Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onko ikh.fi katsottu?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Karpylle en osannut tuolloin mitään vastata, enkä kyllä osaa vieläkään; toivottavasti apua on löytynyt muiden vinkkien perusteella.

Kyllä fiiatti on oiva peli. Poikkesin tänään harrastetalolla vähän silottelemassa pihatietä ja pihaa. Hyvin sai taas pintamaata raavittua ja maisemaa tasattua. Kotimatkalla sitten päätin kuitenkin pysähtyä pitämään pienen tauon tien laidassa alettuani spontaanisti ihailemaan kipinäsuihkua peilissä. Saattoihan tuossa pieni kirosana päästä...

Kuva

Aura perkele ihan vinollaan pötköllään. Onneksi apuun riensi pelastava alfisti, eli soittelin kotiin ja emäntähän keräili kasan kaluja mukaan ja säntäsi apuun. Tarkempi tutkimus kertoi, että takanostolaitteen vasemman nostovarren alapultista on karannut mutteri ja ylhäältä koko sokka, tuloksena koko helevetin varsi irronnut. Kristallipallo ei kerro, kumpi pää on lähtenyt ensin, mutta oletan että yläsokka, koska sillä tuskin on syytä karata enää sen jälkeen, jos alakiinnitys irtoaa.

No, varsihan kyllä löytyi, mutta sitä yläsokkaa ja mutteria tietenkään ei, joten ei sitä tien varressa kuntoon saanut. Jätettiin siis fiatti siihen vilkut, parkit ja majakka päällä ja varoituskolmio tien varteen, hypättiin viisysiin ja suhattiin kotiin. Kotona vaihdettiin italiasta brittiläiseen ihan siitä syystä, että Jaguarissa on vetokoukku. Eli ei muuta kuin kärry perään, kyytiin pari pukkia, pieni hallitunkki ja vähän valikoituja työkaluja, kuten leka ja sorkkarauta. Tunkin ja pukkien avulla aura vaakatasoon ja raktorista irti (yllättäen se vähän kanitteli kyllä, mutta läähtihän se kun oli niitä työkaluja mukana). Nostolaitteen roikkuvat varret sain sidottua kiinni kahdella mustekalalla, joten käänsin raktorin ympäri ja etukuormaajan sekä järiän liinan avulla nosteltiin aura peräkärrylle. Sitten saikin onneksi körötellä rauhassa kotiin ilman lisämurheita.

Pikavilkaisulla ainakin nostovarren toisen pään korvake on vähän vääntynyt, mutta tarttee nyt kattoa että mitä muita vikoja ja puutteita on. Jos varsi tarttee uusia, niin saattasi kyllä himottaa VMTD:n vinkkaama hytikkavarsi, jolla voisi kallistusta säätää. Vesivaaka vielä auraan, niin tietäsikin kuinka suorassa se menee.

Hätäsempää saattasi vituttaa enempikin. Mulla on kyllä joku ihme Zen-henki näiden suhteen, kun enempi vituttaa emännän pitkäksi venähtänyt ilta (sillä on aikainen herätys töihin aamulla) kuin raktorin vika tai siitä johtuvat korjaustoimenpiteet kustannuksineen. Ja sitte toki hävettää se kolina ja meteli, mitä tienvarressa joutu pitämään että sai vehkeet kotiin; siinon meinaan asuintalo melkosen vieressä. Pitää varmaan viiä kahvipaketti ja pahoittelukirje, että ei mun ollut tarkoitus lauantai-iltana häiriköidä, mutta tuli pieni force majeure.

...just nyt kuvaa kattoessa tuli mieleen, että aura oli, tai ainakin sen minusta piti olla, toiseen suuntaan vinossa siirtoajossa kuin mitä se kuvassa on. Eli voi olla aurankin sokkatappi poikki tai kateissa. No, katellaan valosammalla.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Näiden vehkeiden kanssa on se kiva puoli, että tekniikka on aika ymmärrettävää ja noin muutenkin korjailuihin riittää aika usein nurkissa pyörivä sekalainen rautatavara ja puikkohitsi.

Kesällä omaa levyä vasta hitsasin kun se vähän otti kiveen kiinni ja kyläseppätasoiset räkähitsit ei oikein kestäneet. Tosin ei tuo levy ehkä alunperin ole tarkoitettu ihan tuollaisen 100-heppaisen nelikon perään :roll: Kuitenkin lisää rautaa ja vajaa paketti puikkoja, niin heikko paikka ainakin siirtyi. Ihan terapeuttista sepittämistähän tuollainen on.

Jos ei vielä ole, niin hommaa ihmeessä ensimmäisenä hydraulinen työntövarsi. Sitten vaikka levyyn kääntöä ja se kallistus. Jos ei hytikat riitä, niin joko sarjaan lisäpakka tai sitten 6/2 venaa jonkin lähdön perään.

Linko on talvella ihan kiva. Itsellä on vanha Runni joka tuli pihaan aika perunäsäkkinä ja ropeli revenneenä. Kuitenkaan kun ei noissa paljoa liikkuvia osia ole, niin ei ihme homma korjata ja levittää vähän. Hitsi, leka ja rälläkkä vie pitkälle.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Joo, kotvan mietin että millä sen vähän taipuneen korvakkeen saisi oikaistua, kunnes tajusin että mullahan on nykyään massaa ja hytikkaa. Kummasti se rauta nöyrtyy ja taipuu takaisin alkuperäistä muotoa kohti, kun painaa etukuormaajalla päälle :D.

IKH:lta shoppasin kerralla pienen nipun sokkia ja tappeja, niin niitäkin on nyt. Vielä tarttee hakee mutteri sinne alapäähän, kun vaan keksii että minkä kokoinen se on - jos joku lonkalta osaa vinkata, niin tieto otetaan ilolla vastaan. Kanta on 41 tai 42mm.
Stefa kirjoitti: 01.10.2021 12:15 Jos ei vielä ole, niin hommaa ihmeessä ensimmäisenä hydraulinen työntövarsi. Sitten vaikka levyyn kääntöä ja se kallistus. Jos ei hytikat riitä, niin joko sarjaan lisäpakka tai sitten 6/2 venaa jonkin lähdön perään.
Oon vähän kahden vaiheilla levyä kääntävän työntövarren suhteen. S'ois toisaalta tosi kätevä, mutta käytännössä myös sulkee pois levyn pyöräytyksen kokonaan ympäri, tai en ainakaan vielä keksinyt että miten sen pystyisi pitämään tukevasti läsnä levyn rakennetta miettiessä; pitkittäisrunko kun on aika järeä H-palkki, niin siitä tulisi kauhia varsi alaspäin itse levyyn jos hytikkavarsi on sen yläpuolella. Mutta tarttee pohtia.
Stefa kirjoitti: 01.10.2021 12:15 Linko on talvella ihan kiva. Itsellä on vanha Runni joka tuli pihaan aika perunäsäkkinä ja ropeli revenneenä. Kuitenkaan kun ei noissa paljoa liikkuvia osia ole, niin ei ihme homma korjata ja levittää vähän. Hitsi, leka ja rälläkkä vie pitkälle.
Tääkin on jo hoidossa :D. Olikin silleen hauska operaatiokokonaisuus - kaveri totesi, että heiltä löytyisi ylimääräinen linko jos kiinnostaa. Meitähän kiinnostaa, joten ei muuta kuin hieromaan kauppaa ja kättä päälle sopuhintaisesta ja hyväkuntoisesta, hivenen levitetystä 232-kokoisesta Eskosta. Sen verta matkaa välissä, ettei millään viittisi raktorilla junnata, joten etsintään lavakärry, jolle mahtuu 180x240cm pohjamitoilta oleva linko.

Nooo, kotva etittiin kärryä ja sama kaveri löytää moisen työpaikkansa kautta lainaan ja kohteliaasti roudaa lingon meille. Päästiin aikataulussa osuvasti samaan päivään kuin itse hain tokan koronarokotteen. Hoitaja ohjeisti, että muuten samat juonet kuin ykköspiikillä mutta ei pitäisi tehdä mitään raskasta 3 päivään. Minä siinä itekseni myhäilin, että samana päivänä (torstaina) tulee 350kg lumilinko ja lauantaina pitäisi saada pakettiautoon nosteltua pari Saabin moottoria (no, toinen sentään pelkkä alakerta).

Tuli ilta ja kaveri pörmöötti Terranolla kärry perässä ja linko kyydissä paikalle. Mitä nyt pihaan päästessä kertoi että auto nypyttää hassusti, pihalle haisi palanut peräöljy ja takaperän pinnasta mitattiin rennot 80°C...

Noooo, Fiatilla linko pois kyydistä, kärry irti Terranosta, Terrano parkkiin pihaan ja koukku kiinni Jaguariin, jotta päästään palauttamaan kärry Vantaalle, n. 85km päähän. Samalla reissulla heitettiin kaveri kotiin Lopelle ja Terrano jäi meidän pihaan parkkiin pariksi päivää. Lopulta siinäkin oli lähinnä väärät peräöljyt (lukkoperässä avoperän litkut) ja lukko siksi jumi. Parin päivän jäähdyttelyn jälkeen osaöljynvaihto perään ja rauhallinen ruisailu kotiin, niin Terranokin on yhä hengissä - ja vissiin jo oikeat öljyt siellä perässäkin.

Lauantaina körmööttelin Fiatilla harrastetalolle ja siellä nosteltiin ne moottorit kyytiin. Aika senttipeliä oli täsmätä liinoista roikkuva kone sopivalle sijalle, että sen sai nyppästyä pakun kyytiin, mutta onnistuihan se kun rauhassa operoi. Ja tältä reissulta paluumatkaltahan tuo edellinen kuva oli, eli saatiin kivasti noita vastustuksia just siihen 3 päivän puskurille, kun ei pitänyt tehdä mitään raskasta. Sillon kun meinaa vastustaa, niin sillon vähän vastustaa :D
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eli Fiatti toimii, samoin englannin ihme, mutta Nissanista on aina harmia?

Ei tuosta yökuvasta ihan selvinnyt mikä on nostovarsien rakenne, onko samat kuin mulla isossa mallissa. Joten en ota kantaa mistä mutterista puhutaan.

Pitäis itse tehdä perälevyyn modaus, eli uus kulutusrauta ja teen sen niin, että ajourien kohdalla se on pari senttiä ylempänä. Ja sivuille levitystä ja ehkä ohjurit nurkkiin etuviistoon.

Oman levyn saa hyvään asentoon, että nostaa itteensä ylös kun tulee riittävästi tavaraa joten tuolleen sais kertavedolla pyyhkästyä tien ilman että menee kallis murske reunoille kasaan ja saa ajokohtiin hiukan korkeemmalti.

Lingossa vähän samaa ongelmaa. Kulutuspalat keskellä ja nurkissa, eli juurikin ajouran kohtaan jää paksummalti lunta. Ja kun ei ole tiellä ajoa tarpeeksi että painautuisi jääksi, niin kun plussakelit koittaa on urissa senttikaupalla raskasta sohjoa.

Tosin ei tuolla mun lingolla onnistu jos on yhtään nollakeli. AIka pieni ropeli leveyteen nähden niin heti tukossa. Edelleen suunnitteluasteella jokin aurasysteemi joka heittäisi molemmille puolille. Ei väliä olisiko keulassa vai perässä. En haluaisi alkaa tuon takia leikkimään talvella ketjujen kanssa, niin toispuoleinen etuaura ei onnaa ja ei se hyvää tee vanhalle kuormaajallekaan, joka on jo vino ilmeisesti juurikin tuosta syystä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Luigi »

OT: Ei kai Terranossa ollut erikokoiset/malliset takarenkaat? Semmoiset kitkalukolla olevalla akselilla on lukolle aikalailla murhaa, oli oikeaa öljyä perässä tai ei. Lukkohan joutuu luistamaan silloin jatkuvasti suoraankin ajaessa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Sämpy kirjoitti: 06.10.2021 08:49 Eli Fiatti toimii, samoin englannin ihme, mutta Nissanista on aina harmia?
Näinkin voisi asian ilmaista :D. Joskaan väärät peräöljyt ei sinänsä ole auton vika.
Sämpy kirjoitti: 06.10.2021 08:49 Ei tuosta yökuvasta ihan selvinnyt mikä on nostovarsien rakenne, onko samat kuin mulla isossa mallissa. Joten en ota kantaa mistä mutterista puhutaan.
Totta, pitää käydä nyppäämässä kuva. Nostovarsi (pystysuunnassa) päättyy alapäästä haarukkaan, joka tulee pitkittäisen varren ympärille. Näistä molemmista tulee läpi viiston varren (jossa on sivusuuntainen säätö) päässä oleva kierre, jonka päähän tulee se mutteri. Napsin kuvaa tuossa illemmalla kun kerkeen.

Sämpy kirjoitti: 06.10.2021 08:49 Pitäis itse tehdä perälevyyn modaus, eli uus kulutusrauta ja teen sen niin, että ajourien kohdalla se on pari senttiä ylempänä. Ja sivuille levitystä ja ehkä ohjurit nurkkiin etuviistoon.
Ei huono idea! Tätä voisi vähän jalostaa ja tehdä kulutusraudan viisiosaisena, voisi kesällä rouhia keskikohtaa ja reunoja vähän syvemmältä kuin ajouria, niin saisi tiepinnan tasoittumaan luonnostaan.

Toinen mitä olen miettinyt on joku merkeleellinen painovaruste, jolla voisi painattaa keskikohtaa ja reunoja. Ne ajourathan painuu ja tiivistyy kyllä kun niissä ajetaan, mutta "vapaat" kohdat ei.
Luigi kirjoitti: 06.10.2021 10:08 OT: Ei kai Terranossa ollut erikokoiset/malliset takarenkaat? Semmoiset kitkalukolla olevalla akselilla on lukolle aikalailla murhaa, oli oikeaa öljyä perässä tai ei. Lukkohan joutuu luistamaan silloin jatkuvasti suoraankin ajaessa.
Ei, kyllä renkaat on ihan kuosissa ja speksin mukaisia sekä keskenään samanlaisia. Siksi varmaan ei ole oireillut, vaikka ne öljyt oli siellä jo jonkin aikaa olleet. Meille tullessa vaan suorat kohdat tiessä on aika harvassa, niin siinähän se on mutkapätkällä lähtenyt lämpiämään.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Minä jo aattelin, että olisko se kuitenkin ihan stanu M24. Noi ei kuitenkaan ole ihan mutunetin hyllykamaa, joten poikkesin tänään Hyvinkään IKH:lla hakemassa pari tuollaista.

...ei, se ei ole M24. Lähellä, muttei ihan - M24 mutu on inasen liian pieni.

Sivuttainen säätövarsi(?), jonka päähän mutu kuuluu, näyttää tältä:
Kuva

Mutu puuttuu tuosta:
Kuva

Ja on kooltaan tuollanen murkula (42mm hylsy on inasen väljä, eli ehkä 41mm avainvälillä):
Kuva

Fiatin tehdasversio on ilmeisesti M18 ja siinä tuo säätövarsi(?) olisi kuulemma pyöreä ja olemus viittaa siihen että nämä olisi kotimaista valmistetta. Ettisinköhän jostain isompia stanumutuja (IKH:lla ei ollut hyllyssä, muuten olisin pari seuraavaakin ottanut varuiksi) vai pohtisin, että mistä löytää tietoa... Vai vedänkö kierreosan huitsin svidduhun pyörivällä ystävällä ja porakoneella ja isken pultin tilalle...
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Saako tuohon vaihdettua sellaisen pultin johon löytyy mutteri?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Ei suoraan, kun kannalle ei oikein ole tilaa tuolla säätövarren päässä olevassa murkulassa, mutta jos sitä vähän silottelee että mahtuu ja sähköliimaa kiinni, niin sitten varmaan saa. Ja siihen taidan taipua, tartttee vaan taas hakea vähän uusia työkaluja, kun ei kevyemmän kaluston kanssa tartte 20+mm reikiä juur porailla.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Neverth »

80-90 ja 65-90 kuvat samasta, ei ole pultti vaan tappi.
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4

Ideana on että ulompi rajotin työntää vasten ja tapista ei vedetä ku siellä on vaan heikko sokka. Nuo kierrettävät saa tiukkaan eikä oikeastaan ole hitaat säätää.
Hahlo + tappi rajoittimista menee tappi aina mutkalle isommissa hommissa.

Tulla näkee kanssa että menee pultti sokkana tapin läpi.
https://www.nettikone.com/fiat/680/2092114

Hajoneet joskus ja korjattu "vahvemmiksi" pulteilla?
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Neverth kirjoitti: 09.10.2021 15:52 Hajoneet joskus ja korjattu "vahvemmiksi" pulteilla?
Jos näin on tehty, niin metsään on menty, tuollaisessa paikassa kierre on aina se paikka, josta ratkeaminen lähtee alkuun. Yleensähän näissä paikoissa on tapana käyttää tappi + sokka-yhdistelmää, nopeampaa työskennellä.

Työntömitalla saa nopeasti selville oikean kierteen. Ihan millikierteeltä tuo näyttää ainakin kuvassa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kyllä se on ihan stanu M27 - ja yllättäen Ruuvimarketissa hyllykamaa. Oon vissiin ruuvannu liikaa brittiläisten ja saksalaisten kanssa, kun kaikista kierteistä olettaa että se on joku paikallinen erikoisuus...
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Aero kirjoitti: 05.10.2021 22:23
Stefa kirjoitti: 01.10.2021 12:15 Jos ei vielä ole, niin hommaa ihmeessä ensimmäisenä hydraulinen työntövarsi. Sitten vaikka levyyn kääntöä ja se kallistus. Jos ei hytikat riitä, niin joko sarjaan lisäpakka tai sitten 6/2 venaa jonkin lähdön perään.
Oon vähän kahden vaiheilla levyä kääntävän työntövarren suhteen. S'ois toisaalta tosi kätevä, mutta käytännössä myös sulkee pois levyn pyöräytyksen kokonaan ympäri, tai en ainakaan vielä keksinyt että miten sen pystyisi pitämään tukevasti läsnä levyn rakennetta miettiessä; pitkittäisrunko kun on aika järeä H-palkki, niin siitä tulisi kauhia varsi alaspäin itse levyyn jos hytikkavarsi on sen yläpuolella. Mutta tarttee pohtia.
Ei nyt ihan aukea tuo ajatuksesi. Työntövarsi siis on se mikä tulee traktorin perästä ylimpänä itse työkoneeseen. Siis niinkuin yksinkertaisimmillaan tällainen:

Kuva

Vaikka sen lingon kanssa hydraulinen on eri pätevä, samoin kyllä levynkin jos jotain muuta vetää kun ihan sileää.

Kallistuksella taas viitasin siihen nostovarteen. Taas jos on yhtään vinoa, niin kiva on sitäkin säätää kabiinista. Nythän toisella puolen on se ruuvisäätö ja toinen kiinteä. Eli ne pystytangot nostolaitekynkistä vetovarsiin..

Levyn kääntöön taas on pari tapaa. Vaikka Hesellä on yksinkertainen: https://www.hankkija.fi/Koneet/teiden-j ... en-kaanto/ Lateltakin löytyy double-cutti tätä mallia. Tuolla hydraulityöntövarrella saa sitten ottavuutta pelattua tällaisen kanssa.

Vahva tuo tietty on, mutta levy ei pyöri ympäri ja siten siiven muotoilu rajallinen jos pitää pelata molemminpäin. Tosin saahan tuonkin kääntymään, mutta jumppauttaa aina sylinterin pois.

Ehkä tavallisempi toteutus vaikka IKH:n versiosta: https://www.ikh.fi/fi/takalana-250x65cm ... -jyh15-250

Tuo kääntyy kabiinista ympäri ja suht simppeli tehdä. Laitaa vaan sylinterille PRV:n jossa oma tankkilinja. Itselle oli tarkoitus askarrella tällainen kun ehtii. Hulluja tuntuvat pyytävän käytetyistä hydraulisista kun ei mekaanisen muuttaminen tuollaiseksi ole kovin ihmellinen tai kallis temppu.

Toki on muunkinlaisia, mutta ne ehkä enempi vähempi eksoottisia tai spesiaalikäyttöön (vaikka https://ati-teras.fi/tuotteet/peralevy/). Levyn rungon sivusiirtoa en itse näe tarpeellisena, sen voi kuitenkin sivurajoittimista painaa sivuun jos on tarvis. Noin olen itse keväällä tienpenkat painanut ojaan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Stefa kirjoitti: 08.11.2021 11:45 Ei nyt ihan aukea tuo ajatuksesi. Työntövarsi siis on se mikä tulee traktorin perästä ylimpänä itse työkoneeseen. Siis niinkuin yksinkertaisimmillaan tällainen:

...

Vaikka sen lingon kanssa hydraulinen on eri pätevä, samoin kyllä levynkin jos jotain muuta vetää kun ihan sileää.
Äh, tuossa osui ajatukset ristiin. Toinen kaveri kehuskeli tehneensä levyyn sivuttaiskäännön työntövarrella, siitä ajatussekoilu työntövarren ja levyn kääntämisen yhdistämisestä.

Je, kyllä tuollasella olisi paikkansa. Mutta...
Stefa kirjoitti: 08.11.2021 11:45 Kallistuksella taas viitasin siihen nostovarteen. Taas jos on yhtään vinoa, niin kiva on sitäkin säätää kabiinista. Nythän toisella puolen on se ruuvisäätö ja toinen kiinteä. Eli ne pystytangot nostolaitekynkistä vetovarsiin..
...tämä on lisättävistä hytikoista ykkösenä listalla. Onneksi vuodenvaihteesta meno-tulo -asteikko vähän paranee, niin voi sihtailla taas lisävarustelua.
Stefa kirjoitti: 08.11.2021 11:45 Levyn kääntöön taas on pari tapaa.
Sinänsä joo. Meillä tosin on jo perälevy, joten ennemmin rakentaisin siihen hytikkakäännön kuin upottaisin rahaa kokonaan uuteen levyyn. Siinä vaan on rakenne sellainen, että jos tahtoo pyöräyttää ympäri asti niin sylkky tulisi fyysisesti kauas (pitkän varren päähän, ylöspäin) itse levystä, joten se varsisysteemi pitäisi kehittää järkevän jykeväksi. Hommaan palaa kahvia, aikaa, rautaa ja rahaa, joten todennäköisesti tyydyn toistaiseksi manuaalikääntelyyn, kun noille neljälle resurssille on pari muutakin pyytäjää, eikä tämä ole etusijalla.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Vastaa Viestiin