Ghettomaalaus

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Ghettomaalaus

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Saa nähdä, tuleeko tästä mitään pikku projektikertomusta, mutta katsotaan...

Alkoi vaimon Punto Cabrio olemaan vähän turhan rujon näköinen, kun entisten kolhujen päälle lakka lähti kesimään konepellistä ja vähän takaluukustakin. Joten mitäpä sitä muuta, kuin maalit tilaukseen ja töihin. Homma alkoi oikean etunurkan suoristamisella. Se on joskus pökätty jonnekin, joten esim. konepellin ja lokasuojan välinen sauma oli melkeinpä sormen mentävä, eikä etupuskurikaan kovin hyvin istunut.
https://drive.google.com/file/d/1kbc_Lu ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Autorobotin puutteessa pistettiin Partner töihin (ei se ollutkaan Jonsered, kuten aiemmin muistelin.) Hieman vauhtia, niin jaksoi se leikkurikin nykiä vaijerin kanssa keulaa suoremmaksi.
IMG_20190514_193035.jpg
IMG_20190514_193035.jpg (125.38 KiB) Katsottu 6506 kertaa
Oikomisten jälkeen otettiin hiekkapuhalluksella ruosteet pois, joita nyt oli lähinnä puskurin takana olevassa palkissa, josta tarkan liiran miehet oli jättäneet galvanoinnin pois - pintapellithän Puntossa on galvanoitu. Hitsata piti oikoessa revennyt palkin aukon reuna (huono idea laittaa koukku pellin taakse) ja kun kerran hommaan oltiin alettu, myös takaluukkuun aikoinaan Saksassa poratut kilpitelineen kiinnitysreiät. Konepellin päällä on joskus könytty, ja sen seurauksena pelti oli paikoitellen koholla runkovahvikkeiden kohdalta, joten niitä piti naputella alas. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin ainoa kolhuton pelti autossa on tuulilasin kehys. Takaluukun päälläkin on pitänyt jonkun seisoskella, kylkiä on käytetty ovistoppareina, ja vasempaan etulokariin lie pysäytetty joku spandexmies. Takapuskurissa oli erikoiset osumajäljet, jotka viittaa lähinnä trukin piikkeihin. Saa nähdä, miten paikkaa ne reiät. Jostain syystä Cabrion takapuskuri on ihan omalla osanumerolla.

Aika on pahasti kortilla, mutta hiljalleen edetään. Konepeltiä ja vasenta kylkeä on alettu oikomaan pitkän hiomahöylän kanssa.
https://drive.google.com/file/d/1wzp5Kg ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Puntossa käytetty maali ja lakka tukkii karkeaakin paperia ärsyttävästi.

Niin, tuo otsikko? No, tämän hintaluokan autolle ei lähdetä tonnien maalauksia tekemään, joten itse se on vedettävä. Metalliväriä en ole ennen maalannut, kuin parit helmat, joten lopputuloksesta ei tiedä. Maalauskammioksi meinasin muovitella autokatoksen, koska tuossa tallissa on mahdotonta saada aikaan mitään ilman hillitöntä määrää roskia, ja onhan se aika pienikin. Mutta katsotaan miten käy, toivottavasti kesällä säät suosii ja ötökät saa pidettyä poissa. Pitääkin muovittaa myös katto, ettei maalisumusta pyörtyvät hämähäkit satele tuoreelle maalipinnalle...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Re: Ghettomaalaus

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

eikai siinä hirveästi jännitettävää, ensin metallimaali pintaan ja sitten kirkaslakka.
ohuita kerroksia vaan, ettei tulisi valumia ja tippoja kun niitä ei taida pystyä hiomaan matalemmaksi
maalaamatta uudestaan ;).

hassu tuo rutunoikaisuveturi! itse olen ruttutukun aarteita oikonut tukevan koivun ja männyn
välissä taljaillen.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Ghettomaalaus

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Juu, saahan sen maalin pintaan vaikka telalla, mutta tarkoitus olisi kuitenkin saada sellaista jälkeä, ettei ihan heti kaikki huomaisi, että itte on tehty ja säästetty. :lol: Siinä mielessä vähän harhaanjohtava otsikko kyllä.

Milloin toffeelaikan keksijä sai Nobelinsa? Kyllähän sellainen on tietenkin annettu moisesta ihmiskunnan hyvinvointia edistävästä keksinnöstä? Eli alunperin meinasin antaa kylkilistojen olla paikallaan vaivan säästämiseksi, mutta enemmän niiden suojaamisesta olisi loppujen lopuksi ollut hommaa. Varsinkin kun teippijämät lähti noinkin vaivattomasti toffeelaikalla irti.

Mitä enemmän hioo, sitä enemmän löytyy monttua.
https://drive.google.com/file/d/11uO6pl ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
https://drive.google.com/file/d/1_O0n4c ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ghettomaalaus

Viesti Kirjoittaja VTO »

Mirkan sellaiset hiomaverkot ovat minulla toimineet hyvin tukkeutumista vastaan. Ainakin Punton normivärissä ja muiden italialaisten metallisävyissä.
Jos jostakin saa, niin massan ottaisin liuotinpohjaisena. Vesimassa on siitä hankala, että tarvisee runsasta ilmanvaihtoa ja lämpöäkin. Kuivuu muutenkin kauemmin.
Se pitää myös vetää heti märkänä ja toinen kerros harsona. Toisin kuin liuotinpohjaiset. Ensimmäinen veto näyttää myös yleensä aika hurjalta, mutta haihtuessaan tasoittuu yllättävästi.
Tuosta ohuesta kerroksesta lakkojenkin suhteen olisin myös hieman eri mieltä. Kyllä pinta pitää märäksi saada, jotta kunnollinen tulos syntyy. Ei valuminen kovin helpolla ruiskulla tapahdu, jos noudattaa ohennukseen annettuja ohjeita. Usein kyllä on hyvä ohentaa hieman överiksi ja nostaa ruiskutuspainetta, jotta sumuuntuu kunnolla.
Kunnollisella hiomavärillä on myös yllättävän suuri merkitys lopputuloksen kannalta. Juuri silloin kun osa on otettu pellille.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ghettomaalaus

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ne verkkolaikat toiminee ihan ok epäkeskossa, saiko noita liimalaikkoina vai pelkästään velcro. Itse tein joskus sarjatyönä koteloiden maalausta ja tuossa tuli testattua kärkihiomakoneessa erilaisia kolmiopapereita. Mirkan abranet vai mikä se nyt onkaan, niin niissä heikompi taustakangas petti aika nopeasti ja koko verkko lopetti pysymisen kiinni hiomakoneessa. Tein silloin laskelmia kun oli dataa, niin perus bosch hiomapaperilaikka oli kustannusedullisempi ratkaisu kuin abranet, joka maksoi kolme kertaa enemmän mutta kesti vain 2x tuon irtoamisen takia eikä juuri nostanut työnopeutta. Mutta jos se pysyisi paremmin kiinni että voisi käyttää pidempään niin sitä itsekin kokeilisin. Toki oma hyötynsä että jää naarmuja pois kun pysyy puhtaampana, mutta tuossa testiprojektissa sekään ei ollut ongelma kun laikat vaihtui niin tiheään koska työaikakin maksaa, niin ei kannata vinguttaa pintaa umpeen.

Itsekin kuulisin lisää vesipastalla maalaamisesta, koska en ole sitä koskaan tehnyt. Enkä toivon mukaan joudukaan, ainakaan pihamaalauksena. Miksi eka kerros pitää olla peittävä eikä harso, ihanko täysmärkä? Sitten harsolla tasainen tekstuuri päälle?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ghettomaalaus

Viesti Kirjoittaja VTO »

Faktana on ollut ekan kerroksen märkyyden suhteen maalivalmistajien antamat ohjeet. Vesimassoissa on myös "huonosti peittäviksi" mainittuja sävyjä.
Itse vedin vanhan kaavan mukaan harson ja sitten peittävän. Tuli aika laikukas kun lopulta kuivui. Infrapunalämmitin ja heti märäksi ja reilun haihtumisen jälkeen harsotus antoi kohtalaisen pinnan. Hankalana pitäisin juuri koko auton saamista järkevässä ajassa kuivaksi ettei jokainen kärpänen ehdi käydä kokeilemassa kiitoratanaan

Mirkan tuotenimi lienee nyt Autonet ja sitä on saatavana tarraliuskoina sekä neliskulmaisina ja epäkeskoon sopivina. Itse en ole tuota irtoamista havainnut, vaan lähinnä hiomakyky on heikentynyt ja on pitänyt vaihtaa. Kestävyyskin on ollut mielestäni moninkertainen perinteiseen paperiin verrattuna.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Ghettomaalaus

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Abranettiä ja Autonettiä on ollut vuosia käytössä, ja kyllä tykkään! Epäkeskon kanssa ei ole ollut pysymisongelmaakaan, ja verkko kestää moneen kertaan tavallisen hiomapaperin verran. Valitettavasti saatavuus ei ole ollut täällä päin ihan paras mahdollinen, ja pinnan oikeaisuahan ei tehdä epäkeskolla. Oikaisuun olen käyttänyt Bilteman pitkää hiontahöylää, josta on pehmuste poistettu ja pohja hiottu tasaiseksi (mitä se ei ostettaessa ollut.) Mirkan Jepuflex-paperi on toiminut siinä parhaiten niin keston, kuin tukkeutumisenkin kannalta. Välillä paukuttaa puutikulla kiinni jääneet rojutpois, ja homma jatkuu. Valitettavasti tätäkään paperia en ole löytänyt täältä mistään, ja Mirkan keltainen paperi on tuossa käytössä tukkeutunut hetkessä ja pysyvästi. 180:llä olen oikaissut, sitten Abranettiä 240 ja 320, sitten tasohiomakoneella kuivahiontana vielä 400 (ei löytynyt Abranettiä 400:na), minkä pitäisi riittää epoksiprimerille.

Metallisävyjä automaaleina ei ole saanut liukkaripohjaisena yli kymmeneen vuoteen, joten vesipohjaista vedetään. Ainakin Lybran helmat onnistui samalla merkillä ihan hyvin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ghettomaalaus

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Pitääkin kysellä paikallisesta putiikista vieläkö niitä saa. On hiukan alle 10 vuotta kun viimeksi ostin, olivat itsekin hiukan yllättyneitä että saivat niitä silloin vielä vapaasti vaikka olisi pitänyt loppua jo muutama vuosi aiemmin, meinasivat myydä niin kauan kun se vaan käytännössä onnistuu eli kunnes joku onnistuu sen estämään.
Muutamat autotallimaalarit tuskin tätä planeettaa tuhoaa, mutta vaikeaa on niitten vesiväriä käyttää ja vielä vaikeampaa se on jossain kosteassa tropiikissa. Jälkimmäisten takia niitä kai vieläkin valmistetaan, kun tuolla jossain virallisetkin maalaamot saattaa toimia pihalla ja tiettyyn aikaan vuodesta kosteus on siinä sadan prosentin huitteilla viikkokausia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Ghettomaalaus

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Raskaan kaluston maaleja ainakin saa liukkarina edelleen. Taisi niissä olla metallisävyjäkin?

Lentävät kusipäät yritän pitää pois Thermacellillä. Tosin lakan ruikutuksen ajaksi pitänee laittaa pois. Liukkarihöyryt ja tuli ei äkkiseltään kuulosta hyvältä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ghettomaalaus

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kyllä liuotinpohjaisia metallivärejä saa vielä, useampi purkillinen on tullut vuoden aikana ostettua tuohon 166:een...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ghettomaalaus

Viesti Kirjoittaja VTO »

Spray-täytöt ovat kaikki liuotinpohjaisia, joten ei se ihan heti loppumassa ole. Samoin kaikkia sävyjä ei ole vesiväreinä saatavana. Jos ei vesivärinä löydy, on myynti ongelmatonta. Säännöstö on kaiketi tulkinnanvarainen. Jotkut puhuvat liuotinpohjaisten myynnistä "entisöintikäyttöön." Toiset eivät myy ollenkaan.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Ghettomaalaus

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuo entisöintikäyttö olisikin perusteltavissa, sillä joitain vanhoja sävyjä (varsinkin metalli-) ei oikein mitenkään saa kunnolla aikaiseksi vesimaaleilla. Missä sitten on entisöinnin raja? "Entisöin tätä vm. 2018 Fiatia..." :lol:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Ghettomaalaus

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ruuhkavuosien ikeessä ei meinaa keretä tähän koskemaan... No, nyt on kuitenkin purkuhommat tehty tarpeellisessa laajuudessa, eli katto muljautettu irti takaa, että saa maalirajat siististi. Josko ihan lähiaikoina saisi epoksit pintaan. Sitten pitäisikin alkaa "maalauskammion" tekoon...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Ghettomaalaus

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Takapuskuri korjattu. Se on polypropeenia, mikä on varsin helppoa hitsattavaa (käytin pientä kaasupoltinta ja Bilteman sytytystikkua parempien välineiden puutteessa), mutta hiominen melko haastavaa. Isompi tasoitus Trotonin muoviosille tarkoitetulla kitillä, joka onkin varsin notkeaa tavaraa kovettuneenakin, mutta tämäkin on hankalaa hiottavaa. Taisi 80:n paperi olla ainoa, jolla sai jotain aikaan ennen tukkeutumista. Lopputasoitus sitten hienokitillä. Keulaan, perään ja vasempaan kylkeen sain epoksit pintaan, oikea etuovi ja takalokasuoja jäi ilman, koska niissä on vielä oikaisemista. Ja vaikkei olisi, niin ei sitä olisi riittänytkään. Saa melkoisen paljon enemmän muuten ohentaa tuota Trotonin epoksia, kuin ohjeet kertoo. Tainneet puolalaiset keksiä, kuinka päästään VOC-asetusten rajoihin. :lol:
https://drive.google.com/file/d/18PKI1b ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
https://drive.google.com/file/d/11jSftL ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

Oikean kyljen muotoilun ovat saksalaiset arvelleet osaavansa paremmin. En ole samaa mieltä asiasta, joten ulospäin sitä piti vetää. Sisäkautta on kaikki rakenteet edessä, niin ei pääse painamaan ulospäin, joten vetovasara apuun.
https://drive.google.com/file/d/1R_Hsuu ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

Alkutasoittelut tinalla ja loput kitillä.

Niin sanotun maalauskammion tekokin alkanut laittamalla autokatoksen kattoon vanha kevytpeite estämään maalaushöyryistä tripille lähtevien hämähäkkien sun muiden tippuminen tuoreelle pinnalle. Huomenna hakemaan raksamuovia ja rimoja.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ghettomaalaus

Viesti Kirjoittaja VTO »

Vesivärejä lukuun ottamatta tuntuu olevan tarve usein ohentaa pitkäksi. Päästöistä varmasti kysymys
Vastaa Viestiin