Z1100
Re: Z1100
Löytyy paluulinja. Sähköpumppu yksi optio, ei vaan jaksais enää mitään ylimääräistä..
Pientä ääntä pumppu pitää, kun akselia pyörittää - ei vaan aavistustakaan onko nostoa tarpeeksi.. Kai se täytyy yrittää tuolla?
Tällä viikolla pitäisi varmaan saada lohko läjään. Jos oikein jaksaa, niin varmaan koko pakettikin.
Pientä ääntä pumppu pitää, kun akselia pyörittää - ei vaan aavistustakaan onko nostoa tarpeeksi.. Kai se täytyy yrittää tuolla?
Tällä viikolla pitäisi varmaan saada lohko läjään. Jos oikein jaksaa, niin varmaan koko pakettikin.
Re: Z1100
Kyllä sähköinen bensapumppu on paras vaihtoehto, ellei jostain orggiskuntoisena muutoinkin pidettävästä kamppeesta ole kyse.
Varsinkin jos auto seisoo välillä pitkät ajat, niin ei tarvi sen jälkeen aina startilla veivata niin kauaa, että bensa pääsee kaasariin asti.
Pitää vaan sitten valita käytettävän pumpun mukaan, tuleeko paluulinja käyttöön vai ei. Pulssitoimisen (Mitsuba, Hüco, jne) kanssa ei tule. Sellainen on helepoinkin, kun ei tarvi erillistä paineensäädintä.
Varsinkin jos auto seisoo välillä pitkät ajat, niin ei tarvi sen jälkeen aina startilla veivata niin kauaa, että bensa pääsee kaasariin asti.
Pitää vaan sitten valita käytettävän pumpun mukaan, tuleeko paluulinja käyttöön vai ei. Pulssitoimisen (Mitsuba, Hüco, jne) kanssa ei tule. Sellainen on helepoinkin, kun ei tarvi erillistä paineensäädintä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Z1100
Itse ajattelin vaihtaa mekaanisen pumpun sähköiseen, Facet Posi-Flow odottaa jo pöydällä tuplakaasarien kanssa. Itse uskoisin tuon pumpun riittävän. Ajattelin releistää pumpun öljynpainekytkimen taakse, jolloin pumppu lopettaa pumppaamisen aina moottorin sammuttua vaikka virrat olisivat päällä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Z1100
Ei niin, mutta aika nopeasti öljynpaineet nousevat ja näin vältytään siltä että sähköpumppu pumppaisi bensat pitkin konehuonetta. Itse olen törmännyt tällaiseen kytkeen ihan tehdastekoisissa polttoainejärjestelmissä.Luigi kirjoitti:Sehän ei pumppaa sitten myöskään silloin, kun konetta aletaan starttaamaan?
Edit: voihan tuohon myös tehdä kytkennän niin että pumppu herää myös startessa, tai niin että aika rele käyttää pumppua pienen hetken kun virrat laitetaan päälle...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Z1100
Itselläkin 127:ssa on aina ollut öljynpainevalon takana, mutta toisaalta tein sellaisen automatiikan että pumppu käy jonkin aikaa kun virrat kytkee.
Hyvin kohokammioissa riittää bensa starttaamiseen, mutta tosiaan seisonnan jäljiltä on hyvä olla ohituskytkin jolla voi pumpata bensat kaasareihin jos auto on seissyt pitempään.
Hyvin kohokammioissa riittää bensa starttaamiseen, mutta tosiaan seisonnan jäljiltä on hyvä olla ohituskytkin jolla voi pumpata bensat kaasareihin jos auto on seissyt pitempään.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Z1100
Mulla kyllä tuollainen sytkytinkin teki ylipaineen. Saattaisihan sitä neulaventtiilit jonkin aikaa kestää, mutta en viitsinyt koittaa.vvieri kirjoitti:Pitää vaan sitten valita käytettävän pumpun mukaan, tuleeko paluulinja käyttöön vai ei. Pulssitoimisen (Mitsuba, Hüco, jne) kanssa ei tule. Sellainen on helepoinkin, kun ei tarvi erillistä paineensäädintä.
Kaverilla oli joskus tuollainen öljynpainevalokytkentä ja myös sytkä sen takana ettei starttaa ilman paineita, mutta samalla oli "parempi" anturi joka oli säädetty johonkin barin puolentoista huitteille. Ahdettu auto kesäkuumalla sitten liikennevaloissa räpäytti öljynpainevaloa ja kuoli siihen. Ei nostanut startilla riittävästi painettakaan enää. Tietty vakiovalolla tuo ei ole ongelma. Jääautossa itselläkin oli taannoin oma kytkin sytkälle. Sai startilla ajaa öljynpaineet koneelle ennenkuin herätteli käyntiin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Z1100
Hetkonens, tällanen pumppu vois olla näpäkkä!? Ja paras vaihtoehto ei toki ollut etsinnässä, vaan helpoin kun vuoden päästä on joka tapauksessa kaasarijumppaa taas luvassa.vvieri kirjoitti:Kyllä sähköinen bensapumppu on paras vaihtoehto, ellei jostain orggiskuntoisena muutoinkin pidettävästä kamppeesta ole kyse.
Varsinkin jos auto seisoo välillä pitkät ajat, niin ei tarvi sen jälkeen aina startilla veivata niin kauaa, että bensa pääsee kaasariin asti.
Pitää vaan sitten valita käytettävän pumpun mukaan, tuleeko paluulinja käyttöön vai ei. Pulssitoimisen (Mitsuba, Hüco, jne) kanssa ei tule. Sellainen on helepoinkin, kun ei tarvi erillistä paineensäädintä.
Eli millanen pumppu ja mistä? Jos ei paluuta tarvita(miksei?), niin se vaan tukkoon kaasarin päästä?
Virrat sitten vaikka ryöstöllä tai omalla kytkimellä ohjaamoon?
Re: Z1100
Tuon mallisessa pumpussa on sähkömagneetti joka vetää männän taakse aina kun se tulee yläkuolokohtaansa, ja bensa painetaan sitten jousella kaasariin. Esimerkiksi Mitsubassa on 0,3 barin paine. Noita on myös muun tyyppisiä eli pumpun ulostulotopaine pitää ennen ostamista varmistaa! Neulaventtiilin sulkeutuessa sitten jousi ei enää kykene työntämään bensaa joten pumpun toiminta hidastuu automaattisesti vastaamaan polttoaineen kulutusta.
Tällaista pumppua ei saa siis käyttää paluulinjan kanssa tai pumppu takoo itsensä ennen aikojaan hengettömäksi.
Tuon näköinen Hüco mulla on Mirafiorissa ollut vuosia:
https://www.dellorto.co.uk/shop/car-acc ... mp-133010/" onclick="window.open(this.href);return false;
Biltemalla ainakin joskus oli muistaakseni vastaava mutta niitä tais olla paria eri tyyppiä ainakin.
Nykyisellään pumpun kaverina on myös Filter King -paineensäädin mutta pelasi hienosti ilmankin.
Voi toki olla että on kaasareita joille nuokin pukkaa liikaa painetta. Mutta samalla tapaahan se auton oma mekaaninen pumppukin toimii - nokka vetää kalvon alas ja jousi sitten painaa bensaa kaasariin...
Tällaista pumppua ei saa siis käyttää paluulinjan kanssa tai pumppu takoo itsensä ennen aikojaan hengettömäksi.
Tuon näköinen Hüco mulla on Mirafiorissa ollut vuosia:
https://www.dellorto.co.uk/shop/car-acc ... mp-133010/" onclick="window.open(this.href);return false;
Biltemalla ainakin joskus oli muistaakseni vastaava mutta niitä tais olla paria eri tyyppiä ainakin.
Nykyisellään pumpun kaverina on myös Filter King -paineensäädin mutta pelasi hienosti ilmankin.
Voi toki olla että on kaasareita joille nuokin pukkaa liikaa painetta. Mutta samalla tapaahan se auton oma mekaaninen pumppukin toimii - nokka vetää kalvon alas ja jousi sitten painaa bensaa kaasariin...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Z1100
Jeps, eli paluuletku kaasarista normaalisti tankille ja tämä sitten vaan korvaamaan tuo mekaaninen.. Mätänetissä olisi hucoa 0,2 tai 0,3 bar - onko väliä kumpi?Wesulius kirjoitti:Jos siinä paluu linja on niin ei sitä tukkia kannata , laitat sen sytkyttimen vain sen normaali pa pumpun tilalle ja virran voit ottaa vaikka puolalta.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/281202/Yl ... -65-lh-12V" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä olis halpa
https://m.motonet.fi/fi/tuote/281205/Hu ... 125-lh-12V" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä huco 0,3
https://m.motonet.fi/fi/tuote/281210/Hu ... 130-lh-12V" onclick="window.open(this.href);return false;
ja Huco 0,2
Joku näistä ok ilman paineensäätimiä?
Re: Z1100
Niinjoo, olin tilannut 1.3 koneelle hihnan(sama kuin 128), mutt aeihän se nyt tähän käy.
Mikä hihna alle? Tipon lohko + kansi. Kasin välikansi + hihnapyörät
E: ilmeisesti 1.5 regatan hihna pitäis passata, kaksi hammasta pitempi.
Mikä hihna alle? Tipon lohko + kansi. Kasin välikansi + hihnapyörät
E: ilmeisesti 1.5 regatan hihna pitäis passata, kaksi hammasta pitempi.
Re: Z1100
Jotta tää nyt ei vaan olis liian helppoa... Jakohihna oikean mittainen, mutta jossain on häikkää. Kiristimen asennosta riippuen hihna ajaa ittensä joko ulos tai sisään, mutta keskellä ei kulje. Rulla on uusi ja kiristin itsessään tuntui ihan ok:lta?
Tähän jotain vinkkejä / kukaan törmännyt vastaavaan?
Modasin kirraa vähän, nyt tulee aika ulkoreunaan nokalta + kirralta. Alapyörä ja apuakseli ok. Tuntuisi tuossa kulkevan, katsotaan kohta vielä kertaalleen.
Tähän jotain vinkkejä / kukaan törmännyt vastaavaan?
Modasin kirraa vähän, nyt tulee aika ulkoreunaan nokalta + kirralta. Alapyörä ja apuakseli ok. Tuntuisi tuossa kulkevan, katsotaan kohta vielä kertaalleen.
Re: Z1100
Kuluneet hihnapyörät pahentaa tällaista ongelmaa. Kupumainen (bobmbeerattu) keskittäisi ja kuopalle kulunut ajaa reunaan. Kiristin on tosi herkkä ettei ole mitään likaa välissä kääntämässä asentoa. Toki jos hihna on yhtään kartiomallinen niin se olisi mahdoton keskittää, mutta ei kai ne sellaisia voi olla..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Z1100
Jooh, tässä tuoretta osaa. Nyt se tuntuisi pysyvän aloillaan eikä hinkuttele mihinkään. Aloitettu muu kasaaminen.Sämpy kirjoitti:Kuluneet hihnapyörät pahentaa tällaista ongelmaa. Kupumainen (bobmbeerattu) keskittäisi ja kuopalle kulunut ajaa reunaan. Kiristin on tosi herkkä ettei ole mitään likaa välissä kääntämässä asentoa. Toki jos hihna on yhtään kartiomallinen niin se olisi mahdoton keskittää, mutta ei kai ne sellaisia voi olla..
Nyt enää sytkäosat ja sitten pumpun valinta. Toivotaan, ettei tule muita harmaita hiuksia aiheuttavia ropleemeja nyt enää.