Marea nakutttaa kylmänä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Pönäkkäpekka
Viestit: 6
Liittynyt: 07.09.2008 16:00

Marea nakutttaa kylmänä

Viesti Kirjoittaja Pönäkkäpekka »

Kyseessä Marea 1.8 -97
Kylmänä kone nakuttaa merkillisesti, mutta kun kone lämpiää niin nakutus lakkaa.
Mikähän mahtaisi olla vialla?
Autolla ajettu kuitenkin jo 280 000km mutta kai näiden Fiattien moottoreiden luulisi kestävän pidempäänkin joten tuskin se kilometreistä johtuu?
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Oliskos hydrauliset venttiilin painmet syylliset.
Pönäkkäpekka
Viestit: 6
Liittynyt: 07.09.2008 16:00

Viesti Kirjoittaja Pönäkkäpekka »

No jos totta puhutaan niin itse olen ihan täysi käsi noiden auton tekniikan juttujen suhteen joten en osaa sanoa kauheasti tuohon :D

Onkohan tuo miten vaarallista kun kuitenkin lämpimänä tuntuu käyvän hyvin?
Poksahtaako minulta kone jos tuolle en tee mitään :o
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja stella »

Jos se nakutus tulee venttiilin painimista,niinkuin melko varmasti tuleekin,niin ei poksahda kone....Minun Seatti tekee samaa,etenkin kylmänä :?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Pönäkkäpekka
Viestit: 6
Liittynyt: 07.09.2008 16:00

Viesti Kirjoittaja Pönäkkäpekka »

No jos nyt oletetaan, että se tosiaan johtuu noista venttiilien painimista niin mites sen voi korjata ja tuleeko miten kalliiksi?

Kertoilkaa toki vielä muita mahdollisia syitä jos se ei tuo satu olemaankaan.

Toivon mukaan ei nyt ihan kokonaan auto leviäisi kun Marean ratissa ajelu on uskomattoman paljon mukavampaa kuin millään aikaisemmalla omistamallani autolla 8)
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

sehän selviää kun korjaamolle kurvaat ja kyselet mitä kustantaa tuollainen remontti. päijät-hämeessä jos asustelet suosittelen express serviceä korjaamoksi.
Jari Salmensuo
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Pönäkkäpekka kirjoitti:No jos nyt oletetaan, että se tosiaan johtuu noista venttiilien painimista niin mites sen voi korjata ja tuleeko miten kalliiksi?

Kertoilkaa toki vielä muita mahdollisia syitä jos se ei tuo satu olemaankaan.

Toivon mukaan ei nyt ihan kokonaan auto leviäisi kun Marean ratissa ajelu on uskomattoman paljon mukavampaa kuin millään aikaisemmalla omistamallani autolla 8)
Sanoisin , että 100e työtä + osat = 16kpl x 15e/kpl
Eli vajaa 350e
Avatar
Jakke
Viestit: 504
Liittynyt: 02.12.2003 20:39
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Mun 1,8 Brava nakutti aikoinaan kylmänä kans. Autolla oli minulle tullessaan ajettu 20tkm. Eli jos naputtaa vain kylmänä, niin taitaa olla jonkinmoinen ominaisuus tuossa koneessa.
Alfoja.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Niin olen ymmärtäny että kaikki ykskasit naputtaa kylmänä.. Tuostahan oli jossain topikissa aiemminkin (vaimikäseoli).
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Fiiu
Viestit: 630
Liittynyt: 24.03.2003 15:48
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja Fiiu »

Oma Stilo 1.6 100hp tekee täysin samaa, talvella kylmällä nakutus on melkoisen raakaa hetken, melkeenpä ennemminkin kolkotusta. Autolla oli ostohetkellä 80 000km mittarissa, nyt 109 000km ja samalla tavalla nakuttanut aina kylmänä, pelaa kuitenkin erinomaisesti :wink:
-Jere-

Fiat Stilo 100 Active 3D -03
Fiat Argenta 120i.e -85
Fiat Argenta 2000 -82
Fiat 126 Bambino -76
Avatar
Meanderi
Viestit: 14
Liittynyt: 02.11.2007 17:56

Viesti Kirjoittaja Meanderi »

Joo... Rallattelu on arkea täälläkin. Brava 1.8 ELX (vm.97) on ajopeli ja mittarissa vajaat 200 000 km. Rallattelu on kylmänä suoraansanoen korvia raastavaa, mutta lämpimänä ei sitten lähellekkään niin pahaa (vaikka vähän se kolisee sillonkin).

Miten lie Joensuun/Kuopion alueella kelpoja autopajoja joissa tuon venttiilinpaininremontin voisi tehdä?

Käytin Bravaa tässä eräässä pikkupajassa Joensuussa, jossa "töhö" huoltomies veti konepeltiä aukipitävän metallisentangon kaksinkerroin, kun luuli siinä olevan hydraulisen sylinterin, joka painuu kasaan konepeltiä kiinni laitettaessa. Jotenkin jäi semmonen fiilis, että ko. liikettä en tule ite suosimaan tai muille suosittelemaan :lol:
pekkisp
Viestit: 291
Liittynyt: 31.10.2006 14:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pekkisp »

Olisikohan tällaisessa tapauksessa apua pienestä kuumanpään öljyviskositeetista W30? Alkaa voidella yläkertaa jo kylmänäkin.
Brava 1,4 12 V vm -98
Avatar
fiat-boy
Viestit: 992
Liittynyt: 08.06.2005 17:05

Viesti Kirjoittaja fiat-boy »

Tutun 1.8 stilo naputtaa niin kova äänisesti kylmänä sekä lämpöseä että luulisisi sen olevan diesel.

Tuonne siittä kirjoittelin jo aikasemmin

http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=104 ... ight=stilo
Aina oppii jotain uutta
Osku54
Viestit: 307
Liittynyt: 13.07.2005 14:00
Paikkakunta: Härmlandia

Viesti Kirjoittaja Osku54 »

Juu kuulostaa tutulta aiheelta. Itselläni oli Bravo -98 1.6 ja nakutus väheni, tai loppui kylmäkäynnistyksen jälkeen miltei hetikohta, kun vaihdoin öljyt Valvolineen, tyyppiä en nyt muista...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

fiat-boy kirjoitti:Tutun 1.8 stilo naputtaa niin kova äänisesti kylmänä sekä lämpöseä että luulisisi sen olevan diesel.
Tuosta keskustelusäikeestä on aikaa, mutta Stilon koneessa taitaa olla kanssa se imunokalla oleva ajoituksen muunnin. Tuolla tavoin oirehtivaan veljen Alfaan vaihdettiin tuo, ja nyt käy tosi hienosti ja veto alakierroksilla parani oikein tuntuvasti. Mötikkä ei ollut Heikalla pahan hintainenkaan.
Projektikuvia: http://maranello.dy.fi:8080/misc/Alfa-Fiat-1800-16v/

Ja naputuksesta yleensä, muiden huonojen puolien ohella nuo hydraulinostimet myös kuluu eli jossain välissä ne on siinä kunnossa että öljy pääsee painimesta ulos heti kun nokka painaa venttiilin auki. Noita pitää silloin vaihdella. Eräissä moottorimalleissa niin yleistä että luulisi jo normaaliksi käyntiääneksi (esim. eräät BMW:n moottorit).

Lisäksi vanhoilla öljyillä ajaminen tukkii noita nostimia joten käyttöikä voi senkin takia lyhentyä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin