Säädettävä ratti 127:aan?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Säädettävä ratti 127:aan?

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Ihan vaan kepillä jäätä jos joku olis miettinyt, jopa tutkinut asiaa että saisko jostain järkevällä vaivaa ruuvattua säädettävää rattisysteemiä seiskaan kun onhan se nyt vammainen se ratin ja poljinten etäisyys ja korkeuden suhde.. Tuli asennettua vähän urheilullisemmat penkit ja vähän matalammalle ihan tarkoituksella ja tuo ratin asemoinnin outous vaan korostui taas. Olis hiano jos siihen sais korkeus- ja etäisyyssäädön :D
http://www.fiat127.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säädettävä ratti 127:aan?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eihän tuohon ole muuta ratkaisua, kuin asentaa jonkin säädettävissä olevan automallin rattipylväs ja -akseli.

Jostain saman ikäisestä voisi melko privitiivisen ratkaisun saada muokattua seiskaan sopivaksi... Eikös Mirafiorissa ole tilttiratti?

Sitten jos syvyyssäädön ja kallistelun haluaa saada, niin teleskooppivarsi ja sitten väittäisin menevän jo melko askarteluksi... Ehkä helpoin on hakea ratin syvyyttä säätämällä (välipala) ja rattia kallistamalla (muistaakseni seiskassakin pystyi rattiakselin telinettä hieman tuomaan alaspäin ihan prikkoja lisäilemällä) niin sopivaksi kuin voi ja jättää siihen (kiinteä asennus).
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Säädettävä ratti 127:aan?

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Mirafiorissa olisi korkeussäätö ja varmaan sopiva boorikin alapäässä mutta tosiaan ei mitään käryä miten pituus ja muut ominaisuudet osuu kohdalleen.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Säädettävä ratti 127:aan?

Viesti Kirjoittaja stella »

Eikös Fiat Regatan joissakin versioissa ole korkeussäätö ratissa (syvyyssäätöä ei taida tosin olla).....100s/100s.i.e Regatoissa taitaa ainakin olla tämä korkeussäätö.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Säädettävä ratti 127:aan?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jep, korkeussuunnassa säädettävää löytyy joistakin Ristoista ja Reginoista. Malliltaan kovin saman oloinen kuin Seiskan/Kasin. Mutta jos vaan parempi asento kiikarissa niin pystyy tiputtamaan vakio akselia alas sopivilla välilevyillä, ja voi sinne vaihtaa pitemmän pultitkin. En muista paljonko aikoinaan rata-Kasilta tiputettiin mutta asennosta tuli hyvä vaikka kuppi tosi alhaalla olikin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
JiiBee
Viestit: 145
Liittynyt: 28.03.2003 23:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Säädettävä ratti 127:aan?

Viesti Kirjoittaja JiiBee »

Yksi mikä kannattaisi kokeilla, niin ottaa Passatin rattiakselin,on pituus ja korkeus säätö.
Passatissa on hammastanko kiinni rintapellissä, josta johtuen ei ole pitkä akseli.
Tuotahan löytyy vm 1997-2005 ja ei varmasti ole hinnankiroissa kun moni noita purkaa.
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Säädettävä ratti 127:aan?

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Kiitoksia vinkeistä, pitänee ehkä purkaa tuo vanha akseli pois ja ottaa stretegiset mitat ylös ja lähteä vertailemaan. Vielä kun sais omat vilkunviikset yms. paikoilleen ni olis kova :)
http://www.fiat127.net
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Säädettävä ratti 127:aan?

Viesti Kirjoittaja hankala »

Itse olen suorittanut tuon vastaavan operaation niin, että olen kiinnikkeistään laskenut alkuperäistä ratti-akselia alemmas ja laittanut mirafiorin "ralli"-puuratin, ratti tulee huomattavasti seiskan rattia ulommas ja kun koko tankoa on laskettu alemmas niin lopputulos on juurikin hyvä n. 196cm :D
Niin ja tuossa miran ratissa on siis sama rihla
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
Jappe
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2020 20:56
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Säädettävä ratti 127:aan?

Viesti Kirjoittaja Jappe »

hankala kirjoitti:Itse olen suorittanut tuon vastaavan operaation niin, että olen kiinnikkeistään laskenut alkuperäistä ratti-akselia alemmas ja laittanut mirafiorin "ralli"-puuratin, ratti tulee huomattavasti seiskan rattia ulommas ja kun koko tankoa on laskettu alemmas niin lopputulos on juurikin hyvä n. 196cm :D
Niin ja tuossa miran ratissa on siis sama rihla
Olisko kuvaa heittää ratkaisusta :roll:

Itellä on samoja mahtumis ongelmia. Penkki on jo hoidettu mutta ratti on vielä auki. Kulmaa olen jo muuttanut mutta se ei riitä.
Vastaa Viestiin