty juuri päinvastoin, pistetään yön piikkiin.
https://youtu.be/amhv_EPyGY4" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyt kun bensapaine oli kunnossa, seoksien kanssa oli yhä ongelmaa. Nimittäin ecu tahtoi pysyä closed loopissa käytännössä aina eli haki ahdoilla seokseksi 14.7. No tähän on yksinkertainen ratkaisu, irroittaa ensimmäisen lambdan. Tällä tavalla sain auton pelittämään suht hyvin mutta meno tuntui hieman tahmealta. Tähän löytyi ratkaisu jonkin aikaa asiaa tutkittuani eli nitrokytkin, säädettävä sellainen. Eli käytännössä ahtojen mukaan toimiva on/off kytkin. Kytkin tämän lambdan signaalijohtoon niin, että signaali katkesi heti ahdon puolella = pakotettu open loop. Näin sain tahmaisuuden pois normaalista ajosta ja seokset säädettyä ahdoilla. Erittäin kannattava ostos, videossa toiminta selitettynä testien muodossa:
https://youtu.be/jWJK4orwEFs" onclick="window.open(this.href);return false;

Jatketaan huomenissa :thumb:
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Remmiahdettu Punto #boostedpunto

Viesti Kirjoittaja jonik »

Jatkoa luvassa :D

Nyt on luvassa ajopätkää GoProolla kuvattuna. Tässä vaiheessa oli jo yllättävänkin ärhäkkä Puntoksi, kiihdytyksessä jäi jopa 200hp Volvo V70.
https://youtu.be/dMzWo8UXY3E" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitten taas ääninäytettä:
https://youtu.be/P4CNl_LZdmk" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitten olikin taas pienen päivittelyn aika eli siirsin laajakaistalambdan parempaan paikkaan ja samalla asensin huohotinsäiliön. Jouduin poistamaan alkuperäisen huohotinjärjestelmän asennusten tieltä ja valiaikaisena asennuksena oli vaan letkunpätkä. Tarkoitus laittaa huohotinsäiliö hengittämään evap-venttiilin tilalle imusarjaan, "laillinen" ratkaisu siis.
https://youtu.be/PLp7BEkxp2o" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa lambdaa asennellessa tuli mieleen, että mahtaakohan tuo Supersprintin putkisto (osittainen) enää riittää. Vakio 42mm, Supersprint 45mm. Asiaa tutkittuani mulle varmasti riittävä 2,5" eli 63mm.. No eipä siinä muuta kuin ostoksille Biltemaan ja Motonettiin, 160€ sain kaiken tarvittavan. Ja ei muuta kuin värkkäämään:
https://youtu.be/-l-pozxVDlo" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

Ero oli älytön isommilla kierroksilla. Jostain syystä jouduin laihentamaan seosta huomattavasti, noin 20%. Kai hyötysuhde parani niin paljon uuden pakoputken myötä. Testiajolla ajoin puolivahingossa mittariin 180km/h, tehoa tuntuis olevan. Piikkiahdot nousi samassa rytäkässä 0,7 -> 0,8bar. Joudun varmaan vaihtamaan pienemmät suuttimet, ecumasterilla järkevä säätövara menee 30% paikkeilla. Kesällä tarkoitus laittaa toimimaan E85 ja ehkä nostaa hieman ahtoja mikäli uskallus riittää.

Kovien pakkasten aikaan remmiahdin alkoi tiputtamaan öljyä, pitää tarkistaa mistä johtuu. Muuten viritys on toiminut moitteetta. Ainut isompi muutos oli lämpötilasensorin huijaus, sen toteutin 6K8 vastuksella rinnan sensorin kanssa. Muuten kylmäkäynnistyksessä isommilla suuttimilla kävi aivan liian rikkaalla ja auto meinasi sammua.

Tässä vielä lista osista mitä autoon on laitettu (tähän mennessä):
Aisin AMR500 Supercharger 500cc per revolution (From Nissan)
2" Boost pipe & hose kit
Greddy type RS dump (blow off valve)
Intercooler (Biltema)
Walbro 255lph fuel pump
AN6 adjustable fuel pressure regulator & fuel return line
Injectors IWP127 231cc/min (Ford KA turbo)
COOLINGMIST WATER METHANOL ADJUSTABLE BOOST PRESSURE SWITCH DEVILSOWN NOS
Ecumaster DET3 piggyback
PLX DM-6 Gen 4 wideband lambda gauge
Dragon Gauge analog boost meter
Colombo & Bariani Fast Road Max camshaft
40mm bored throttle body
Ashley exhaust manifold
2,5" cat back exhaust
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Remmiahdettu Punto #boostedpunto

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Noniin. Hifihommat vaan vähemmälle ja keskitytään kulkupuoleen 8-)
Se varmaan noin kilolla alkaa kytkin lipsua vai oliko vielä mitään ongelmia ollu kytkimen kanssa?
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Remmiahdettu Punto #boostedpunto

Viesti Kirjoittaja jonik »

Itse asiassa tonne on tulossa isoin hifiasennus koskaan, muun muassa pari maailman tehokkainta 12v vahvistinta :D
Kuva

https://youtu.be/F4SnYc-ci7U" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla on 16v kytkinpaketti eli kestää hieman enemmän rääkkiä mitä alkuperäinen, ei ole vielä ollut ongelmia sen suhteen. Enemmän pelkään vaihteiston puolesta kun oon jo yhden saanut hajalle vaparinakin :lol:
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Remmiahdettu Punto #boostedpunto

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Ostat 230v invertterin johon rakennat tasasuuntauksen ja 230v vahvistin piirit. :lol:
Bravo t-jet
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Remmiahdettu Punto #boostedpunto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tämä onkin mielenkiintoista seurattavaa. Minulle lähinnä vain tuon tekniikan osalta, mutta kumminkin. Eikös nämä saa tänä päivänä leimattuakin, kunhan tekee tarvittavat muutokset?

Kuinkahan pieniä lie pienimmät remmiahtimet? 196cc kartin kone saisi helpoten lisäpotkua sellaisella.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Remmiahdettu Punto #boostedpunto

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Asiallinen viritys ja kerrankin keskitytty järkeviin asioihin :D

Harmi kun noita näppäriä remmejä ei ole isompia. Tai ei kai olisi mitään estettä käyttää kahta :roll: Syöttäisi vaan yhtä tuplakaasaria per pumppu :P
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin