Joo, tutkiskelin etuakselistoa enkä löytänyt kuin toisesta vetarin kumista pienen pistoreijän, liekkö oma moka jousia vaihtaessa, tai sitten jokin risu tms. pyörähtänyt navan ympärillä. Jokatapauksessa väljää ei löytynyt ja se "wolkkaripusla" oli sekin ehjä, löysä kylläkin mutta ehjä.
Tutkiessani käytin kuskin pyöränkin pois, koska sehän se itsestään sulava on ja huomasin pikku jutun. Molemmissa kuvissa sama rengas, käännetty välissä 180°:
Noin puolikas on jo melko sileä ja noin puolikas vielä ihan kelvollinen. Pyörä kiinni ja ykkösellä tyhjäkäynnillä pyörimään:
https://youtu.be/PQU_suqJEkw
Erottuu videolta huonosti, mutta on siellä pystyheitto, vanne pyöri suorassa.
Kuvien suurempi kuluma on siis sisäsyrjällä. Stiloista löytyy keskustelua pitkin internettiä, että syö sisäsyrjän eturenkaista ja minullakin tuo kuluminen alkoi erään 200km:n siirtymän aikana, jolloin söi semmoisen terävän kulman tuohon kuskin puolen sisäsyrjään. Ajamalla säädin auraukselle pikkuhiljaa samalla tunnustellen, mutta rengas vain suli alle eikä apukuskin pyörässä näkynyt mitään ongelmia. Muutama viikko sitten kymenlaakson reissulla jouduin kääntämään sitä aurausta aika rutosti, koska rengas kirjaimellisesti hävisi silmissä. Ei rullannut enään kunnolla ja vähänkin tiukemmassa mutkassa alkoi pyörä sortamaan alle, molemmat etuset alkoivat jo kulumaan ulkoreunaltaan, mutta kuljettajan puolen etupyörä se vain jatkoi sisäsyrjältä silottumistaan. Apukuskin puoleinen pyörä oli vielä ihan kelvollinen, mutta viimeinen 400km "auraten" söi siitä toki ulkoreunaan jo kuluman.
Nyt maanantaina alkoi sitten vapisemaan yli 60kmh nopeuksissa ja eilen soittelin erilaisia rengasliikkeitä läpi. Tai no, isompia "laatuketjuja" en edes viitsiytynyt soittelemaan, sieltä saa vain ison kuitin ja v*ttuilut kaupanpäälle. Tikkakosken Rengaspalvelu myi sitten käytetyt GoodYear Efficient Gripit hintaan 15€/kpl ja allelaitto (purku, kasaus, tasapainotus sekä tietenkin autosta pois/paikoilleen) 30€.
Palvelu oli kyllä ihan täys kymppi, sitä kuuluisaa katoavaa "Wanhan liiton meininkiä".
Pintaa renkaissa on noin 6.5mm, eli uusien LingLongien verran.
Töissä sitten suuntasin tuommoisella patentilla, mittasin kuvassa näkyvät neliöputket yhtä kauas vanteesta, yhtä korkealle maasta ja yhtä kauas eteen. Sitten säätelin niin, että puskurin edestä ja tangon päästä mitaten mitta on sama, jolloin pyörien pitäisi olla suorassa. Toki, mittausmetodi ei ole ihan tarkka, pidemmät tangot olisi paremmat (nuo oli 1.5m), mutta eipä suoria keppejä ollut tähän hätään. Kyllä se tuolla on tontilla jo:
Edelleen Stilolle ominaisesti urissa meinaa ohjaus hakea, mutta tästä löytyykin jo tältäkin foorumilta keskustelua ja syyllinen tuohon on se löysä wolkkarimainen etualatukivarren takapusla. Muutoin on kyllä paljon mukavampi ajaa ja mutkaan voi ajaa vähän turhankin kovaa. Alkaa nimittäin taka-akselilla olevaa LingLong -pariskuntaa wituttamaan, kun Jyväskylän motarin ramppeihin syöttää pienessä sivuluisussa asfaltilla. Keula puree, perä hiihtää.
Mittarissa nyt melkein 315tkm.
Minkä huollan, sen korjaan...