Fiat 500 Giardiniera takaisin umpinaiseksi pakettiautoksi

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Fiat 500 Giardiniera takaisin umpinaiseksi pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao tutti
FH-634 kartano-pysty_1_1.jpg
FH-634 kartano-pysty_1_1.jpg (478.96 KiB) Katsottu 8524 kertaa
Kun ostin 2009 Delta-Auton museosta Fiat 500 Giardinieran (farmariauton), en vielä tienyt sen historiasta. Mutta nyt 10 vuoden jälkeen tiedän jotain, mutta vielä on paljon epäselvää auton vaiheista, kun se on ollut Turussa Fiat liikkeen hallussa (kenties Hankkija).
Eka omistaja on ollut autonasentaja Tauno Suominen (Vanto Raisio) ja kantakortissa on hänen kohdallaan pvm 4.7.61 (joka on myös ensikatsastuksen pvm). Rekisteröintipäiväksi on merkitty 21.9.1961 ja autoluokka on PAKETTIAUTO ja nimi oli Fiat 500-120 VAN/1940-61. Henkilölukumäärä oli kuski+1, omapaino 550 kg, kokonaispaino 910 kg, kantavuus 360 kg ja suurin akselipaino 500 kg. Muiden kantakorttien ja lehti-ilmoitusten mukaan on auto ollut umpikylkinen ilman takasivuikkunoita, mutta on ollut takaistuin (jossa ei ole sallittu kuljettaa ihmisiä). Sillä silloin on ollut voimassa pakettiautoja koskeva määräys, että jos pakettiautossa oli sivuikkunat, niin ei saanut olla takaistuinta ja päinvsteoin, eli jos oli takaistuin, ei saanut olla ikkunoita.
Seuraava kantakortin merkintä oli: " Tilapäistä henkilökuljetusta varten hyv. istuimet kulj. paikan lisäski 1+2:lle henkilölle. Katsm. merk. 3.10.1961 tehty rekisteriotteeseen".

Auto oli siis 13 päivää pakettiautona ennen muutoskatsastusta henkilöautoksi.
F500V 120-043807 FH-634 rek.21.9.61 HA-3.10.61_1A_Rekisterinumerot_FG-900_-_FI-999_1515_1.jpg
F500V 120-043807 FH-634 rek.21.9.61 HA-3.10.61_1A_Rekisterinumerot_FG-900_-_FI-999_1515_1.jpg (290.93 KiB) Katsottu 8524 kertaa
Miksi tuollainen toiminta????

Siksi, että tuolla kierrettiin
1. vuonna 1958 tullutta tilapäistä henkilöautoihin kohdistuvaa autoveroa (joka yhä jatkuu).
2. (sitä tärkeämpää) autonostoluvan hakua Lisenssivirastosta. Sodan jälkeen oli kova puute ulkomaiden valuutoista, joten tavaran maahantuoja joutui hakemaan lupaa tavaroiden tuontia Suomeen ja selvittämään, mistä on hankittu tuontia varten ulkomaan valuutta. Tämän takia esim. autonmaahantuojat myivät ostomaahan esim. puutaloja, puuta ja juttujen mukaan jopa marjoja ja sieniä. Mutta 1950-luvun lopulla oli tuosta tuontilisenssistä vapautettu linja- ja kuorma-autot sekä pakettiautot. Ja tietenkin joku oli keksinyt porsaanreijän lakipykälistä - tuodaan auto pakettiautona ja muutoskatsastetaan se sitten myöhemmin henkilöautoksi. Ja samalla vältettiin henkilöautojen ostajien pitkästä odotusajasta (esim. VW kuplien usean vuoden jonosta), kun tehtaalta pakettiauton tilaamisen ja Suomeen tuomiseen kului vain joitakin kuukausien eikä vuosia.

Tuon takia autoluokkien tuontimäärät vääristyivät vuosiksi eteenpäin - jatkuen lähes tähän päivään eri sääntömuutosten. Mutta syksyllä 1961 pakettiautojen tuontia haluttiin rajata ja tuli määräys, että jos pakettiautoa ei oltu muutoskatsastettu henkilöautoksi vuoden 1961 loppuun mennessä, oli sitä pidettävä pakettiautona 3 vuotta rekisteröintipäivästä. Tuon takia oli katsastuskonttoreissa kiirettä joulukuun viimeisinä päivinä.
Fiat 500 VAN esite_3_1.jpg
Fiat 500 VAN esite_3_1.jpg (158.15 KiB) Katsottu 8524 kertaa
Omaan autooni oli muutoskatsastuksen jälkeen puhkaistu takasivut ja asennettu ikkunat. Mutta milloin ja oliko myyjäliikkeellä tarjous luokkaa: "osta meiltä pakettiauto ja me muutetaan sitten myöhemmin ikkunat." Onko kenellä tietoa tuollaisesta. Sama koskee myös isompaa Fiat 1100 VAN pakettiautoa.
Tarina jatkuu myöhemmin....

t. Kari Pynnä
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 500 Giardiniera takaisin umpinaiseksi pakettiautoks

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Loistavaa settiä! Jokainen auto on tarinan arvoinen.

Tähän välihuomautus, että tuo 61 määräys ei toki lopettanut piilofarmarointia, niitä vaan sitten pidettiin se 3 vuotta paketiautona ja kun myynti koitti, oli autokin kelvollinen rekisteröitäväksi henkilöautoksi. Mutta miten tämä sitten vaikutti siihen lopulliseen verotukseen, kun ei ollut enää etuna tuontilisenssiä jota olisi pitänyt kiertää.. odotamme mitä jatkoa tekstiin seuraa.

Täältä löytyy tuollainen 1100 Van, 3 ovinen. Siinä siis nykyään sekä ikkunat että penkit, joista ensimmäiset lienee lisätty myöhemmin. Merkillepantavaa, että auto on tosiaan 3-ovinen ja etuovet ovat samat kuin 5-ovisessa. Apparin penkki on kippaavaa mallia ja vaikuttaa tehdastekoiselta, tuota kautta siis kulku takapenkille.

Ja katsotaan miten tarina etenee, onhan täällä 1,5 Bianchinaakin, jotka eivät ole tehtaan henkilömalleja, ainakaan ei ole liuku-ikkunoita, joten onko nuo olleet alunperin kanssa umpikylkiä.

Vieläkin harmittaa ettei ollut oikein mahdollisuutta pelastaa Lopen purkaamolta Bianchinaa, jossa oli edelleen takakyljet umpimallia. Kaikkihan ei välttämättä noita koskaan rekisteröineet henkilöautoiksi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Fiat 500 Giardiniera takaisin umpinaiseksi pakettiautoks

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao

Tässä vain linkki tekemääni artikkeliin Rovaniemen Autoteknisen Yhdistyksen lehteen.
http://yhdistykset.satl.fi/static/sites ... 281%29.pdf

Oma auto on maalarilla nyt ja kirjoittelen lisää myöhemmin.

t. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Fiat 500 Giardiniera takaisin umpinaiseksi pakettiautoks

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Auto on purettu ja nyt myös maalattukin.
Kyllä on Fiat hyvä auto, 58 vuotta vanha eikä mistään hitsattu eikä nytkään ollut tarve. Se oli joskus ruostesuojattu, mutta päivämäärästä en saanut selvää. Sisältä lattiaa oli maalattu ruosteenestomaalilla ja nokkaa oli korjailtu jonkun törmäyksen jälkeen. Sivuikkunalasien poiston jälkeen totesin, että ne aukot eivät ole tehdastekoisia, kuten epäilinkin.
Maalattu ja ikkuna ummessa
Maalattu ja ikkuna ummessa
20190410_141649_1.jpg (106.9 KiB) Katsottu 8065 kertaa
[/url].
Ikkuna-aukko
Ikkuna-aukko
20190207_140341_1.jpg (105.53 KiB) Katsottu 8065 kertaa
[/url]
Takaisin omassa tallissa odottamassa osien kiinnitystä ja kuluneiden vaihtoa.
Maalattu ja ikkuna ummessa
Maalattu ja ikkuna ummessa
20190410_141649_1.jpg (106.9 KiB) Katsottu 8065 kertaa
[/url]
Liitteet
Ikkuna-aukko
Ikkuna-aukko
20190207_140604_1.jpg (139.95 KiB) Katsottu 8065 kertaa
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Fiat 500 Giardiniera takaisin umpinaiseksi pakettiautoks

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao!
Nyt löytyi suomalainen esite, kiitos Antti PP. Kuvat ihmetyttää, onko ikkunat peitetty vain pahvilla? Esite lienee tehty ennen yhdenkään umpikylkisen VAN tuloa, omko vain farmari-Giardinieran ikkunat peitetty?

Tuossa kansisivu

500 VAN esite alkusivu
500 VAN esite alkusivu
Fiat 500 VAN esite suomi-1_1.jpg (106.21 KiB) Katsottu 7930 kertaa
[/url]

ja takasivu
[url][
Fiat 500 VAN esite takasivu
Fiat 500 VAN esite takasivu
Fiat 500 VAN esite suomi-2_1.jpg (84.7 KiB) Katsottu 7930 kertaa
/url]

Yhä vielä kyselen, että tietääkö kukaan, onko auton myyntihintaan kuulunut takasivuikkunoiden asennus muutoskatsastuksen jälkeen? Kun yksikään TP-läänin autoista ei ole jäänyt pakettiautoksi, vaan kaikki on muutettu henkilöautoksi.

t. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 500 Giardiniera takaisin umpinaiseksi pakettiautoks

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ehkä siinä oli maahantuojakohtaisia eroja. Mikään tuskin esti erillisen kaupan tekemistä muutostöistä jo valmiiksi.

Pari juttua muistui mieleen. Toinen oli se Bianchina, kun muistelen että siinä ei ollut sileitä peitteitä ikkuinoissa. No googlailin niin löytyi tälläisiä joissa on jäykistepokattu keskiosa.

Kuva

Ilmeisesti muisti pettää, kun muistelen että tuo keskiosa olisi ollut jopa uritettu, samaan tyyliin kuin Mossessa taisi olla.

Toinen juttu oli se, miten nuo penkkijututkin eli. Joskus 60-70 luvun taitteessa piti olla penkki selkä menosuuntaan, eikä se vielä mitään, mutta kulku piti olla takaovesta ja tämän takia 5-ovisen auton taaempiin sivuoviin piti laittaa putki tai ketju poikittain, ettei niistä päässyt takapenkille...

Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: Fiat 500 Giardiniera takaisin umpinaiseksi pakettiautoks

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Sämpy kirjoitti:
Toinen juttu oli se, miten nuo penkkijututkin eli. Joskus 60-70 luvun taitteessa piti olla penkki selkä menosuuntaan, eikä se vielä mitään, mutta kulku piti olla takaovesta ja tämän takia 5-ovisen auton taaempiin sivuoviin piti laittaa putki tai ketju poikittain, ettei niistä päässyt takapenkille...]
Mulla oli Mazda 1500 van -71, ja siinä oli tuollainen ihanan kova penkki, ja ohut ketju haittaamassa sivuovesta kulkua.

Lisäksi B-pilarin yläosassa oli poikittainen putki, ja kurjuuden maksimoimiseksi kova takapenkki esti etupenkkien siitämisen riittävän taakse yli 160 senttisen kuskin ajaessa.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Fiat 500 Giardiniera takaisin umpinaiseksi pakettiautoks

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Taas projekti edistynyt hieman ja tietenkin joissain määrin mennyt takapakki. Varastostani löytyi uudet umpiot ja ne kiinnitetään kaarevilla rautalankajousin kehyksiin sekä lampun ja korissa olevan pohjan väliseen kehykseen. Monesta jousesta sain jousijännityksen katoamaan, ennen kuin onnistui. Mutta sitten lampun kantapala ei mahtunutkaan umpiossa olevaan reikää. Varaosakirja käteen, malleihin 500D ja 500G on ainakin kolmea erilaista umpiota, jotka kaikkine tilkkeineen tietenkin sopivat autossa olevaan 3-reikäiseen levyyn, mutta jotka tietenkin eroavat sisäisellä rakanteella. Siis SIEM umpioon ei käy Carelloon sopivat lampun kannat eikä varaosanumeron mukaan niitä löydy. Omasta valikoimasta ei löytynyt sopivia yhdistelmiä, joten vanhat umpiot kehyksineen takaisin ja uusia tilaukseen.

Sivu ja etukannen listat sain kiinni hyvin, mutta helmalistojen kiinnitysjousihäkkyrät olivat tehty aivan pieleen. 2 kpl oikeita löytyi ja eehkäpä käytän niitä mallina noiden muiden muokkaamiseen. Katsoin maailmalta varaosaliikkeiden tarjontaa, mutta niistä kuvista ei voi päätellä, onko ne oikeita vai noita huonosti muotoiltuja malleja.
Minulla on uusi kangas kattoluukkuun ja siinä on 3 poikittaista rautaa tukemassa kangasta. Rautojen päihin tulee pienen kumit, etteivät hankaa kattoon jälkiä, mutta taasen varastostani löytyi kahta eri leveydellä olevaa kumia, ne tarvitsevani 6 olivat liian kapeita, mutta sopivia löytyi 4. Onneksi olen koodannut varaosieni excel-taulukkooni (yli 1800 riviä=erilaista tai eripaikasta hankittua osaa) myös ostopaikan (ja -ajan), jolloin pääsin tekemään osan nimen kohdalle sen leveyden. Olisiko uudemmissa malleissa kapeammat tukiraudat kuin 1961 mallissa. Näitä pikku eroavaisuuksia mallien ja valmistusvuosien kohdalla löytyy koko ajan. Tutkin pystyisinkö itse niittamaan kaaret kiinni katon kankaaseen, mutta päätin viedä sen työn suutarille.

Huomenna aloitan sisäverhoilun asentamisen. Siinä kysymysmerkiksi, jo etukäteen, tulee etuovien verhoilun korkeus (tahi sen puute). Vain yksi myyntiliike tunnistaa sen, että kaapparimallisen ovissa on 2 erilaista rakennetta, eroaa miten ovi vedetään kiinni. Onko ovessa kiinteä vetokohoutuma (vanha malli kuten minulla) tai erillinen vetokahva. Nyt minulla on hankittuna noi uudemmat, jotka ovat hieman liian matalia (sen takia, että olin jo aiemmin hankkinut takaoven verhoilun ja muualta ostettuna muut olisivat hieman eri sävyisiä). Sittenhän selviää.

Vielä yksi huomio varaosista. Fiat 500 malleissa tuulilasia on kahta eri korkeutta. Henkilömalleissa se korkeampi tuli käyttöön 1965 mallissa 500F (kun ovien saranointi siirrettiin oven etureunaan. Mutta tuo korkeampi oli jo farmarimallissa 500 Giardiniera tuotannon alettua 1960. Esimerkiksi neljästä isosta varaosaliikkeestä, joista olen osia hankkinut, 3 väittää listallaan, että myös farmarissa 500G on pieni lasi vuoteen 1965, vain 1 tiesi asian oikein. Mm. hollantilainen FDRicambi tarjoaa väärää tuulilasia ja tiivistettä.

Tähtäimessä on, että auto valmistuisi GFF kesäpäiville, mutta katsotaan....

t. Kari
terv. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Fiat 500 Giardiniera takaisin umpinaiseksi pakettiautoks

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao

Nyt on projekti lopussa viranomaisten osalta, pikku fiksauksia vielä - listan ja lattiamaton kiinnitystä - latausvalon sammuttaminen kojelaudasta! yms.

Mutta auto on nyt museokatsastettu pakettiautoksi ja muutoskatsastettu luokkaan N1. Sain kommentteihin kantakortissa ollen kommentin "Tavaratilassa tilapäisistuimet 2 henkilön kuljetusta varten".

t. Kari
FH-634 museotodistus nettiin_1.jpg
FH-634 museotodistus nettiin_1.jpg (98.01 KiB) Katsottu 7201 kertaa
FH-634 rekisteriote 2019-2021 nettiin_1.jpg
FH-634 rekisteriote 2019-2021 nettiin_1.jpg (80.82 KiB) Katsottu 7201 kertaa
FH-634 museokuva-2_1.jpg
FH-634 museokuva-2_1.jpg (159.6 KiB) Katsottu 7201 kertaa
FH-634 museokuva-4_1.jpg
FH-634 museokuva-4_1.jpg (156.81 KiB) Katsottu 7201 kertaa
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Fiat 500 Giardiniera takaisin umpinaiseksi pakettiautoks

Viesti Kirjoittaja A Bart »

karpy kirjoitti: Mutta auto on nyt museokatsastettu pakettiautoksi ja muutoskatsastettu luokkaan N1. Sain kommentteihin kantakortissa ollen kommentin "Tavaratilassa tilapäisistuimet 2 henkilön kuljetusta varten".

t. Kari
Mitähän tuo Suomeksi oikein on kun mulla taitaa lukea spiderissä myös jotenkin että " tilapäisistuimet 2 henkilön kuljetusta varten".
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Fiat 500 Giardiniera takaisin umpinaiseksi pakettiautoks

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao

Pakettiautoissa ja pienissä henkilöautoissa (Coupe-Cabriolet) taitaa merkitä hieman eri asiaa tuo tilapäinen istuin (istuimet). Sinulla se merkitsee luultavammin sitä, että istuimen koko ei ole täyttänyt lain määräämää kokoa, mutta tilapäiskäyttö on sallittu. Pakettiautoissa tuolloin 1957-noin 1965 sai olla vain paikat etuistuimille, mutta säännöt sallivat tilapäistä kuljetusta ja sitä varten piti olla ne katsastuksen hyväksymät istuimet. Työväen yms kuljettaminen onnistui ilman noita istuimia, jopa avolavalla, mutten nyt kaiva tarkempia tietoja niistä.

t. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Re: Fiat 500 Giardiniera takaisin umpinaiseksi pakettiautoks

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

Hieno paku. :thumb:
Ison pakun perästä 80-lätkää saa yleensä hetken etsiä ja tuosta kuvasta saa hetken etsiä lätkän ympäriltä itse autoa :D
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: Fiat 500 Giardiniera takaisin umpinaiseksi pakettiautoks

Viesti Kirjoittaja Jimi »

:thumb: :thumb:

Olisko suuri synti jos takaluukkuun laittais 80-lätkän tilalle sen aikakautensa mukaisen 90-lätkän?
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 500 Giardiniera takaisin umpinaiseksi pakettiautoks

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Hillittömän isolta näyttää tuo 80-lätkä 500:n takamuksessa. Ja onhan se tietysti tarpeellinen, sentään 17hv.

Näinköhän aikoinaan ikkunoita auki sahannut arvasi, että tulevaisuudessa ne hitsataan taas kiinni, ja vieläpä ilman viranomaismääräystä? :lol: Näitä vanhoja pakuja palautetaan liikenteeseen paljon harvemmin, kuin pitäisi. Hieno laite!
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Fiat 500 Giardiniera takaisin umpinaiseksi pakettiautoks

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Vuoden vaihteessa laiton kyselyn Centro Storico Fiatille kysyen tietoja autostani. Hienolle paperille tulostettu ja allekirjoitettu todistus maksoi 70 e, vain sähköpostilla tuleva 30e.
Parisen viikkoa sitten tuli email ja nyt se hieno todistus.
Ikävä kyllä, itsekin valittivat, että Fiat 500:n tiedot ovat vaillinaisia. Omasta autostani löytyi vain valmistuspäivä 30.5.1961, ei moottorin numero, ei milloin ja mihin on viety, kuten eräässä 600:n todistuksessa on.

Siis tässä se todistus:
FH-634 Certificato di origine 30.5.61 alkuperäinen-PIENI_1.jpg
FH-634 Certificato di origine 30.5.61 alkuperäinen-PIENI_1.jpg (73.68 KiB) Katsottu 4022 kertaa
t. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Vastaa Viestiin