barchetta by Uno_mas

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Tuli harrastettua vaihteiston kanssa.
Alkuperäistä barchettasta peräisin olevaa jäi vaihteiston kuoret ja tasauspyörästö. Loput sekoitus parista eri alfan laatikosta.

Testilenkin perusteella kyllä kannatti. Nyt pelaa synkrot hyvin ja pakin käyttökin parani. Eikä edes alkanut ujeltamaan, vaikka tuli hammaspyöräpareja sekoitettua.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Tässä kevättä odotellessa tuli asennettua kuskinpenkkiin lämmitys :D Syksyllä tuo nahkapenkki on aamuisin ikävän kylmä.
Kuva
Kuva
Lämmityselementit tuli joskus tilattua ebaysta. Tuntuivat jopa kohtuu tehokkailta. 9A ottivat virtaa.

Kuva
Nappi löytyi motonetin valikoimasta. Johdot, rele ja sulake löytyi omasta takaa.


Kaveri käytti audinsa ohjelmoinnissa ja olin mukana, kun kiinnosti dynottaminen. Oli siinä samalla puhetta barchetta dynottamisesta ja näillä näkymin tulee tuolla varmaan käytyä jahka kelit hiukan paranevat. Saa sitten jonkinmoisen selvyyden onko oma räpeltäminen tuottanut mitään tulosta :roll:
Samalla oli puhetta mahdollisesta virisoftasta ja siitä onko semmoisen teko/laitto kuinka iso projekti. Englannissa noihin on jotain virisoftaa saanut, mutta tarvittava työ taitaa vaatia kolvaamista.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kaveri käytti audinsa ohjelmoinnissa ja olin mukana, kun kiinnosti dynottaminen. Oli siinä samalla puhetta barchetta dynottamisesta ja näillä näkymin tulee tuolla varmaan käytyä jahka kelit hiukan paranevat. Saa sitten jonkinmoisen selvyyden onko oma räpeltäminen tuottanut mitään tulosta :roll:
Samalla oli puhetta mahdollisesta virisoftasta ja siitä onko semmoisen teko/laitto kuinka iso projekti. Englannissa noihin on jotain virisoftaa saanut, mutta tarvittava työ taitaa vaatia kolvaamista.
Näppäränä seppänä asentelet siihen huijauspoxin , niin saat myöhemminkin muutettua säätöjä ja saat koneen täysin oikeihin säätöihin.
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Wesulius kirjoitti: Näppäränä seppänä asentelet siihen huijauspoxin , niin saat myöhemminkin muutettua säätöjä ja saat koneen täysin oikeihin säätöihin.
Taidanpa unohtaa virisoftasta haaveilun ja sijoittaa rahat tommoiseen huijausboxiin. Juurikin tuon säätöjen muuttamismahdollisuuden takia.

Eipä ole kerennyt barchettalle paljoa muuta tekemään kuin ajamaan. Dynossakaan en ole kerennyt käydä.


Kun tuli tuo 126 ostettua ja sen sielunelämän tutkinta on ollut nyt päällimmäisenä mielessä.
Ajattelin aloittaa siitä helpommasta. Jos tekisi masentavia koritöitä myöhemmin.
Kuva
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Sain vihdoinkin aikaiseksi mennä testaamaan onko autotallissa räpeltämisellä saavutettu mitään näkyvää moottorin tehoon ja vääntöön.
Persdyno oli sitä mieltä, että tehot olisi nousseet :roll:

Kuva

Lopputulos pääsi hiukan jopa yllättämään. Parannusta oli jopa enemmän kuin osasin odottaa.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Uno_mas kirjoitti:Sain vihdoinkin aikaiseksi mennä testaamaan onko autotallissa räpeltämisellä saavutettu mitään näkyvää moottorin tehoon ja vääntöön.
Persdyno oli sitä mieltä, että tehot olisi nousseet :roll:

Kuva

Lopputulos pääsi hiukan jopa yllättämään. Parannusta oli jopa enemmän kuin osasin odottaa.
No juu , tehoa on saman verran kuin 2.0 ts koneessa tosin ylemmilla kierroksilla.
Vääntö on oikeen hyvä jo 3000rpm ylöspäin , toki sytkän optimoimalla voisi saada vielä 5-10% lisää vääntöä.
Samoin se nokka-pyörän ohjaus oliko tässä ihan vaan päällä ja pois.
Testerillä jos katsoisi missä nokan asento menee milläkin kierrosluvulla , toki kaasu pohjassa.
Jos on vaan on päällä pois tyyppinen niin imunokan pieni myöhästys voisi nostaa tuota vääntöä tuolla +5000rpm.
Oliko sulla millanen se pakosarja?
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Ihan vaan on/off on tuo imunokan kääntö. 0-1700=off, 1700-4700=on, 4700-->off sanoo korjausopas.

Pakosarja on alkuperäinen fiatin peltisarja.
Kuva


Tossa on semmonen kiusallinen pikkuvaiva, että kierroksilta ja moottorijarrulta palatessa tyhjäkäynnille meinaa moottori sammua. Jos paljon sähkölaitteita päällä niin oire pahenee laturin kuormituksesta johtuen.
Voisikohan tuo imunokan pieni myöhästäminen auttaa myös siihen?
Semmoinen muistikuva on, että tuota sammumisoiretta ei ollut silloin heti kun nuo virit tuli tehtyä vaan on tullut myöhemmin.

Tänään tuli havaittua semmoinen vika, että ratti heiluu n.10mm sivuille/ylös/alas. Vissiin jotain rikki rattiputkesta :roll:
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Noniin , vihdoin sain käytyä teamin tallilla ja nappasin sen bmw:n vanhan männän mukaan.

Olikohan tää busa gen1
20mm tappi , PK 25mm poraus 85mm palotilan amme 0.25 syvä ja halkaisija noin 58mm.
Venttiilikolot on aika syvät noin 4mm.
Venttiili meni poikki ja mäntä sai kipiää.
Mut vahva mäntä on , männärenkaat pyörii kaikki ja ei jumissa vaikka noin paljon osumaa.

Kuva
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Ilmastointi otti ja hajosi :x

Viikko sitten alkoi kompura pitämään epänormaalia ääntä ja teki huonosti kylmää. Nyt ei enää puhu mitään.
Sen verta tuossa koitin, ettei kompura ainakaan kiinni ole leikannut. UV-valolla vilkasin ja ainakin kompuran ympäristö loistaa aika reippaasti. Ilmeisesti jostakin on osa kylmäaineista karannut. Lauhdutin ainakin vaikutti ehjältä.
Jos tuolta on joku putki pettänyt niin niitä onneksi löytyy omasta jemmasta.

Pistin tilaten tehdaskorjatun kompuran ja hain fixukselta valmiiksi kaikkien liitosten o-renkaat. Uusi kuivain onkin jo ollut pidempään jemmassa.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuota dynokäyrää katselin ja hyvinhän tuo kyllä sysää noilla vireillä. Olikos tässä se imusarjankin ohjaus nokan käännön kanssa rinnakkain vai miten se on? Tuossahan nyt käyrässä tulee notkaus tuohon 4500 päälle kun ajoitusta muutetaan. Olisi ihan jännä ajaa käyrät ajoitukset lukittuna. Käyrästä äkkiä katsoen saattaisi parempi olla kääntää noita ajoituksia vasta noin 1000 rpm myöhemmin.

Varmasti kyllä hauska kampe noillakin tehoilla tuossa korissa ja sopivilla välityksillä :thumb:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Saatat olla oikeassa tuosta nokan käännöstä. Imusarjan ohjauksesta vastaa omatekoinen säätöpurkki jonka perustana on ebaysta tilattu vaihtovalo. Imusarja on pitkä 0 - n.4500, siitä loppuun lyhyt.

Ainoa mitä jarrussa pystyi säätämään on tuo imusarjan pituuden muuttumis kierrosluku. Tuo käyrä missä vääntö on matalampi on se minne olin pers'dynolla imusarjan pituuden muuttumisen laittanut. Jarrussa muutos kierroslukua nostettiin niin vääntö nousi. Vielä korkeammalle muutosta, kun koitettiin notkahti tehokäyrä vielä enemmän. Säätö jäi sitten tuohon n.4500, kun se vaikutti parhaalta.
Samaa puhuttiin tuosta imunokan kääntymisestä kuinka sen selkeästi huomaa.

Itse yllätyin eniten siitä, että tehokäyrä ei lähtenyt putoamaan ennen kierrostenrajoitinta. Olisi kiva koittaa riittäisikö Alfan nokat vielä ylemmäs, mutta hitachin ruisku nyt on mikä on niin rajoitinta tuskin pystyy muuttamaan.

On tuo sen verran kevyt auto, että jo näilläkin tehoilla jo kerkeää. Enemmän olisi tietysti aina kivampi :D Tuohon hiukan hengettömään alavääntöön taas auttaa kummasti se vaihteistoon vaihdettu lyhyempi perävälitys.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Ilmastointi tuli kuntoon kompuran vaihdolla.
Vanha kompura oli päästänyt kaikki kylmäaineet pihalle hihnapyörältä. Oli se hihnapyörän laakerikin melkoisen valmis. Useamman millin oli klappia hihnapyörässä.

Kuva
Laitoin lisäpitkän Lazer linear 6 elite. Ei se kaikista tehokkain, paitsi ehkä kokoluokassaan. Valinta osui silti tähän, kun sen sai asennettua mahdollisimman huomaamattomasti.
Kesäautoon lisäpitkän laitto vähän niin ja näin, mutta työmatka on pimeää tietä ja syksyllä tuota valoa ei koskaan ole liikaa.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Ilmastointi on taas rikki :x
Tehdaskorjattu kompura vuotaa rungon saumasta. Sitten kun se on ostettu ebaysta niin tuskinpa takuista voi paljoa puhua. Tarvii tuo talven aikana purkaa ja katsoa, jos olisikin vaan joku tiiviste huonosti mistä vuotaa.


Tuli tuossa ostettua diesel grande punton vaihteisto. Se taitaa olla yksi niistä viimeisistä mihin on laitettu C510 vaihteistoa. Tuossa olisi melko kiinnostavat välitykset barchettaan, kunhan vaan vaihtaa lyhyemmän perävälityksen.
1 ja 2 on samat. 3 ja 4 hiukan pidemmät. 5 pitkä.

1: 3,91:1
2: 2,24:1
3: 1,44:1
4: 1,03:1
5: 0,77:1

Jos nyt yhtään oikein laskin ja noitten kaveriksi kun laittaa 4,07:1 perävälityksen niin 1 ja 2 pysyy tietenkin ennallaan.
3 olisi n. 5% pidempi kuin nyt, mutta silti n. 8% lyhyempi kuin barchettassa alunperin.
4 taas pitenisi n. 11% verraten nykyiseen. ja olisi hyvin lähellä barchettan alkuperäistä.

Tällä tietysti haen sitä, kun tuo tämänhetkinen 4 - 5 vaihto on melko iso loikka pitkästä 5 johtuen. Tuossa kuitenkin pysyisi kivan lyhyinä 3 ensimmäistä vaihdetta ja 4 tasottaisi matkaa 5:lle.

Nyt vaan taas kävi niin, että jälleen osui käteen kipeää saanut vaihteisto.
Kuva
Tuosta olisin tarvinnut 3, 4 ja 5 vaihteet. 5 on ainoa täysin ehjä.

Onkohan noilla hammaspyöriin tulleilla jäljillä oikeasti mitään merkitystä? Tuskin ainakaan kestämistä tarvii pelätä, mutta on hiukan ikävää, jos aina 3 ja 4 vaihteella ajaessa ujeltaa.
Olisikos kokeneemmilla vaihteistojen kasaajilla antaa apuja. Uskaltaako / kannattaako tuommoisia hiukan kipeää saaneita hammaspyöriä käyttää vai joutavatko metallijätteeseen?
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Näillä näkymin menee loota kasaan noilla hammaspyörillä, Jos ääntää niin puretaan uusiksi. Eihän se ole kuin vähän lisätyötä, eikä ole ennenkään tullut omille harrastuksille hintaa laskettua.


Osaisiko joku hiukan auttaa tuon ilmastoinninkompuran kanssa?
Pistin tuon tehdaskorjatun kompuran palasiksi eikä siitä mitään ihan oikeaa vikaa löytynyt. Mitä nyt sisältä oli niin likainen, että ihmetellä pitää :? Paikoitellen oli ruostetta ja hapettumaa. Olisikohan seisonut pitkän aikaa myyjällä hyllyssä. Tuo on vuotanut lähes joka saumasta ja akseliltakin.
Ajattelin nyt tuon putsailla ja kasata uusilla tiivisteillä, kun kaikki osat näyttivät ihan ehjiltä ja sen ajan mitä tuo toimi ennenkuin alkoi vuotamaan tuuppasi oikein hyvin kylmää. Tarvii tosin ensin ne tiivisteetkin tilata.

Voiko tuommoisen älyttömän vuotamisen aiheuttaa se, jos järjestelmän täytössä on laitettu väärää öljyä? Tuohonhan kuuluu PAG100 öljy.
Paljonkohan tuonne kompuraan pitäisi laittaa öljyä? Autodata sanoo järjestelmän öljymääräksi 160ml +- 20ml. Jostain luin, että kompurassa olisi tuosta öljymäärästä puolet.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Löysin Denson Kompuroiden vikadiagnoosi ohjeen ja sitä seuraten nyt on suuri epäilys, että firma joka tuon täytti laittoi öljyksi PAO öljyn eikä PAG öljyä. Johtuisiko vuoto sitten siitä?
IKH:sta löytyi PAG100 öljyä ja Puolasta kompressoriin tiivistesarja.

Vaihteistonkin sain kasaan. Se taas menee sitten takaisin kiinni autoon, kunhan vaan saan vauhtipyörän takaisin sorvauksesta.

Uno_mas kirjoitti: Sitten vaihteeksi saa taas vaihtaa vetoakseleiden sisäpäiden suojakumit. Joka talven huoltokohde :roll:
Oma vikahan se on, kun noita kumeja menee. Autonsa kun "pilaa" madaltamalla sitä. Ilmeisesti menee sisäpään nivelet semmoiseen kulmaan, että hiertää suojakumin rikki.
Ulkopäiden suojakumit vissiin on thermoplastit, ainakin semmoisilta muovisilta tuntuvat. Ne ei ole hajonneet ikinä. Sisäpäihin kun jostain löytäisi thermoplastit myös. Vielä ei ole muita kuin kumisia tullut vastaan.
Tähän saatoin löytää ratkaisun, ehkä...
Poikkesin korja-kumissa ja siellä oli vetoakseleiden suojakumeja poistomyynnissä. Kasassa oli pari joissa "kumi" oli thermoplastia ja nivelen päässä metallilaippa. Akselin pää oli pari milliä isompi kuin barchettassa ja laippa kovin saman näköinen niin ostin kokeeksi, kun eivät maksaneet kuin 5€ kappaleelta.

Kuva

Sopi suoraan paikalleen :shock: Ei tämmöstä säkää voi käydä koskaan ja sitten kävi. Vissiin jotkin Volkkarin vetoakselin sisäpään suojakumit.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Vastaa Viestiin