Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Ajatus kattoluukkuun tuli oikeastaan siitä että minulla taannoin oli tuollainen stella jossa luukku oli. Kyllä se ihan mukava varuste oli, paitsi talvella jolloin se oli ihan viho-viimeinen kiusa. Jäätyi pakkasessa ja kun lämmityslaite sen sulatti niin mukavasti putoili kylmiä pisaroita niskaan lasilta
Laitetaan nyt ihan harrastusmielessä, eihän tällä enää talvella ajeta.
Laitetaan nyt ihan harrastusmielessä, eihän tällä enää talvella ajeta.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Juujuu, eikä siinä, laittakoon jokainen autoonsa mitä haluaa minun puolestani. Ittiä vain hirvittäisi ehjän katon pilkkominen.hankala kirjoitti: ↑24.04.2022 08:01 Ajatus kattoluukkuun tuli oikeastaan siitä että minulla taannoin oli tuollainen stella jossa luukku oli. Kyllä se ihan mukava varuste oli, paitsi talvella jolloin se oli ihan viho-viimeinen kiusa. Jäätyi pakkasessa ja kun lämmityslaite sen sulatti niin mukavasti putoili kylmiä pisaroita niskaan lasilta
Laitetaan nyt ihan harrastusmielessä, eihän tällä enää talvella ajeta.
Tuossa omassa "ikuisuus käyttökunnostus projektissa" (vålvå) kattoluukku harmittaa aina kun sen olemassaolon tajuaa. Vaikka on tehdastekoinen, niin vihoviimeinen riesa. Pahapa sitä on poistaakkaan, kun sen aukon paikkaaminen saisi sen pienen yksiön kokoisen kattopellin vetelemään ja muutoinkin kattorakenne poikkeaa ns. "umpikattoisesta".
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Tallissa on hiukan tapahtunut viime aikoina, vähemmän kuin olisin halunnut kylläkin.
Nyt taistelun alla ovat aurauskulmat, liian pihi viemään oikeaan säätöön. On oma laser-härmäpäke millä laittaa, mutta
ku seiskan kulmat ovat joka siirron jälkeen eri asennossa. Ei meinaa löytyä sellaista "kultaista keskitietä" jolla kulkisi mukavasti.
Ongelmahan on siinä että kun auraus ei ole kohdillaan niin tuo täristää ajossa aikalailla, olen vähitellen hionut kulmat
varsin lähelle kohtuullista, mutta tärinää on ajoittain edelleen.
Renkaat on uudet ja vasta tasapainotetut, eli tiedän ettei vika ole niissä, vanteet ovat suorat koska tärinä vaeltaa kulmien mukaan
eri nopeuksille. Vinot vanteet täristäisivät kokoajan.
No, kaipa tämäkin jotenkin ratkaistaan. Mielellään tietysti omin konstein, ei sitä nyt kehtaa vieraalle viedä säädettäväksi
Posti toi saksasta myös uuden jarrupääsylinterin takertelevan tilalle, uuden termostaatin kun lämmöt ei nouse ja väärän lukittavan tankinkorkin.
Tässä kun ei ole lukollista korkkia ja tuo soppa alkaa olla niissä hinnoissa että tuollaisesta, helposti tyhjennettävästä, katoaa litkut kun jättää
johonkin ihmisten ilmoille yöksi.
Nyt taistelun alla ovat aurauskulmat, liian pihi viemään oikeaan säätöön. On oma laser-härmäpäke millä laittaa, mutta
ku seiskan kulmat ovat joka siirron jälkeen eri asennossa. Ei meinaa löytyä sellaista "kultaista keskitietä" jolla kulkisi mukavasti.
Ongelmahan on siinä että kun auraus ei ole kohdillaan niin tuo täristää ajossa aikalailla, olen vähitellen hionut kulmat
varsin lähelle kohtuullista, mutta tärinää on ajoittain edelleen.
Renkaat on uudet ja vasta tasapainotetut, eli tiedän ettei vika ole niissä, vanteet ovat suorat koska tärinä vaeltaa kulmien mukaan
eri nopeuksille. Vinot vanteet täristäisivät kokoajan.
No, kaipa tämäkin jotenkin ratkaistaan. Mielellään tietysti omin konstein, ei sitä nyt kehtaa vieraalle viedä säädettäväksi
Posti toi saksasta myös uuden jarrupääsylinterin takertelevan tilalle, uuden termostaatin kun lämmöt ei nouse ja väärän lukittavan tankinkorkin.
Tässä kun ei ole lukollista korkkia ja tuo soppa alkaa olla niissä hinnoissa että tuollaisesta, helposti tyhjennettävästä, katoaa litkut kun jättää
johonkin ihmisten ilmoille yöksi.
Kaikki on aina vaikeeta!
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Joku on näköjään ehtinyt "luukuttaa" jo Keski-Suomessa "seiskaa" ennen sinua (ja vieläpä ykkössarjalaista)........
https://www.nettiauto.com/fiat/127/12847520
https://www.nettiauto.com/fiat/127/12847520
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Juuri tuollainen luukku tulee
Ykkössarjalaisen "luukuttaminen" onkin hiukan työläämpi homma stellaan verrattuna, kattoverhoilu kun on "kankainen" mk1:ssä ja
juuri tuossa kohtaa kulkee yksi verhoilun tukiranka. Stellassa tuota ongelmaa ei enää olekaan.
Ykkössarjalaisen "luukuttaminen" onkin hiukan työläämpi homma stellaan verrattuna, kattoverhoilu kun on "kankainen" mk1:ssä ja
juuri tuossa kohtaa kulkee yksi verhoilun tukiranka. Stellassa tuota ongelmaa ei enää olekaan.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Jotenkin tuntuu oudolta että pyörien suuntauksella olisi merkitystä ravistukseen. Minulla on ollut autoja joissa auraus on ollut yli sentinkin pielessä ja niissäkään ei ole ollut havaittavissa ravistusta. 127:sta ei ole kokemusta mutta esim. vakiokorkeuksisesta 128:sta pystyy mittaamaan aurauksen ihan perus rullamitalla renkaan kulutuspinnasta lähes renkaan keskikohdalta korkeussuunnassa. Pienellä jumpalla on hyvä ajaa ja ratti suorassa ilman "kalliita" pyörän suuntauksia ja uudelleen mittaus antaa samat lukemat.
Jarrurumpukin voi olla aika paljon epätasapainossa ja ravistus voisi tulla sieltäkin.
Mitä tarkoitit tuolla että kulmat joka siirron jälkeen eri asennossa?
Jarrurumpukin voi olla aika paljon epätasapainossa ja ravistus voisi tulla sieltäkin.
Mitä tarkoitit tuolla että kulmat joka siirron jälkeen eri asennossa?
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Kuulostaahan tuo vähän siltä että jossain on väljää. Mutta luulisi että konttorilla olisi huomattu.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Vakionopeusnivel tiensä päässä, eli Sämpyn "väljyyttä jossain"-tuumausta komppaan? Tosin ääntelee eli naputtaa ja naksahtelee mm. ajosuunnan vaihdoissa usein ehtoopuolella jo, mutta ei välttämättä. Tuollainen tuho on tullut koettua, viimeinen pisara oli peruutus, jolloin nivelen laakerikuulia nipussa pitävä "käpälä" antoi periksi, kuulat lumpsahtivat haitarikumin sisäpuolelle, ja vetoakseli heilui hervottomasti ihan kädellä heiluttelemalla. Ravistus tuli samalla tavalla pikkuhiljaa, sitten alkoi lisääntyä, ja ihmettelin ensin, kun ei renkaissa/jarruissa ollut mitään vikaa. Sinänsä ei paha eikä edes kallis vika korjata
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Kyllä ne aurauskulmat lopulta sain hiottua timmiin ja nyt on tärinäkin poissa. Seiska on ilmeisesti jotenkin erityisen herkkä tuolle, samaa vaivaa oli bellassakin.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Toivotaan että tärinät pysyy poissa.
Tulee tässä ajatuksiin tarina, kun olin asiakkaan bratwurstilaatikolla työkeikalla. Helsinki-Turku moottoritiellä laskettelin jotain 130 lasissa rekoista ohi, niin aivan yllättäen PPPPRRRRRRRÄÄÄÄÄÖÖÖÖÖÖÖ jumalaton meteli ja tärinä ja ratti vatkaa hullun lailla.
Siinä sormet valkoisina sain sullottua kapineen pientareelle tutkimaan mikä hemmetti hajosi, mutta en löytänyt mitään järkevää syytä. Takajarrupalat oli raudoilla mutta ei muuta. Josko ne olisi yrittäneet jotenkin leikata kiinni?
Köröttelin Turkuun ja googlasin varaosaliikkeen, ostin sieltä jarrupalat ja vaihdoin ne siinä pihalla.
Turussa ihan ok, mutta paluumatkalla aina kun nopeus ylitti 70km/h alkoi sama jumalaton ravistus, joka loppui vasta kun nopeus laski alle neljänkympin. Oli melko pitkä 160km kotiin, nopeus max 60km/h pilkkopimeässä, kello oli jotain kymmenen illalla ja aina kun näki valoa taustapeilistä niin ajoin valmiiksi pysäkille antamaan tietä.
Koska eihän se ole takaa tulijoiden syy että natsipulkka on paskana. Joku 30 kertaa pysähdyin matkalla. Ja sitten joku valittaa ettei muka voi antaa tietä nopeammille kun ei sitten itse pääse perille, pääsinhän minäkin.
Raidetangon pää siitä oli jotenkin oudosti hajalla. En siinä tien päällä löytänyt tuota välystä, mutta sitä oli kuulemma paljon.
Tulee tässä ajatuksiin tarina, kun olin asiakkaan bratwurstilaatikolla työkeikalla. Helsinki-Turku moottoritiellä laskettelin jotain 130 lasissa rekoista ohi, niin aivan yllättäen PPPPRRRRRRRÄÄÄÄÄÖÖÖÖÖÖÖ jumalaton meteli ja tärinä ja ratti vatkaa hullun lailla.
Siinä sormet valkoisina sain sullottua kapineen pientareelle tutkimaan mikä hemmetti hajosi, mutta en löytänyt mitään järkevää syytä. Takajarrupalat oli raudoilla mutta ei muuta. Josko ne olisi yrittäneet jotenkin leikata kiinni?
Köröttelin Turkuun ja googlasin varaosaliikkeen, ostin sieltä jarrupalat ja vaihdoin ne siinä pihalla.
Turussa ihan ok, mutta paluumatkalla aina kun nopeus ylitti 70km/h alkoi sama jumalaton ravistus, joka loppui vasta kun nopeus laski alle neljänkympin. Oli melko pitkä 160km kotiin, nopeus max 60km/h pilkkopimeässä, kello oli jotain kymmenen illalla ja aina kun näki valoa taustapeilistä niin ajoin valmiiksi pysäkille antamaan tietä.
Koska eihän se ole takaa tulijoiden syy että natsipulkka on paskana. Joku 30 kertaa pysähdyin matkalla. Ja sitten joku valittaa ettei muka voi antaa tietä nopeammille kun ei sitten itse pääse perille, pääsinhän minäkin.
Raidetangon pää siitä oli jotenkin oudosti hajalla. En siinä tien päällä löytänyt tuota välystä, mutta sitä oli kuulemma paljon.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Ilmeni edellisellä reissulla vähän käynnin ontumista.
Ajossa kukkuu hyvin, kulkee ja vetää tasaisesti, mutta tyhjäkäynti ajoittain katoaa hetkeksi, eli esim sammuu valoihin ja vaatii pitkähkön startin,
mutta sitten taas tyhjäkäyntikin pelaa. Samoin liikkeelle lähtiessä usein sammuu herkästi.
Arvelisin että on aika kaasuttimen puhdistukselle ja samalla voisi tulpat vaihtaa kun sattuu uudet olemaan hankittuna. Myös tietysti katkojankärjet ja kondensaattori lienee aika käydä läpi.
Uuden termostaatin ostin myös kun ei lämmöt tahdo nousta ajossa, autodocilta sai edullisesti termarin koteloineen.
On ehkä muutenkin hyvä vähän käydä paikat läpi, Summer Speciaalin reissu odottaa jo kohta ja sinne tulee kuitenkin matkaa jonkin verran.
Ajossa kukkuu hyvin, kulkee ja vetää tasaisesti, mutta tyhjäkäynti ajoittain katoaa hetkeksi, eli esim sammuu valoihin ja vaatii pitkähkön startin,
mutta sitten taas tyhjäkäyntikin pelaa. Samoin liikkeelle lähtiessä usein sammuu herkästi.
Arvelisin että on aika kaasuttimen puhdistukselle ja samalla voisi tulpat vaihtaa kun sattuu uudet olemaan hankittuna. Myös tietysti katkojankärjet ja kondensaattori lienee aika käydä läpi.
Uuden termostaatin ostin myös kun ei lämmöt tahdo nousta ajossa, autodocilta sai edullisesti termarin koteloineen.
On ehkä muutenkin hyvä vähän käydä paikat läpi, Summer Speciaalin reissu odottaa jo kohta ja sinne tulee kuitenkin matkaa jonkin verran.
Kaikki on aina vaikeeta!
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Asikkalan päässä on "malliapuja" useammastakin paikasta, ja vaikka hätävetona yösijaa, jos sikseen tulee........"seiskan" tyhjäkäyntijutut ovat malliominaisuus, usein avittaa kaasuttimen kunnollinen puhdistus, ei sen kummempaa. Nimimerkillä "toissakesän paikalliskaffeilla useaan kertaan tökkinyt"...
Eikun tulta päin ja tervetuloa!
Eikun tulta päin ja tervetuloa!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Ja toisissa seiskoissa (muistaakseni jos kaasarina on Bressel-Weber), niin toimii tyhjäkäynti paremmin, kun tulppaa sen kaasariin tulevan huohotusletkun...mutta Stelloissa ei taida edes alunperin ollakkaan tuota Bressel-Weberiä....Noita oli enemmänkin MK2 seiskoissa (Espanjasta tulleet yksilöt).
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Tyhjäkäyntipiirin sakkaumalta tuo kuulostaa.
Omassa seiskassa oireili tyhjäkäynti ensin pitkään paikallaan käydessä (esimerkiksi talviaamu ja tyhjäkäyntiä 5minuuttia, tai pitkä ruuhkaseisominen). Jos käytti kierroksilla, niin kävi taas nätisti.
Lopulta alkoi oireilemaan ajaessakin tasakierroksilla nätisti, kunnes ei kulkenut enään kuin 60kmh kakkosella. Bensapumppu antautui.
Omassa seiskassa oireili tyhjäkäynti ensin pitkään paikallaan käydessä (esimerkiksi talviaamu ja tyhjäkäyntiä 5minuuttia, tai pitkä ruuhkaseisominen). Jos käytti kierroksilla, niin kävi taas nätisti.
Lopulta alkoi oireilemaan ajaessakin tasakierroksilla nätisti, kunnes ei kulkenut enään kuin 60kmh kakkosella. Bensapumppu antautui.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat 127 Stella -82 "SuperStella-replica" ajoon navetan vintiltä
Puhaltelin puhtaaksi tyhjäkäyntisuuttimen ja piirin. Muutama muukin heikko kohta löytyi.
Katkojankärjet olivat puhdistuksen ja säädön tarpeessa, kärkiväliä oli enää alle 0,2mm
Tallissa haisi myös bensa melkoisesti yön jäljiltä ja syitäkin alkoi löytyä. Bensaletkuun laittamani takaiskuventtiilin toinen letkuklemmari oli antautunut ja liitos vuosi, mikä lie halpisklemmari jostain löytynyt. Myös bensaletkun liitos kaasuttimelle hikoili bensaa ja sekin tarvitsi uuden klemmarin.
Ja noiden lisäksi huomasin vielä kiihdytyspumpun vuotavan melko runsaasti, kalvo antautunut. Onneksi hyllyssä oli huoltosarja josta sain uuden kalvon.
Nyt pitäisi alkaa olla auto terässä Summer Specialin reissuun, kun vähän vielä sisältä siivoaisi.
Katkojankärjet olivat puhdistuksen ja säädön tarpeessa, kärkiväliä oli enää alle 0,2mm
Tallissa haisi myös bensa melkoisesti yön jäljiltä ja syitäkin alkoi löytyä. Bensaletkuun laittamani takaiskuventtiilin toinen letkuklemmari oli antautunut ja liitos vuosi, mikä lie halpisklemmari jostain löytynyt. Myös bensaletkun liitos kaasuttimelle hikoili bensaa ja sekin tarvitsi uuden klemmarin.
Ja noiden lisäksi huomasin vielä kiihdytyspumpun vuotavan melko runsaasti, kalvo antautunut. Onneksi hyllyssä oli huoltosarja josta sain uuden kalvon.
Nyt pitäisi alkaa olla auto terässä Summer Specialin reissuun, kun vähän vielä sisältä siivoaisi.
Kaikki on aina vaikeeta!