Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.
Kerta kiellon päälle: tuolla brittifoorumilla on kuvia Stilon ilmansäätöpömpelistä useampaankin otteeseen eri sivuilla, on valo- ja räjäytyskuvaa. Tietenkin britit taistelevat aivan päinvastoin eli etsivät kylmää ilmaa, mutta vaikuttaa aika samanlaiselta tapaukselta virtauksen osalta eli ilma ei liikahda. Nopsaan taas lukemalla vaikuttaa siltä, että tosiaan systeemissä on useampi sähköinen moottori, jotka ohjaavat erilaisia läppiä paketin sisällä. Muutama niistä vaikutti olevan kriittinen, ja vaikka komento on annettu, joko moottori ei pyöri oikein tai läppä jumii, seurauksena mm. toispuoleista puhallusta tai ei kunnolla mitään. Vaikuttaa kyllä itse Belsebuubin suunnittelemalta vempeleeltä, ja saa kaipaamaan "seiskan" vertaansa vailla olevaa yksinkertaisuutta...
https://www.fiatforum.com/stilo/240001- ... uator.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.fiatforum.com/stilo/240001- ... uator.html" onclick="window.open(this.href);return false;
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.
Tuo eroaa hitusen omastani, koska minulla ei ole automaattista ilmastointia, vaan sisäkierron läppää lukuunottamatta kaikki säädöt toimivat vaijerilla.MultiplaJTDmies kirjoitti:Kerta kiellon päälle: tuolla brittifoorumilla on kuvia Stilon ilmansäätöpömpelistä useampaankin otteeseen eri sivuilla, on valo- ja räjäytyskuvaa. Tietenkin britit taistelevat aivan päinvastoin eli etsivät kylmää ilmaa, mutta vaikuttaa aika samanlaiselta tapaukselta virtauksen osalta eli ilma ei liikahda. Nopsaan taas lukemalla vaikuttaa siltä, että tosiaan systeemissä on useampi sähköinen moottori, jotka ohjaavat erilaisia läppiä paketin sisällä. Muutama niistä vaikutti olevan kriittinen, ja vaikka komento on annettu, joko moottori ei pyöri oikein tai läppä jumii, seurauksena mm. toispuoleista puhallusta tai ei kunnolla mitään. Vaikuttaa kyllä itse Belsebuubin suunnittelemalta vempeleeltä, ja saa kaipaamaan "seiskan" vertaansa vailla olevaa yksinkertaisuutta...
https://www.fiatforum.com/stilo/240001- ... uator.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta nuita varaosakataloogin kuvia katsoessani jäin tuijottamaan ilmapömpelin päällä olevaa "kaulusta", joka lienee jonkinlainen vaahtomuovi/tiiviste, joka tiivistyy tuulilasin alakaukalon ilmanottoaukon ympärille. Jos tuo tiiviste vuotaa, niin tällöin ajoviima viilentää jalkoja ja ikkunat voi huurtua herkemmin (imisi osan ilmasta sisältä). Jos tuo on sellainen vaahtomuovin tapainen, niin ainakin vanhemmissa Volvoissa juuri tuollainen tiiviste on aikojen saatossa muuttunut muruiksi ja aiheuttaa juuri puhallustehon heikkenemistä ja ikkunoiden huurtumista. Tosin volvossa se tiiviste on puhaltimen jälkeen, kun Stilossa ennen.
En tykkää kesästä mutta talvi kieltämättä rajoittaa motivaatiopuuskan aika lähelle nollaa lähteä asiaa tutkimaan "pohjolan talliin" kuunvaloon.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.
Tuossa mazdassa kun oli puhaltimelta tuleva putki osittain irrallaan, tuli kuskin jaloille kylmää, ja muutenkin lämmityslaitteen ja huurteenpoiston teho oli vaatimaton. Ei ollut isosti sivussa paikaltaan, mutta ilma on laiskaa ja menee sieltä mistä helpoimmalla pääsee. Eli välttämättä ei tarvitse isosti olla jonkin paikan vinksallaan, kun vaikutus on kuitenkin iso. Tässä tapauksessa ehkä kaikki ilma ei menekään kennon läpi?
Onko sisätilalämppäriasennuksia tms? Avopuntossa oli kännykän teline (90-luvun mallia, eli iso) ruuvattu ronskisti apukuskin jalkatilan verhoiluihin kiinni, ja samalla porattu ruuvit lämppärin kotelosta läpi, kennoon kiinni. Vastaavalla toimeliaisuudella saattaisi saada läppiä jumiin tms.
Onko sisätilalämppäriasennuksia tms? Avopuntossa oli kännykän teline (90-luvun mallia, eli iso) ruuvattu ronskisti apukuskin jalkatilan verhoiluihin kiinni, ja samalla porattu ruuvit lämppärin kotelosta läpi, kennoon kiinni. Vastaavalla toimeliaisuudella saattaisi saada läppiä jumiin tms.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.
Mulla kyllä 1.4 farkku stilossa lämpöä riittää. Just tossa viimeviikolla kun oli -25 pakkaset niin piti lämpöjä säätää pienemmälle työmatkal kun alko tulemaan kuuma. Ja työmatka on sen 15km (suurin osa 80km/h) ja ennen ajoon lähtää auto kävi n.15min tyhjäkäynnillä. Maskin ja syylärin välis mul on pelti mikä tukkii suurimman osan syyläristä.
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.
Mikä näitä vehkeitä vaivaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.
https://www.autospark.eu/shop/sensors/e ... eugeot-91/" onclick="window.open(this.href);return false;
Oliskoos.....luultavasti ei, osanumerolla kun hakee niin muut sanoo et olis 88.
Oliskoos.....luultavasti ei, osanumerolla kun hakee niin muut sanoo et olis 88.
Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.
Tuli muuten tossa mieleen yöllä töissä et voisko vesipumppu vaikuttaa.. ite ku kesällä auton ostin ja vaihoin jakopääsarjan nii uudes vesipumpus oli reilusti isommat siivet ku vanhas. Kiertäähän sil varmast tehokaamin nesteet.
Motonetin kuvist näkee eron hyvin.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/309622?aj ... malli=2006" onclick="window.open(this.href);return false;
https://m.motonet.fi/fi/tuote/309734?aj ... malli=2006" onclick="window.open(this.href);return false;
Motonetin kuvist näkee eron hyvin.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/309622?aj ... malli=2006" onclick="window.open(this.href);return false;
https://m.motonet.fi/fi/tuote/309734?aj ... malli=2006" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.
Kuulostaa oireet samanlaisilta kun mulla oli Quattrossa. Audissa läpät oli peltiä ja niissä on tuommoiset pingispallon kokoiset reiät, jotka on alunperin päällystetty vaahtomuovilla. Vaahtomuovit lentelee ajan kanssa vanhuuttaan puhalluksen mukana ohjaamoon ja lopputulos on se että kylmä ulkoilma painaa sisälle kennon ohi vaikka läpät olisi missä asennossa. Teippasin nuo reiät umpeeen alumiiniteipillä ja vuorasin vielä ohuella äänieristysmatolla ja nyt tulee sisään sitä ilmaa mitä säätimellä halutaan. Audista tuli yhtäkkiä talviauto. Voihan se olla että sullakin läpät falskaa tiivisteistä tai jostain. Fiatissa tuskin on tuommoisia idioottimaisia reikiä kuitenkaan. Eihän se kenno paljoa lämmitä jos sekaan pääsee raakaa ulkoilmaa. Tuossa yksi kuva miltä Audin läpät näytti ilman superlonia:
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.
Sehän siinä vain on kun kennon ja läppien esille saaminen vaatii koko kojelaudan purkamisen. Motivaatio 0.
Tätä on jo epäilty ja jakopää on kesällä menossa vaihtoon.seppä kirjoitti:Tuli muuten tossa mieleen yöllä töissä et voisko vesipumppu vaikuttaa.. ite ku kesällä auton ostin ja vaihoin jakopääsarjan nii uudes vesipumpus oli reilusti isommat siivet ku vanhas. Kiertäähän sil varmast tehokaamin nesteet.
Motonetin kuvist näkee eron hyvin.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/309622?aj ... malli=2006" onclick="window.open(this.href);return false;
https://m.motonet.fi/fi/tuote/309734?aj ... malli=2006" onclick="window.open(this.href);return false;
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.
Jos se vesipumpusta on kiinni, niin paluuletkun kennolta pitäisi olla aika viileä, kun vesi kerkeää antamaan kaiken lämpönsä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.
Totta muuten...Luigi kirjoitti:Jos se vesipumpusta on kiinni, niin paluuletkun kennolta pitäisi olla aika viileä, kun vesi kerkeää antamaan kaiken lämpönsä.
Jotakin hämärää ja kaikki ajatukset suuntautuvat aina tuonne lämpöpömpelin sisälle. Jokin tiiviste pois paikoiltaan tai läppä miten sattuu. Ja pienitehoinen kennokin, mutta tuskin tähän olisi muutamaa muuta yksilöä pienempi sattunut.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.
Lämpöpäivitys osa 127.903...
Tänään oli vihdoin aikaa tutkia tulipeltiä "ajan kanssa" rauhassa ja löytyihän sieltä vuoto. Apukuskin puolella on isohko, noin 5cm halkaisijaltaan oleva läpivientikumi, jonka läpi on vedetty sisätilalämppärin panssarikaapeli. Tuo kumi oli pois paikoiltaan ihan täysin, varmaan 3-4cm "irti" reijästään ja aivan vapaasti näki kojelaudan sisään.
Eli tuommoinen kumitus (kuvassa jo paikoillaan):
Olihan raivostuttava saada paikoilleen. Kaapeli oli ranetettu liian piukalle ja nippusidetetty ylävesiletkuun. Eli kun kone heilahdellessaan on nyhtänyt panssarikaapelia, on tuo kumi irronnut (reikä kumissa oli todella tiukka kaapeliin). Tein kaapelille lisää tilaa elää, eikä se enään soi paikoillaan. Josko kestäisi...
Tuon tulpan paikoilleen laiton jälkeen oli aikaa tutkia koneen lämpeämistä tyhjäkäynnillä. Pakkasta oli noin viisi astetta ja laitoin koneen käymään tyhjäkäynnille. Puolisen tuntia odottelin ja kokeilin käsivaraisesti letkuja. Lopulta lämpöviisarin nouseminen tyssäsi noin 1/4 mittarilukemaan.
Tällöin ylävesiletku oli tuohon kuvaan piirrettyyn punaiseen viivaan asti lämmin:
Samoin tämä pikkupätkä paisarin alavesiletkun ja vesipumpun välillä oli lämmin:
Ilmausletku, joka tulee kennon menoletkulta paisarille, oli kaikista lämpimin kuten myös paisari. Kennon molemmat letkut olivat todella haaleita. Ajon jälkeen kennon letkut ovat huomattavasti kuumempia.
Mutta hieman nyt vaikuttaisi siltä, että kuitenkin joko kenno jarruttaa vedenkiertoa, tai tuo kennon paluuletkussa oleva kuvankaunis "lohkolämppäri" jarruttaa vedenkiertoa. Vesi sitten kulkee ilmausletkua pitkin ainakin osittain paisarille ja sieltä alavesiletkuun ja vesipumpulle.
Kennoa en pysty huuhtelemaan missään. Toivotaan että tuo läpivientikumin paikoilleen ujuttaminen nyt auttoi edes vähän. Ainakaan koeajolenkillä en tuntenut kenkien jäätyvän, vaan noin 40km:n maantieajon jälkeen sisälle kävellessä kengät tuntuivat lämpimiltä (normaalistihan juuri maantiellä tennarit ovat menneet aivan jäähän).
Tänään oli vihdoin aikaa tutkia tulipeltiä "ajan kanssa" rauhassa ja löytyihän sieltä vuoto. Apukuskin puolella on isohko, noin 5cm halkaisijaltaan oleva läpivientikumi, jonka läpi on vedetty sisätilalämppärin panssarikaapeli. Tuo kumi oli pois paikoiltaan ihan täysin, varmaan 3-4cm "irti" reijästään ja aivan vapaasti näki kojelaudan sisään.
Eli tuommoinen kumitus (kuvassa jo paikoillaan):
Olihan raivostuttava saada paikoilleen. Kaapeli oli ranetettu liian piukalle ja nippusidetetty ylävesiletkuun. Eli kun kone heilahdellessaan on nyhtänyt panssarikaapelia, on tuo kumi irronnut (reikä kumissa oli todella tiukka kaapeliin). Tein kaapelille lisää tilaa elää, eikä se enään soi paikoillaan. Josko kestäisi...
Tuon tulpan paikoilleen laiton jälkeen oli aikaa tutkia koneen lämpeämistä tyhjäkäynnillä. Pakkasta oli noin viisi astetta ja laitoin koneen käymään tyhjäkäynnille. Puolisen tuntia odottelin ja kokeilin käsivaraisesti letkuja. Lopulta lämpöviisarin nouseminen tyssäsi noin 1/4 mittarilukemaan.
Tällöin ylävesiletku oli tuohon kuvaan piirrettyyn punaiseen viivaan asti lämmin:
Samoin tämä pikkupätkä paisarin alavesiletkun ja vesipumpun välillä oli lämmin:
Ilmausletku, joka tulee kennon menoletkulta paisarille, oli kaikista lämpimin kuten myös paisari. Kennon molemmat letkut olivat todella haaleita. Ajon jälkeen kennon letkut ovat huomattavasti kuumempia.
Mutta hieman nyt vaikuttaisi siltä, että kuitenkin joko kenno jarruttaa vedenkiertoa, tai tuo kennon paluuletkussa oleva kuvankaunis "lohkolämppäri" jarruttaa vedenkiertoa. Vesi sitten kulkee ilmausletkua pitkin ainakin osittain paisarille ja sieltä alavesiletkuun ja vesipumpulle.
Kennoa en pysty huuhtelemaan missään. Toivotaan että tuo läpivientikumin paikoilleen ujuttaminen nyt auttoi edes vähän. Ainakaan koeajolenkillä en tuntenut kenkien jäätyvän, vaan noin 40km:n maantieajon jälkeen sisälle kävellessä kengät tuntuivat lämpimiltä (normaalistihan juuri maantiellä tennarit ovat menneet aivan jäähän).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.
Sofim-dieseleitä joskus nähnyt missä paisarin virtausta kuristetty laittamalla tappi letkuun ja poraamalla siihen reikä. Vaikutusta en tiedä.
Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.
Tein McGyverit ja työnsin paisarin ilmaletkuun kuulakärkikynän pään (näin mäkkaiver korjasi Cadillacin bensalinjan). Ei mainittavaa vaikutusta.
Päätin vielä kurkata raikkaria, koska lumi pöllyää. Raikkari oli kuiva, mutta nyt lampun kanssa raikkarin kantta luuratessa huomasin, että sehän on säpäleinä.
Molemmat päädyt murjottu halki niin, ettei liu'u omaan koloonsa, vaan pelkästään ruuvi pitää kantta kiinni. Yläreunasta irvistää.
Sain sen taikinoitua niin, ettei puhalla välistä. Raikkarin heitin varuiksi oikean olan yli selkä kohti itää.
Nyt ei vaimo ainakaan valitellut jalkojen kylmenemisellä, 40km:n jälkeen totesi "täällähän on kuuma... Jopa jaloillakin". Tosin pakkasta vain -4.
Päätin vielä kurkata raikkaria, koska lumi pöllyää. Raikkari oli kuiva, mutta nyt lampun kanssa raikkarin kantta luuratessa huomasin, että sehän on säpäleinä.
Molemmat päädyt murjottu halki niin, ettei liu'u omaan koloonsa, vaan pelkästään ruuvi pitää kantta kiinni. Yläreunasta irvistää.
Sain sen taikinoitua niin, ettei puhalla välistä. Raikkarin heitin varuiksi oikean olan yli selkä kohti itää.
Nyt ei vaimo ainakaan valitellut jalkojen kylmenemisellä, 40km:n jälkeen totesi "täällähän on kuuma... Jopa jaloillakin". Tosin pakkasta vain -4.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.
Ponppasipas bensiinin hinta. Koettanut eperin kautta katsella, mikä on suutinmalli tässä 1.4:ssa, mutta vaikka miten haarukoin ja numeroa googlettelen, saan vain 1.6:n suuttimia hakutuloksiin. Liekkö sitten 1.6 ja 1.4 samat suuttimet?
Mielessä wiinan juottaminen. Eilen maksoi 95E10 jo 1.66X€/l jyväskylässä.
Mielessä wiinan juottaminen. Eilen maksoi 95E10 jo 1.66X€/l jyväskylässä.
Minkä huollan, sen korjaan...