Z1100

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

jeQQ kirjoitti:Tosiaan nuolla VW:n vanteilla saa kiristyksen tehdä rauhaksiin kun on 4 x 100 jaolla, mutta ihan hyvän tuntuman sai käsipelillä nyt. Osa oli kyllä kohtalaisen löysällä, ei nyt sentäs sormilla kiristettävissä.. :roll:
Kuinkas noissa vanteissa on keskireikä avarrettu Zetan napaan sopivaksi? Ulkomuistista heittäisin Vagginoissa olleen 1mm pienempi keskireikä kuin italiaanoissa.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ei kai maailmasta ole Fiatin vanteet loppuneet? Kovat pultit kestää rajallisen määrän taivuttelua...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Varmaan vingulla vedetty, enoo käyttäny ite auki. Ja ei ne varmaan loppuneet olekaan, en tiedä miksi tähän moiset ovat valikoituneet. Tosin en mä 100varmaksi lupaa, että ovat VW vanteet mutta muistuttavat ainakin moisia, voivat siis olla kyllä Zastavankin - ehkäpä joku tunnistaa? :)
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Näyttäis pahasti -80 luvun Polon vanteilta, mutta on käännetyt. :mrgreen:

Jostain sopivat fiiatin vanteet alle, niitä kyllä löytyy kun vähän kyselee.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Juu, aluvanteet tulee sitten joskus kun löytyy omaan makuun sopivat. Vakiovanteita ei tule auto näkemään, ellei tuolta nyt vanne räjähdä tai muuta vastaavaa. 8-)
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Etujarrusta pientä kihnutusta ja jarrut vähän nypyttää. Ovat kyllä hiljan tehdyt, mutta olisikos levy päässyt kieroksi tjsp..

E: pikkasen on päässyt muotoa muuttamaan, ei rajusti mutta riittävästi. Mikähän lienee aiheuttanut, huonot levyt? Oe laatuista ei motonetissä tarjolla, koitetaan hetki pärjätä tarvikeosasella taas, kunhan pääsee noutamaan.

Olisi tuossa samalla mahku vaihdella vetonivel, uudessa nivelessä(ihan fiat osa, 1n 861 lukee osassa) ei vaan ole tuota 'suojakaulusta' - onko pakollinen? Ihan huvikseen ei viitsisi jumpata auki

Vanteista näytti olevan ehkä pultinreikiä hieman kairattu isommaksi, keskireikä näytti olevan hieman supistuvaa mallia ja 128:n spacerin kanssa upahtaa aika vaivattomasti paikoilleen.

Jarruosat putsailtu, satulan pidikekäikäleet olivat aika ruosteessa. Putsailin myös tuon vanteen ja tongin uudet pyöränpultit, saa sitten tuoreilla kasaan.

E2: Laitoinpa vielä tuoreet lootaöljytkin.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Eipä auttanut levy kyllä nypytykseen. Nostin juuri toisen puolen edestä ilmaan eikä tuossakaan kummempia tunnu. Täytyy nostella takapää vielä ilmaan ja katsoa, tunyuisiko siellä jotain.

Muita vinkkejä miksi jarrut 'nypyttää'? Ihan selkeä jyskäytys per kierros tuntuu
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Takapää käytetty ilmassa. Molemmissa jarruissa nappaa vähän kiinni yhdestä kohtaa pyöräytyksen aikana. Onkos näissä kuinka herkkä tuo takapää nypyttämään eli tilataanko uudet rummut vai kannattaako jotain spesifiä vielä tarkistaa?

Vasen takajarru nappaa ehkä vielä hanakammin kiinni kuin oikea, olisikos meillä siinä syyllinen kun vasenta etujarrua epäilin itse..

E: vanhan omistajan mukaan myös takajarrujen pitäisi olla kohtalaisen tuoreita. Ovat kyllä jonkinverran keränneet jo pintaruostetta, eli ihan pakastavedetyt eivät ole. Täytyy varmaan testailla vähän käsijarruvaijeria löysätä yms tjsp ja sitten testailla uutta rumpua, eivät ne kuitenkaan mahdottomia maksa.
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Jimi »

jeQQ kirjoitti:Takapää käytetty ilmassa. Molemmissa jarruissa nappaa vähän kiinni yhdestä kohtaa pyöräytyksen aikana. Onkos näissä kuinka herkkä tuo takapää nypyttämään eli tilataanko uudet rummut vai kannattaako jotain spesifiä vielä tarkistaa?

Vasen takajarru nappaa ehkä vielä hanakammin kiinni kuin oikea, olisikos meillä siinä syyllinen kun vasenta etujarrua epäilin itse..

E: vanhan omistajan mukaan myös takajarrujen pitäisi olla kohtalaisen tuoreita. Ovat kyllä jonkinverran keränneet jo pintaruostetta, eli ihan pakastavedetyt eivät ole. Täytyy varmaan testailla vähän käsijarruvaijeria löysätä yms tjsp ja sitten testailla uutta rumpua, eivät ne kuitenkaan mahdottomia maksa.
Onko sulla ne pienet rummunkiinnitysruuvit paikoillaan? Mulla oli ne Yugosta pois (siinä on samat jarrut), ja takajarrut täristi älyttömästi, ruuvit takaisin ja tärinä loppui.

http://car-from-uk.com/ebay/carphotos/f ... 112973.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Perkele viekööt ei muuten välttämättä ole kun noissa VW vanteissa ei ole reikiä! Edessä oli levyä pitämässä yksi matalakantainen pultti, mutta täytyypä nuo takaset tarkistella ja vaikka rälläköidä itse matalakantaiset pultit jos ei moisia löydy. Oireet nimittäin alkoivat rengasjumpan jälkeen ja olisi ihan järkeenkäypää, että siinä rytäkässä rumpu sitten huonossa asennossa. Kiitos erittäin hyvästä vinkistä!
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jos vanteessa on edes reipas kohouma, niin voi mahtua olemaan kun hioo sen tapin pois. Ei tarvi reikäillä vanteita.

Samaten jos rummun vastepinnalle navassa jäänyt vaikka ruostehilsettä, voi rumpu olla vinossa ja ravistaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jooh, matalakantaset mahtuu vanteen kuvun alle.

Yksi löytyi rummusta ja se oli löysällä, rumpu pääsi selkeästi liikkumaan

Nyt on kaksi pulttia eikä jumittavaa kohtaa enää oikein tuntunut. Ryobista loppui akku, niin ei saanut uuden pultin kantaa hiottua loppuun joten jatketaan läjäämistä joku toinen päivä 8-)
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Toiselta puolelta löysällä ja rummulla huono keskitys sielläkin. Nyt on rakotulkilla navan ja rummun välistä laiteltu tämä toinen puoli suurinpiirtein tasoihin, toivotaan että näillä tärinä nyt lakkaisi. :)
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Siellä on laakeri/rumpu eriparia jos ei keskity tiukasti. Idänihmeestä en tiedä mutta aidossa kasissa rummun reijän koko muttui, mutta oliko vasta 2-koriseen? Kyllä rumpu pitää keskittyä tiukasti napaan, muuten hommma ei rokkaa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Jimi »

-HH- kirjoitti:Siellä on laakeri/rumpu eriparia jos ei keskity tiukasti. Idänihmeestä en tiedä mutta aidossa kasissa rummun reijän koko muttui, mutta oliko vasta 2-koriseen? Kyllä rumpu pitää keskittyä tiukasti napaan, muuten hommma ei rokkaa.
Mulla on Yugossa ainakin pieni väli rummun ja navan välissä, ja siinä oli vasta 17000 mailia (mittari oikeesti vasta ekalla kierroksella) mittarissa kun takajarruihin kurkkasin, eli uskoisin siinä olevan alkuperäiset (Jugoslavialaiset) rummut. Zastava 1100:n takarumpuihin en ole tällä vuosituhannella kurkannut, joten niihin muistikuviin ei ole luottamista

Yugossa sain keskitettyä rummut kun veti käsijarrua sen verran päälle, että rumpu otti välillä kiinni, pikkuruuveja ihan vähän löysemmälle ja vasaralla rumpua hieman koputtelemalla niin kauan kunnes rumpu ei ottanut enää kiinni, ja sitten pikkuruuvit kiinni.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Vastaa Viestiin