Z1100
Re: Z1100
Tämä on Elekman matalanostin 3000kg. On siirrettävää mallia(tasasella menee ihan kivasti). Omani pulttasin lattiaan kiinni.
Re: Z1100
Huhhuh. 1 reikä enää. Mosan kanssa ropleemia, rajan toisella puolella kaiken lisäksi.
Re: Z1100
Reikä tehty, maski kiinnitetty ja syylari laitettu paikoillensa. Vähän vielä hieromisia siellä täällä ja sitten saakin vaan ootella mosan ja tilanteen kanssa.
Painelaakeri laitettu lootaan, vetarit kasailtu uusilla osilla ja putsailtu. Vähän kittailtu ja ruiskittu kilikolia sinne tänne. Auton ovet nyt vielä työn alla.
Painelaakeri laitettu lootaan, vetarit kasailtu uusilla osilla ja putsailtu. Vähän kittailtu ja ruiskittu kilikolia sinne tänne. Auton ovet nyt vielä työn alla.
Re: Z1100
Mosarintamalla vähän sutinaa, jee!! Muutoin auto alkaa olla puolijärjissään ja on hankala enää keksiä fiksua tekemistä jossei maalaamista lueta mukaan.
Pyöräytin ompusta kokeeksi nupin. Nättiä puuta. Pieni innostus hankkia puusorvi, pitäs vaan saada navetasta yksi huone tyhjättyä(mm appiukon sängyt siellä)
Pyöräytin ompusta kokeeksi nupin. Nättiä puuta. Pieni innostus hankkia puusorvi, pitäs vaan saada navetasta yksi huone tyhjättyä(mm appiukon sängyt siellä)
Re: Z1100
1,6 Tipolohko noudettu. Samaan läjään vähän imusarjaa, kaasaria ym hilpettä. Puuttuvat täydennetään 1.1:stä.
Alkuun mennään Zastavan kaasarilla, koska nuo toiset vaativat jumppaa. Nokka ja välikansi tulee Zastavasta. Saa nasauttaa vielä ohjetta/kikkaa välysten mittaamiselle/säädölle.
Tiivisteitä pitäisi myös hankkia läjä, motonetissä näytti jopa kannentiivistettä olevan..
Alkuun mennään Zastavan kaasarilla, koska nuo toiset vaativat jumppaa. Nokka ja välikansi tulee Zastavasta. Saa nasauttaa vielä ohjetta/kikkaa välysten mittaamiselle/säädölle.
Tiivisteitä pitäisi myös hankkia läjä, motonetissä näytti jopa kannentiivistettä olevan..
Re: Z1100
Muistaakos joku, miten Tipossa menee lämppärin liitännät? Zastavassa tulee suoraan pumpulle laikka, joten käytetään zastavan pumppua. Paluu zastavassa suoraan kanteen, Tipon kannessa ei paluuta. Tipon(tai vastaavan) vesipumpun metalliputkessa(joka kulkee lohkon kylkeä myöden) on kaksi letkuliitäntää, vissiin kaasareille? Toimiiko homma jollain asteella, jos laitan tulon tuohon pumppuun, siirrän putken tohon zastavan pumppuun ja nasautan paluun toiseen noista liitännöistä? (toinen sitten tukkoon)
Apuakseli hilppeineen siirretty zastavasta tipon lohkoon. Oliko jakajassa muuta varsinaista remonttia kuin kulutusosat?(kärjet + pyörijä + konkka?)
Kaasarin elvytystä aloitettu, saatu voimalla liikkumaan kakkoskurkku, mutta tahmee on.
Apuakseli hilppeineen siirretty zastavasta tipon lohkoon. Oliko jakajassa muuta varsinaista remonttia kuin kulutusosat?(kärjet + pyörijä + konkka?)
Kaasarin elvytystä aloitettu, saatu voimalla liikkumaan kakkoskurkku, mutta tahmee on.
Re: Z1100
Pumppuhan imee, eli lähtö on kannesta jossa vesi on kuuminta ja paluu on pumpulle. Kuten kuvan nuoletkin näyttää.
Pumppu siis imee (yleisesti moottoreissa) alavesiletkusta ja lämmityslaitteelta ja painaa sitä vettä moottoriin. Sylinterikannesta vesi lähtee ylävesiletkuun ja lämppärille. Joskus tuossa välissä on sisäkiertoja lämpenemisen ajaksi, kun termostaatti on vielä kiinni.
Saako siihen Tempra/Tipo termaria jossa tuo lämppärilähtö on?
Pumppu siis imee (yleisesti moottoreissa) alavesiletkusta ja lämmityslaitteelta ja painaa sitä vettä moottoriin. Sylinterikannesta vesi lähtee ylävesiletkuun ja lämppärille. Joskus tuossa välissä on sisäkiertoja lämpenemisen ajaksi, kun termostaatti on vielä kiinni.
Saako siihen Tempra/Tipo termaria jossa tuo lämppärilähtö on?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Z1100
Tipon termari löytyy, pitäs vaan sitte hahmottaa loppu kokonaisuus. kasin termarissa 3 isoa letkulähtöä, tipossa 1..
Re: Z1100
Eipä käy termarit ristiin kansissa eli joko zastavan kansi kiinni tai sitten täytyy tutkia uusiksi koko vesihässäkkä.
Re: Z1100
Tuo vanhemman termarin putkisto viittaa jonkinlaiseen ulkoiseen "sisäkiertoon" termarin ollessa kiinni. Ilmeisesti Temprassa tuo on ratkaistu jotenkin muutoin.
Ei ole autoa mistä katsoisi miten nuo alunperin menee.
Ei ole autoa mistä katsoisi miten nuo alunperin menee.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Z1100
Joo, näin menee Zetassakin. Pitäisi nyt vielä järkeillä kierto sitten uusiksi.hkn kirjoitti:Niin vanhassa 128 kolme lähtöä yksi pumpulle ja kaksi jäähdyttimelle..
Zetassa menee myös kaasarille yksi jäähynesteletku, mutta tipossa taisikin kaasarille tulla tuosta metalliputkesta?
Kantta yms aloiteltu putsaamaan. Täytynee jostain vielä tonkia nuo kiristysmomentit yms.
Re: Z1100
Siis 128/vanhemmat sohot:
Termarin ollessa kiinni, kiertää kannen päästä vesi suoraan pumpulle ---> Syylärille menevä JA sieltä tuleva letkulähtö KIINNI
Termarin ollessa osittain auki, alkaa neste kiertämään kannesta ylävesiletkuun ja alavesiletkusta pumpulle. Kuitenkin kannen päästä kiertää suoraan "ohi" pumpulle.
Termarin ollessa täysin levällään, on tuo syylärin "ohitus" kiinni, jollain kaikki vesi kiertää kannen päästä ylävesiletkuun ja sieltä alavesiletkun kautta termarin ohi pumpulle.
Mullon joku korjausopas, jossa on kuvina 128:n vesikierto.
Vanhemmassa Temprassa on joku välimallin viritelmä, jota en muista enään ulkoa (googlen kuvahaun perusteella samantapainen kuin tuo vanhemman SOCH:in termari).
Onkos tuossa Tipo/Tempra uudemmassa termostaatissa tuo kierto aina noin? Eio niin kovin kauan, kun erään -94 Tipon konehuonetta ihmettelin. Siinä tuli imusarjasta/kannesta letku lämppärille ja siitä letku tuohon termarille. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole ja jätin asian murehtimisen mielestäni, saattoi jäädä jotain huomaamattakin.
Termarin ollessa kiinni, kiertää kannen päästä vesi suoraan pumpulle ---> Syylärille menevä JA sieltä tuleva letkulähtö KIINNI
Termarin ollessa osittain auki, alkaa neste kiertämään kannesta ylävesiletkuun ja alavesiletkusta pumpulle. Kuitenkin kannen päästä kiertää suoraan "ohi" pumpulle.
Termarin ollessa täysin levällään, on tuo syylärin "ohitus" kiinni, jollain kaikki vesi kiertää kannen päästä ylävesiletkuun ja sieltä alavesiletkun kautta termarin ohi pumpulle.
Mullon joku korjausopas, jossa on kuvina 128:n vesikierto.
Vanhemmassa Temprassa on joku välimallin viritelmä, jota en muista enään ulkoa (googlen kuvahaun perusteella samantapainen kuin tuo vanhemman SOCH:in termari).
Onkos tuossa Tipo/Tempra uudemmassa termostaatissa tuo kierto aina noin? Eio niin kovin kauan, kun erään -94 Tipon konehuonetta ihmettelin. Siinä tuli imusarjasta/kannesta letku lämppärille ja siitä letku tuohon termarille. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole ja jätin asian murehtimisen mielestäni, saattoi jäädä jotain huomaamattakin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Z1100
Tipossa termarikotelolta on iso lähtö jäähdyttimelle ja pieni lämppärille. Lämppärillä kierto on aina auki, termari avaa sitten myös jäähdyttimelle. Paluu sinne pumpulle tai imuputkeen. Jos kaasarille vesiä, niin ne on haaroitettu noista.
Minähän se syyllinen tähän olen.. Eikö sinne mukaan osunut sopivaa Tipon termarilaippaa? Noita on tosiaan useanlaisia, mutta helpoin on tuo ylläkuvattu mikä on 75 ELX kuvassa ja löytyy myös omasta kasista.
Itsellä kun oli aiemmin kaasarin vesikierto, niin tein vaan haarat lämppärin letkuihin. Imusarjalta taisi olla vakiona, mutta kun itsellä oli imusarjan vesikierto suljettu pois lämmittämästä suotta.
Siinä tipon nokkapukissa oli kupit paikoillaan. Jos niillä samoilla kasaa, niin välykset lie aika liki. Ennen kasausta mittaa jokaisen shimmin ja ottaa ylös. Sitten kun kasaa ja mittaa välykset niin pystyy laskemaan mitä shimmejä tarvitsee ja voiko vaikka siirrellä sopivasti ristiin. Tiipparin paksuuden kun mittaa niin voi ensin kasata myös ilman tiivistettä ja katsoa miten välykset on. Jos on kaikki ihan pielessä, niin on nopeampaa ja helpompaa ottaa koko pukki pois kun pelata shimmi kerrallaan.
Minähän se syyllinen tähän olen.. Eikö sinne mukaan osunut sopivaa Tipon termarilaippaa? Noita on tosiaan useanlaisia, mutta helpoin on tuo ylläkuvattu mikä on 75 ELX kuvassa ja löytyy myös omasta kasista.
Itsellä kun oli aiemmin kaasarin vesikierto, niin tein vaan haarat lämppärin letkuihin. Imusarjalta taisi olla vakiona, mutta kun itsellä oli imusarjan vesikierto suljettu pois lämmittämästä suotta.
Siinä tipon nokkapukissa oli kupit paikoillaan. Jos niillä samoilla kasaa, niin välykset lie aika liki. Ennen kasausta mittaa jokaisen shimmin ja ottaa ylös. Sitten kun kasaa ja mittaa välykset niin pystyy laskemaan mitä shimmejä tarvitsee ja voiko vaikka siirrellä sopivasti ristiin. Tiipparin paksuuden kun mittaa niin voi ensin kasata myös ilman tiivistettä ja katsoa miten välykset on. Jos on kaikki ihan pielessä, niin on nopeampaa ja helpompaa ottaa koko pukki pois kun pelata shimmi kerrallaan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.