Uno -88

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Uno -88

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

jahas,

ensinnäkin, suuret kiitokset auton lahjoittajalle !
Erinomaisen ystävällistä, ettei uno päätynyt metallikuutioksi, vaan vielä ainakin
osittain harrastekäyttöön. En ollut ensimmäisenä jonossa, mutta kuitenkin ensimmäinen
joka vaivautui tulemaan trailerin kanssa paikalle pienestä sateesta huolimatta.

Uno tai ainakaan tämä malli ei ole ehkä kaikkein kaunein ja minua kiinnosti/kiinnostaa tämän
tekniikka. Joko seiskaan, tai ehkä kuussataseen (viikonloppuna varkautelainen harrastaja piipahti
pihassani hienon Fiat 600:n kanssa, jonka takaluukusta löytyi juuri fire 999).

mutta yhden yön unien jälkeen onkin alkanut mietityttää, joskos uno pitäisi sittenkin viedä
leimurille. saattaisi olla vielä nyt kortittomalle vaimolle auto jatkossa, kun se korttipuoli hoidetaan
kuntoon. Alle puolitoistametriselle ei kannata tarjota jenkkilaivaa alle. Täältä foorumilta ei liene
kannattavan kysyä mielipidettä, onko auton kohtalo mieluummin purku osiksi vai leimaus :) .

Auto nököttää trailerilla ylihuomiseen keskiviikkoon ja torstaista lähtien pääsen sitä tallilla
ihmettelemään. Tiedossa on ainakin, että auto on seissyt viimeiset 5 vuotta ja on siitä huolimatta
yllättävän hyvässä hapessa. Pohjassa saattaa olla reikäesiintymiä, mutta helmat näyttävät aika
kovilta. Auto ei mennyt 2014 katsastuksesta läpi, kun katsastusmies oli viimein 45 minuutin hakkaamisen
jälkeen saanut ruuvimeisselin menemään etupalkin läpi (oikealla puolella). ilmeisesti vartti ei riittänyt
sille - tai päivän hylkyprosentti ei ollut ollut täynnä ?

Eli lattia ja jarrut pitänee tarkistaa ja tuo palkki vähintään. Sen lisäksi auto ei nyt käy, vaikka
starttaakin. Ehkä liian vanhat (5v) bensat, joko kaasari tai polttoaineputki tankilta tukossa.
vanha bensahan tuppaa kokkaroitumaan ajan kanssa.
Liitteet
c.jpg
c.jpg (75.98 KiB) Katsottu 6572 kertaa
b.jpg
b.jpg (88.54 KiB) Katsottu 6572 kertaa
a.jpg
a.jpg (93.64 KiB) Katsottu 6572 kertaa
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Ehdottomasti laittoon ja ajoon tavoitteeksi! Näitä on enää niin vähän liikenteessä, vaikka aikanaan hirmuisia määriä myytiinkin, että jokainen tieliikennekelpoiseksi saattaminen on merkin kannalta kulttuuriteko. Tuollainen "läpilyönti" katsastuksessa ei vielä voi olla este, jokainen meistä Unon omistajista lienee vastaavia paikkoja korjaillut; etupalkkeja saanee maailmalta vielä uusinakin. Ja kun kuviasi katsoo, yksi keskeisimmistä Unon heikoista kohdista eli ovien alareuna, näyttää olevan poikkeuksellisen hyvässä kunnossa. Tämä kohta usein kertoo myös auton muusta tilasta. Toinen on takaluukun ikkunan alareunan tila, kolmas vähän piilommassa eli etupyörien välissä oleva palkki. Suosittelen, että sopivilla kesäkeleillä nappaat penkit pois, irrottelet lattiamaton ja tarkastelet huolella, mikä on peltien tila. Korjaukset vaan sitten, jos on tarpeen, eivät ole kalliita teettääkään, jos itse et pärjää. Tyypillisiä ruostekohtia ovat juuri ovikotelojen ja lattian saumat.

Kannustan samaan kuin eräs pitkään alalla työskennellyt mekaanikkotuttuni: "Älä ikinä hävitä Unoasi, se on yksi halvimmista ylläpidettävistä autoista, jos korin vaan saat kestämään; ajo-ominaisuuksiltakin kuittaa monta isompaa ja kalliimpaa, joten kelpaa kyllä ajella, jos ei satu kokemaan auton pienuudesta johtuvaa itsetunto-ongelmaa...!" Hän on yleismekaanikko, ja piti Fiatin litraista FIREä yhtenä yksinkertaisimpana ja varmimpana pikkumoottorina kaikkien merkkien koneiden kokemusten perusteella.

Kipinän puutekin voi olla käynnistymättömyyden syy. Unon sytytyskaapelit, usein vielä se puolan ja jakajan kannen välinen ovat vanhoissa autoyksilöissä täysin mykkiä eli sisäisesti poikki, vaikka päältä aivan kelvollisen näköisiä. Johtosarjat eivät ole kalliita. Kannattaa kokeilla johtavuus vaikka yleismittarilla, miksei myös vaikka apumiehen kanssa, tuleeko tulpille kipinää, yksi kerrallaan. Toinen heikko kohta on virranjakajan "boksi", jonka alla olevat johdot hapertuvat kuoristaan ajan kanssa itsestään siten, että menevät oikosulkuun joko keskenään tai sitten jakajan rungon kanssa. Jos nämä ovat kunnossa, kaasutin-FIRE on yksi varmimmista lähtijöistä koko Fiat-konsernin tuotteissa, kesät talvet, vähän huonoillakin säädöillä ja vanhallakin bensiinillä (tai no, nykybensat voivat olla etanolien kanssa huonompia). Oma -vuosimallin -87 FIREni on jo 311 000 km ajettu, aina peuhaa, joten valkoisesi on tähän nähden vasta sisäänajettu........ merkkihuolto kertoi taannoin huoltaneensa myös hieman yli 400 000 km ajettua kaasari-FIREä, joten sinulla on loistava tulevaisuus edessäsi näihin verrattuna.

Rohkeasti vaan huoltamaan FIRE maantielle ja tänne foormumille projektijuttua!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3373
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Hieno peli, ehdottomasti kunnostuksen arvoinen. :D
Tuoreen kortin haltijalle hommaisin kolariturvallisemman pelin. Ei ole Uno turvatyynyjä nähnyt. Ja onhan uunolla tullut jo museoikäkin täyteen (vinkvink).
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ymmärrän ongelman, että kuskin pituus rajoittaa merkittävästi auton valintaa. Meillä asuu kanssa puoltoistametriä taitokuljettajaa ja 90% autotarjonnasta ei vaan toimi. Yleensä japanista on löytynyt ratkaisu, enpä ole ymmärtänyt edes tarjota Unoa.. yllättäen Honda CR-V mk2 oli toimiva ratkaisu vaikkei uskoisi. siis tilojen osalta... :lol:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mahtavaa! :thumb: Tommonen Fire-uuno on sitten melkoinen säästöporsas. Menee ihmeen pirteästi (tehoihin nähden) eikä sille kelpaa bensa vaikka pitäisi lenkkaria lattiaa vasten pidempäänkin. :lol:
Maaranen kirjoitti:Uno tai ainakaan tämä malli ei ole ehkä kaikkein kaunein
Mielipideasioita, mutta minusta juuri tuo mk1 on se paras. Jotenkin symppis.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1495
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Ehdottomasti kunnostaa :thumb:
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

hah hah,

jotenkin minä arvasin, että täällä ei tiedetä kuin yksi vaihtoehto auton tulevaisuudelle :D .
Kiitoksia vaan kaikille kannustuksesta. Kaipa sitä pitäisi sitten koettaa, luvata kannattaa vasta kun kurkistan pohjaa.

mig löytyy ja hitsaaminenhan on kiva harrastus. Täysin alkuperäistä vastaavaksi ei taidot riitä tekemään, mutta
eihän katsastus sitä vaadikaan.

Kipinä tulee tulpille, kun auto kuulema hörähtää jos startteriainetta tarjoaa. Joten käyntiongelma on polttoaineen
saamisessa.

Onneksi tiedossa on laani, missä on puolisen tusinaa Unoa, pääosin juuri näitä mk1:siä. Vaihtelevassa osin enemmän
tai vähemmän puretussa muodossa, mutta joku yksilö näytti olevan kokonainenkin. Ovat melko merkittävästi ottaneet
ruostetta ihteensä, taisivat myös järestään olla homeessa, kun ovat puiden siimeksessä alkaneet kasvattaa sammalta yli 10 vuotta.
Niistä yksilöistä vähän lupailin hakea tekniikkaluovuttajaksi yhden, ennen kun tuli yllättäin tilaisuus noutaa tämä valkea kotiin.
Niitä ei hirveästi säälittäisikään purkaa osiksi, joten fire tekniikkaa haeskelevalle voin tarvittaessa vihjata sijaintia.
Kunhan ensin todistat minulle, ettet ole romu-ukko :twisted: . Omistajan mukaan kaikki saisivat lähteä. Yhdestä
katselin papereita, ollut leimassa myyjällä 2004, mutta 2006 on ruosteen takia jo tullut katsastuksessa hylätyksi.
hintaluokka on arvioni mukaan viiden kympin tietämillä kappaleelta.

Samassa laanissa on yksi Ritmo, myös melko säälettävässä kunnossa, mm. ovet reilusti rutussa, kun on puskettu jotenkin
väkivaltaisesti lepopaikalleen. Ritmot taitaa olla jo jonkun verran harvinaisia, tiedä sitten onko siitä yksilöstä edes
varaosiksikaan.

mutta offtopikin jälkeen takaisin tähän valkoiseen ylpeyteen. tärkein kysymys puuttuu, mitäs mieltä
vaimo sattuu asiasta olemaan, kysyn? Silmät suurenee ja innostunut ilme nousee naamalle: of course,
you have to repair it!

Taidan olla aika onnellisessa asemassa, kun vaimolta tulee melko varaukseton tuki kaikenmaailman hömpötyksille :).
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Kerrassaan hienoa!

Ja tuosta polttoainepulasta: yksi tyypillinen kohta on polttoainepumpulta kaasarille tuleva vähän paksumpi polttoaineletku, jolla on kaikissa FIRE-moottoreissa taipumus aivan huomaamatta halkeilla. Jos tuo sattuu olemaan kangaspäällysteinen, niin sitäkin salakavalammin. Sieltä kone vetää helposti ilmaa, eikä välttämättä edes huomaa, että letku on täysin piloilla. Pahimmillaan, kuten minulla, päällystämätön letku kuitenkin on täysin halki ja bensapumppu tusauttaa ajoaineet pitkin rintapeltiä........... tästä on jo varmaan parikymmentä vuotta, mutta vieläkin kylmän hien pukkaa, kun muistelee; onneksi ei ollut kipinää tai kuumaa tarjolla. Silloin oireet olivat: hörähti, mutta ei käyntiin; ja bensiini kyllä haisi, jolloin älysin heti lopettaa starttaamisen. Karmea lätäkkö sitten tallin lattialla. Tuon jälkeen olen joka ikinen kerta ennen starttia käynyt tarkastamassa kyseisen kohteen, kun on todella helppo päältä havaita.

Toinen on polttoainesuodatin, joka voi olla tukossa/haljennut. Kolmas voisi olla tankin päällä (takaistuimen alta pääsee käsiksi) oleva polttoainemittari/polttoaineputkien lähtö: siinäkin on usein alussa kangaspäällysteinen vaaksan mittainen letku, joka voi yhtä lailla olla pahemman kerran rapistunut ja vetää ilmaa sisään bensiinin sijasta. Muutenkin koko polttoainelinjan tarkastaminen on suositeltavaa, ei ole paha rasti. Putket taisivat tulla takapenkin etupuolelta verhoilun alta oikean kynnyspalkin ylä- ja sisäkylkeä pitkin muistaakseni apumiehen jalkatilan kautta läpi rintapellistä. Ja voihan se polttoainepumppukin siinä virranjakajan vieressä olla puhki, mutta mikään näistä osista ei ole tosiaankaan tyyris uusia. Ylipäätään kaikki on suht helppoa tarkastella ja korjailla, ja tilaakin on hyöriä, toisin kuin nykyajopeleissä. Menestystä vaan huoltopuuhiin!

PS: tuolle "varaosalaanille" saattaisi olla hyötykäyttöä.........
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

Moi,

yritin laittaa YV, mutta en jostain syystä onnistunut.


edit:
no nyt taisi yv lähteä.
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

dodiih,

pikkuhiivatti pääsi muutaman sadan kilsan päähän uuteen kotiinsa.
ja sitten ihmettelemään ja toivoskelemaan, että saisiko tämän pikku
nikkaroinnilla ihan ajettua alas trailerilta. Sellaiset toiveet alkoi kuitenkin
aika nopeasti haihtua tuuliseen ilmaan.

Vähän niinkuin ensimmäinen 126 hiivattini kauan sitten, (viikkoa vaille 30 vuotta
siitä on), tämänkin starttimoottori on hyvin hiljainen. ei lyö edes solenoidi kun
avainta kääntää. Akun valot kirkkaat, mutta himmenee kun avainta kääntää ja hiljaisuus
vaan jatkuu. Akku vaikuttaa kyllä hyvältä, mutta vaihdan varmuuden vuoksi, jos se on siinä
sittenkin, tila ei vaan muutu. Muistuu ajat 30 vuotta sitten, kun katselen akkua. Tässä
näyttää olevan joku omituinen lisämaadoitusjohto paikallaan ja silloin aikoinaan moottori
saattoi hyytyä siihen, kun maadoitusjohto sai heikon kontaktin moottorin runkoon. Joten
en ole vieläkään ihan 100% varma, onko vika sittenkään startissa. Annan startille herätinvirtaa
suoralla johdolla akun + napaan, mutta ei mitään, pieni kipinä vaan tulee. Lopulta otan
koko startin irti ja poistan auton siitä välistä. virtaa suoraan akusta starttiin - nyt olen satavarma,
että vähintään solenoidi on rikki. startissa on kaksi + kontaktia, annan kumpaankin virtaa,
joten jos vika olisi pelkässä solenoidissa, startin pitäisi siitä huolimatta pyöriä (??). eli mahdollisesti
sökö on myös startin pyörittäjämoottori. Ehkäpä autoa on koetettu saada käyntiin niin pitkään,
että starttimoottori on lopulta antanut periksi.

Startin edestä piti purkaa pois vähän johtoloita ja pissapojan säiliö, että pääsin starttiin käsiksi.
irrotin myös virranjakajan kannen jotta sain tulpanjohdot käännettyä sivuun siitä edestä.
samalla taisi paljastua syy, miksi moottori ei ehkä ole lähtenyt käyntiin (vaikka sitä olisi miten
startilla yritetty). tuo virranjakajan kansi ei näytä sisältä ihan terveeltä, kun pyörijä näyttäisi kairanneen
kahden tulpan kontaktit melkein kokonaan pois. ehkä se saattaisi sytyttää vielä tällä kannella, mutta
ainakin mahdollista että kaksi tulppaa jää pimeäksi tuolla yrittämällä.

kuskinpuolen umpion lasi on halki ja ehkä sen seurauksena umpion heijastinpintakin ruostunut vaihtokuntoon.
kolmelle pisteosalle on heti tullut tarvetta, joten taitaapi tulla keikka aiemmin mainitsemalleni varaosalaanille.

apparinpuolen ovi näyttää aika hyvältä, kuten hyvin nopealla vilkaisulla molemmat alahelmatkin.
kuskinpuolen oven alareuna oli jonkun verran ruostunut, mutta ehkä ei ihan puhki asti vielä. se kannattaa
hiasta puhtaaksi ja suojata kotelosuojalla. ja varmaan vähän ruosteenestomaalian ensin pintaan ei ole pahitteeksi.
pari lisäkuvaakin oli, mutta max 4 per postaus, niin jäi liittämättä tähän viestiin.
Liitteet
IMG_0772.jpg
IMG_0772.jpg (112.65 KiB) Katsottu 6305 kertaa
IMG_0775.jpg
IMG_0775.jpg (76.61 KiB) Katsottu 6305 kertaa
IMG_0776.jpg
IMG_0776.jpg (123.2 KiB) Katsottu 6305 kertaa
IMG_0779.jpg
IMG_0779.jpg (88.6 KiB) Katsottu 6305 kertaa
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Mulla pitäisi olla 1242-Firen startti varastossa. Kai se 999:iinkin käy.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

Luigi kirjoitti:Mulla pitäisi olla 1242-Firen startti varastossa. Kai se 999:iinkin käy.

tämä tuli noudettua, isohkot kiitokset :)

starteissa on näköjään hieman eroa. ohjuritappi ei mene millään paikalleen tuosta, joten otin pois.
kaksi reunimmaista pulttia käy paikalleen, kolmas ei (missä se ohjuri oli). asettui tukevasti kohdalleen
ja startti pyörittää nyt moottoria !

laitoin pikkutipan bensaa kaasariin, mutta ei yrittänytkään. arvelin viallisen virranjakajan olevan syypää
ja läksin saunaan. saunan löylyssä välähti, että enpä muuten laittanut virranjakajalta puolalle menevää
letkua paikalleen :lol: . en olisi saanut nukuttua varmaankaan, jos olisi jäänyt kokeilematta ja sehän
lähti tulille. ja pikkuhetken ottaa kierroksia sen verran kirkkaasti, että huonosta virranjakajan kannesta huolimatta
käy kyllä joka pytyllä !

ja sammahtaa hetikohta, kun kaasarista häviää bensahöyryt. kaasarille menevässä letkussa on suodatin, mikä näyttää
olevan ihan kuiva. kun autoon laittaa virrat päälle, viisari värähtää hieman, mutta ihan ensiksi voisi olla viisasta laittaa
vaikka muutama litra bensaa tankkiin. ja jos se ei auta, niin sitten lähteä käymään noita bensaletkuliitoksia läpi,
mihin tulikin jo ystävällisesti ohjeita.

ihan parhaalla mahdollisella tavalla ei alkanut unon kotiutuminen. laitoin vaimon rattiin jarrua painamaan, kun työnnän alas
trailerilta. kun lähti menemään, niin aloin karjumaan, että jarruta nyt, jarruta mutta sehän meni kukkapenkin yli heittämällä :D .
jälkeenpäin tarkistettiin että mikäs nyt, jarrupoljin menee herkästi pohjaan eikä siinä ole mitään tuntoa. laitoin nyt pienen
lorauksen jarrunestettä säiliöönsä, kun oli ihan kuiva. vaikka saisi moottorin koeajokuntoon, niin lenkille ei uskalla lähteä
ennen kun on selvitetty mihin jarrunesteet häviää. ja pitäähän ne ilmatakin kun vika on ensin paikallistettu ja korjattu.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jarruputket ja letkut tarkastukseen. Ja ennen katsastusta kannattaa katsoa takajarrujen paineensäädin. On ihan varmasti jumissa.

Uunossa on sitten hiukan takapainoiset jarrut (eivät oikeastaan, mutta nykyaikaisiin vain eturenkailla jarruttaviin tottuneelle voi neljä jarrutttavaa rengasta olla yllätys), eli jarrujen yleinen läpikäynti suositeltavaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuo virranjakajan kansi on tuollainen malliltaan, kaksi kontaktia on upotettu kannen sisään. Löytyi varastosta yksi loppuun ajettu Firen vj-kansi.

Kotipaikalla pitäisi olla Y10:stä toimivana irrotettu jarrupaineensäädin. Uusi maksoi silloin 15€, niin laitoin tilalle uuden, kun säädin oli joka tapauksessa irti. Yksi kappale välijousiakin on ehkä jossain. Nämähän on siis Y10:ssä samoja kuin Unossa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

hyvä vinkki tuo jarrupaineensäädin. sehän kannattaa vaihtaa, ennen kun ilmaa jarrut.

mikä virka tuolla väkkärällä yleensä on? säädetään jarrupainetta alemmaksi takapyöriin
suhteessa mitä etupyörille menee?

oli kerran -95 punto liikennekäytössä ja sama palikka jumissa. Aiheutti hylsyn katsastusasemalla
ja sen jälkeen palikan vaihdon. Tiedä sitten, pystyykö tuota mallia olevaa säädintä avaamaan
ja herkistelemään käyttökuntoon. Inhottava tarkastuskohde se ainakin on, kun saa nesteet pihalle
ja itsensä päälle parhaillaan.

taidanpa käydä jossain kohtaa luigin varastoa ihmettelemässä, jos vaan sopii :)
Vastaa Viestiin