Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Nyt kun Bella on rutussa ja vaatii oikomishoitoja on aika kaivaa tallin perältä esiin jotain muuta hetkeksi, sillä aikaa kun keräilee motivaatiota Bellan oikomiseen.
Autoksi valikoitui Stella joka on seissyt tallissa jo kymmenen vuotta odottamassa leimalle pääsyä. Auto on kohtuu kunnossa, hitsattu hyvin ja muutenkin ryhdissään. Tekniikka on laitettu ja katsottu ennen kuin tuo jäi talliin makaamaan, vaatinee vähän hienosäätelyä kun on kymmenen vuotta maannut.
Stella oli leimassa kun se jäi talliin ja nyt olisi aika uuden leiman, melkein tasan kymmenen vuoden jälkeen.
Joitain vuosia sitten auto oli projektina ja se siistittiin ja maalattiin, tosin maali meni amatööriltä täysin päin peetä ja se on tehtävä uudestaan jossain vaiheessa. Nykyään autosta puuttui sisustus kokonaan, muuten on aika valmista ajoon.
Melkoista taistelua oli takaturvavöiden kanssa, kun eivät sitten millään missään asennossa auenneet, lopulta sain niitä hiukan ulos ja vyöt paikalleen, lukossa ne ovat kokoajan, mutta ovatpahan paikallaan.
Penkit ja verhoilut otin SuperStellasta, samoin kuin lokasuojien ja kylkien listat. Takapenkkiin oli tietysti päässyt varastossa hiiri tekemään pesän, mihinkäs muualle kuin keskelle selkänojaa. Pitää piilottaa istuinsuojien alle selkänoja.
Muuten sisustuksen asennus meni vanhalla rutiinilla, kaikki pikku-osat SuperStellasta ja tarkoitus olisi vielä vaihtaa kojelauta ja mittaristo.
Hikeä riitti asennuksessa, tallissa lämmintä 30. Mielestäni kesä on pilalla kun on noin kuuma
Rekisterivalot autosta puuttuu kokonaan, eikä löydy omasta takaa. Jos jollain on ylimääräisiä niin olkaa yhteydessä.
Mutta lopetetaan sekavat selitykset ja laitetaan pari kuvaa tämän hetken tilanteesta:
Lähtötilanne kymmenen vuoden seisomisen jälkeen
Auto on ollut alunperin sininen, nyt se on Massey-Fergussonin punainen, mikä oli huono valinta, en tiedä mitä tuli ajateltua väriä valitessa
Sisältä ovien väleistä ym. auto on kokonaan musta.
Vuosien pska kertymä pestynä pois ja melkein valmiina leimalle
Tässä vielä kuva ennen maalausta aikoinaan, noissa väreissä ostin auton aikanaan ja ajelinkin sillä pienen aikaa.
Kiinnitti huomiota kyllä liikenteessä
Tarina jatkuu pian kun keritään laittamaan vaan.
Autoksi valikoitui Stella joka on seissyt tallissa jo kymmenen vuotta odottamassa leimalle pääsyä. Auto on kohtuu kunnossa, hitsattu hyvin ja muutenkin ryhdissään. Tekniikka on laitettu ja katsottu ennen kuin tuo jäi talliin makaamaan, vaatinee vähän hienosäätelyä kun on kymmenen vuotta maannut.
Stella oli leimassa kun se jäi talliin ja nyt olisi aika uuden leiman, melkein tasan kymmenen vuoden jälkeen.
Joitain vuosia sitten auto oli projektina ja se siistittiin ja maalattiin, tosin maali meni amatööriltä täysin päin peetä ja se on tehtävä uudestaan jossain vaiheessa. Nykyään autosta puuttui sisustus kokonaan, muuten on aika valmista ajoon.
Melkoista taistelua oli takaturvavöiden kanssa, kun eivät sitten millään missään asennossa auenneet, lopulta sain niitä hiukan ulos ja vyöt paikalleen, lukossa ne ovat kokoajan, mutta ovatpahan paikallaan.
Penkit ja verhoilut otin SuperStellasta, samoin kuin lokasuojien ja kylkien listat. Takapenkkiin oli tietysti päässyt varastossa hiiri tekemään pesän, mihinkäs muualle kuin keskelle selkänojaa. Pitää piilottaa istuinsuojien alle selkänoja.
Muuten sisustuksen asennus meni vanhalla rutiinilla, kaikki pikku-osat SuperStellasta ja tarkoitus olisi vielä vaihtaa kojelauta ja mittaristo.
Hikeä riitti asennuksessa, tallissa lämmintä 30. Mielestäni kesä on pilalla kun on noin kuuma
Rekisterivalot autosta puuttuu kokonaan, eikä löydy omasta takaa. Jos jollain on ylimääräisiä niin olkaa yhteydessä.
Mutta lopetetaan sekavat selitykset ja laitetaan pari kuvaa tämän hetken tilanteesta:
Lähtötilanne kymmenen vuoden seisomisen jälkeen
Auto on ollut alunperin sininen, nyt se on Massey-Fergussonin punainen, mikä oli huono valinta, en tiedä mitä tuli ajateltua väriä valitessa
Sisältä ovien väleistä ym. auto on kokonaan musta.
Vuosien pska kertymä pestynä pois ja melkein valmiina leimalle
Tässä vielä kuva ennen maalausta aikoinaan, noissa väreissä ostin auton aikanaan ja ajelinkin sillä pienen aikaa.
Kiinnitti huomiota kyllä liikenteessä
Tarina jatkuu pian kun keritään laittamaan vaan.
Ei mennä siitä mistä aita on matalin, portista kuljetaan!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
On tuo stella kyllä rumin seiska mitä on olemassa. Oikein "ruma ankanpoikanen".
Hattua pitää nostaa, varsinkin juuri stellan kohdalla.
Hattua pitää nostaa, varsinkin juuri stellan kohdalla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Täytyy yhtyä Wellun sanoihin. Varsinkin kun vertaa taustalla olevaan 1-korimalliin. Faceliftit on harvoin onnistuneita. Jokatapauksessa liikenteeseen saaminen on hieno teko.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Myönnän kyllä ettei Stella kyllä mikään kaunotar ole
Siinä alkaa näkyä mielestäni vähän yliyrittäminen kun on koetettu pitää vanhaa automallia "modernina"
Siinä alkaa näkyä mielestäni vähän yliyrittäminen kun on koetettu pitää vanhaa automallia "modernina"
Ei mennä siitä mistä aita on matalin, portista kuljetaan!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Terveiset konttorilta:
Suureksi yllätyksekseni auto meni läpi päästömittauksesta ilman mitään kikkailuja, usein seiskalla on siinä vaikeuksia.
Seiskalle tyypillisesti käsijarru ei pitänyt tarpeeksi, tasaisesti sentään. Käyttöjarrut meni läpi ja toimi tasaisesti.
Toinen takaiskari oli täysin kuollut ja kyllähän sen sitten auton alta näkikin että nesteet on tulleet pihalle.
Sitten vielä huomasivat pirulaiset ettei autossa ole lainkaan rekisterivaloja, nekin kuulemma pitää laittaa
Taidan laittaa jotkut yleismalliset valot puskuriin, ei noita alkuperäisiä ehjänä tunnu oikeen mistään löytyvän
Autodocilta tilasin iskarit ja samalla taakse jarrukengät ja uudet rummut, varma on aina varmaa. Ei ne rummut huonot ole, mutta voivat olla kymmenen vuoden seisomisen jälkeen jo ruosteessa jonkin verran. Uudet rummut oli 13€ kappale, ei tarvinnut kauan miettiä.
Iskareiden vaihto vähän hirvittää. Iskari jakaa kiinnityspultin alatukivarren läpi ja sillä on paha tapa ruostua jumiin, jolloin iskarin vaihtaminen on lähes mahdotonta. Toivon ettei niin ole käynyt.
Suureksi yllätyksekseni auto meni läpi päästömittauksesta ilman mitään kikkailuja, usein seiskalla on siinä vaikeuksia.
Seiskalle tyypillisesti käsijarru ei pitänyt tarpeeksi, tasaisesti sentään. Käyttöjarrut meni läpi ja toimi tasaisesti.
Toinen takaiskari oli täysin kuollut ja kyllähän sen sitten auton alta näkikin että nesteet on tulleet pihalle.
Sitten vielä huomasivat pirulaiset ettei autossa ole lainkaan rekisterivaloja, nekin kuulemma pitää laittaa
Taidan laittaa jotkut yleismalliset valot puskuriin, ei noita alkuperäisiä ehjänä tunnu oikeen mistään löytyvän
Autodocilta tilasin iskarit ja samalla taakse jarrukengät ja uudet rummut, varma on aina varmaa. Ei ne rummut huonot ole, mutta voivat olla kymmenen vuoden seisomisen jälkeen jo ruosteessa jonkin verran. Uudet rummut oli 13€ kappale, ei tarvinnut kauan miettiä.
Iskareiden vaihto vähän hirvittää. Iskari jakaa kiinnityspultin alatukivarren läpi ja sillä on paha tapa ruostua jumiin, jolloin iskarin vaihtaminen on lähes mahdotonta. Toivon ettei niin ole käynyt.
Ei mennä siitä mistä aita on matalin, portista kuljetaan!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Kannattaa jo hyvissäajoin alkaa antamaan takatukivarren alapultille "liuotushoitoa".....Saattaa olla, että lähtee tämän jälkeen auki (eli, ei siis pyöritä puslien sisäholkkeja mukanaan avatessa, vaan pelkkä pultti pyörii).....mutta, jos ei lähde sovinnolla, niin eipä oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa, kuin katkaista se pultti siitä iskarin alapään, ja tukivarren puslan välistä molemmin puolin......Ja sitten takatukivarteen laitettava uudet puslat siihen, sekä hommatta uusi pitkä pultti , mutta kyllä se täysin tehtävissä on
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Tulipa tuossa loppuviikolla haettua tosiaan leima tähän vehkeeseen, nyt saa huristella taas vuoden.
Iskariremontti meni oikeastaan yllättävänkin kivuttomasti, ei ollut pahasti ruostunut jumiin alakiinnike. Vaihdoin vain toisen iskarin tässä vaiheessa, kun oli vähän kiire leimalle ennen kuin kuukausi kuluu. Ostin toki molemmat ja laitan toisen heti kun ehdin niin pitkälle.
Rekisterivalojen ongelma ratkesi näppärästi tarvikevalolla, alkuperäisiä kun oli vaikea löytää ja mitä löytyi oli hintataso turhan kova, eikä olisi ehtinyt tähän katsastukseen kuitenkaan kun olisivat Italiasta tulleet.
Käsijarrun ongelmat loppuivat rumpujen vaihdolla, seiskassa ei saa olla rumpu juurikaan kulunut että käsijarru pitää kunnolla. Rummut Autodocilta maksoi 13€ kpl, eli ei varmaan hirveän kova laatu, mutta vaikuttavat pyöreiltä ja jarrut toimii. Kengät oli ajamattomat edellisen remontin jäljiltä, mutta silloin ei noita rumpuja tullut laitettua.
Iskariremontti meni oikeastaan yllättävänkin kivuttomasti, ei ollut pahasti ruostunut jumiin alakiinnike. Vaihdoin vain toisen iskarin tässä vaiheessa, kun oli vähän kiire leimalle ennen kuin kuukausi kuluu. Ostin toki molemmat ja laitan toisen heti kun ehdin niin pitkälle.
Rekisterivalojen ongelma ratkesi näppärästi tarvikevalolla, alkuperäisiä kun oli vaikea löytää ja mitä löytyi oli hintataso turhan kova, eikä olisi ehtinyt tähän katsastukseen kuitenkaan kun olisivat Italiasta tulleet.
Käsijarrun ongelmat loppuivat rumpujen vaihdolla, seiskassa ei saa olla rumpu juurikaan kulunut että käsijarru pitää kunnolla. Rummut Autodocilta maksoi 13€ kpl, eli ei varmaan hirveän kova laatu, mutta vaikuttavat pyöreiltä ja jarrut toimii. Kengät oli ajamattomat edellisen remontin jäljiltä, mutta silloin ei noita rumpuja tullut laitettua.
Ei mennä siitä mistä aita on matalin, portista kuljetaan!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Rumpujen lisäksi, ei saa olla kuluneet ne jarrukenkien välissä olevat "lattaraudat" joiden päissä on hahlot....Joskus joutunut hitsaamalla täyttämään niitä hahlojen pohjia, jotta on saanut kässäriin pitoa....Silloin, kun 127:n käsijarru on kunnossa, niin kuivalla asfaltilla pystyy tekemään käsijarrukäännöksenhankala kirjoitti: ↑02.08.2021 17:55
Käsijarrun ongelmat loppuivat rumpujen vaihdolla, seiskassa ei saa olla rumpu juurikaan kulunut että käsijarru pitää kunnolla. Rummut Autodocilta maksoi 13€ kpl, eli ei varmaan hirveän kova laatu, mutta vaikuttavat pyöreiltä ja jarrut toimii. Kengät oli ajamattomat edellisen remontin jäljiltä, mutta silloin ei noita rumpuja tullut laitettua.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Autoa on taas hypistelty.
Maalasin maskin korin väriin, tosin vähän oli väri muuttunut vuosien säilytyksessä, pitänee palauttaa mustaksi kun taas ehtii. Ei uskoisi että värikoodi on sama
Laitoin myös puslat vaihteensiirtoon, siinä kun oli välystä aivan tolkuttomasti jopa seiskaksi. Tuossa uudemmassa mallissa on se kaksitankoinen vaihteensiirto ja siellä oli käynyt joku aikoinaan peukaloimassa. Sivusiirron vivuston tukipanta oli vedetty rälläkällä poikki, ilmeisesti että oli saatu irti kun sitä ei kuuluisi tangosta irrottaa. Tein uuden pannan ihan metritavarasta ja kiristin paikoilleen, hyvä tuli. Sivusiirrosta puuttui myös kokonaan holkit, oli vaan todella mahtavat välykset ilman niitä. Pituussuuntaisessa vivussa oli osat tallella, mutta todella kuluneet.
Onneksi tallilla lojui helasarja, nyt kun kaikki on laitettu on vaihteensiirto kuin eri autosta.
Kuvia en tietenkään innoissani taas ottanut, mutta tarina kertokoon
Maalasin maskin korin väriin, tosin vähän oli väri muuttunut vuosien säilytyksessä, pitänee palauttaa mustaksi kun taas ehtii. Ei uskoisi että värikoodi on sama
Laitoin myös puslat vaihteensiirtoon, siinä kun oli välystä aivan tolkuttomasti jopa seiskaksi. Tuossa uudemmassa mallissa on se kaksitankoinen vaihteensiirto ja siellä oli käynyt joku aikoinaan peukaloimassa. Sivusiirron vivuston tukipanta oli vedetty rälläkällä poikki, ilmeisesti että oli saatu irti kun sitä ei kuuluisi tangosta irrottaa. Tein uuden pannan ihan metritavarasta ja kiristin paikoilleen, hyvä tuli. Sivusiirrosta puuttui myös kokonaan holkit, oli vaan todella mahtavat välykset ilman niitä. Pituussuuntaisessa vivussa oli osat tallella, mutta todella kuluneet.
Onneksi tallilla lojui helasarja, nyt kun kaikki on laitettu on vaihteensiirto kuin eri autosta.
Kuvia en tietenkään innoissani taas ottanut, mutta tarina kertokoon
Ei mennä siitä mistä aita on matalin, portista kuljetaan!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Renkaanvaihto päivä tuli.
Stellassa oli alla vanhat pinnoitetut talvirenkaat jostain 90-luvulta, oli vähän rengasrikkovaaraa ajaessa ku oli ihan halkeilleet ja kuivat.
Tähän hätään ei ollut muuta kesärengassarjaa kuin tuo joka oli Bellassa alla, se siis laitettiin Stellaan. Bellalla kun nyt ei voi ajaa muutenkaan.
Kyllä se ihmeesti vaikuttaa auton yleisilmeeseen kun on siistit vanteet alla.
Aurauskulmia samalla vähän hifistelin kun tuntui et ei oo ihan just. Omatekoinen laser-mittauslaite toimii edelleen loistavasti
Stellassa oli alla vanhat pinnoitetut talvirenkaat jostain 90-luvulta, oli vähän rengasrikkovaaraa ajaessa ku oli ihan halkeilleet ja kuivat.
Tähän hätään ei ollut muuta kesärengassarjaa kuin tuo joka oli Bellassa alla, se siis laitettiin Stellaan. Bellalla kun nyt ei voi ajaa muutenkaan.
Kyllä se ihmeesti vaikuttaa auton yleisilmeeseen kun on siistit vanteet alla.
Aurauskulmia samalla vähän hifistelin kun tuntui et ei oo ihan just. Omatekoinen laser-mittauslaite toimii edelleen loistavasti
Ei mennä siitä mistä aita on matalin, portista kuljetaan!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Nyt se on pintapuolisesti valmis loppu syksyn koetoksiin. Viisivaihteinen laatikko piitää vielä laittaa, kun vaan jaksaisi irrottaa koneen asennusta varten.
903:seksi kulkee todella reippaasti, joku edellinen omistaja lienee konetta vähän hipelöinyt. Hyvässä iskussa tuntuu olevan vaikka kauan seisoi.
Vielä puuttuu "takapuskurista" tuo fiatin merkki, eikä omista kokoelmista ole löytynyt ehjää.
Jos jollain on ylimääräisenä niin ottaisin/ostaisin kiitollisuudella.
903:seksi kulkee todella reippaasti, joku edellinen omistaja lienee konetta vähän hipelöinyt. Hyvässä iskussa tuntuu olevan vaikka kauan seisoi.
Vielä puuttuu "takapuskurista" tuo fiatin merkki, eikä omista kokoelmista ole löytynyt ehjää.
Jos jollain on ylimääräisenä niin ottaisin/ostaisin kiitollisuudella.
Ei mennä siitä mistä aita on matalin, portista kuljetaan!
-
- GFF
- Viestit: 1349
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Pukkaapas kerholehteen tästä koostejuttu! Muutama yksityiskohta kuvina lisää, niin siinähän se on passeli projektikertomus. Näitähän ei ole koskaan liikaa. Muutamassa kuvassahan tuo on melkein kuin ne harvinaiset viimeiset sportti-Stellat, joita ei taida aitona ainakaan olla Suomessa yhtään? Tuumaa vaikka tuonne YV-puolelle tänne päin, mitä mieltä olisit artikkelista. Tulevan lehden aineiston keruu ja oikoluku alkoi eilen, hyvin ehtii...
ps. jos liikkuu liukkaasti, niin olisiko joku asentanut ykkössarjan tai Fiorinon 4v-laatikon? Niissä kun on "Wanhan kansan" lyhyet välitykset, niin ekan sarjan "seiskat" olivat ja ovat edelleenkin pirteän ajopelin maineessa
ps. jos liikkuu liukkaasti, niin olisiko joku asentanut ykkössarjan tai Fiorinon 4v-laatikon? Niissä kun on "Wanhan kansan" lyhyet välitykset, niin ekan sarjan "seiskat" olivat ja ovat edelleenkin pirteän ajopelin maineessa
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Kannatan ajatusta.MultiplaJTDmies kirjoitti: ↑02.09.2021 19:56 Pukkaapas kerholehteen tästä koostejuttu! Muutama yksityiskohta kuvina lisää, niin siinähän se on passeli projektikertomus.
Jemmassa on yksi Stellan takaluukku, pitää katsoa onko siinä ehjää merkkiä.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Tänään sai Stella vahaa pintaansa, josko saisi vähän edes kadonnutta kiiltoa takaisin ja kyllähän se vaha auttoi, muttei pelastanut enää pintaa.
Ennen vahaamista, vedin maalarinteipin mustien muoviosien reunaan, jotta eivät saisi niin paljon vahaa ja näinhän siinä sitten kävi:
Tuo muovin maalaaminen on aina vähän riskialtista, vaikea saada maalia kunnolla pysymään ja niinhän se siitä lähtikin sitten. Pitää irrottaa tämä ja pari muutakin kaarta uudelleen maalaukseen. Muut paikat tosin eivät ole niin pahoja kuin tämä.
Auto on toiminut hienosti, ei ole tarvinnut kuin ajella, vielä on vähän ajokautta jäljellä. Yleensä ajan tuonne suunnilleen lokakuun loppuun jos kelit vain sallivat, eli ei tule liukasta tai ennenkaikkea suolaa tielle.
Ennen vahaamista, vedin maalarinteipin mustien muoviosien reunaan, jotta eivät saisi niin paljon vahaa ja näinhän siinä sitten kävi:
Tuo muovin maalaaminen on aina vähän riskialtista, vaikea saada maalia kunnolla pysymään ja niinhän se siitä lähtikin sitten. Pitää irrottaa tämä ja pari muutakin kaarta uudelleen maalaukseen. Muut paikat tosin eivät ole niin pahoja kuin tämä.
Auto on toiminut hienosti, ei ole tarvinnut kuin ajella, vielä on vähän ajokautta jäljellä. Yleensä ajan tuonne suunnilleen lokakuun loppuun jos kelit vain sallivat, eli ei tule liukasta tai ennenkaikkea suolaa tielle.
Ei mennä siitä mistä aita on matalin, portista kuljetaan!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Minä pistän autoglymin bumper & trim geeliä kaikkiin mustiin osiin ensin, sitten vasta vahaan itse maalipinnan niin ei tartu vaha väärään paikkaan yhtä paljoa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net