Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Irroitin etummaisen jarrukengän. Alempi jousi katkesi joten hommattava uudet. Jarrukengän kitkapinta on ihan kiiltävä joten jarru on todennäköisesti laahannut. Säätömutteri on täysin jumissa, ei liiku pihdeillä eikä taltalla lyömälläkään. Jarruletku näyttää pykineen ja täytyy uusia.
- Liitteet
-
- D23AA1D9-AB01-4463-A92A-36A4C564DED0.jpeg (152.1 KiB) Katsottu 2877 kertaa
-
- 2BC9271A-3AA5-4033-9DC2-B4DEB499FB17.jpeg (175.74 KiB) Katsottu 2883 kertaa
-
- EF5A1213-E9FB-4D48-9A85-DF96E66D0ED1.jpeg (126.46 KiB) Katsottu 2883 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Pääsylinteri näyttää kostealta joten se täytyy uusia. Vieressä majaileva ohjusvaihde, tai simpukka kuten sitä usein kutsutaan, on myös kostea ja siis vuotaa. Pystyyköhän sitä purkamaan vai onko hommattava vaihto-osa?
- Liitteet
-
- 51B7AECF-9736-4655-888B-B16909BF3C88.jpeg (173.55 KiB) Katsottu 2873 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Tilasin jarrujen asennussarjan, joka sisältää kenkien väliset jouset, Motonetista. Täytyy nyt perehtyä ohjausvaihteeseen saako siihen vielä osia.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Ricambilla löytyy ohjausvaihteeseen tiivistesarja. Samoin löytyy raidetangon päähän uutta suojakumia. Ja myös vanhanmallisia jarrukenkiä joissa ei ole automaattisäädön kitkapaloja. Tilasin.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Jarrukengän etäisyyssäädön mutteri täytyy varmaan irroittaa kuumentamalla kuumailmapuhaltimella tai kaasuliekillä. Mutterin akselin läpivienti jarrukilven läpi on täysin kiinniruostunut. Akselin juuresta jarrupelti vääntyi kun iskin lyöntitaltalla epäkeskon kärkeen kun yritin irroittaa akselia liikkeelle.
- Liitteet
-
- C05FC3FF-5E9E-4194-AB55-6FDE2C906F45.jpeg (107.41 KiB) Katsottu 2827 kertaa
Viimeksi muokannut Sharedoc, 21.09.2020 07:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Ciao
Autosi on siis kaappariovinen, alustanumeroltaan alle 1.821.001 jolloin vaihtui ovet etureunasta saranoiduiksi.
Tässä muutama alustanuero, jolloin on ohjaus- ja jarruosissa tapahtunut muutoksia.
Ohjausvarsissa ja raidetangoissa kartion koko muuttui 11,3 millistä 13 milliin numerosta 1.717.594.
Toinen iso muutos (ei koske sinua, kun nämä ovat jo uudemman mallin ongelmia) oli jarrusylinterien pituudessa ja vastaavasti jarrukenkien pään pituudessa numerosta 1.873.147. Näitä ei kannata sotkea keskenään.
Minulla on jotain osia myös 600-malliin, joten jos sinulla on kiire, niin Rovaniemeltä saat nopeammin, tosin hieman kalliimpaan hintaan. kts http://www.automobilia.fi
t. Kari
Autosi on siis kaappariovinen, alustanumeroltaan alle 1.821.001 jolloin vaihtui ovet etureunasta saranoiduiksi.
Tässä muutama alustanuero, jolloin on ohjaus- ja jarruosissa tapahtunut muutoksia.
Ohjausvarsissa ja raidetangoissa kartion koko muuttui 11,3 millistä 13 milliin numerosta 1.717.594.
Toinen iso muutos (ei koske sinua, kun nämä ovat jo uudemman mallin ongelmia) oli jarrusylinterien pituudessa ja vastaavasti jarrukenkien pään pituudessa numerosta 1.873.147. Näitä ei kannata sotkea keskenään.
Minulla on jotain osia myös 600-malliin, joten jos sinulla on kiire, niin Rovaniemeltä saat nopeammin, tosin hieman kalliimpaan hintaan. kts http://www.automobilia.fi
t. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Kiitti vinkistä. Täytyy tarkistaa runkonumero. 1816175 näyttäisi olevan.
Jo ostamani jarrupääsylinteri on Motonetistä ja on varmaan uudempaa tyyppiä eli voi olla vääränlainen. En ole vielä irroittanut pääsynteriä. Kun saan sen tehtyä täytyy verrata keskenään. Jos sylinterit ovat erilaiset täytyy purkaa ne ja katsoa käykö männän kumit uudesta vanhaan.
Jo ostamani jarrupääsylinteri on Motonetistä ja on varmaan uudempaa tyyppiä eli voi olla vääränlainen. En ole vielä irroittanut pääsynteriä. Kun saan sen tehtyä täytyy verrata keskenään. Jos sylinterit ovat erilaiset täytyy purkaa ne ja katsoa käykö männän kumit uudesta vanhaan.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Ciao
Tuo jarrumuutos ei koske pääsylinteriä, vain pyöräsylintereitä ja niitä vastaavia j-kenkiä.
Olen kerännyt Turun- ja Porin läänin kantakortteja (ne ovat netissä kaikkien katseltavissa) ja löysin sinun numeroa lähinnä olevat autot 1.816.168 ja .227, molemmat on rekisteröity heinäkuussa 1964.
t. Kari
Tuo jarrumuutos ei koske pääsylinteriä, vain pyöräsylintereitä ja niitä vastaavia j-kenkiä.
Olen kerännyt Turun- ja Porin läänin kantakortteja (ne ovat netissä kaikkien katseltavissa) ja löysin sinun numeroa lähinnä olevat autot 1.816.168 ja .227, molemmat on rekisteröity heinäkuussa 1964.
t. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Kusti polkenut ja osia saapui
- Kaasuttaja (on niin erinäköinen kuin alkuperäinen että onkohan se minkä tilasin?)
- Etujarruletkut
- Tunkkauspisteet.
- Kaasuttaja (on niin erinäköinen kuin alkuperäinen että onkohan se minkä tilasin?)
- Etujarruletkut
- Tunkkauspisteet.
- Liitteet
-
- 6AC0FF60-886A-4876-A841-7EE17988FE80.jpeg (102.48 KiB) Katsottu 2675 kertaa
-
- 773B97A9-EF42-4C8B-9359-62D28FFAAC68.jpeg (103.66 KiB) Katsottu 2675 kertaa
-
- EC5E9D35-CBED-47BE-911C-A8E837B5CFC9.jpeg (97.66 KiB) Katsottu 2675 kertaa
Viimeksi muokannut Sharedoc, 21.09.2020 16:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Ja tarvikkeita saapui myös
- Maaliruiskut
- Vannemaalipurkki
- Paineilmakilkkeitä (yksi joukosta on väärä tuote, joudun käymään vaihtamassa)
- Maaliruiskut
- Vannemaalipurkki
- Paineilmakilkkeitä (yksi joukosta on väärä tuote, joudun käymään vaihtamassa)
- Liitteet
-
- 441FE738-85C7-4339-A03C-DD120918CDB8.jpeg (103.39 KiB) Katsottu 2673 kertaa
-
- 4C50A254-078C-41A7-B14D-CEDC2279C81A.jpeg (85.92 KiB) Katsottu 2673 kertaa
-
- B498341C-D98B-4D0A-A242-D65A6EA468E9.jpeg (120.95 KiB) Katsottu 2673 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Vasen etujarru on kuiva ja siellä ei näkynyt mitään vialla. Jarruletku edessä ok.
- Liitteet
-
- Kuskinpuolen etujarru näyttää ok
- 70E292B9-93BB-4537-8188-436E66621787.jpeg (137.5 KiB) Katsottu 2588 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Jarrupääsylinterin irroitus alkoi tyhjentämällä jarrunestesäiliö. Tein sen lapolla. Sen jälkeen irrottelin pääsylinterin kiinnitykset ja jarruputket. Kaikki lähtivät suosiolla auki mikä on harvinaista vanhoissa autoissa. Pääsylinteri näyttää lähes identtiseltä varaosan kanssa, uusi on hieman pitempi painepuolen lähdöstä. Jarrunestesäiliöltä tulevan putken natsamutterin joudun siirtämään vanhasta uuteen kun uuden matkassa ei tullut sellaista ollenkaan.
- Liitteet
-
- Tyhjennys lapolla (klikkaa kuvaa että näkyy kokonaan)
- 943835C8-F7BB-470E-865D-9AFC6C499E1E.jpeg (116.98 KiB) Katsottu 2560 kertaa
-
- Jarrupääsylinterit ovat lähes identtisiä
- 13FC72A0-AE93-46B9-9A42-EA1D3AD59E70.jpeg (157.12 KiB) Katsottu 2560 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Jarrupääsylinterin natsamutterin alla ei ollut tiivistettä ollenkaan. Outoa. Kyllä siinä kaiken järjen mukaan pitäisi olla kuparitiiviste. Pääsylinterin puolella natsamutterin aukon pohjalla on vaseliinin näköistä töhnää. Mistähän tuohon nyt löytää kuparitiivisteen tähän hätään? Sisähalkaisija on 14 mm.
- Liitteet
-
- 06CAEA60-5E9B-471C-A8D6-18528E2669DE.jpeg (158.07 KiB) Katsottu 2553 kertaa
-
- 89C97A83-E0A1-456F-9700-BCD9F58CBE15.jpeg (146.72 KiB) Katsottu 2553 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Minä olen hankkinut näitä lajitelmia (sokkia, tiivisteitä, läpivientikumeja jne), helpottaa hommia ja säästää hermoja:
https://www.ikh.fi/fi/kuparialuslaatta- ... pl-t04kita" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen olen huomannut, että uudet kuparitiivisteet on monesti liian kovia, ja tarvitsevat hehkutuksen. Samalla tavallahan vanhakin rengas saadaan käytettyä uudelleen useampaan kertaan.
https://www.ikh.fi/fi/kuparialuslaatta- ... pl-t04kita" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen olen huomannut, että uudet kuparitiivisteet on monesti liian kovia, ja tarvitsevat hehkutuksen. Samalla tavallahan vanhakin rengas saadaan käytettyä uudelleen useampaan kertaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Kiitti vinkistä. Tsekkasin Bilteman ja sieltä löytyi myös vastaavantyyppinen kuparirikkakokoelma jonka tilasin. Joudun käymään siellä muutenkin lähipäivinä kun joudun vaihtamaan yhden vedenerottimen joka oli toimituksessa väärää liitinkokoa.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000035592" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000035592" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50