Z1100

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Löytyy paluulinja. Sähköpumppu yksi optio, ei vaan jaksais enää mitään ylimääräistä.. :D

Pientä ääntä pumppu pitää, kun akselia pyörittää - ei vaan aavistustakaan onko nostoa tarpeeksi.. Kai se täytyy yrittää tuolla?

Tällä viikolla pitäisi varmaan saada lohko läjään. Jos oikein jaksaa, niin varmaan koko pakettikin. :)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä sähköinen bensapumppu on paras vaihtoehto, ellei jostain orggiskuntoisena muutoinkin pidettävästä kamppeesta ole kyse.
Varsinkin jos auto seisoo välillä pitkät ajat, niin ei tarvi sen jälkeen aina startilla veivata niin kauaa, että bensa pääsee kaasariin asti.
Pitää vaan sitten valita käytettävän pumpun mukaan, tuleeko paluulinja käyttöön vai ei. Pulssitoimisen (Mitsuba, Hüco, jne) kanssa ei tule. Sellainen on helepoinkin, kun ei tarvi erillistä paineensäädintä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Itse ajattelin vaihtaa mekaanisen pumpun sähköiseen, Facet Posi-Flow odottaa jo pöydällä tuplakaasarien kanssa. Itse uskoisin tuon pumpun riittävän. Ajattelin releistää pumpun öljynpainekytkimen taakse, jolloin pumppu lopettaa pumppaamisen aina moottorin sammuttua vaikka virrat olisivat päällä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Sehän ei pumppaa sitten myöskään silloin, kun konetta aletaan starttaamaan?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Luigi kirjoitti:Sehän ei pumppaa sitten myöskään silloin, kun konetta aletaan starttaamaan?
Ei niin, mutta aika nopeasti öljynpaineet nousevat ja näin vältytään siltä että sähköpumppu pumppaisi bensat pitkin konehuonetta. Itse olen törmännyt tällaiseen kytkeen ihan tehdastekoisissa polttoainejärjestelmissä.

Edit: voihan tuohon myös tehdä kytkennän niin että pumppu herää myös startessa, tai niin että aika rele käyttää pumppua pienen hetken kun virrat laitetaan päälle...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Itselläkin 127:ssa on aina ollut öljynpainevalon takana, mutta toisaalta tein sellaisen automatiikan että pumppu käy jonkin aikaa kun virrat kytkee.
Hyvin kohokammioissa riittää bensa starttaamiseen, mutta tosiaan seisonnan jäljiltä on hyvä olla ohituskytkin jolla voi pumpata bensat kaasareihin jos auto on seissyt pitempään.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Stefa »

vvieri kirjoitti:Pitää vaan sitten valita käytettävän pumpun mukaan, tuleeko paluulinja käyttöön vai ei. Pulssitoimisen (Mitsuba, Hüco, jne) kanssa ei tule. Sellainen on helepoinkin, kun ei tarvi erillistä paineensäädintä.
Mulla kyllä tuollainen sytkytinkin teki ylipaineen. Saattaisihan sitä neulaventtiilit jonkin aikaa kestää, mutta en viitsinyt koittaa.

Kaverilla oli joskus tuollainen öljynpainevalokytkentä ja myös sytkä sen takana ettei starttaa ilman paineita, mutta samalla oli "parempi" anturi joka oli säädetty johonkin barin puolentoista huitteille. Ahdettu auto kesäkuumalla sitten liikennevaloissa räpäytti öljynpainevaloa ja kuoli siihen. Ei nostanut startilla riittävästi painettakaan enää. Tietty vakiovalolla tuo ei ole ongelma. Jääautossa itselläkin oli taannoin oma kytkin sytkälle. Sai startilla ajaa öljynpaineet koneelle ennenkuin herätteli käyntiin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

vvieri kirjoitti:Kyllä sähköinen bensapumppu on paras vaihtoehto, ellei jostain orggiskuntoisena muutoinkin pidettävästä kamppeesta ole kyse.
Varsinkin jos auto seisoo välillä pitkät ajat, niin ei tarvi sen jälkeen aina startilla veivata niin kauaa, että bensa pääsee kaasariin asti.
Pitää vaan sitten valita käytettävän pumpun mukaan, tuleeko paluulinja käyttöön vai ei. Pulssitoimisen (Mitsuba, Hüco, jne) kanssa ei tule. Sellainen on helepoinkin, kun ei tarvi erillistä paineensäädintä.
Hetkonens, tällanen pumppu vois olla näpäkkä!? Ja paras vaihtoehto ei toki ollut etsinnässä, vaan helpoin kun vuoden päästä on joka tapauksessa kaasarijumppaa taas luvassa.

Eli millanen pumppu ja mistä? Jos ei paluuta tarvita(miksei?), niin se vaan tukkoon kaasarin päästä?

Virrat sitten vaikka ryöstöllä tai omalla kytkimellä ohjaamoon?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuon mallisessa pumpussa on sähkömagneetti joka vetää männän taakse aina kun se tulee yläkuolokohtaansa, ja bensa painetaan sitten jousella kaasariin. Esimerkiksi Mitsubassa on 0,3 barin paine. Noita on myös muun tyyppisiä eli pumpun ulostulotopaine pitää ennen ostamista varmistaa! Neulaventtiilin sulkeutuessa sitten jousi ei enää kykene työntämään bensaa joten pumpun toiminta hidastuu automaattisesti vastaamaan polttoaineen kulutusta.
Tällaista pumppua ei saa siis käyttää paluulinjan kanssa tai pumppu takoo itsensä ennen aikojaan hengettömäksi.

Tuon näköinen Hüco mulla on Mirafiorissa ollut vuosia:
https://www.dellorto.co.uk/shop/car-acc ... mp-133010/" onclick="window.open(this.href);return false;
Biltemalla ainakin joskus oli muistaakseni vastaava mutta niitä tais olla paria eri tyyppiä ainakin.

Nykyisellään pumpun kaverina on myös Filter King -paineensäädin mutta pelasi hienosti ilmankin.

Voi toki olla että on kaasareita joille nuokin pukkaa liikaa painetta. Mutta samalla tapaahan se auton oma mekaaninen pumppukin toimii - nokka vetää kalvon alas ja jousi sitten painaa bensaa kaasariin...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5129
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Jos siinä paluu linja on niin ei sitä tukkia kannata , laitat sen sytkyttimen vain sen normaali pa pumpun tilalle ja virran voit ottaa vaikka puolalta.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Wesulius kirjoitti:Jos siinä paluu linja on niin ei sitä tukkia kannata , laitat sen sytkyttimen vain sen normaali pa pumpun tilalle ja virran voit ottaa vaikka puolalta.
Jeps, eli paluuletku kaasarista normaalisti tankille ja tämä sitten vaan korvaamaan tuo mekaaninen.. Mätänetissä olisi hucoa 0,2 tai 0,3 bar - onko väliä kumpi?

https://m.motonet.fi/fi/tuote/281202/Yl ... -65-lh-12V" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä olis halpa
https://m.motonet.fi/fi/tuote/281205/Hu ... 125-lh-12V" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä huco 0,3

https://m.motonet.fi/fi/tuote/281210/Hu ... 130-lh-12V" onclick="window.open(this.href);return false;
ja Huco 0,2

Joku näistä ok ilman paineensäätimiä?
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Niinjoo, olin tilannut 1.3 koneelle hihnan(sama kuin 128), mutt aeihän se nyt tähän käy.

Mikä hihna alle? Tipon lohko + kansi. Kasin välikansi + hihnapyörät

E: ilmeisesti 1.5 regatan hihna pitäis passata, kaksi hammasta pitempi.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jotta tää nyt ei vaan olis liian helppoa... Jakohihna oikean mittainen, mutta jossain on häikkää. Kiristimen asennosta riippuen hihna ajaa ittensä joko ulos tai sisään, mutta keskellä ei kulje. Rulla on uusi ja kiristin itsessään tuntui ihan ok:lta?

Tähän jotain vinkkejä / kukaan törmännyt vastaavaan?

Modasin kirraa vähän, nyt tulee aika ulkoreunaan nokalta + kirralta. Alapyörä ja apuakseli ok. Tuntuisi tuossa kulkevan, katsotaan kohta vielä kertaalleen.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kuluneet hihnapyörät pahentaa tällaista ongelmaa. Kupumainen (bobmbeerattu) keskittäisi ja kuopalle kulunut ajaa reunaan. Kiristin on tosi herkkä ettei ole mitään likaa välissä kääntämässä asentoa. Toki jos hihna on yhtään kartiomallinen niin se olisi mahdoton keskittää, mutta ei kai ne sellaisia voi olla..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Sämpy kirjoitti:Kuluneet hihnapyörät pahentaa tällaista ongelmaa. Kupumainen (bobmbeerattu) keskittäisi ja kuopalle kulunut ajaa reunaan. Kiristin on tosi herkkä ettei ole mitään likaa välissä kääntämässä asentoa. Toki jos hihna on yhtään kartiomallinen niin se olisi mahdoton keskittää, mutta ei kai ne sellaisia voi olla..
Jooh, tässä tuoretta osaa. Nyt se tuntuisi pysyvän aloillaan eikä hinkuttele mihinkään. Aloitettu muu kasaaminen.

Nyt enää sytkäosat ja sitten pumpun valinta. Toivotaan, ettei tule muita harmaita hiuksia aiheuttavia ropleemeja nyt enää. :mrgreen:
Vastaa Viestiin