Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus
Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus
Onko kenelläkään tietoa kuinkahan paksu tuollaisen (1242 8V) kansi on vakiona. Itse sain mitattua kansitasosta venttiilikopan tiivistepintaan 126,5mm, mutta näyttäis siltä, että se on jo joskus oikaistu.
Nyt pitäis saada ynnäiltyä paljonko siitä voi vielä ottaa. Tarkimman arvonhan sais kun mittais palotilojen koon, mutta ajattelin nyt kuitenkin yrittää oikopolkua.
Nyt pitäis saada ynnäiltyä paljonko siitä voi vielä ottaa. Tarkimman arvonhan sais kun mittais palotilojen koon, mutta ajattelin nyt kuitenkin yrittää oikopolkua.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus
Eipä siitä hirveesti kannata pois ottaa , jos ollenkaan kun aika nakuherkkiä ovat.
Sytkärillä säätämällä saa helposti lisää tehoaja taloudellisuutta.
Jos paukkujanostaa joutuu sytkästä tinkimään ja on laiska ja janoinen sen jälkeen.
Tietysti jos reilusti vihasempaa nenua sitte touhussa alkaa olla järkeä.
Sytkärillä säätämällä saa helposti lisää tehoaja taloudellisuutta.
Jos paukkujanostaa joutuu sytkästä tinkimään ja on laiska ja janoinen sen jälkeen.
Tietysti jos reilusti vihasempaa nenua sitte touhussa alkaa olla järkeä.
Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus
Ei kai nämä isolohkot ole? En ainakaan itse ole moista huomannut tässä vuosien aikana. 55:t ne taisi olla hankalimpia.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus
Taitaa kaikki 8V firet olla nakuherkkiä jos vaikka 16V vertaa.Luigi kirjoitti:Ei kai nämä isolohkot ole? En ainakaan itse ole moista huomannut tässä vuosien aikana. 55:t ne taisi olla hankalimpia.
Yleensäkin Fiatin pikkukoneet aika herkkiä nakuttamaan, FIRE-moottorit varmaan herkimmästä päästä (ainakin nuo laiskimmat niiden vääntönokilla).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus
Nokaksi jää SX:n oma 866:nWesulius kirjoitti:Eipä siitä hirveesti kannata pois ottaa , jos ollenkaan kun aika nakuherkkiä ovat.
Sytkärillä säätämällä saa helposti lisää tehoaja taloudellisuutta.
Jos paukkujanostaa joutuu sytkästä tinkimään ja on laiska ja janoinen sen jälkeen.
Tietysti jos reilusti vihasempaa nenua sitte touhussa alkaa olla järkeä.
Paraneeko tilanne jos/kun siirtyy RE85:n käyttöön.
Oon suunnitellu 10.5:1 siis viinalla, tai ehkä jopa 11:1, oonko kauheesti metsässä?
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus
No joo, 9.1-9.2 rutuilla oleva 999:kin alkoi rapistelemaan jo jossain 1.2bar ahtojen jälkeen, joten herkässä on. 1242 ei rapissut toista tonnia painava kärry perässäkään, mutta kieltämättä silloin pyrki nakuttamaan, kun keitti oikein kunnolla jäätyneen jäähdyttäjän takia.wellu kirjoitti:Taitaa kaikki 8V firet olla nakuherkkiä jos vaikka 16V vertaa.Luigi kirjoitti:Ei kai nämä isolohkot ole? En ainakaan itse ole moista huomannut tässä vuosien aikana. 55:t ne taisi olla hankalimpia.
Yleensäkin Fiatin pikkukoneet aika herkkiä nakuttamaan, FIRE-moottorit varmaan herkimmästä päästä (ainakin nuo laiskimmat niiden vääntönokilla).
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus
Parempi olisi tietty saada lohkosta pois tai edes ohuempi pahvi, mutta jos kiire on niin kai tietty kanttakin voi plaanata. Ei se kuitenkaan pelkkä puristussuhde ole mikä naulaamiseen vaikuttaa.
Ja mä kun olen välillä hulluna suunnitellut ylipainestavani 10,7 puristeista kellaria
Ja mä kun olen välillä hulluna suunnitellut ylipainestavani 10,7 puristeista kellaria
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus
Kyllä se onnistuukin mutta ei 8v firellä.Stefa kirjoitti:Parempi olisi tietty saada lohkosta pois tai edes ohuempi pahvi, mutta jos kiire on niin kai tietty kanttakin voi plaanata. Ei se kuitenkaan pelkkä puristussuhde ole mikä naulaamiseen vaikuttaa.
Ja mä kun olen välillä hulluna suunnitellut ylipainestavani 10,7 puristeista kellaria
Ja siis kyllähän tuohon 8v fireen voi paukkuja laittaa ja saa niin ettei nakuta , mut ei oo voimaakaan.
Meillä endu bmw:ssä on m42 mylly ja 13.5 puristukset ja ihan pumppu bensalla ajetaan ja on voimaakin.
Siis siihen vaikuttaa niin moni asia , mut vakio ja melkeen vakio fire nakuttaa kyllä herkästi.
999 fire ona parempi kuin esim 1,1 jossa isommat kanavat kannessa. 1,24 fire taas on jo fiksummalla sytkällä.
Jos siihen firen kanavaan sais vähän kiertoa niin vois tilanne parantua kummasti. Mut tollanen perus kukka-allas palotila on nakuherkkä myös volvossa.
Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus
Niin on ja molemmista kansista taitaa löytyä "nakumonttu" tulpan vastapuolelta?Wesulius kirjoitti:Kyllä se onnistuukin mutta ei 8v firellä.Stefa kirjoitti:Parempi olisi tietty saada lohkosta pois tai edes ohuempi pahvi, mutta jos kiire on niin kai tietty kanttakin voi plaanata. Ei se kuitenkaan pelkkä puristussuhde ole mikä naulaamiseen vaikuttaa.
Ja mä kun olen välillä hulluna suunnitellut ylipainestavani 10,7 puristeista kellaria
Ja siis kyllähän tuohon 8v fireen voi paukkuja laittaa ja saa niin ettei nakuta , mut ei oo voimaakaan.
Meillä endu bmw:ssä on m42 mylly ja 13.5 puristukset ja ihan pumppu bensalla ajetaan ja on voimaakin.
Siis siihen vaikuttaa niin moni asia , mut vakio ja melkeen vakio fire nakuttaa kyllä herkästi.
999 fire ona parempi kuin esim 1,1 jossa isommat kanavat kannessa. 1,24 fire taas on jo fiksummalla sytkällä.
Jos siihen firen kanavaan sais vähän kiertoa niin vois tilanne parantua kummasti. Mut tollanen perus kukka-allas palotila on nakuherkkä myös volvossa.
Volvossa on ruiskupeleissä aika raaka nakutuksen tappo. Jos ei 3x3 astetta myöhäistys riitä, menee nakurikastus päälle (+70%).
Taitaa olla itseasiassa niin, että todella moni vanhan suunnittelun moottori on nakuherkkä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus
Mikä on nakumonttu ja mikä sen tarkoitus on?
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus
Todella monessa vähääkään iäkkäämmän suunnittelufilosofian kannessa on semmoinen kolo/monttu/nystyrä jossainpäin tulpan vastapuolella tai palotilan reunamilla. Sen tarkoitus on olla "turvallinen piste", jossa kevyt nakutus (light-knoking) voi tapahtua.Vode131 kirjoitti:Mikä on nakumonttu ja mikä sen tarkoitus on?
Moinen löytyy ainakin 16V FIREn kannesta, kuten myös volvon kannesta.
Fireä en ole skoopilla kyylännyt, mutta ainakin tuo ruotsalaispata kevytkilisee kokoajan normaalitilanteissa. Tuo kevytkilinä onkin ns. hyväksytty tosiasia monessa asiaa käsittelevässä tutkimuksessa/kirjallisuudessa. Mielummin antaa pikkuisen ropsahtaa sille varatussa paikassa ilman isompaa haittaa, kuin täräyttää kanki/mäntä yhdistelmää täysillä vastapalloon.
Tuota light-knokingia ei siis pidä sekoittaa ihan kuultavissa olevaan tai moottorille tuhoa aiheuttavaan nakutukseen, koska nakutus on hallitsematon ja nopea polttoaineseoksen palaminen. Nakutusta taas ei missään nimessä pidä sekoittaa esisytytykseen, joka on tilanteena harvinainen ja dynamiikaltaan täysin erilainen ja eri syistä johtuva.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus
Olisiko laittaa jotain linkkiä tai lähdettä mistä voisin lukea lisää tuosta montusta?
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus
Paitsi 60, jossa on 55:n vermeet.Wesulius kirjoitti:1,24 fire taas on jo fiksummalla sytkällä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus
Eikö eaton holset kaverin aktiivisina aikoina pohdittu tämän syvennyksen idea siinä että huonosti pyörteilevässä palotilassa varmistetaan laajemmalla seossuhteella parempi syttymissvarmuus tällä ko syvennyksellä.Vode131 kirjoitti:Olisiko laittaa jotain linkkiä tai lähdettä mistä voisin lukea lisää tuosta montusta?
Eli esim laihempi seos tai heikompi kipuna saadaan kompensoitua tällä syvennyksellä. Nakuunkin se sitten teoreettisesti inan vaikuttaa koska pyörteilee paremmin.
Mitsun 8v 4g63 padastahan nämä yhdessä prokkiksessa poistettiin kannen kestävyyden parantamiseksi ja samanlainen paskaläjä se oli operaatin jälkeen vs aikaisemminkin. Nakuttava paska siis.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus
Pyörimällä googlessa "light knoking" tms niin kyllä ne löytyy.
En puhelimella yksinkertaisesti voi kaivaa tietoa. Voin yrittää muistaa myöhemmin.
Ilmiö "kevytnaku" on kuitenkin nakutusanturilla havaittavissa ainakin näkemäni perusteella niissä moottoreissa, joissa sitä esiintyy.
En puhelimella yksinkertaisesti voi kaivaa tietoa. Voin yrittää muistaa myöhemmin.
Ilmiö "kevytnaku" on kuitenkin nakutusanturilla havaittavissa ainakin näkemäni perusteella niissä moottoreissa, joissa sitä esiintyy.
Minkä huollan, sen korjaan...