barchetta by Uno_mas

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja wellu »

Yhessä tojotassa oli samaa murhetta vetonivelien kumien kanssa. Hierottiin valkoista wurthin jarruvaseliinia (bidurimääre) siihen suojakumiin ulkopuolelle ja ongelma poistui toistaiseksi
Minkä huollan, sen korjaan...
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Tarviikin kokeilla tota vaseliinia, jos pidentäisi kumien ikää.
Vaihdoin nyt löbrojen tilalle daicon kumit. Semmonen muistikuva olisi, että nuo daicot olisi kestäneet sen 2 kesää. Kumit ei onneksi olleet vielä täysin rikki niin säästyi nivelen täydelliseltä putsaamiselta.

Siinä samalla aloitin elvytystoimet kellastuneille umpioille.
Kuva
Ei löytynyt epäkeskoon kuin 1200 paperi niin jäi vähän kesken. Tarvii käydä ostamassa 2000 laikka niin pääsee vähän lähemmäksi kiiltoa ennen hiomatahnaa.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tämäpä mielenkiintoista.
Samaa tiedossa, josten seurataan tarkkaan lopputulosta.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Samaa tuli tehtyä Kappa-kaverini Sporttinki-Puntoon alkusyksystä. Tein "hikisemmän kautta" eli päätin kokeilla pelkän hionta-aineen ja kiillotusvahan vaikutusta. Varsinaisena hionta-aineena käytin Faréclan G3:sta (kiitokset vinkistä "naapurikylään" Lahteen!) ja loppuviimeistely taisi olla jotain tavanomaista Carlaken punakantista puolikovaa. Hiomatyökaluna oli juuri tuon Carlaken purkin telttapatjamainen tyyny, joka ei ollut liian pehmeä, mutta ei myöskään liian kova, jotta se muotoutui hyvin umpion pintaan. Tuollaiselta näytti jälki, joskin tulihan tuossa pari kolme tuntia puuhailtua, niin melkein pimeyskin jo yllätti..... laitteilla avustaen varmasti nopeampi, ja hiekkapaperia vaihdellen etenkin. Mutta näyttää toki käyvän ilman noita järeämpiäkin, eikä niin vaaraa "ohihutaisusta" eli selvisin umpiota irrottamatta ja varsin maltillisella puskurin/konepellin suojauksella.

Lähtökohta:
IMG_7404[1].JPG
IMG_7404[1].JPG (118.12 KiB) Katsottu 6557 kertaa
Lopputulos:
IMG_7405[1].JPG
IMG_7405[1].JPG (60.69 KiB) Katsottu 6557 kertaa
Molemmat puolet kiillotettuina (apumiehen puoli oli vielä pahempi, laikuttaisesti osin läpinäkemättömän himmeä jo):
IMG_7406[1].JPG
IMG_7406[1].JPG (79.25 KiB) Katsottu 6557 kertaa
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Uno_mas kirjoitti:Tarviikin kokeilla tota vaseliinia, jos pidentäisi kumien ikää.
Vaihdoin nyt löbrojen tilalle daicon kumit. Semmonen muistikuva olisi, että nuo daicot olisi kestäneet sen 2 kesää. Kumit ei onneksi olleet vielä täysin rikki niin säästyi nivelen täydelliseltä putsaamiselta.

Siinä samalla aloitin elvytystoimet kellastuneille umpioille.
Kuva
Ei löytynyt epäkeskoon kuin 1200 paperi niin jäi vähän kesken. Tarvii käydä ostamassa 2000 laikka niin pääsee vähän lähemmäksi kiiltoa ennen hiomatahnaa.
Vedätkö lopulta lakan päälle , vai mistä uv suoja?
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Valmiina
Kuva
Ei niistä ihan täydellisiä tullut. Ulkopuoli on nyt naarmuton, mutta sisällä on naarmuja :? eikä nyt viitsinyt ruveta uunittamaan umpioita, että pääsisi sisäpuolta hoitamaan. Muuten umpio onkin kasassa tiivisteillä, mutta tuo päällimuovi on liimattu umpioon. Eikä uskalla liikaa riskeerata vanhojen umpioiden kanssa ettei hajoa, uudet kun on melko harvassa tai sikakalliit.

Ei löytynyt 2000 paperia epäkeskoon niin ostin sitten Mirka Abralon 2000 laikkoja. Samalla hylkäsin epäkeskon ja päästelin rotary myllyllä ja abralon laikalla. viimeistely samalla myllyllä, superlonlaikalla ja Menzernan super heavy cut kiillotustahnalla.
Uv suojaksi laitoin Philipsin ajovalojen kirkastussetissä tulevaa suoja-ainetta. Ainakin mainostavat, että siitä uv-suoja löytyisi.

Jokunen vuosi sitten tuli umpioita kiilloteltua juurikin Fareclalla ja se auttoikin.
Sitten vaan kun umpio menee siihen kuntoon mitä nuo mun oli, että se uv-suojalakka alkaa hilseillä pois niin ei enää pelkkä kiillotus auta vaan on pakko hioa kaikki loput lakat pois.

Samalla sai korjattua kauan vaivanneen ongelman pitkistä. Kun lyhyet on säädetty oikein, pitkät on näyttäneet liian ylös. Umpion sisällä olikin kaukovalon säätömahdollisuus niin pääsi hiukan suuntaamaan alemmas. Perussäädöthän suuntaavat nuo kummatkin yhdessä.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja wellu »

Olikoha opelifoorumi missä joku käytti jotain venelakkaa umpioiden suojaukseen.

Oli muistaakseni todella vaikea saada tasaisesti ja laikuttomasti levitettyä, mutta ideana oli juuri UV ja kelinkesto.

Vene kun viettää aktiiviaikana aikansa suolavedessä ja todella rajulla UV altistuksella (aurinko + veden peilipinta).


Sitä en tiedä miten kokeilussa lopulta kävi. Toimiko vai harmaantuiko umpio lämmöstä tjsp. Opelifoorumi on nykyää kirjautumisen takana piilossa, enkä ihan niin halukas ole heidän harmitustopicia lukemaan. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jotain kympin verran maksoi sarja umpioiden kunnostukseen. Sisälsi hioma- ja kiillotustarvikkeet, aineet ja suojalakan. Se suojalakka muuten kovettuu UV-valon vaikutuksesta, ei muuten, mikä kannattaa ottaa huomioon talviaikaisissa askarteluissa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
hkn
GFF
Viestit: 350
Liittynyt: 29.03.2008 20:41
Paikkakunta: Vilppula

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja hkn »

Saiskos näillä samoilla aineilla kiillotettua mittariston muovit vai jotain tosita ainetta tarkoitan 128 sc mitareiden laseja....
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja wellu »

hkn kirjoitti:Saiskos näillä samoilla aineilla kiillotettua mittariston muovit vai jotain tosita ainetta tarkoitan 128 sc mitareiden laseja....
Se umpion kiillotus-setin sisältämä kiilloitusaine on hiomatahnaa. Ei mitään kummempaa, joten uskoisin sen soveltuvan myös mittariston muovilaseille.

Tosin, mittariston muovilasi on hieman eri materiaalia (kovaa ja haurasta), joten en vanno sen toimivan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Aika hiljaiseloa on nyt ollut tuon moottoriprojektin kanssa.
Sen verran tuli työkaverin kanssa juteltua busan männistä, kun on niitä laitellut. Muisteli, että jompi kumpi noista mäntägeneraatioista olisi ollut 20mm tapilla. Kyllä se nyt aika vahvasti vaikuttaa siltä, että ne busan wisecot mä hommaan. Tarvii nyt vaan ensin hiukan kerätä harrastebudjettia, että saa nuo wisecot ja virinokat ostettua.

Kuva

Tuli korjattua ja uudelleen maalattua etupuskuri.
Ei vaan meinannut maali kovettua, vaikka 2k spraylla maalasin. Kesti useamman viikon, että maali kovettui kokonaan :shock: Vähän tuota tarvii vielä vesihioa, että saa pahimmat virheet pois.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Uno_mas kirjoitti:Aika hiljaiseloa on nyt ollut tuon moottoriprojektin kanssa.
Sen verran tuli työkaverin kanssa juteltua busan männistä, kun on niitä laitellut. Muisteli, että jompi kumpi noista mäntägeneraatioista olisi ollut 20mm tapilla. Kyllä se nyt aika vahvasti vaikuttaa siltä, että ne busan wisecot mä hommaan. Tarvii nyt vaan ensin hiukan kerätä harrastebudjettia, että saa nuo wisecot ja virinokat ostettua.

Kuva

Tuli korjattua ja uudelleen maalattua etupuskuri.
Ei vaan meinannut maali kovettua, vaikka 2k spraylla maalasin. Kesti useamman viikon, että maali kovettui kokonaan :shock: Vähän tuota tarvii vielä vesihioa, että saa pahimmat virheet pois.
Juu gen 1 (99-07) on 20mm tapilla ja gen 2 18mm (08-)
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Tässä nyt ajellut tuolla diesel grandella niin sen vaihdevälit olisivat ihan täydelliset barchettaan. Tietysti tarvisi perä vaihtaa tiheämpään. Siinä olisi 1 ja 2 samat. 3 ja 4 vähän pidemmät. 5 on sama pitkä mikä mulla nyt on barchettassa. Barchettassa kun tällä hetkellä loikkaa melko reippaasti 4 ja 5 välillä.
Kattelimpa sitten noita granden laatikoita tai ei ollut paljoo kattelemista, kun ei oikein löytynyt. Ne muutama mitkä löytyi oli sikakalliita.

2:n huono synkro kun vieläkin harmittaa niin ostinpa pienillä kilometreillä olevan alfa 156 jts:n laatikon, kun halvalla sain. Siinä on samat välit 1-4 kuin barchetta ja uudemmat synkrot 1 ja 2 vaihteissa.
Pistin lootan palasiksi ja lootan magneetista löytyi hampaan paloja :? :cry:

Kuva
Löyty irtohampaille lähtöpiste.

Kuva
3, 4, 5 hammaspyörät oli välttyneet osumilta, mutta 1 ja 2 oli osansa saanut, mutta vain pääakselilla olevat hammaspyörät ovat ottaneet kipeetä.

Kuva
Kytkinakselin hammaspyörät olivat ihme kyllä ehjät.


Nyt olisi muutama vaihtoehto, mutta mitä kannattaisi tehdä?

Kipata nuo kaikki vähänkään risat osat roskiin ja etsiä parempia osia laatikon sisälle.
Siistiä kipeää saaneita hammaspyöriä ja lyödä kiinni.
Tai sitten sekoittaa pakkaa :roll: Löytyisi tuollainen 1 ja 2 hammaspyöräsetti pääakselille. Tässä vaan taitaa olla iso riski saada ujeltava 1 ja 2 vaihde, kun sekoittaa hammaspyöräpareja?
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mitä tuolla laatikolla oikein haet? Olikohan 120 hv 1,6 147:ssa tiuhin tuon mallin peräruuvi (vähän yli 4). Moisen itse sovittaisin. 5-koneisesta taas saisi pitemmän ykkösen ja vitosen, vaikka aika viraton se 1 on joka tapauksessa. Joskus noita tutkin ja totesin, että 5-koneisen lootasta tulee aika hyvä kun laittaa tuon tiuhimman perän. Lukko tietysti olisi ihan kiva jossain vaiheessa, mutta jos alusta toimii niin ei vielä noilla tehoilla taida tulla pito-ongelmaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Mulla on jo tuo 147 peräruuvi ja pidempi 5 korjaamassa tuota tiheää perää.
Parempia synkronointeja tässä haen. Noissa uudemmissa kun on erilaiset synkrot 1 ja 2 vaihteella.
Myös tuo pakinratas on erilainen. Tässä uudemmanmallisessa pakinratas on kokoajan "kiinni" kytkinakselin hampaissa niin pakki menee helpommin päälle.

156 2.0 ts pitäisi olla hiukan pidempi ykkönen, että siitä sen saisi, jos haluaisi. Mä taas en sitä halua, kun lyhyt 1 on kiva.


Lähinnä tässä pohdin tuota hammaspyöräparien sekoitusta ja siitä mahdollisesti aiheutuvaa ääntä. Päädyin nyt siihen, että käytän ehjiä osia parista eri vaihteistosta. Jos alkaa ääntämään niin eipä sen pitäisi muilla ääntää kuin 1 ja 2 vaihteilla.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Vastaa Viestiin