Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
MetriKaksSeiska
Viestit: 12
Liittynyt: 18.09.2022 23:43
Paikkakunta: Huittinen

Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja MetriKaksSeiska »

Hei.
Tulipahan sitten repäistyä ja ostin otsikonmoisen auton "kun halvalla sai" merkki on itselle vallan vieras joten täältä varmaankin saa tarvittavaa tietoa.

Yllätyksekseni yksilö on suhteellisen ruosteeton mitä näitä nyt muita nähnyt. Pitäisi selvitä alle neliöllä peltiä. Jarrut ja iskarit myös vaihtoon.

Kone hörähti ensimmäisen illan aikana käyntiin oma pumppu korvattiin sähköisellä ja jakajan vioituttua vaihdettiin sekin. Koneesta tosin löytyi epäterveen kuuloinen kolina jonka alkuperä on toistaiseksi tuntematon.

Saa nähdä mitä tästä vielä tulee. Toistaiseksi projekti etenee pienten säästöjen ja valtion päivärahan voimin :lol:
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Kuvia kehiin!
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
MetriKaksSeiska
Viestit: 12
Liittynyt: 18.09.2022 23:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja MetriKaksSeiska »

Tapahtuu heti kun tajuan miten tämä tapahtuu puhelimella :thumb:
20220903_203527.jpg
20220903_203527.jpg (85.99 KiB) Katsottu 856 kertaa
Vissiin näkyy?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Kyllä näkyy. Onnea hankinnasta ja tervetuloa muiden saman tartunnan saaneiden joukkoon. :mrgreen:
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Siisti peli :thumb: Tuohan on baanalle valmis.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja hankala »

Hyvältä aihioltahan tuo näyttää :thumb:
Tervetuloa joukkoon, sekä forumille että seiskaharrastajiin :)
Kaikki on aina vaikeeta!
MetriKaksSeiska
Viestit: 12
Liittynyt: 18.09.2022 23:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja MetriKaksSeiska »

Noh. Aikaa on kulunut mutta viikonloppulomat tuntuu olevan liian lyhkäsiä et sais mitään aikaan. Mutta suunnitelma alkaa olemaan selvä. Auto makaa nyt säilytyspaikassaan jarrut jumissa. Kun pääsen seuraavan kerran kimppuun niin ne aukeavat ja teen listauksen mitä osia vaihtuu. Tiskiltä tietenkin sais hyvät ja toimivat hilppeet mutta päivärahabudjetti ei anna myöden.
Kaikki vinkit aiheeseen liittyen ovat tervetulleita :D
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja stella »

No siis...Fiatin jarruosathan ovat halpoja, ja saatavuus hyvää 8-) .....toki, minähän en tiedä sinun budjettiasi, tämän projektin kohdalla :roll: , mutta suosittelen seuraamaan 127:n osatarjontaa esim: Tori:sta, tai Huutonetistä, ja myös täältä Foorumilta....Koska Kaikista näistä Em:paikoista löytyy Uuttakin Osaa 127:aan
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eikä jarrujen kanssa aina tarvitse osiakaan, jos tekee työtä. Männät ulos polkemalla, tiivisteet irti, liukuvien osien putsaus P600/1200 vesihiomapaperilla jarrunesteen kera. Sitten näkee tarvitaanko uusia osia vai voiko kasata vanhoilla. Jarrulevyjen hionta ja jarrupaloista tarkistaa onko kitkapinta vielä kunnolla kiinni taustassa. (ei ole kivaa kun kitkapinta irtoaa ajossa..) Jarrulevyjä olen joskus hioskellut ihan vaan rälläkällä ja lamellilaikalla, oikealla tatsilla niistä on tullut ihan hyviä. Todennäköisimmät uudet osat olisi etujarrujen tiivisteet, takasylinterit ehkä ja mahdollisesti pääsylinteri kokonaisena. Pääsylkky on vähän sellainen että putsaamalla ja uusilla tiivisteillä toimivuus on silti aika epävarma.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja hankala »

Jarrulevyt on Autodocilla n. 13€/kpl ja palat pari kymppiä satsi, satulanhuoltosarja jotain 6€. Kannattaa miettiä paljonko työtä kannattaa laittaa vanhoihin osiin.
Kaikki on aina vaikeeta!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei noi päivärahat kummosia ole, kun pitäisi siviilipäivien muutkin kulut maksaa. Muistan kun ei ollut varaa ikinä ostella uusia osia vaan elvytellä vanhoja romuja, öljynsuodatinkin oli investointi. Onneksi osat on suhteessa nykyään halvempia kuin 30 vuotta sitten. Mutta toisaalta siinä sitä oppi kaikenlaisia taitoja, kun purki vanhoja ja tutki miten ne saisi vielä toimimaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
MetriKaksSeiska
Viestit: 12
Liittynyt: 18.09.2022 23:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja MetriKaksSeiska »

EDISTYSTÄ!
sain viimeinkin jotain aloitettua. kirpparilta löytynyt haynesin korjaamoraamattu auttoi kummasti. lähdin jarruja purkamaan ja ihmetyksekseni olivat auki, viimeksi kun auton työnsin paikalleen polkasin jarrun pohjaan ja sinnehän se poljin jäi oli sitten itsekseen sieltä noussut ja tuntui rullaavan pienellä vastuksella.

Jarrut itsessään olivat yllättävän helpot avata ja männätkään eivät olleet jumissa. yksi "lukkopalan" stopparijousisokka(?) lakkasi olemasta muuten isoilta vauroilta säästyttiin. palat olivat vähän ihmeellisesti kuluneet ja toiselta puolen huomattavalla uralla.

Tässä sitten laskiskelemaan kustannuksia ja raapimaan pennejä kasaan :D

EDIT: aloin miettimään tulevaa koneen avaamista. käytössä on katosta roikkuva talja ja moottoripukki. Tuleeko helpoiten ilman lootaa ja yläkautta vai pitääkö ottaa laatikko mukanaan vai mitenkäs :?:
Liitteet
hiivatin jarrut.jpeg
hiivatin jarrut.jpeg (98.95 KiB) Katsottu 515 kertaa
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja stella »

Helpoiten tulee, jos nappaa vaihdelootan ensin irti, niin kone nousee helposti yläkautta......Mutta, jos haluaa ottaa koneen/vaihdelootan pakettina pois yläkautta, niin vetoakselit irti, vaihdevivusto irti, nopeusmittarin vaijeri irti, peruutusvalon johto irti, lootasta ja koneesta öljyt pois, startille tulevat johdot irti, vedenlämpötilan johtoo irti...Ja tämän jälkeen taljan kiinnitys niin, että moottori/vaihdeloota nousee erittäin yläviistoon vinossa (moottori ylempänä) konehuoneesta pois.....Mahtuu tällä tavalla pakettina yläkauttakin :lol: ...tosin auton keula kannattaa olla nostettuna jo valmiiksi pukkien päälle, ettei ole ihan lähellä lattiaa :thumb:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Suhteellisen kivasti tulee myös alakautta jousituksineen ja pyöränripustuksineen, kun ottaa tolppien yläpäät, raidetangonpäät ja tukivarret irti, Sitten laskee koko paketin maahan, nostaa keulan ylös ja vetää tekniikan alta pois. Ainakin jos haluaa huoltaa nuo kaikki samalla, niin ihan hyvä vaihtoehto.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
MetriKaksSeiska
Viestit: 12
Liittynyt: 18.09.2022 23:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: Fiat 127 -80 kai tuosta vielä kesäauton leipoo

Viesti Kirjoittaja MetriKaksSeiska »

Noniin. Jotain on taas saatu aikaan. Viimein kauan odotettu mätänetin tilaus saapui ja etujarrut saatiin uusittua. Eihän se vasaralla avittaen auennut joten ulosvetäjä kehiin ja levy kappaleiksi. Jarrut koetettii vetämällä rattorilla ja jarruttelemalla sorateillä. Takajarrut menee kovassa polkemisessa lukkoon ja jotenki ihmeellinen tuntuma polkimessa eli taitaapi mennä tilaukseen pääsylinteri ja se alppiventtiili.

Tämän jälkeen eli tänä viikonloppuna alkoi konehuoneesta kaiken ylimääräisen purkaminen. Lähti syylärit laturi vespumput ja kaikki. Saikos näihin jonkun muun auton lämppärin kennolla lisää lämpöä kabiiniin. Laiskuus taisi iskeä ja tämänhetkinen suunnitelma on jättää laatikko autoon ja ottaa kone erikseen irti, saa nähdä jos yltiömäisen vaikeeksi menee niin jatketaan perinteisimmin menetelmin Lisään kuvia kuhan muistelen taas miten se meni :lol:
Vastaa Viestiin