Fiat 127 ratapotti
Fiat 127 ratapotti
Ajattelin , että olisi hyvä jos näistakin autoista olisi jotain tietoa ja kuvia saatavilla.
Tälläainen tuli itselle hankittua kun kokeilin kepillä ja heitin kovan tarjouksen autosta ja myyjä nappasi syötin.
Noh ei tää nyt mikään helmi ole , mutta pohjaa ei tarvii hitsata , eikä oikeestaan muualtakaan , paitsi , että keula on joskus lytätty ja korjatu päin persettä.
Joten siinä on vähän hommaa.
Jos jollain on tarjolla 127 etu poikittais palkkia niin olen valmis ostamaan.
Paikkamaalailtukin on sieltä täältä ja lupuksi myllytetty persiilleen .
Tälläainen tuli itselle hankittua kun kokeilin kepillä ja heitin kovan tarjouksen autosta ja myyjä nappasi syötin.
Noh ei tää nyt mikään helmi ole , mutta pohjaa ei tarvii hitsata , eikä oikeestaan muualtakaan , paitsi , että keula on joskus lytätty ja korjatu päin persettä.
Joten siinä on vähän hommaa.
Jos jollain on tarjolla 127 etu poikittais palkkia niin olen valmis ostamaan.
Paikkamaalailtukin on sieltä täältä ja lupuksi myllytetty persiilleen .
Re: Fiat 127 ratapotti
Kone tuli napattua irti , se on aivan loppu.
Laakerit on syöpyneet , nokka-akseli ruostunut , pakoventtiilit vuotavat kaikki.
Palotilakin on 3 sylinterissä vähän syöpynyt , mutta nuo saa kelvata.
Nokka-akselia täytyy alkaa metsästämään, tässähän on vähän vihaisempi nokka kuin uudemmissa , varmasti löytyy jokaisen hyllystä.
Kivampi oli purkaa kun ensin pesi kunnolla parituntia.
Mahtaako noihin vaihteistoihin saada osia jostain? ainakin synkat vois vaihtaa ja laakeritkin jos löytyy.
Laakerit on syöpyneet , nokka-akseli ruostunut , pakoventtiilit vuotavat kaikki.
Palotilakin on 3 sylinterissä vähän syöpynyt , mutta nuo saa kelvata.
Nokka-akselia täytyy alkaa metsästämään, tässähän on vähän vihaisempi nokka kuin uudemmissa , varmasti löytyy jokaisen hyllystä.
Kivampi oli purkaa kun ensin pesi kunnolla parituntia.
Mahtaako noihin vaihteistoihin saada osia jostain? ainakin synkat vois vaihtaa ja laakeritkin jos löytyy.
Re: Fiat 127 ratapotti
Hienoa, Näitä projekteja odotettu tännekin puolelle. Saitko iskari haasteeseen selvyyttä?
Re: Fiat 127 ratapotti
Minkä vuotinen yksilö on kyseessä ?
Oma -77 odottelee tallissa vielä ehostusvuoroaan, etujarrut ja akselisto tuli tosin käytyä läpi joku aika sitten.
Kovasti on mk1 seiskastakin lämpimiä muistoja 80-90 luvun taitteesta, kun otin ensi askelia
autojen parissa. Muistan ensimmäisen mk1 seiskan maksaneen 500mk. siitä oli leima umpeutunut,
mutta auto oli huonoa akkua lukuunottamatta mainio peli ajoharjoitteluun. Toisen ostin silloiselta koulukaverilta
ehkä 150 markalla varaosiksi. Muuten oli hyvä yksilö, mutta vain pakki puuttui ja kun ensimmäisestä hajosi
myös vaihdelaatikko liian rajun käsittelyn seurauksena, niin vielä kolmannenkin tarvitsin ja umpiruosteisen löysin kotikylältä.
Kovasti jännitti nuorta pojan kloppia mennä kyselemään pellon reunassa ruostuvasta mk1 seiskasta. Auto
jouti kuitenkin myyntiin ja ehdotus oli sillekin 150 mk. Minulla oli kuitenkin vain 50 mk rahaa ja kaupat tuli silläkin.
Ja taas pääsi seiskalla pöristelemään, kun sai askin ensin vaihdettua.
Seiska oli pirtsakka peli ja tuntui, että moottorissa on rajaton kierto-ominaisuus .
Ja vaihdekeppi tyypillisen suurpiirteinen, kun sitä välystä oli kertynyt riittävästi vaihteensiirtäjiin.
Oma -77 odottelee tallissa vielä ehostusvuoroaan, etujarrut ja akselisto tuli tosin käytyä läpi joku aika sitten.
Kovasti on mk1 seiskastakin lämpimiä muistoja 80-90 luvun taitteesta, kun otin ensi askelia
autojen parissa. Muistan ensimmäisen mk1 seiskan maksaneen 500mk. siitä oli leima umpeutunut,
mutta auto oli huonoa akkua lukuunottamatta mainio peli ajoharjoitteluun. Toisen ostin silloiselta koulukaverilta
ehkä 150 markalla varaosiksi. Muuten oli hyvä yksilö, mutta vain pakki puuttui ja kun ensimmäisestä hajosi
myös vaihdelaatikko liian rajun käsittelyn seurauksena, niin vielä kolmannenkin tarvitsin ja umpiruosteisen löysin kotikylältä.
Kovasti jännitti nuorta pojan kloppia mennä kyselemään pellon reunassa ruostuvasta mk1 seiskasta. Auto
jouti kuitenkin myyntiin ja ehdotus oli sillekin 150 mk. Minulla oli kuitenkin vain 50 mk rahaa ja kaupat tuli silläkin.
Ja taas pääsi seiskalla pöristelemään, kun sai askin ensin vaihdettua.
Seiska oli pirtsakka peli ja tuntui, että moottorissa on rajaton kierto-ominaisuus .
Ja vaihdekeppi tyypillisen suurpiirteinen, kun sitä välystä oli kertynyt riittävästi vaihteensiirtäjiin.
Re: Fiat 127 ratapotti
Tuo kireämpi nokka-akseli kiinnostaisi täälläkin, meitin seiskassa on tuo remppa tehty jo kanteen ja laakerit/männänrenkaat uusittu viime keväänä.Wesulius kirjoitti: Nokka-akselia täytyy alkaa metsästämään, tässähän on vähän vihaisempi nokka kuin uudemmissa , varmasti löytyy jokaisen hyllystä.
Mahtaako noihin vaihteistoihin saada osia jostain? ainakin synkat vois vaihtaa ja laakeritkin jos löytyy.
Muutenhan tuo meni ihan hoonaamalla, tuli aikoinaan käytettyä vissiin hyviä öljyjä.
Mutta jotenkin puhditon tuo kyllä on, muistikuvan mukaan 903 pitäisi olla pirteämpi, vaikkei siinä voimaa olekaan.
Uusi ketjukin on sinne rattaineen laitettu ja ajoitusmerkit oli kohdillaankin kun sitä jälkikasvulta kyselin.
Ennakko on 10 nurkilla strobolla katseltuna startilla pyörittäen, tyhjäkäynnillä on heti jo enempi.
No nyt siihen sitten tuli tuplaweeberi, ainakin bensankulutus kokee muutoksen?
Re: Fiat 127 ratapotti
Tuolta voisi ehkä nokkia kysellä: http://www.abarth-online.de/epages/6209 ... Zahnriemen" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutakin ihan kivaa palikkaa Fiateihin. Seiskaankin.
Muutakin ihan kivaa palikkaa Fiateihin. Seiskaankin.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Fiat 127 ratapotti
Tuo sivusto on kyllä tullut jo noteerattua, mutta köyhälle kaikki on kallistaEejii kirjoitti:Tuolta voisi ehkä nokkia kysellä: http://www.abarth-online.de/epages/6209 ... Zahnriemen" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutakin ihan kivaa palikkaa Fiateihin. Seiskaankin.
Riittäisi varmaan jos jollakulla makaa tuommoista kireämpää ylimääräisenä/käyttämättömänä.
Oikeastihan tähän olisi tehon kannalta varmaan paras/helpoin laittaa 1.2 bravon kone, mutta tuo on vielä kohtuu hyvässä iskussa ja pelleiltään hyvä (siis bravo) niin kokeillaan nyt piristää 903:ta ensin.
Re: Fiat 127 ratapotti
Niin, maksaahan tuolla nokka hiukan enemmän, kuin yksi turbo-Dedra.
Minun silmään yllättävän edullisia nokkakeppejä.
Minun silmään yllättävän edullisia nokkakeppejä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 127 ratapotti
Tää auto on -73.
Nokka - akseli lähti hiottavaksi.
Eli 3 nokkaa jotka ovat kuluneet täytetään ja hiotaan alkuperäisiin mittoihin.
Muutaman akselin ehdin jo tilatakin (ihan uusia alkuperäisiä), mut nää on uudempaa ja kesympää mallia. Toki näistä saisi hiotettua sitä tämän auton alkuperäistä vastaavan.
Vaihteiston pistin osiksi.
1 ja 2 synkkarenkaat aivan loppu, 3 ja 4 kin selvästi kuluneet.
Ensin meinasin kääntää ne toisinpäin , mut italiasta satuin löytämään oikeenlaiset 4kpl.
Toki samalla laakerit menee uusiksi.
Nokka - akseli lähti hiottavaksi.
Eli 3 nokkaa jotka ovat kuluneet täytetään ja hiotaan alkuperäisiin mittoihin.
Muutaman akselin ehdin jo tilatakin (ihan uusia alkuperäisiä), mut nää on uudempaa ja kesympää mallia. Toki näistä saisi hiotettua sitä tämän auton alkuperäistä vastaavan.
Vaihteiston pistin osiksi.
1 ja 2 synkkarenkaat aivan loppu, 3 ja 4 kin selvästi kuluneet.
Ensin meinasin kääntää ne toisinpäin , mut italiasta satuin löytämään oikeenlaiset 4kpl.
Toki samalla laakerit menee uusiksi.
Re: Fiat 127 ratapotti
Välillä hellyyttä 903cc.
Moottori nippuun.
Älää antako sotkusen pöydän häiritä, ei vaan joka välissä ehdi siivota.
Pytytyt ylikokoon ja männät 65.6mm.
Tietysti myös uusi polttoaine pumppu.
No tietysti tarvike venttiilit ovat liian pitkiä , välyksen säätöruuvit täysin auki , niin nyt keinu ottaa kiinni työntötangon päähän.
Menisköhän jos vaan työntötankojen päästä ( siitä reunasta) sipaisis millin pois , kun ei jaksais venttiilejä ja kantta napata irti.
Uus vesipumppu myös.
Moottori nippuun.
Älää antako sotkusen pöydän häiritä, ei vaan joka välissä ehdi siivota.
Pytytyt ylikokoon ja männät 65.6mm.
Tietysti myös uusi polttoaine pumppu.
No tietysti tarvike venttiilit ovat liian pitkiä , välyksen säätöruuvit täysin auki , niin nyt keinu ottaa kiinni työntötangon päähän.
Menisköhän jos vaan työntötankojen päästä ( siitä reunasta) sipaisis millin pois , kun ei jaksais venttiilejä ja kantta napata irti.
Uus vesipumppu myös.
Re: Fiat 127 ratapotti
Eiks nokkapukkien alle voi tehdä pellilevyt ni ei venat kanna. Rälläköinnit on aina mitä on. Just askartelin paskartelin asiakkaan luona yhen tojotan koneeseen noin kun epäilin venttiilikantoa hydraulilaahaimillla varustetussa työntötanko moottorissa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Fiat 127 ratapotti
Onkos tuossa höylätty lohkosta slaissi pois, kun männät tulee tasan tason kanssa.
Eikös tuossa seiskan lohkossa mäntä jäänyt pikkaisen alas normaalisti.
Sehän silloin tuon selittää. Ja tosiaankin eikös sinne sovi prikat alle kun ruuveissa on varaa?
Eikös tuossa seiskan lohkossa mäntä jäänyt pikkaisen alas normaalisti.
Sehän silloin tuon selittää. Ja tosiaankin eikös sinne sovi prikat alle kun ruuveissa on varaa?
Re: Fiat 127 ratapotti
Hmm...A Bart kirjoitti:Onkos tuossa höylätty lohkosta slaissi pois, kun männät tulee tasan tason kanssa.
Eikös tuossa seiskan lohkossa mäntä jäänyt pikkaisen alas normaalisti.
Sehän silloin tuon selittää. Ja tosiaankin eikös sinne sovi prikat alle kun ruuveissa on varaa?
Nyt siitä on ajettu 0.2 mm pois kun pinta oli kovin ruosteen syömä.
Muistelisin , kun mittasin niin 0.5mm lohkon ja männän pään välinen ero, eli ilmeisesti 0.7 tuo oli aikasemmin , tosin eipä tullut niillä vanhoilla mänillä mitattua.
Tässä on nyt mahle modial männät made in italy.
Nyt ku katsoin niin tuohon saa näköjään eri paksuisia kannen tiivisteitä 1.0mm , 1.1mm , 1.2mm ja 1.8mm. https://www.autodoc.fi/autonosat/kannen ... 1/2544-0-9" onclick="window.open(this.href);return false;
Eipä tullu mitattua mikä tiiviste tuossa ajusan tiiviste sarjan mukana tuli, täytyypä etsiä jostain se koneen alkuperäinen ja mitata miten paksu se on.
Vaikuttaako tuo 0.2 tosiaan niin paljon , tai voihan se olla kun keinuvipu on niin 0,4mm ja sitten jos siihen päälle laskee kun seetejäkin joutui aika paljon kairaamaan , että sai sileeksi.
Voihan se imuventtiili äkkiä olla millinkin syvemmällä ja varmasti onkin kun katsoin uunon 903 niin siinä oli venttiili 2mm palotilan pinnan päällä kun taas tässä se oli mielestäni melkeen tasan.
Niin meinaat , että jos keinujen alle laittais prikat, se vois kyl olla se helpoin vaihtoehto.
Tai sitten otan auki ja tilaan paksumman tiivisteen ja vien venat koneistamolle lyhenettäväksi.
Tämmöstä se on kun ei oo näitten työntötanko koneiden kanssa pelannut niin eipä tuu otettua kaikkea huomioon.
Toki koneistaja olis varmaan lyhentänyt venttileitä , mutta hommasin tähän uudet ja venttiit ei käyny koneistamolla.
Taidan repiä sen vielä auki, niin tulee oikein tehtyä.
Re: Fiat 127 ratapotti
Piti vähän tuunata leikkuriakin , kesä tulee kohta..
https://www.youtube.com/watch?v=tYwNOvUOktI" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=tYwNOvUOktI" onclick="window.open(this.href);return false;