Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Kerta kiellon päälle: tuolla brittifoorumilla on kuvia Stilon ilmansäätöpömpelistä useampaankin otteeseen eri sivuilla, on valo- ja räjäytyskuvaa. Tietenkin britit taistelevat aivan päinvastoin eli etsivät kylmää ilmaa, mutta vaikuttaa aika samanlaiselta tapaukselta virtauksen osalta eli ilma ei liikahda. Nopsaan taas lukemalla vaikuttaa siltä, että tosiaan systeemissä on useampi sähköinen moottori, jotka ohjaavat erilaisia läppiä paketin sisällä. Muutama niistä vaikutti olevan kriittinen, ja vaikka komento on annettu, joko moottori ei pyöri oikein tai läppä jumii, seurauksena mm. toispuoleista puhallusta tai ei kunnolla mitään. Vaikuttaa kyllä itse Belsebuubin suunnittelemalta vempeleeltä, ja saa kaipaamaan "seiskan" vertaansa vailla olevaa yksinkertaisuutta...

https://www.fiatforum.com/stilo/240001- ... uator.html" onclick="window.open(this.href);return false;
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

MultiplaJTDmies kirjoitti:Kerta kiellon päälle: tuolla brittifoorumilla on kuvia Stilon ilmansäätöpömpelistä useampaankin otteeseen eri sivuilla, on valo- ja räjäytyskuvaa. Tietenkin britit taistelevat aivan päinvastoin eli etsivät kylmää ilmaa, mutta vaikuttaa aika samanlaiselta tapaukselta virtauksen osalta eli ilma ei liikahda. Nopsaan taas lukemalla vaikuttaa siltä, että tosiaan systeemissä on useampi sähköinen moottori, jotka ohjaavat erilaisia läppiä paketin sisällä. Muutama niistä vaikutti olevan kriittinen, ja vaikka komento on annettu, joko moottori ei pyöri oikein tai läppä jumii, seurauksena mm. toispuoleista puhallusta tai ei kunnolla mitään. Vaikuttaa kyllä itse Belsebuubin suunnittelemalta vempeleeltä, ja saa kaipaamaan "seiskan" vertaansa vailla olevaa yksinkertaisuutta...

https://www.fiatforum.com/stilo/240001- ... uator.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo eroaa hitusen omastani, koska minulla ei ole automaattista ilmastointia, vaan sisäkierron läppää lukuunottamatta kaikki säädöt toimivat vaijerilla.
Mutta nuita varaosakataloogin kuvia katsoessani jäin tuijottamaan ilmapömpelin päällä olevaa "kaulusta", joka lienee jonkinlainen vaahtomuovi/tiiviste, joka tiivistyy tuulilasin alakaukalon ilmanottoaukon ympärille. Jos tuo tiiviste vuotaa, niin tällöin ajoviima viilentää jalkoja ja ikkunat voi huurtua herkemmin (imisi osan ilmasta sisältä). Jos tuo on sellainen vaahtomuovin tapainen, niin ainakin vanhemmissa Volvoissa juuri tuollainen tiiviste on aikojen saatossa muuttunut muruiksi ja aiheuttaa juuri puhallustehon heikkenemistä ja ikkunoiden huurtumista. Tosin volvossa se tiiviste on puhaltimen jälkeen, kun Stilossa ennen.

En tykkää kesästä mutta talvi kieltämättä rajoittaa motivaatiopuuskan aika lähelle nollaa lähteä asiaa tutkimaan "pohjolan talliin" kuunvaloon. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuossa mazdassa kun oli puhaltimelta tuleva putki osittain irrallaan, tuli kuskin jaloille kylmää, ja muutenkin lämmityslaitteen ja huurteenpoiston teho oli vaatimaton. Ei ollut isosti sivussa paikaltaan, mutta ilma on laiskaa ja menee sieltä mistä helpoimmalla pääsee. Eli välttämättä ei tarvitse isosti olla jonkin paikan vinksallaan, kun vaikutus on kuitenkin iso. Tässä tapauksessa ehkä kaikki ilma ei menekään kennon läpi?

Onko sisätilalämppäriasennuksia tms? Avopuntossa oli kännykän teline (90-luvun mallia, eli iso) ruuvattu ronskisti apukuskin jalkatilan verhoiluihin kiinni, ja samalla porattu ruuvit lämppärin kotelosta läpi, kennoon kiinni. :mrgreen: Vastaavalla toimeliaisuudella saattaisi saada läppiä jumiin tms.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
seppä
Viestit: 750
Liittynyt: 19.03.2003 16:31
Paikkakunta: Koria

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja seppä »

Mulla kyllä 1.4 farkku stilossa lämpöä riittää. Just tossa viimeviikolla kun oli -25 pakkaset niin piti lämpöjä säätää pienemmälle työmatkal kun alko tulemaan kuuma. Ja työmatka on sen 15km (suurin osa 80km/h) ja ennen ajoon lähtää auto kävi n.15min tyhjäkäynnillä. Maskin ja syylärin välis mul on pelti mikä tukkii suurimman osan syyläristä.
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mikä näitä vehkeitä vaivaa. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Neverth
Viestit: 354
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Neverth »

https://www.autospark.eu/shop/sensors/e ... eugeot-91/" onclick="window.open(this.href);return false;

Oliskoos.....luultavasti ei, osanumerolla kun hakee niin muut sanoo et olis 88.
Avatar
seppä
Viestit: 750
Liittynyt: 19.03.2003 16:31
Paikkakunta: Koria

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja seppä »

Tuli muuten tossa mieleen yöllä töissä et voisko vesipumppu vaikuttaa.. ite ku kesällä auton ostin ja vaihoin jakopääsarjan nii uudes vesipumpus oli reilusti isommat siivet ku vanhas. Kiertäähän sil varmast tehokaamin nesteet.
Motonetin kuvist näkee eron hyvin.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/309622?aj ... malli=2006" onclick="window.open(this.href);return false;

https://m.motonet.fi/fi/tuote/309734?aj ... malli=2006" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Kuulostaa oireet samanlaisilta kun mulla oli Quattrossa. Audissa läpät oli peltiä ja niissä on tuommoiset pingispallon kokoiset reiät, jotka on alunperin päällystetty vaahtomuovilla. Vaahtomuovit lentelee ajan kanssa vanhuuttaan puhalluksen mukana ohjaamoon ja lopputulos on se että kylmä ulkoilma painaa sisälle kennon ohi vaikka läpät olisi missä asennossa. Teippasin nuo reiät umpeeen alumiiniteipillä ja vuorasin vielä ohuella äänieristysmatolla ja nyt tulee sisään sitä ilmaa mitä säätimellä halutaan. Audista tuli yhtäkkiä talviauto. Voihan se olla että sullakin läpät falskaa tiivisteistä tai jostain. Fiatissa tuskin on tuommoisia idioottimaisia reikiä kuitenkaan. Eihän se kenno paljoa lämmitä jos sekaan pääsee raakaa ulkoilmaa. Tuossa yksi kuva miltä Audin läpät näytti ilman superlonia:
Kuva
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sehän siinä vain on kun kennon ja läppien esille saaminen vaatii koko kojelaudan purkamisen. Motivaatio 0.
seppä kirjoitti:Tuli muuten tossa mieleen yöllä töissä et voisko vesipumppu vaikuttaa.. ite ku kesällä auton ostin ja vaihoin jakopääsarjan nii uudes vesipumpus oli reilusti isommat siivet ku vanhas. Kiertäähän sil varmast tehokaamin nesteet.
Motonetin kuvist näkee eron hyvin.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/309622?aj ... malli=2006" onclick="window.open(this.href);return false;

https://m.motonet.fi/fi/tuote/309734?aj ... malli=2006" onclick="window.open(this.href);return false;
Tätä on jo epäilty ja jakopää on kesällä menossa vaihtoon.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos se vesipumpusta on kiinni, niin paluuletkun kennolta pitäisi olla aika viileä, kun vesi kerkeää antamaan kaiken lämpönsä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti:Jos se vesipumpusta on kiinni, niin paluuletkun kennolta pitäisi olla aika viileä, kun vesi kerkeää antamaan kaiken lämpönsä.
Totta muuten...

Jotakin hämärää ja kaikki ajatukset suuntautuvat aina tuonne lämpöpömpelin sisälle. Jokin tiiviste pois paikoiltaan tai läppä miten sattuu. Ja pienitehoinen kennokin, mutta tuskin tähän olisi muutamaa muuta yksilöä pienempi sattunut.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Lämpöpäivitys osa 127.903...

Tänään oli vihdoin aikaa tutkia tulipeltiä "ajan kanssa" rauhassa ja löytyihän sieltä vuoto. Apukuskin puolella on isohko, noin 5cm halkaisijaltaan oleva läpivientikumi, jonka läpi on vedetty sisätilalämppärin panssarikaapeli. Tuo kumi oli pois paikoiltaan ihan täysin, varmaan 3-4cm "irti" reijästään ja aivan vapaasti näki kojelaudan sisään.
Eli tuommoinen kumitus (kuvassa jo paikoillaan):
Kuva
Olihan raivostuttava saada paikoilleen. Kaapeli oli ranetettu liian piukalle ja nippusidetetty ylävesiletkuun. Eli kun kone heilahdellessaan on nyhtänyt panssarikaapelia, on tuo kumi irronnut (reikä kumissa oli todella tiukka kaapeliin). Tein kaapelille lisää tilaa elää, eikä se enään soi paikoillaan. Josko kestäisi...

Tuon tulpan paikoilleen laiton jälkeen oli aikaa tutkia koneen lämpeämistä tyhjäkäynnillä. Pakkasta oli noin viisi astetta ja laitoin koneen käymään tyhjäkäynnille. Puolisen tuntia odottelin ja kokeilin käsivaraisesti letkuja. Lopulta lämpöviisarin nouseminen tyssäsi noin 1/4 mittarilukemaan.
Tällöin ylävesiletku oli tuohon kuvaan piirrettyyn punaiseen viivaan asti lämmin:
Kuva

Samoin tämä pikkupätkä paisarin alavesiletkun ja vesipumpun välillä oli lämmin:
Kuva

Ilmausletku, joka tulee kennon menoletkulta paisarille, oli kaikista lämpimin kuten myös paisari. Kennon molemmat letkut olivat todella haaleita. Ajon jälkeen kennon letkut ovat huomattavasti kuumempia.
Mutta hieman nyt vaikuttaisi siltä, että kuitenkin joko kenno jarruttaa vedenkiertoa, tai tuo kennon paluuletkussa oleva kuvankaunis "lohkolämppäri" jarruttaa vedenkiertoa. Vesi sitten kulkee ilmausletkua pitkin ainakin osittain paisarille ja sieltä alavesiletkuun ja vesipumpulle.
Kennoa en pysty huuhtelemaan missään. Toivotaan että tuo läpivientikumin paikoilleen ujuttaminen nyt auttoi edes vähän. Ainakaan koeajolenkillä en tuntenut kenkien jäätyvän, vaan noin 40km:n maantieajon jälkeen sisälle kävellessä kengät tuntuivat lämpimiltä (normaalistihan juuri maantiellä tennarit ovat menneet aivan jäähän).
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1445
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja VTO »

Sofim-dieseleitä joskus nähnyt missä paisarin virtausta kuristetty laittamalla tappi letkuun ja poraamalla siihen reikä. Vaikutusta en tiedä.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tein McGyverit ja työnsin paisarin ilmaletkuun kuulakärkikynän pään (näin mäkkaiver korjasi Cadillacin bensalinjan). Ei mainittavaa vaikutusta.

Päätin vielä kurkata raikkaria, koska lumi pöllyää. Raikkari oli kuiva, mutta nyt lampun kanssa raikkarin kantta luuratessa huomasin, että sehän on säpäleinä.
Molemmat päädyt murjottu halki niin, ettei liu'u omaan koloonsa, vaan pelkästään ruuvi pitää kantta kiinni. Yläreunasta irvistää.

Sain sen taikinoitua niin, ettei puhalla välistä. Raikkarin heitin varuiksi oikean olan yli selkä kohti itää.

Nyt ei vaimo ainakaan valitellut jalkojen kylmenemisellä, 40km:n jälkeen totesi "täällähän on kuuma... Jopa jaloillakin". Tosin pakkasta vain -4.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ponppasipas bensiinin hinta. Koettanut eperin kautta katsella, mikä on suutinmalli tässä 1.4:ssa, mutta vaikka miten haarukoin ja numeroa googlettelen, saan vain 1.6:n suuttimia hakutuloksiin. Liekkö sitten 1.6 ja 1.4 samat suuttimet?
Mielessä wiinan juottaminen. Eilen maksoi 95E10 jo 1.66X€/l jyväskylässä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Lukittu