Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
A Bart
Viestit: 904
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Jos ypsilonissa on sama 16v kone, niin ainakin tuo 95 heppanen piristyi pirusti kun laittoi jaon kohdilleen hihnanvaihdossa.
Liitteet
Ajoituspala kohdallaan
Ajoituspala kohdallaan
Ypsilon ajoitus pieni.jpg (190.85 KiB) Katsottu 3508 kertaa
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

A Bart kirjoitti:Jos ypsilonissa on sama 16v kone, niin ainakin tuo 95 heppanen piristyi pirusti kun laittoi jaon kohdilleen hihnanvaihdossa.
Jos kuva on otettu nokan lukitus paikallaan, niin aika raju heitto ollut jakopäässä. :shock:

Ootellaan kessee. Nopea tuo jako on tarkistaa. Yritin hakua käyttää, mutten löytänyt... Joku oli itse tehnyt sen lukituspultin ihan normaalista kilopultista. Se lukituspultti auttaa tuossa hommassa paljon.
Alapäälle on olemassa merkki ja tarvittaessahan sen voi mitatakkii.
Minkä huollan, sen korjaan...
A Bart
Viestit: 904
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tuo oli leimojen mukaan laitettu ihan merkkiliikkeessä, kiristin pohjasi ja remmissa sentti löysää.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eilen kävin tekemässä huoltoa, tulpat ja ilmansuodatin, mittarissa 275800km.

Samalla tuli tarkasteltua huohotin ja imuputki, sekä etsittyä öljy/nestevuotoja. Kone on päältä senverran "rähmäinen", että epäilys huohotuksen toimimattomuudesta heräsi tuossa talvipakkasilla. Öljyvuoto löytyi kampiakselin päädyn tienoilta jakopään suunnalta, onko sitten kampiakselin stefa (jakohihna on kuiva) vai öljypumpun rungon tiiviste? Öljyä on ajoittain joutunut lisäämään, mutta ei tämä läikkää allensa tee.
Minulla on glykolille todella herkkä nenä ja aina flektin lähtiessä päälle on auton ympärillä haiskahtanut glykoli. Nestepinta ei ole kuitenkaan vajunut viimeisen ~5tkm aikana kuin ehkä 1-2mm, joten aloin jo miettimään tihmivää syyläriä joka kuumana vuotaessaan ei edes näkyisi. Syyllinen löytyi kuitenkin vesipumpulle menevästä putkesta - on senverran hapantunut siitä pakosarjan vierestä, mihin kennon paluuletku tulee, että tekee siihen pisaran kun auton sammuttaa.

Homman alaku ja likainen konehuone. Jos jollakulla pyörii nurkissa ylimääräisenä Stilon akku-/sulake-/relekotelon kansi, niin voisin olla kiinnostunut moisen ehjän edullisesti ostamaan.
Kuva
Kuva

Heti tuli huomattua, että puolille menevien johtojen kaikki suojakuoret ja teipit olivat aivan murusina, osittain johtojen päällä mutta pääasiassa kannen päällä.
Kuva
Johdot näyttivät ja vaikuttivat onneksi ehjiltä, vaikkakin jäykiltä. Tämmösten kuumassa tärinässä olevien johtojen kanssa on parempi olla aina todella hellä ja varovainen... Päätin tehdä johdoille jotain, kunhan ensin saan tulpat vaihdettua.

Pieni pelkotila päällä otin tulppa-avaimen ja aloin vääntämään ensimmäistä tulppaa auki. Huoltokirjassa on viimeinen merkintä 110tkm sitten tulppien vaihdosta, eikä mitään tietoa onko niitä avattu/vaihdettu sen jälkeen. Aloitin varovaisen vääntämisen ja avaimessa tuntui todella hellä nytkähdys, jonka jälkeen hylsy tuntui pyörivän "tyhjää". Pelkästin, että kierre tai jotain meni, ihmeen pienellä voimalla, mutta tulppa lähtikin auki.
Seuraava tulppa, sama homma. Seuraava tulppa ja taas ilman vääntämistä tulppa auki. Viimeisen kohdalla otin hylsyn jatkosta nyrkillä kiinni ja käänsin - tulppa aukesi kuin itsestään. :shock:

Onko jääneet kirimättä vai ollut todella varovainen asentaja? Noh, mielummin näin kuin liian tiukassa. Tulpat olivat kuluneet mutteivät loppu, ehkä 2-2.5mm kärkiväli niissä oli (rakotulkki jäi kotia, joten mittailin pellinpalalla ja tönärillä):
Kuva

1&2
Kuva

3&4
Kuva

Uudet tulpat, Denso TT:t (nämä osoittautuneet todella hyviksi jo useammassa moottorissa)
Kuva

Öljyä ilmeisesti välikannen tiivisteestä pikkuisen vuotanut tuonne tulppien poteroihin.

Mitään riittävän pitkää työvälinettä minulla ei ollut, jotta olisin voinut jaon tarkistaa. Periaatteessa todella pitkä meisseli tjsp. 1- ja 2-sylinteriin ja peilillä katsoo lukituspalan aukosta hahlon kohdalleen (jos ei ole lukituspalaa), niin saisi katsottua onko se siellä päinkään.

Uudet tulpat paikalleen ja miettimään mitä niille puolan johdoille tekisi... Kotona olisi suojakuorta, sähkömiehen teippiä ja nippusiteitä, mutta piti tyytyä tallin valikoimaan ja alkaa tonkimaan.
Onneksi "sekalaisesta sähkölaatikosta" löytyi bilteman umpinaista (piti leikata halki) suojakuorta, vähän teippiä ja pieniä nippusiteitä.
Vaikka itse olenkin sitä mieltä, että sähkömiehen teippi on yksi pahimpia painajaisia mitä autosähköjen sekaan voi tunkea, on se noiden suojakuorien sitomisessa järkevästi käytettynä ihan passeli keksintö.
Otin johtojen päältä kaikki vanhat kuoren ja teipin palaset pois, ujutin uuden kuoren paikoilleen, varmistin sen päistä teipillä ja laitoin pieniä nippusiteitä sitomaan kuorta parista kohtaa kiinni.
Lopuksi kun laitoin johdot paikolleen, sidoin niitä vielä hieman toisiinsa ja yhteen puolaan, etteivät makaa minkään päällä tärinässä hieromassa itseään puhki. Toisessa kuvassa näkyvät isot nippusiteet ovat ainoastaan "puskurina", nippu hinkuttaa tuossa kantta vasten.

Kuva
Kuva

Imuputki, kaasuläppä ja huohotin olivat senverran puhtaat, ettei niille tarvinnut tehdä mitään. Kaasuläppää olisi ehkä oman mielenrauhan vuoksi voinut hieroa, mutta olin laiska ja annoin olla.
Kuva
Kuva

Uutta suodatinta ja niputus.
Kuva
Kuva


Lopuksi nostin vielä keulan pukeille ja vääntelin isolla vääntöraudalla ihan kaikkea, mikä etuakselistossa tekee yhtään minkäänlaista liikettä. Sopivanlaisella mukulakivellä/soratiellä ajaessa kuuluu etupäästä todella voimakas lotina ja kolina, joka alkaa jo pikkuhiljaa kyrpimään.
Löysin kaksi paikkaa, josta sain sopivan kuuloisen äänen syntymään. Apukuskin puolen vetoakselia kun nykäisee voimakkaasti, kuuluu moinen kolahdus. Tosin akselissa kuuluukin olla päittäisvälystä hieman, joten en usko äänen tulevan siitä.
Toinen oli niin ikään apparin puolelta, koiranluussa tuntui hyvin hyvin pienenpieni napsahdus sormeen, kun sitä koitti heilutella. Sopivassa kulmassa jos siitä repi, kuului jopa pieni ääni. Voisikohan se olla syypää? Ääni on melko kova, mutta toisaalta Stilot tuppaa kait vähän syömään nuita koiranluita... :?

Auto alas ja mittasin aurauksen siten, että teippasin rullamitan kuljettajan puolen renkaan kulutuspintaan mahdollisimman kohtisuoraan vaakatasoon. Sitten heitin mittapään auton ali toiselle puolelle ja mittasin renkaan etu- ja takapuolelta niin korkealta kuin mahdollista keskiuran sisäreunaan ja laskin erotuksen.
Noin 7cm:n mittauskorkeudessa oli eroa 28mm, eli aika perkeleesti ja aurauksella. Olen siis ajatuksissani söhlännyt jotain talvella kun mittailin narulla noita kulmia... :roll:
Käänsin molemmilta puolin saman verran, välillä autoa liikutellen ja mittaillen, että sain eron alle 5mm:n. Riittävän tarkka näillä metodeilla.

Koeajolla ainakin ohjaus oli paljon nopeampi reagoimaan ratin liikkeisiin. :mrgreen: Vaikea sanoa, muuttuiko moottorin käytös ollenkaan, ehkä se hiukan herkemmin kaasuun vastaa, tai sitten vain kuvittelen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Toissapäivänä tuli käytyäkin ajelemassa vähän pidempi maantielenkki vähän testimielessä.
Käytiin katsomassa tuulivoimapuistoa
Kuva
On ne isoja perkeleitä nuokin, kameran takana (minun selän takana) oli yksi Vestas V112-3.0MW (seisoin rupelin alla ottaessani tuon kuvan). Stiloja taitaisi mennä joku 3-4 kappaletta tuonne generaattorihuoneen (laatikko tolpan nokassa) sisälle. :lol:

Kulutuksessa tai moottorin voimavaroissa en huomannut tuolla, noin 200km:n maantielenkillä mitään kummempaa muutosta. Ehkä hivenen paremmin jaksoi pitää nopeuden esim. ylämäkiin ajaessa.
Tänään tosin huomasin tuossa aamusella liikenteessä käydessäni, että kyllä se moottori pikkuisen on piristynyt. Ei mieti enään esim. moottoritien rampille tai valoista lähtiessä. En ole muuten sammuttanutkaan kertaakaan, kun aijemmin sammuttelin tätä päivittäin.

Ratti on melkolailla suorassa (ihan vähän kallellaan oikealle), mutta kuljettajan rengas hinkuttaa pyöräkotelon runkopalkkia vasten, kun kaikki on käännettynä vasemmalle. :roll: Onko kenelläkään muulla ollut tämmöistä Stilon kanssa? Teki saman myös talvirenkailla.
On ihan hinkannut maalin pois semmoselta 2cmx3cm alueelta. Mietin pääni puhki mikä voisi olla, eikä minulle tule mitään muuta mieleen, kuin epäsymmetrinen alusta...? :? Tai sitten liian leveä rengas liian isolla ET-luvulla, mutta Stilon vanteet ja alkuperäinen rengaskoko 195/65R15...
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Oliko tämä 16V Fire niitä pöljyyksiä ettei pääse venttiilin nostoa millään tönärillä mittaamaan? Muutenhan tuo ajoitus olisi helppo tarkastaa hehtaarille kun katsoisi vaan venttiilien nostot yläkuolossa. Jos ne on jotain pientä imu ja pako, niin kyllä se silloin on hampaallaan. Jos jotain muuta, niin sitten heittää.

Aurausten nopeaan tarkastukseen käytän: http://www.hultafors.fi/tietoja-tuotteistamme/talmeter/

Tuo hapansilakoiden lisäksi ainoita hyviä asioita mitä Ruotsista on tullut :lol:

Mitäs jos ratin kääntää oikealle. Paljonko jää tilaa renkaan ja runkopalkin väliin?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:Oliko tämä 16V Fire niitä pöljyyksiä ettei pääse venttiilin nostoa millään tönärillä mittaamaan? Muutenhan tuo ajoitus olisi helppo tarkastaa hehtaarille kun katsoisi vaan venttiilien nostot yläkuolossa. Jos ne on jotain pientä imu ja pako, niin kyllä se silloin on hampaallaan. Jos jotain muuta, niin sitten heittää.

Aurausten nopeaan tarkastukseen käytän: http://www.hultafors.fi/tietoja-tuotteistamme/talmeter/

Tuo hapansilakoiden lisäksi ainoita hyviä asioita mitä Ruotsista on tullut :lol:

Mitäs jos ratin kääntää oikealle. Paljonko jää tilaa renkaan ja runkopalkin väliin?
Joo, suljettu nokkakotelo--> ei voi tarkistaa noin. Mutta molemmille nokka-akseleille on lukituspalalle tulppa siinä kotelon kyljessä. Tulpan kohdalla on nokassa kolo, jonne lukituspala (tappi jossa kierteet) lukittuu.
Se tulppa auki ja vaikka peilillä katsomalla näkee, kun nokat on kohdallaan. Sitten pitäisi vain katsoa mäntien taso (en tehnyt kun ei löytynyt sopivaa riittävän pitkää tankoa).

Talmeter on ainoa rullamitta, mitä minulla on. Ylivoimaisen hyvä. :D

Enpä ole mitannut, mutta tuskin paljoa. Talvirengas peltivanteilla otti nimittäin sellaiseen muovinastaan jo kiinni, joka on kontaktikohdassa runkopalkissa olevan reijän suojana. Kuskin puolelta tuo muovinasta on lentänyt jonnekkin, minne lie. Eli ainakin talvirenkailla oikealle puolelle jäi "tappiin käännettynä" ehkä 2mm runkopalkkiin...?

Googlettamalla löysin brittifoorumin puolelta yhden topicin, jossa jollakulla oli ollut samanlainen ongelma. Muistaakseni korjaantui uusimalla tukivarsien puslat ja/tai tukivarret.
Mutta tässähän on uudet tukivarret. Tukivarren taaempi pusla on kyllä löysä, mutta seon uusi ja ehjä. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 704
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=1&t=29983&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla sivun lopussa on kuvat
Noilla mondeon puslilla tulee Stilon alatukivarret timmiksi.
Onko raidetanngoissa yhtäpaljon kierrettä näkyvissä vas/oik liittyen tuohon renkaan hinkkaamiseen runkoon? Jos ratti on ollut vinossa ja oikastu säätämällä raidetangoista suoraan, niin silloinhan tuo kääntyminen on viturallaan
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Se vesiputken tiiviste on kanssa näissä Fire-koneissa yleinen vuotopaikka. Hankala kunnolla nähdä sinne juureen ja aluksi vuotaa vain pakkasella.
Sitä tiivistettä on saatavissa nyt Motonetista(30-9907), kun aikaisemmin sitä ei ole saanut oikein mistään kivijalasta.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jarkko kirjoitti:Se vesiputken tiiviste on kanssa näissä Fire-koneissa yleinen vuotopaikka. Hankala kunnolla nähdä sinne juureen ja aluksi vuotaa vain pakkasella.
Sitä tiivistettä on saatavissa nyt Motonetista(30-9907), kun aikaisemmin sitä ei ole saanut oikein mistään kivijalasta.
Juu, ei ole tiiviste vaan ihan putki. Tiiviste on tuttujuttu useammasta puntosta ja yhdestä Bravasta.
sedicivalvole1 kirjoitti:http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=1&t=29983&start=30
Tuolla sivun lopussa on kuvat
Noilla mondeon puslilla tulee Stilon alatukivarret timmiksi.
Onko raidetanngoissa yhtäpaljon kierrettä näkyvissä vas/oik liittyen tuohon renkaan hinkkaamiseen runkoon? Jos ratti on ollut vinossa ja oikastu säätämällä raidetangoista suoraan, niin silloinhan tuo kääntyminen on viturallaan
Suunnilleen samanverran on molemmin puolin sitä kierrettä.
Mutta, mitä tarkoitat tuolla boldatulla? Rattihan on lähtöjään aina suorassa tehtaan jäljiltä. Jos se sitten jonkin raidetangonpään tms. jäljiltä on vinossa, niin nimenomaan aurauksen säädöstä (raidetangon päitä säätäen) se haetaan keskelle suoraan ja auraus kohdalleen.

Eli nyt on juuri haettu auraus kohdalleen ja ratti on ihan aavistuksen oikealle kallellaan (todella vähän), koska en jaksanut hieroa. En saa mitenkään mieleeni tilannetta, että johtuisi säädöistä. Paitsi jos ratti on joskus käytetty irti ja laitettu vinoon, niin sitten ymmärrän (mutta tällöin se kierreosuus olisi toisella puolen reippaanlaisesti pienempi kuin toisella puolen).
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 704
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

Juurikin sitä, että ratti olisi ollut joskus irti ja huitastu vain kiinni ja sitte säädetty raidetangoista suoraan. Silloinhan kääntyminen menee vituralleen, mutta jos tässä sun autossa ei näin ole, niin sitten ei johdu siitä.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:
Jarkko kirjoitti:Se vesiputken tiiviste on kanssa näissä Fire-koneissa yleinen vuotopaikka. Hankala kunnolla nähdä sinne juureen ja aluksi vuotaa vain pakkasella.
Sitä tiivistettä on saatavissa nyt Motonetista(30-9907), kun aikaisemmin sitä ei ole saanut oikein mistään kivijalasta.
Juu, ei ole tiiviste vaan ihan putki. Tiiviste on tuttujuttu useammasta puntosta ja yhdestä Bravasta.
sedicivalvole1 kirjoitti:http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=1&t=29983&start=30
Tuolla sivun lopussa on kuvat
Noilla mondeon puslilla tulee Stilon alatukivarret timmiksi.
Onko raidetanngoissa yhtäpaljon kierrettä näkyvissä vas/oik liittyen tuohon renkaan hinkkaamiseen runkoon? Jos ratti on ollut vinossa ja oikastu säätämällä raidetangoista suoraan, niin silloinhan tuo kääntyminen on viturallaan
Suunnilleen samanverran on molemmin puolin sitä kierrettä.
Mutta, mitä tarkoitat tuolla boldatulla? Rattihan on lähtöjään aina suorassa tehtaan jäljiltä. Jos se sitten jonkin raidetangonpään tms. jäljiltä on vinossa, niin nimenomaan aurauksen säädöstä (raidetangon päitä säätäen) se haetaan keskelle suoraan ja auraus kohdalleen.

Eli nyt on juuri haettu auraus kohdalleen ja ratti on ihan aavistuksen oikealle kallellaan (todella vähän), koska en jaksanut hieroa. En saa mitenkään mieleeni tilannetta, että johtuisi säädöistä. Paitsi jos ratti on joskus käytetty irti ja laitettu vinoon, niin sitten ymmärrän (mutta tällöin se kierreosuus olisi toisella puolen reippaanlaisesti pienempi kuin toisella puolen).
Muista nollata ratin asentotunnistin myös, jos säätelet raidepäitä.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kuutos wesu, en tullut ajatelleeksikaan. Enkä kyllä ikinä ole kuullutkaan että aurausta säätäessä pitäs tuokin tehdä.

Välillä suorastaan v*****aa, autoasentajan paperit eikä tuommoisistakaan asioista sanottu sanaakaan koko koulutuksen aikana. Oppinut siinäkään koulussa yhtään mitään...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eilen ihan testimielessä kävin ajelemassa ~220km maantielenkin seuratakseni, muuttuiko yhtään mikään tulppien ja suodattimen vaihdolla.

Tasaisesti rajoituksia noudattaen (80-100km/h, toki välillä ne ylittäen) mentiin ajotietokoneen mukaan 5.7l/100km kulutuksella. Kyllähän tuo hymyilytti, kun ensimmäisen 80km:n jälkeen pysähdyin muksujen kanssa katselemaan nähtävyyksiä, näytti "RANGE" 1038km. :lol:
En ole tarkistanut paljonko tuo ATK valehtelee, mutta jos nyt luotamme siihen. Jos vertaan tätä "herneeseen" (Bravo mk1 1.2/16V) niin ihan yhtä pienellä tämä ei mene eikä liiku yhtä äreän tuntuisesti (toki voihan se tuntua vaikka miltä. Kovavauhtisin auto mitä minulla on ollut oli 127, se meni aina hirmuisen kovaa). Bravolla olisi menty tuollaisella ajotyylillä helposti sinne vitosen pintaan (5.2-5.5), mutta toisaalta:
- Stilon kokonaisilmanvastus on varmasti isompi (otsapinta on isompi)
- Stilo on isompi ja 200kg painavampi
- Stilossa on leveämmät renkaat
- Stilossa on isompi kone

Noihin nähden ihan ymmärrettävä ero. Huiputkin tuli kokeiltua ja nyt otti 160 siten, että 155-160 mentiin aika nihkeästi. Periaatteessa voiman määrään nähden ihan hyväksyttävä nopeus (mittari näytti jo 190 :lol: :lol: :lol: ), mutta pitänee se jako tarkistella kun aikaa on. Kunhan vaihteen vaihtaa siinä 5000rpm kohdalla tai ihan heti sen jälkeen, niin ei hyydy. Jos vedättää 6000rpm asti, niin kolmosella hyytyy ja nelosella ei jaksa enään mennä yli 5500rpm.

Eli summasummarum: Mikään ei vaikuta muuttuneen. Ehkä vääntöä on vähän paremmin, tai sitten ei.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ajelua jatkettu ja tullut ajeltua aika reippaastikkin. Tuntuu taas piristyneen, ehkä tämä on vain tukossa.

Kampiakselin stefa on alkanut vuotamaan vähän reilummin ja koneen pääty on märkä öljystä. Osat lähtevät lähiaikoina tilaukseen, jakohihna on vielä kuiva, mitä ihmettelen suuresti. Mataluus tuli viikko sitten ja eilen huomattua, eli kahdesti otettu ihan kunnon mahakosketus tällä. Ensimmäisellä kerralla käänsin autoa niin, että etupyörä meni asfaltilta hiekalle --> "PUM!". Eilen ajoin perus hiekkatietä ykkösellä ryömien ja yksi maakivi, ehkä 7cm korkea jysähti apurungon takaosaan niin että tuntui.

Minulla ei ole mitään auton madaltamiskulttuuria vastaan (jos turvallisuus ei vaaraannu), mutta miten ihmiset ajelee niillä maassa makaavilla vehkeillä? Kun ei tämmöselläkään oikein pysty normiajoja hoitamaan "huoletta", onneksi ennen öljypohjaa on apurunko ja pakoputki. :roll:

Työt pitäneet aika kiireisenä, mutta perjantaina ehdin pesemään, imuroimaan ja "tuunaamaan" kontin merkintöjä. Niinsanottu "sheivaaminen" on noussut muotiin 2010 luvulla (tätä ennen haettiin minimanista kaikki merkit siihen takaloosterin kanteen), joten jotain muuta piti keksiä. Toki lakan alta haalistunut maalipinta realisoitui näkökenttään heti, kun ensimmäisen kirjaimen irroitin, eli takaisin ne piti laittaa.

Kutonen pääsi häviämään (6 speed) ja vissiin tuli kirjoitusvirhe tuohon tekstiin...
Kuva
Minkä huollan, sen korjaan...
Lukittu