Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eilen lähdin remontoimaan aikomuksenani vaihtaa alatukivarsien takapuslat mondeon vastaaviksi (jäykemmät). Homma kuitenkin hieman paisui ja tämän takia ei tullut kuviakaan otettua ollenkaan, mutta kertomuksenhan voi aina kynäillä.

Auton keula ilmaan ja tutkimaan. Etujarrupalat olivat aika loppu, olin tästä tietoinen joten olin varannut jarrupalasarjan mukaan. Levytkin oli, mutta epähuomiossa "sedan" (viis/kolmeovinen) pienemmät levyt (onneksi vanhat eivät olleet alamittaset tms). Siinä purkaessa huomasin myös kuljettajan puolen pyöränlaakerin kurnuttavan, vetarin suojakumissa olevan pienen pistoreijän (joku risu tökännyt?) ja vuotavan vetoakselin stefan. Olin kyllä näihin kaikkiin varautunut jo, joten ei kun olkavartta irroittelemaan.

Sitten se tapahtui taas, ehdin jo mielessäni miettiä, kuka näistä muttereista ja pulteista on se, joka jumii kiiinni. Tälläkertaa se oli melko vakio: raidetangon pään pallonivelen mutteri kiertyi ees-taas veivaamalla noin sentin ja siihen jäi. Reilun puoli tuntia kun teutaroin ja yritin saada mutteria liikkeelle, totesin ettei onnistu ja rt-pää on irroitettava olkavarren mukana.
Seuraavaksi ABS-anturin pultti hirtti aivan täysin. On se kumma, kun 1.5 vuotta aikaisemmin apukuskin puolella sama osa irtosi vihellellen. Taas paloi aikaa ja tupakkia reilusti, koska mitään ei voinut hajoittaaa vaan kaikki piti saada ehjänä irti ja takaisin kiinni (tekopaikalta pitkä kävelymatka pois). Kun ABS-anturin mutteri irtosi, niin eikös vaan itse anturikin ole homeessa. Sitä joutuikin nitkuttelemaan yli tunnin, meinasin kyllä jo välillä luovuttaa. :shock:
Lopulta sain kuljettajan puolelta olkavarren, alatukivarren ja vetoakselin irroitettua. Apukuskin puolelta tarvitsi purkaa ainoastaan alatukivarsi. Onneksi napamutteri ei jaksanut alkaa v*ttuilemaan 3/4" Hiltille...

Osat pöydälle ja tutkimaan. Heti peltipajaan irroittamaan RT-pään mutteria. Vedin rälläkällä ja vingulla mutterin kolmesta kohtaa halki, annoin pillillä kuumaa ja hakkasin vasaralla alasimen päällä, että murtuisi ja lähtisi liikkeelle.....EI! Meinasi alkaa jo tosissaan tuntumaan siltä, että joka remontissa pitäisi varautua kaiken irroitettavan uusimisella, mutta luovuttaa tai hermostua ei nyt voi, koska halusin autolla kotiin. Jatkoin väsytystaistelua.

Lopulta mutteri lähti liikkeelle, ensin 1mm kerrallaa nitkutellen öljyn kanssa, mutta lopulta irti asti. Rälläkkä tai vinku ei ollut osunut missään välissä kierteisiin, mikä oli hyvä juttu. Hiekkapuhalsin (kyllä) RT-pään pallonivelen kierteet puhtaaksi ja viilasin kierreviilalla ne läpi. Itse nivel oli ehjä ja jämäkkä. Auton osissahan on hieno kierre, tässäkin M10x1.25 ja tuollaisiahan ei löydy "mistään" muualta kuin autokorjaamolta. Otin ehjän mutterin alapallonivelen pultilta ja korvasin alapallonivelen pultin M10x1.5 (lujuus 10.9) pultilla.

RT-pään pelastuksen jälkeen laakeria vaihtamaan. Sokka lähti rengasurasta hienosti, mutta oli homeisen näköinen laakeri... Tottuneesti otin hylsyn ja lekan, painoin hylsyn pyörän navan "selkää" vasten (napa lähtee ulospäin sisäkoolista irti) ja pamautin lekalla hylsyyn olkavarsi reisiä vasten...eikä tapahtunut mitään. Paukuttelin hetken, lopulta ruuvipenkin päällä sen mitä hartioista tommonen metrin varrella oleva pajavasara heiluu eikä mitään. Voi saatana, näin ne kaikki on yleensä lähteneet.
Ei muutako prässille, iso sellanen. Virittelin olkavarren niin, että pystyin napaa painamaan ulospäin painattamatta laakeria. Hetken sihtailin ja annoin mennä, kahva jäykistyi ja meni "alennusvaihteelle". Mitään ei tapahtunut, prässi paukahteli ja rutisi, viisari kohosi kokoajan mutta napa vain oli eikä liikkunut mihinkään. Vedin suojalasit ja suojapleksin naamalle ja jatkoin rässäämistä. Lopulta aivan jäätävän kovien narahdusten myötä napa alkoi hitaasti liikkumaan ja lopulta laakeri räjähti alaspäin ja napa putosri pöydälle.
Laakerin sisäkoolit olivat niin jumissa pyörän navassa, että ne eivät antaneet periksi. Itse laakerirakenne ja ulkokooli räjähtivät palasiksi ja ulostautuivat ulospäin eli väärään suuntaan, että napa mahtui tippumaan pois. Olkavarteen jäi semmoiset nyppyläjäljet, kun laakerikuulat räjähtivät siitä välistä. Onneksi ei mitään kuitenkaan hajonnut, oli helvetin tiukassa mokoma. Ulkokoolin jämät lähtivät nätimmin toiseen suuntaan prässäämällä.

Ruosteisuuden vuoksi hiekkapuhalsin (tai lasikuuliahan ne oli) olkavarren laakeri- ja ABS anturin pesät. Uusi laakeri prässäten meni ihan nätisti paikoilleen, kun ensin vanhasta navasta halkaisi sisäkoolit irti ja hienolla viilalla otti rosot pois.

Sitten tukivarsiin, minähän vaihdoin ne ensitöikseni joskus helmikuussa 2020 eikä voi moittia. joku 45tkm myöhemmin pallonivelet edelleen jämäkät ja puslatkin ihan ehjät. Jotain kehittynyt sitten Tempran ajoista, missä näitä sai vaihtaa kerran vuoteen.
Prässäsin ehjät takapuslat irti ja uudet Mondeon puslat tilalle. Kuvia ei ole, koska väsytti niin perkeleeesti jo (kello oli yli puolen yön ja olin aloittanut viiden maissa). Sorvasin puslan päihin holkit, koska mondeon puslat ovat matalammat, kuin stilon vastaavat. Hieman arveluttaa tuo, kun mondeon puslassa on keskiholkki kovin ohut, että rasittaako apurunkoa paljonkin kiinnityspinnastaan.

Viimeisenä, mutteri vähäisimpänä vetoakselin ja stefan kimppuun. Vetarin suojakumissa oli ihan pieni reikä, alle nuppineulan pään kokoinen. Annoin olla, ei jaksanut alkaa purkamaan ja hienosti se on siellä mennyt jo jostain keväästä asti (tuolloin huomasin mokoman). Vaihdetaan koko nivel sitten jos alkaa napsuttamaan.
Vetarin stefa olikin sitten jo vierailtu. Joku tauno oli käynyt tiivisteliimalla hieromassa ko. stefan. Olenkin ihmetellyt, että miten se vuoraa, koska yleensä vuotava vetarin stefa sotkee koko konehuoneen ympäristön siitä stefan linjalta, kun pyörivä akseli heittää öljyt ympäriinsä. Nyt sotkeentuminen oli enempikin sellaista, kuin olisi kaadettu öljyä vähän sinnetänne. Ilmeisesti edellinen asentaja oli stefan asentanut vinoon ja ruttuun ja koettanut paikata virhettään liimalla, huonoin tuloksin. Tai toisaalta aika hitaasti se vuoti, mutta kuitenkin.

Vanha pois vääntämällä ja uusi paikalleen. Asennuksessa käytin 20l öljykanisterin korkkia, joka oli juuri sopiva halkaisijaltaa, holkkina ja kuminuijalla napsuttelua.

Vaihteiston 20tkm ajetut öljyt olivat kellertävän metallihohtoiset, kolmosvaihde on vainaa. Tai saa sen päälle, jos saa välikaasulla kierrokset natsaamaan 100% kohdalleen ja pykälän menemään perille, niin pysyy päällä. Jos ihan normaalisti vaihtaa, niin sorvaa ihan perkeleesti eli synkro ei toimi enään ollenkaan. Mutta sitten jotain sellaista, mitä en ymmärrä: Vaikka vaihteen saisikin menemään perille niin ettei rutise, niin kytkintä nostaessa pamahtaa ja rusahtaa. Siis vaikka kädellä pitää keppiä kolmosella "pohjaa vasten", eikä keppi potkaise takaisin tai elä mihinkään - eli vaihde on täysin pesässä. Silti kytkintä nostaessa kuuluu "KRUTS". Todella hämärää. Silti se pysyy päällä ja toimii eikä äännä, jos sen vain saa päälle.


Kotia ajellessa ihmettelin hiljentynyttä koria (laakeri) enkä huomannut muuta eroa ensiksi. Sitten yhdessä motarin rampissa tajusin, että ehkä se ohjauksen "kumimaisuus" tiukemmassa mutkassa hävisi. Aijemmin ko. ramppiin ajaen on rattia voinut "vemputtaa" eikä tuntuma tai kaarteen tiukkuus ole muuttunut mihinkään.

Kilometrit: 318168km (etujarrupalat, kuskin etupyörän laakeri, vetoakselin stefa kuljettajan puoli, vaihteistoöljyt, alatukivarsien takapuslat).

Semmonen teksti, heräsin just joten voi olla väsynyttä tekstiä. Nyt haen kaupasta pitsaa ja katson seuraavan vuorokauden moottoriurheilua (24H Le Mans).


EDIT. jaah, koetin saaha yhtä ainoaa kuvaa aikaiseksi laittaa tänne (kuva orkkis ja mondeon puslasta vierekkäin), mutta aijaa.com on rikki eikä aukee koko sivusto. Olkoot, joudutte minun puutaheinää vaan lueskelemaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

318680km ja kolmosvaihde antautui lopullisesti.
Huomasin yksi päivä, että vaihdevaijereista kytkevä (ei sivuttaissiirto) on löysällä, lukitus auki eikä vetänyt "pohjaan" asti.
Korjasin asian ja tänään töistä lähtiessä kolmonen meni päälle, sitten jumalaton pamahdus (koko keula hyppäs) ja kolmonen jäi rallattamaan. Pari kertaa kokeilin mutta ei mene, rutisee vain. Jos kierrokset saa just passattua ja heti veto päälle, niin pysyy kun kepistä pitelee, löysää kaasun tai käden, niin poks ja perkeleellinen sorvaaminen.

Ajellaan viisvaihteisena, sen mitä liikkuu. Sopivasti huomasin samalla, että syyläri vuotaa... Ja raikkari oli homeessa (keväällä vaihdettu), desinfioin kennostot ja vaihdoin raikkarin. Vetelykään ei ole hävinnyt mihinkään.

On se perkele...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Selittäkääpä tai antakaa vertaistukea. Kolmonen menee päälle jos kierrokset osuu justiinsa vaihtaessa ja veto on kokoajan päällä. Löysää kaasun tai koettaa vaihtaa neloselta kolmoselle, niin jumalaton pauke ja rutina, keppi pomppii kolmosta vasten.

Ja miks vittu tämä paska ei mene suoraan? Kulmat on tosiaan (itse) mitattu suoraan. Siitä haritukselle kääntämällä menee maantiellä ja soratiellä vakaasti, puoltaa tosin tien kallistuksen suuntaan. Taajamanopeuksissa urissa vetää kiihdyttyttäen voimakkaasti urien pohjalle, moottorijarrulla tai rullatessa kampeaa urista pois. Kampeaminen on sellaista, että ratti ihan kääntyy kampeamisen suuntaan.
Työmatkalla on yksi risteys ylämäkeen, jossa on syvät urat. Valoihin pysähtyessä meinaa kammeta rotvalliin, jos ei pidä ratista jämäkästi kiinni. Liikkeelle lähtiessä ensin nykii urien pohjalle, vaihdetta vaihtaessa taas kohti rotvallia ja kakkosella taas urien pohjalle. Mitä hitaampi vauhti, sitä kovempaa vetely urissa/kallistuksella on. Sama jos ajaa uudelta asfaltilta vanhalle, saattaa auto ikäänkuin alkaa "kellua" jompaan kumpaan reunaan.

Alusta:
- 1.6 etujouset (15tkm) ja JTD iskarit ja yläpäät (40tkm) kaikki ehjää.
- "Evo2" peltiset tukivarret edessä (40tkm) joihin vaihdettu mondeon umpikuminen takapusla (3tkm). Osat välyksettömiä ja ehjiä.
- Koiranluut 15tkm ajetut välyksettömät
- rt-päät ja sisäpäät, niihin en ole koskenut. Ovat jäykät ja välyksettömät
- Keulassa ei tunnu väljää missään vaikka kuinka ravistelisi ja vääntelisi.
- Taka-akselin puslat, jouset ja iskarit 30tkm ajetut ja puslat HD laatua, kaikki ehjää ja väkyksetöntä.
- Vetoniveliin en ole koskenut, eio väljää.
- Renkaat kulahtaneet, takana pingpongit edessä GoodYearit. Peltivanteet, suorat.
- Apurunko ehjä, eio revennyt eikä ruosteinen.
Vaikka vetely ei ole ns. vaarallisen voimakasta (paitsi pysähtyessä), niin sellaisen epäluottamuksen se aiheuttaa ettei ilman käsiä viitsi mennä metriäkään. Jos otsalumpiota alkaa kutittamaan ja nojaa toisella kädellä keskikonsoliin, on se käsi nostettava joko otsalle tai ohjauspyörälle, joku käsi ratissa kokoajan.

Isällä on 2003 vuoden 5-ovinen töpöperä, 1.2 koneella. Se ei välitä urista tai kallistuksista, menee liki slikseillä renkailla suoraan eikä vaapu menemään. Sen kulmat on säädetty ajamalla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja matti »

Tuo vaihteisto ongelma vaikuttaa kyllä että syncrorenkaat on kolmosesta vainaat..

Pyöränkulmat ehkä koneella katsottaessa saattaisi vika löytyä.. Castereita tossa varmaan säätää, ei varmaan pusla muutosten myötä ole mihinkään muuttuneet?
Jos vaikka kulkee vinossa koko auto, aiheuttaisiko se tuon vetelyn jarrutettaessa..
pessimisti ei pety.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ite miettinyt että synkrojen lisäksi varmaan kytkentärenkaatkin morjens, kun se pykälä ei pysy päällä (ellei vedätä koko ajan).

Kyllä tässä on miettinyt sitäkin, että "alistuisi" maksamaan mansikoita koneella säätämisestä. Olisikin ensimmäinen auto johon se olisi "pakko" tehdä.

Mondeon puslilla poistettiin sitä tukivarren elämistä, eli Caster ei enään muutu pyörän liikkuessa pitkittäin (vakiopuslalla liikkuu sen 2cm kunnon potkaisulla kulutuspintaan).

Koetan löytää jostain paremmat kesärenkaat ennen talvea ja kattoa muuttuuko yhtään sillä. On tässä käynyt mielessä ohjaustehostin vikakin, koska välillä oire tuntuu muuttuvan lievemmäksi ja sitten taas pahemmaksi (tai kuvittelen vain).
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuo puslan eläminen saattaa olla myös suunniteltu ominaisuus, tai otettu huomioon jousituksen geometriaa suunniteltaessa, ja siis osa tien epätasaisuuksien häivyttämistä auton ohjattavuudesta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja VTO »

Saattaa sieltä kytkentäosien lisäksi puuttua paloja rattaistakin kun potkii pois päältä.
Casteria en itse ole saanut kotikonstein oikein hyvin kohdileen. Pieni poikkeama ohjearvoista ei mielestäni haittaa, mutta tärkeää olisi saada kummallekin puolelle samat säädöt. Jos toinen pyörä kulkee "edellä," syntyy aika erikoisia efektejä kulkuun. Juuri tuo, ettei kulje suoraan sopisi hyvin kuvaan. Caster ei kylläkään taida olla säädettävissä kuin väkivalloin.
Avatar
Aero
Viestit: 300
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kyllä minä suosittelisin mittauttamaan kulmat tuossa kohtaa ihan asiansa tuntevalla ja hyvät mittalaitteet omistavalla pajalla, Sen verran kuitenkin olet auton kanssa jo tapellut, että sekä "ulkoinen" näkemys että ylipäätään kerralla neljästä kulmasta mitattu pyöränsuuntaus voisi kertoa paljonkin.

Toinen mikä voi vaikuttaa paljon (eikä varmaan yllätä) on ne renkaat. Goodyear tai Pingpong ei kauheasti vielä kerro, mutta renkaiden muoto voisi kertoa enemmänkin; olkakulman jyrkkyys ja renkaan pehmeys on oman kokemukseni mukaan varsin merkittäviä tekijöitä uratutkaisuuden suhteen. Voisiko jopa joku runkovika tehdä sen, että jarrulla rengas haluaa vääntyä eri suuntaan kuin vedolla ja tehdä ajamisesta mielenkiintoista?
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Takana on toinen linglong kulunut omituisesti. Samanlailla kuin edessä meni toinen, mikä olikin kananmuna. Siksi etsin ne paremmat kesäpyörät ennenkuin suostun pohtimaan nelipyöräsuuntausta.

Puslajumppa on tehty muutamaan muuhunkin stiloon ja niissä sillä on saatu se "urissa haaveilu" häivytettyä.

Kolarijälkiä autossa tai alustassa ei ole, mutta yksi asia viittaisi vääntymiseen. Kuljettajan etufillari hipsii runkopalkkia kun kaikki on käännetty vasemmalle, jos alla on talvirenkaat. Kesärenkaan olka ei ihan yllä, vänkärin puolella moista ilmiötä ei ole.

Ja tarkennettakoon, että puslan vaihdolla ohjaus urissa maantiellä rauhoittui siedettäväksi, jopa nautittavaksi. Ennen kyseistä muokkausta 200km maantiesiirtymä oli väsyttävää ohjaamista, paitsi pöytätasaisella tiellä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Syyläri kun vuotaa hieman päädystään, niin pitäisi tilata uusi. Onko näissä mitään "specifiä" mitä pitäisi tietää kun tilailee uutta kennoa?
EPERistä katselin ja tarjoaa 1.4:een vain yhtä syylärin numeroa. Katsoin myös 1.2:n syylärin ja sille on eri numero, mutta esimerkiksi aeromotors antaa molemmilla osanumeroilla saman syylärin.

Brittifoorumilta lueskelin, että vaihto onnistuisi ns. alakautta, eli purkamalla kennojen alla oleva suojamuovi pois, jonka jälkeen syylärin pitäisi tippua alaspäin, pitääkö paikkansa?

Paikka-aine olisi yksi vaihtoehto myös, mutta ajattelin samalla pestä vesijärjestelmän, huuhdella kennon ja asentaa sen 92-asteisen termostaatin. Nyt kun on kelit menneet välillä aamuisin jo pakkaselle, niin saa ajella jo lämmöt täysillä. Vielä tarkenee, mutta ei helvetti jos miettii, että nollakeleillä pystyy ajelemaan lämmöt täysillä ilman sen kummempaa hikoilua, niin -20 keleillä palelee taas niin perkeleesti. :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
75 ELX
Viestit: 430
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

wellu kirjoitti: 02.10.2021 11:35 Syyläri kun vuotaa hieman päädystään, niin pitäisi tilata uusi. Onko näissä mitään "specifiä" mitä pitäisi tietää kun tilailee uutta kennoa?
EPERistä katselin ja tarjoaa 1.4:een vain yhtä syylärin numeroa. Katsoin myös 1.2:n syylärin ja sille on eri numero, mutta esimerkiksi aeromotors antaa molemmilla osanumeroilla saman syylärin.

Brittifoorumilta lueskelin, että vaihto onnistuisi ns. alakautta, eli purkamalla kennojen alla oleva suojamuovi pois, jonka jälkeen syylärin pitäisi tippua alaspäin, pitääkö paikkansa?
1.2 syylärin kulmassa on letkulähtö ja 1.4 siinä on tulppa muuten ne on samoja

Saa vaihdettua alakautta kun ottaa pikaliittimet ja pohjasta muovin pois
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

MultiplaJTDmies kirjoitti: 11.02.2021 21:21 Vihdoinkin viikkojen salapoliisityö ja mittailu tuotti tulosta: nyt olisi 92-asteinen FIRE-termostaatti rakennettu alkuperäisosan Fiat/Lancia 7589135 rungosta ja jousen kiinnityshahlosta sekä rungostaan avatusta Triscan 8620 3992 (Motorad-meistos rungossa; Motonet osa 30-6007, 7,90€) termostaatin elementistä ja jousesta. Alkuperäisosan rungossa on hienostuneempi kuulaventtiili ohitukseen elementin sivussa, runkoon valettuna. Itse termostaattielementin sopivuus oli täydellinen, melkein "plug and play", joskin tuota kiinnityshahlon reikää aavistuksen hioin, että elementin runko varmasti liikkuu vapaasti. Sitten keittämään kattilassa, kaveriksi nimetön Unosta kesällä otettu 87-asteinen, jonka olin todennut ehjäksi. Annoin veden kiehua, seurasin molempien aukeamista, ja 87 avautui selvästi aiemmin. Molempien lopullinen avautuma oli lähes sama, 87-asteisella 8 mm, 92-asteisella 7 mm ja risat. Tuossa kuvat, kertonevat olennaisen (alimmassa se hahlo ja jousi eivät ole vielä paikallaan, mutta näkyy sopivuus paremmin). Seuraavaksi asentamaan Unoon ja kokeilemaan, tuliko kesä...
IMG_8984[1].JPG
IMG_8985[1].JPG
Just toi postnord paketin. Calorstat termari (sama ku toi triscan) ja halvin, eli gatesin, termarin stiloon. Eipä ole yhteensopivia. Tossa gatesin termarissa on kotelossaan loiva viiste ja elementissä kumivulkanointi. Toisen termarin elementti holahtaa reijästä läpi.

Pitää jatkaa tutkimuksia
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8345
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Vuotaako se syyläri päätykotelon tiivisteestä? Olen jostain autosta puristanut muovipäädyn kiinnityskynsiä pihdeillä onnistuneesti. Joskus vaihtanutkin tuon muovin jäähdyttimestä toiseen. Siinä saa jo olla vähän varovainen kun avaa ne kynnet.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Se tihmii jostain sieltä ylävesiletkun tietämiltä, mutta ei ole ylävesiletku. Vissiin kuumana alkaa vuotamaan, kennosto on punertava ja kesällä joutui lisäilemään useammin nestettä. Nyt kylmillä keleillä ei niinkään.

Ei nyt tähän konkurssiin syyläriä voinut tilata, mutta konehuoneen alamuovit tuli tilattua. Pitää löytää vielä nuo termostaatit jostain kivijalkaliikkeestä.

Jos joku ihmettelee, että miksi, niin en halua palella tulevana talvena. Vaikka tämä osoittaa jo vakavia hajoamisen merkkejä (helmat paljaana ja vaihdelaatikko aika hirveä), niin eipä tässä nyt autoja voi vaihdella. Samanlailla olisi seuraavassakin autossa ongelmansa. Tosin 1.6:sia stiloja saisi halvalla, mutta sellaista murheenkryyniä en vastuksille ota. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

wellu kirjoitti: 19.11.2021 16:33
MultiplaJTDmies kirjoitti: 11.02.2021 21:21 Vihdoinkin viikkojen salapoliisityö ja mittailu tuotti tulosta: nyt olisi 92-asteinen FIRE-termostaatti rakennettu alkuperäisosan Fiat/Lancia 7589135 rungosta ja jousen kiinnityshahlosta sekä rungostaan avatusta Triscan 8620 3992 (Motorad-meistos rungossa; Motonet osa 30-6007, 7,90€) termostaatin elementistä ja jousesta. Alkuperäisosan rungossa on hienostuneempi kuulaventtiili ohitukseen elementin sivussa, runkoon valettuna. Itse termostaattielementin sopivuus oli täydellinen, melkein "plug and play", joskin tuota kiinnityshahlon reikää aavistuksen hioin, että elementin runko varmasti liikkuu vapaasti. Sitten keittämään kattilassa, kaveriksi nimetön Unosta kesällä otettu 87-asteinen, jonka olin todennut ehjäksi. Annoin veden kiehua, seurasin molempien aukeamista, ja 87 avautui selvästi aiemmin. Molempien lopullinen avautuma oli lähes sama, 87-asteisella 8 mm, 92-asteisella 7 mm ja risat. Tuossa kuvat, kertonevat olennaisen (alimmassa se hahlo ja jousi eivät ole vielä paikallaan, mutta näkyy sopivuus paremmin). Seuraavaksi asentamaan Unoon ja kokeilemaan, tuliko kesä...
IMG_8984[1].JPG
IMG_8985[1].JPG
Just toi postnord paketin. Calorstat termari (sama ku toi triscan) ja halvin, eli gatesin, termarin stiloon. Eipä ole yhteensopivia. Tossa gatesin termarissa on kotelossaan loiva viiste ja elementissä kumivulkanointi. Toisen termarin elementti holahtaa reijästä läpi.

Pitää jatkaa tutkimuksia

No voi sun rähmä! Unossa oli kyllä niin helppoa ja yhteensopivaa, että melkein kehtasin alkuun epäillä. Ei ollenkaan tuollaisia kuvaamiasi viisteitä tahi kummireunusta. Minä siis tein Fiatin alkuperäiseen termarin runkoon/putkeen (miten sen nyt ajattelee) tämän elementin vaihdon. Ja taisi olla niin, että kun vertailin Gatesin runkoa, joka sellainenkin oli käsillä, että oli jotain pientä epäsopivuutta, kun Fiatin omaan holahti aivan näppärästi. Olen kyllä aika varma, että keksit sopivan yhdistelmän, kun vähän vertailet. Pahus, taisin viedä FIRE-osat jo maalle keväällä, muuten olisi voitu vaikka vertailla useammalla silmäparilla etenkin näitä termostaattien runkoja
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Lukittu