barchetta by Uno_mas

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Otas ihmeessä mittoja noista männistä. Olen myös törmännyt tietoon, että 1,6 ja 1,8 olisi ”matalassa” lohkossa ja 2,0 korkeassa. Mutta jos osakataloogeista selaa mäntiä niin 1,8 ja 2,0 täsmäisi samaan lohkoon. Kuitenkin jos 2,0 mäntä on vielä korkeampi mitä 1,8 niin joku ei pidä kutiaan :? Tai sitten noita on tosiaan useita reilusti eri versioita. Jos viitsisit myös lohkojen korkeudet katsoa vaikka öljypohjan saumasta kansitasoon? Vai oliko sulla 2,0 lohkoa?

Mitäs vikaa Wössnerin männissä on? Ne tekisi tuohon 1,8:iin mäntää..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onko öljypohjan sauma aina samalla etäisyydellä runkolaakerilinjasta?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Työnteko haittaa vapaa-aikaa, mutta kerkesin käydä mittailemassa.

2.0 lohkoa mulla ei enää ole, kun ei ollut käyttöä niin lahjoitin sen tallinaapurille. Nyt sitten sitäkin olisi tarvinnut niin olisi voinut mittailla kaikki mitä mieleen tulee :x
Semmoistakin olin mittaillut, että noissa lohkoissa olisi sylinterien alapää - runkolaakerilinja eroa 5mm. Mutta tämä ero voi olla myös sen 7mm, koska sylinterien alapää on valupinnalla ja niissä on varmaan ollut aika isot valutoleranssit. Tämä olikin se syy miksi akseli ei mahtunut pyörimään.

Korkeus kampiakselin keskeltä - kansitasoon:
1.8 215mm
2.0 222mm

1.8 öljypohjan tasosta - kansitasoon 265mm
2.0 en tätä ollut mitannut, mutta on vahva epäilys, että se on 272mm eli olisi sama etäisyys runkolaakerilinjasta öljypohjan tasoon kummassakin.

Männäntappi 20mm kummassakin
1.8 männän lakikorkeus 28.5mm
2.0 männän lakikorkeus 32mm


Kuva
Tässä vielä lohkot vierekkäin.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Luigi kirjoitti:Onko öljypohjan sauma aina samalla etäisyydellä runkolaakerilinjasta?
Tuo on aina kysymysmerkki, mutta harvemmin siinä välissä taitaa olla tehty eroja. Toki akselin keskelle se oikea tapa on.

Vai on tuo 1,8:n mäntä noin matala :shock: Katalogit antaa tuolle noin 36 mm puristuskorkeudeksi. Kuitenkin 2,0 katalogit antaa tuon mittaamasi 32 mm.

Kyllähän nuo täsmää: (82,7/2)+145+28,5 = 214.85 mm

91 mm akselilla tulisi siis 219 mm - eli ~4 mm liikaa. Tarvitsisi siis ~24,5 mm korkean männän. Tuo Wesun mainitsema busa taitaa omata tuon noin 25 mm korkeuden. Siinäpä se sitten.

Itsellä on tallissa purettu 1,4 12V ja kasassa oleva 1,8. Tuota 1,8:ia en kyllä ehdi purkaa vielä hetkeen, mutta voisi tuon pikkulohkon ihan vertailun vuoksi katsoa mitä sieltä löytyy ja täsmääkö katalogeihin. Vielä jos joltain löytyisi 1,6 ja vitoskoneita niin saisi noistakin mitat. Itsellä on kyllä muutama vitonen, mutta noidenkin purku sitten "joskus".

Jos 1,6 on samassa lohkossa mitä 1,8 niin sille tulisi (75,7/2)+145+32,9 = 215.75 mm. Mäntä katalogista. Voisi olla aika liki noin :roll:

Ettei kuitenkaan olisi liian selkeää, niin Nüral listaa 120 hv 1,6:een myös 28,5 mm korkean männän :D Tuo nyt lie kuitenkin tämä 1,8:n mäntä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onko Stilon vanhempi ei-Opel 1,6 sitten modulimoottori, eikä Sohopohjainen kuten Mareassa. 147:ssa on kanssa 1,6 moottoria mutta en tiedä mihin se pohjautuu.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Sämpy kirjoitti:Onko Stilon vanhempi ei-Opel 1,6 sitten modulimoottori, eikä Sohopohjainen kuten Mareassa. 147:ssa on kanssa 1,6 moottoria mutta en tiedä mihin se pohjautuu.
Stilossa sohopohjainen ja 147:ssa moduuli. Ainakin itse olen asian näin pähkäillyt.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja väisänen »

GreenThing kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:Onko Stilon vanhempi ei-Opel 1,6 sitten modulimoottori, eikä Sohopohjainen kuten Mareassa. 147:ssa on kanssa 1,6 moottoria mutta en tiedä mihin se pohjautuu.
Stilossa sohopohjainen ja 147:ssa moduuli. Ainakin itse olen asian näin pähkäillyt.
Juu mäntiä ja kansia näistä stiloista laittaneena niin on sohlo pohjainen.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:
GreenThing kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:Onko Stilon vanhempi ei-Opel 1,6 sitten modulimoottori, eikä Sohopohjainen kuten Mareassa. 147:ssa on kanssa 1,6 moottoria mutta en tiedä mihin se pohjautuu.
Stilossa sohopohjainen ja 147:ssa moduuli. Ainakin itse olen asian näin pähkäillyt.
Juu mäntiä ja kansia näistä stiloista laittaneena niin on sohlo pohjainen.
Juu on , mulla on 1.6 stilon kampura sohlon lohkossa.
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Tässä tulikin hyvin apuja mäntäasiaan, Kiitokset niistä.

Perjantaina alkaa joululoma niin sitten ehtii ruveta oikein tosissaan etsimään niitä matalia mäntiä. Ensimmäiseksi taidan tutustua noihin busan wisecoihin.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Uno_mas kirjoitti:Tässä tulikin hyvin apuja mäntäasiaan, Kiitokset niistä.

Perjantaina alkaa joululoma niin sitten ehtii ruveta oikein tosissaan etsimään niitä matalia mäntiä. Ensimmäiseksi taidan tutustua noihin busan wisecoihin.
Tämän näköinen ja tää on 85mm.

Nyt ei oo yhtään käsillä , mutta 1 vähän kipeetä saanut on tallilla , kun vien kilpurin sinne voin napata mukaan ja antaa mittoja.
Ja en nyt muista kumpi mulla on autossa , mutta näitä on gen 1 ja gen2 mäntiä , toisessa tappi on ohuempi.


Kuva

Tämä sai kipeetä kun venttiili katkes.
Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Wesulius kirjoitti:
väisänen kirjoitti:Paljonko tuossa on nyt lakikorkeutta?
Ei kysytty vielä mutta nakkelen ulkomuistista.
Rossia saa mittatilauksena vissiin edelleen ameriikasta ja cps mäntää italiasta. Wisecoa unohtamatta. Jotain wösneriä en laittaisi rahastakaan. Ja briteissä coswortti taisi tehdä myös mittatilauksena noin tonnin laaki, jälki varmaan maailman parasta mitä yksityinen voi saada...
Wisecolta saa busan ylikoko mäntää aina 85mm asti, laitoin joskus bmw m42b18 koneeseen ,hyvin on toiminu ja on kevyet ja edulliset.
Pattiakin on kivasti niin tulee ruttua.
Edittiä sen verran , että monttuahan tuossa busan 85mm männässä on , sekoitin tuon noihin 750 gikserin mäntiin.
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Laita ihmeessä mittoja.
Sen verta wisecon sivuja vilkasin, että tuo busan mäntä näyttää hyvin lupaavalta malliltaan. Sitten sitä näytti saavan 83mm halkaisijalla mikä varmaan olisi se optimi.
Melkein veikkaan, että pieni monttu saisi männässä olla ettei puristukset karkaa ihan älyttömiksi.

Kuva
Monttua näissä alkuperäisissäkin on. Vasemmalla 1.8:n.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Uno_mas kirjoitti:Laita ihmeessä mittoja.
Sen verta wisecon sivuja vilkasin, että tuo busan mäntä näyttää hyvin lupaavalta malliltaan. Sitten sitä näytti saavan 83mm halkaisijalla mikä varmaan olisi se optimi.
Melkein veikkaan, että pieni monttu saisi männässä olla ettei puristukset karkaa ihan älyttömiksi.

Kuva
Monttua näissä alkuperäisissäkin on. Vasemmalla 1.8:n.
Puristukset kannattaa valita nokkien mukaan.
Toki nokkien ajoituksella voi vielä vähän pelata.
Mulla bmw koneessa puristus suhde muistaakseni 13-14 jossain tuossa välillä, nokat on auki ykk 3.4mm ja 2.8mm kokonaisasteet jotain 280-290.
Katukoneeseen turhan rajut jos meinaa päästöistä mennä läpi.
Vakio nokille 11 jos niitä vähän myöhästää , ehkä sellanen stage 2 road olis aika hyvä, puristukset 11-12.
Paljonkohan se vvti säätää sitä nokkaa? Tyhjäkäynnillä myöhäselle 2500rpm aikaselle ja siitä 4500 jälkeen myöhäselle niin käy nätisti tyhjää , hyvä keskialueen vääntö , kiertää ylös 7-8krpm ja + 200hv..
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Jos mä ton Alfan kampuran saan tuonne lohkoon leivottua niillä busan wisecoilla niin kyllä siinä samalla sitten jotkut ihan oikeat virinokat hommaan.

Kuva
Kuva korjausoppaasta.


Asiasta kukkaruukkuun.
Tuo etupuskuri kun nyt on lasikuitua eikä se oikein tunnu tykkäävän tärinästä niin hitsailin lisätuen, että saa puskurin kiinni myös keskeltä. Tulee kiinni tuohon rautaan rekkarikilven alta.
Barchettan etupuskuri on kiinni vain parista kohtaa ja se varmaan on ihan riittävä muovipuskurille joka sietää tärinää ihan toisella lailla kuin lasikuitu.
Kuva

Sitten vaihteeksi saa taas vaihtaa vetoakseleiden sisäpäiden suojakumit. Joka talven huoltokohde :roll:
Oma vikahan se on, kun noita kumeja menee. Autonsa kun "pilaa" madaltamalla sitä. Ilmeisesti menee sisäpään nivelet semmoiseen kulmaan, että hiertää suojakumin rikki.
Ulkopäiden suojakumit vissiin on thermoplastit, ainakin semmoisilta muovisilta tuntuvat. Ne ei ole hajonneet ikinä. Sisäpäihin kun jostain löytäisi thermoplastit myös. Vielä ei ole muita kuin kumisia tullut vastaan.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Gt puntoonkin saa vaihtaa toisen sisemmän kumin joka vuosi

Toisessa akselissa on tämän näköinen joku yleismallin kumi mikä on kestänyt jo yli 10v:
Kuva

Jostain kun löytäisi toiseenkin samanlaisen.
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Vastaa Viestiin