Tasanopeusrallia
Re: Tasanopeusrallia
Mä en ajais tota pätkää 60km/h keskinopeudella edes kesällä....
Joo oltiin porukalla 200m ennen Alfaa, kun oli paremmat näkymät S-kurvissa. Hyvin tarkeni kun kroppa alkoi tottua kylmyyteen, ei tarvinnu mennä Alfaan kertaakaan lämmittelemään.
Historicissa oli paljon enempi ajolinjoissa näkemistä, kuin uudemmissa tehokkaammissa jotka ajo vaan suoraa linjaa. Jopa tasureissa. Mutta kaikki mielenkiintoista ja kirjavaa kalustoa, ei käyny missään vaiheessa tylsäksi.
Ehkä tasurien reipas meno johtui sitten juuri järjestäjän valinnoista. Haluttiinko vähän liikaa vauhtia touhuun, nää on sitten viisaampien ratkottava. Varmaan osa porukasta haluaa ajoonsa enempi vauhtia ja toiset kaikille reilun mahdollisuuden ykköspaikalle ilman varsinaisia vauhtitaitoja?
Joo oltiin porukalla 200m ennen Alfaa, kun oli paremmat näkymät S-kurvissa. Hyvin tarkeni kun kroppa alkoi tottua kylmyyteen, ei tarvinnu mennä Alfaan kertaakaan lämmittelemään.
Historicissa oli paljon enempi ajolinjoissa näkemistä, kuin uudemmissa tehokkaammissa jotka ajo vaan suoraa linjaa. Jopa tasureissa. Mutta kaikki mielenkiintoista ja kirjavaa kalustoa, ei käyny missään vaiheessa tylsäksi.
Ehkä tasurien reipas meno johtui sitten juuri järjestäjän valinnoista. Haluttiinko vähän liikaa vauhtia touhuun, nää on sitten viisaampien ratkottava. Varmaan osa porukasta haluaa ajoonsa enempi vauhtia ja toiset kaikille reilun mahdollisuuden ykköspaikalle ilman varsinaisia vauhtitaitoja?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Tasanopeusrallia
Niin onhan 60km/t aika kova vauhti mutta eikös vauhti kuulu tähänkin lajiin mukaan ja onhan näitä autoja paranneltu vakiosta, alustaa ja monella kuppijakkarat ja kunnon vyötkin puhumatta kaarista harmi kun itse ei päässyt mukaan kun akk ei antanut lupaa ehkä joskus vielä....
Re: Tasanopeusrallia
Mutta mitä järkeä on ajaa tasanopeusrallia niin, että kaasu lattiassa voin ehkä_teoriassa_ pystyä pysymään kyydissä? Ei mitään... Siinä ei katsota taitoa, vaan sitä kenellä on eniten kusta päässä...
60km/h keskinopeus on hyvä keskinopeus jo asfaltoidulle maantielle ruuhka-aikaan. Keskinopeus on siitä hiukan ***tumainen, että sen nostamiseksi vaikka 10km/h, saa hetkellistä matkanopeutta nostaa aika rutkasti.
Kerran olen ajanut kvl-jkl välin henkilöautolla pikkuisen päälle 110km/h. Käytännössä tarkoitti sitä, ettei mittarin neula laskenut alle 140 ellei edessä ollut hitaampia. 95km/h tuolla välillä ei ole mikään juttukaan.
60km/h keskinopeus on hyvä keskinopeus jo asfaltoidulle maantielle ruuhka-aikaan. Keskinopeus on siitä hiukan ***tumainen, että sen nostamiseksi vaikka 10km/h, saa hetkellistä matkanopeutta nostaa aika rutkasti.
Kerran olen ajanut kvl-jkl välin henkilöautolla pikkuisen päälle 110km/h. Käytännössä tarkoitti sitä, ettei mittarin neula laskenut alle 140 ellei edessä ollut hitaampia. 95km/h tuolla välillä ei ole mikään juttukaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Tasanopeusrallia
No kun ei oikeastaan kuulu... Itse näen homman ainakin niin, että jos vauhti kuuluu lajiin niin silloin pitää olla turvavarusteet ja järjestelyt sen mukaiset. Mietipä jos tuolla olisi tapahtunut onnettomuus. Mitkä olisi ollut seuraukset lajille, järjestäjille ja AKK:lle (osapuolia tietenkään unohtamatta) kun tutkijalautakunta olisi ruvennut kyselemään perusteita käytetyille nopeuksille ja onko turvajärjestelyt mitoitettu oikein? Miksi yleisö lampsii sankoin joukoin tiellä ja autot siellä seassa?hkn kirjoitti:Niin onhan 60km/t aika kova vauhti mutta eikös vauhti kuulu tähänkin lajiin mukaan ja onhan näitä autoja paranneltu vakiosta, alustaa ja monella kuppijakkarat ja kunnon vyötkin puhumatta kaarista harmi kun itse ei päässyt mukaan kun akk ei antanut lupaa ehkä joskus vielä....
Juu, monella oli kaaret, rallivyöt ja kuppipenkit, mutta yhtä monella ei ollut. Kaarista sinänsä taitaa olla jopa enemmän vaaraa, jos kypärää ei ole.Toki itsekin tykkäsin, kun sai välillä vetää "puoliralliakin", mutta en tosiaankaan halua ajaa kenenkään yli. Sitten taas jos ruvetaan kaaria, FIA-kalsareita ym vaatimaan, niin kuolee koko laji. Tasurin on tarkoitus olla halpa kalustoa säästävä laji ja vauhtia haluavat voi mennä hakemaan sitä rallin puolelta, jossa asiat on mitoitettu sen mukaan.
Mikä AKK:n lupa? Tasuriahan pääsee ajamaan autosuunnistuslisenssillä, jonka saa ihan rahalla, eikä siihen mitään terveysselvityksiä tarvita.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Tasanopeusrallia
hkn kanssa samoilla linjoilla kyllä tasanopeusralliin kuuluu myös vauhti ei tietenkään mikään normi ralli vauhti,mitä tulee turvavarusteisiin jokainen valitsee mitä kokee tarvitsevanssa.yleisön käytös on huolesttutavaa mutta se pitäis saada järjestykseen järjestäjän puolelta.
Re: Tasanopeusrallia
Voivoi. Ette tunnu sitä ymmärtävän että vastuuseen voi joutua myös järjestäjätaho, jos jotain sattuu luvanvaraisessa tapahtumassa. Ei todellakaan ole niin, että niillä mennään mitä kukin tuntee tarvitsevansa. Kyllä siellä onnettomuustutkinnassa perataan säännöt ja annetut ohjeistukset viimeisen päälle. Ihan eri juttu sitten kun ajellaan kerhoporukalla hupia jossain soramontulla.pminetti kirjoitti:hkn kanssa samoilla linjoilla kyllä tasanopeusralliin kuuluu myös vauhti ei tietenkään mikään normi ralli vauhti,mitä tulee turvavarusteisiin jokainen valitsee mitä kokee tarvitsevanssa.yleisön käytös on huolesttutavaa mutta se pitäis saada järjestykseen järjestäjän puolelta.
Jos taas ajatellaan että järjestäjät tai AKK joutuisi vastuuseen, niin heidän on toki helpompaa lopettaa tasurien osanotto kisoihin, kun järjestää niille omat etuautot, reitille järkkärit ja vahtia turvavarusteiden käyttö.
Joka tapauksessa pääasia ettei onnettomuuksia tullut. Osallistuneiden kilpailijoiden keskuudessa oli lähestulkoon yksimielisyys siitä että nopeuspyynnöt olivat olosuhteisiin nähden liian kovat. Palautetta on lajiryhmälle jätetty, joten uskon että viesti on mennyt perille ja voidaan ajella lajin hengen mukaisesti turvallisesti jatkossakin.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Tasanopeusrallia
niin autossa on jarru ja kaasupoljin niitä pitää käytää taitojensa mukaan jotta ei onnetomuuksia pääse syntymään.
Re: Tasanopeusrallia
Ja aikasakkoa siitä jos hidastat liikaa...pminetti kirjoitti:niin autossa on jarru ja kaasupoljin niitä pitää käytää taitojensa mukaan jotta ei onnetomuuksia pääse syntymään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Tasanopeusrallia
näinhän siinä tulee mutta se on sama kaikilla.
Re: Tasanopeusrallia
Niin eihän siellä ole pakko ajaa sata lasissa jos ei tunne et hallitsee auton? ja eikös autourheilun tehtävä ole kehittää ajotaitoja eihän ne 30 vauhdissa paljoo kehity vai kuinka ja yleisö tiellä ole aikataulu ja järjestäjä kysymys kun yleisö ei arvosta tasuria minään ja liikkuu tiellä vielä. Mut onhan tuo yleisö paljon oppinut mitä se oli 70 luvulla mitä ensikertaa olin järkkärinä jyskälässä. siihen aikaan jouduttiin käsirysyyn juoppojen kanssa alvariinsa . Niin se lisenssi siinätein virheen kun maksoin sen heti ja vastasin rehellisesti kysymyksiin sitä en tiedä millä rahalla olisin sen silloin saanut. Eihänne mitään kysy jos kilpailupaikalta ostaa tutustumis lisenssin...
Re: Tasanopeusrallia
Reipas keskinopeus tosiaan sille EK:lle...
Maalia lähellä oli hauska ässä, minkä viimeinen vasuri oli kireämpi! Taisit Sämpy olla siinä katsomassa? Myös muita yllättäviä paikkoja oli tuolla EK:lla...
Tasureissa olisi varmaan hyvä olla vaikka kartturin jalkakytkimellä tehokas äänitorvi?
Maalia lähellä oli hauska ässä, minkä viimeinen vasuri oli kireämpi! Taisit Sämpy olla siinä katsomassa? Myös muita yllättäviä paikkoja oli tuolla EK:lla...
Tasureissa olisi varmaan hyvä olla vaikka kartturin jalkakytkimellä tehokas äänitorvi?
www.jakracing.fi
Re: Tasanopeusrallia
Siitä ässästä oon pari autoa käyny nykäseen ojasta tässä vuosien varrella..
Yllättävää tuolla oli, ettei ollut mitään varoittavaa etuautoa että ralli alkaa. Yhtäkkiä vaan tuli kolmen nollan auto ihan täyttä kisanopeutta. Itse asiassa paljon kovempaa kuin moni kisakuski..
Yllättävää tuolla oli, ettei ollut mitään varoittavaa etuautoa että ralli alkaa. Yhtäkkiä vaan tuli kolmen nollan auto ihan täyttä kisanopeutta. Itse asiassa paljon kovempaa kuin moni kisakuski..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Tasanopeusrallia
Tuolla "taidolla pääsee" periaatteella voidaan sitten suunnistus ja taloudellisuusajokin muuttaa "kaasu lattiassa" kilpailuiksi.
On olemassa taitolajeja (joihin tämäkin kuuluu) ja nopeuslajeja (johon ralli kuuluu).
Hyvä kun on reklamoitu, koska tosiaan tuosta on kantautunut polemiikkia muualtakin.
On olemassa taitolajeja (joihin tämäkin kuuluu) ja nopeuslajeja (johon ralli kuuluu).
Hyvä kun on reklamoitu, koska tosiaan tuosta on kantautunut polemiikkia muualtakin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Tasanopeusrallia
Lauantaina pyörähdettiin Ähtärissä ajelemassa kauden toinen kisa ja samalla viimeinen talviosakilpailu. Nyt oli kisan suhteen paremmin hommat järjestetty. Nopeudet oli valittu reittiin nähden fiksummin ja sai keskittyä enemmän tasanopeuden ajamiseen kuin reitiltä ehjänä pois selvitytymiseen. Valitettavasti mukana kisassa oli osallistujia vain puolet siitä mitä edellisessä kisassa oli, 10kpl. Varmaankin ekan kisan sähellykset sai osan jättämään tämän väliin. Katsojia oli harmittavan vähän, mutta toisaalta eipähän tarvinnut niitäkään reitillä sitten kierrellä.
Me lähdettiin ladulle koko joukon ensimmäisenä. Tiet oli hyvässä kunnossa ja ajokin sujui mukavasti. Ensimmäisen pätkän jälkeen oltiin kolmantena, toisella noustiin kakkoseksi, mutta seuraavalla pätkällä pudottiin takaisin kolmoseksi. Se sijoitus pidettiin myös loppuun asti. Pokattiin pronssia huikealla 0,1s marginaalilla... Uno toimi taas kerran loistavasti. Ehkä tuon Latvalankin pitäisi vaihtaa vähän luotettavampaan merkkiin (Seinäjoella tuli Celicasta öljyt ulos ja nyt karkasi pyörä...)
Seuraavan kerran ajellaankin sitten kesäkelissä. Toivottavasti lajiryhmä on siihen mennessä saanut sääntönsä siihen kuosiin että osallistujillekin on selvää mistä tässä sarjassa ajetaan ja miten.
Komeeta oli taas lähteä vitospätkälle Villen Mirafiorin viereltä
Me lähdettiin ladulle koko joukon ensimmäisenä. Tiet oli hyvässä kunnossa ja ajokin sujui mukavasti. Ensimmäisen pätkän jälkeen oltiin kolmantena, toisella noustiin kakkoseksi, mutta seuraavalla pätkällä pudottiin takaisin kolmoseksi. Se sijoitus pidettiin myös loppuun asti. Pokattiin pronssia huikealla 0,1s marginaalilla... Uno toimi taas kerran loistavasti. Ehkä tuon Latvalankin pitäisi vaihtaa vähän luotettavampaan merkkiin (Seinäjoella tuli Celicasta öljyt ulos ja nyt karkasi pyörä...)
Seuraavan kerran ajellaankin sitten kesäkelissä. Toivottavasti lajiryhmä on siihen mennessä saanut sääntönsä siihen kuosiin että osallistujillekin on selvää mistä tässä sarjassa ajetaan ja miten.
Komeeta oli taas lähteä vitospätkälle Villen Mirafiorin viereltä
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Tasanopeusrallia
Kesäkausi on sitten korkattu. Lauantaina ajettiin AL-cupin ensimmäinen osakilpailu Mäntsälässä. 5 EK:ta ajettiin puolipilvisessä säässä. Välillä vähän vettäkin ropsahteli. Me lähdettiin reitille numerolla 2. Ajo sujui nyt oikein hienosti. Jopa meille monesti vaikeuksia tuottaneet pitkät EK:t tuntui sujuvan. Kahden ekan pätkän jälkeen oltiin hyvissä asemissa kolmantena pari sekuntia kärjestä. Kolmannella EK:lla noustiin kärkeen. Tällä pätkällä aika moni otti varaslähdöstä sakkoa kun auto nro 4 lähti matkaan väärästä kohdasta n 100m oikean lähdön jälkeen ja loput seurasivat johtajaa.
Meillä kärkipaikka säilyi loppuun asti, mutta maalissa sitten selvisi että matkalla oli ollut nopeustarkkailupiste. 40km/h rajoitus oli kyllä merkitty reittikirjaan ja sitä noudatettiinkin, mutta huomaamatta jäi että heti perään oli toinen lyhyt 40km/h alue ja tietysti juuri siinä kohdassa oli nopeustarkkailupiste... Saatiin 16s sakkoa ja 8s voitto vaihtuikin hopeaksi 4s marginaalilla Saman mokan teki kakkoseksi ajamalla tullut pari ja näin voittoon nousi kolmossijalta Volvo-kaksikko. He tosin kärsivät tuon 20s aikasakon EK3:n varaslähtösekoilusta, joten puhtaasti ajamalla parhaalle tuo voitto sitten lopulta meni.
Kolmen viikon päästä on sitten samoissa maisemissa HTRS sarjan kolmas osakilpailu. Lauantain ajo antaa kyllä ihan hyvät lähtökohdat siihen, jotta päästään tappelemaan kärkisijoista. Ja HTRS:n kisoissahan ei nopeustarkkailupisteitä ole...
Meillä kärkipaikka säilyi loppuun asti, mutta maalissa sitten selvisi että matkalla oli ollut nopeustarkkailupiste. 40km/h rajoitus oli kyllä merkitty reittikirjaan ja sitä noudatettiinkin, mutta huomaamatta jäi että heti perään oli toinen lyhyt 40km/h alue ja tietysti juuri siinä kohdassa oli nopeustarkkailupiste... Saatiin 16s sakkoa ja 8s voitto vaihtuikin hopeaksi 4s marginaalilla Saman mokan teki kakkoseksi ajamalla tullut pari ja näin voittoon nousi kolmossijalta Volvo-kaksikko. He tosin kärsivät tuon 20s aikasakon EK3:n varaslähtösekoilusta, joten puhtaasti ajamalla parhaalle tuo voitto sitten lopulta meni.
Kolmen viikon päästä on sitten samoissa maisemissa HTRS sarjan kolmas osakilpailu. Lauantain ajo antaa kyllä ihan hyvät lähtökohdat siihen, jotta päästään tappelemaan kärkisijoista. Ja HTRS:n kisoissahan ei nopeustarkkailupisteitä ole...
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?