1.2 Punton jäähdytinneste

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Macgyver41
Viestit: 17
Liittynyt: 28.06.2022 11:10

1.2 Punton jäähdytinneste

Viesti Kirjoittaja Macgyver41 »

Mitenkäs oikeaoppisesti vaihdetaan syylärinnesteet 2003 1.2 Puntoon. Pikaisesti tarkastellessa ei jäähdyttimessä näyttänyt proppua olevan. Otetaanko vain alavesiletku irti ja valutetaan tyhjäksi?

Ongelmana on muuttuvat lämmöt. Moottoritiellä pukkaa kuumaa suuttimista, mutta esim. liikennevaloihin pysähtyessä tuleekin kylmää ilmaa. Ja saattaa joskus kovassa vauhdissakin vaihtua kylmäksi. Epäilys on tällä hetkellä ruskeanpunainen neste järjestelmässä. Ei ole tiedossa, koska viimeksi vaihdettu.

Mikä muu voisi aiheuttaa tuon ongelman? Termostaatti?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ilmaa vesikierrossa. Tämä taisi olla hiukan haastava ilmattava, haulla löytynee lisätietoa.

Ja tietty aina näissä on mahdollisuus kannentiivistevikaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sulla on ilmaa järjestelmässä ja Punton ilmaus on oma taiteenlajinsa. Kuuluuko lämmityslautteesta lorinaa, jos vaikkapa ryntäytät konetta? Häviääkö nestettä?

Tyhjennys:
Ilman tyhjäysroppua
- Irroita alavesiletku
- avaa täyttökorkki
- Avaa ilmausruuvit (yksi syylärin ylänurkassa, yksi lämmityslaitteen kennon letkussa sylinterikannen ja tulipellin välissä)
Jos on tyhjennysroppu, se löytyy syylärin alanurkasta ja menetelmät ovat muutoin samat, mutta alavesiletkua ei tarvitse avata.

Järjestelmän täyttö ja/tai ilmaaminen:
- Auto ylämäkeen, mitä jyrkempi, sen parempi
- Syylärin ja lämmityslaitteen letkun ilmausruuvit kokonaan auki (älä tiputa ja hävitä sitä ruuvia)
- Kaada nestettä täyttökorkista sisään rauhallisesti, seuraa samalla molempia ilmausruuveja
- Kun jommasta kummasta (yleensä syyläri täyttyy ensin) ilmausruuvista alkaa tulemaan tasaisesti nestettä (ei pulppua/räi ilmaa), ruuvaa se kiinni
- Jatka täyttöä, kunnes myös toisesta ilmausruuvista tulee tasaisesti nestettä ja ruuvaa se kiinni
- Jos järjestelmään jää liikaa nestettä (siinä täyttöputken alla on syylärin päädyssä min/max merkit), niin avaa syylärin ilmausruuvia ja laske nestettä ulos. Jos nestetaso jää hieman MAX yläpuolelle, ei siitä ole haittaa (vajuu ensimmäisen 1000km matkalla hitusen kun loput ilmat löytää paikkansa)
- Varmista, että ilmausruuvit ovat kiinni ja sulje täyttökorkki. Käynnistä auto
- Anna moottorin käydä ja anna sille välillä kierroksia (jos on kierroslukumittari, niin 3000-4000rpm, jos ei, niin korvakuulolla välillä vähän huudattelee että neste liikkuu)
- Katso että lämpömittari (jos on) nousee asteikon puoliväliin ja odota flektin käynnistymistä
-Kun flekti lähtee käymään, pitäisi suuttimista tulla kuumaa ilmaa tyhjäkäynnillä (lämmöt täysillä, puhallin kakkosella)


En halua pelotella, mutta Punton kohdalla ensimmäinen oire vuotavasta kannentiivisteestä on halvaantuva lämmityslaite.
Minkä huollan, sen korjaan...
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Viesti Kirjoittaja am »

Kun nesteet vaihtaa, termostaatti kannattaa samalla uusia tuossa varalta ja sitten huomioida nuo hyvät ohjeet nesteiden vaihdossa - ilmat pois.
Macgyver41
Viestit: 17
Liittynyt: 28.06.2022 11:10

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Viesti Kirjoittaja Macgyver41 »

Kiitoksia paljon hyvistä vastaukisista.

Paljon jäähdytinnestettä mene? 5 litraa vai enemmän?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Viesti Kirjoittaja wellu »

Macgyver41 kirjoitti: 21.09.2022 20:23 Kiitoksia paljon hyvistä vastaukisista.

Paljon jäähdytinnestettä mene? 5 litraa vai enemmän?
Tuolta voi rekkarilla tarkistaa:
https://valvoline-eu.lubricantadvisor.com/fi

Automallikohtaisesti haettuna väittäisi jäähdytysjärjestelmän tilavuudeksi 4.2 litraa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Macgyver41
Viestit: 17
Liittynyt: 28.06.2022 11:10

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Viesti Kirjoittaja Macgyver41 »

Alle viidellä siis selviää!

Tutkiskelin tuossa, että mistä löytyy se lämppärin ilmausruuvi. Kuvassa lienee kyseinen? Heppoisia on Fiatin ruuvit, muoviset osat kuumissa ympäristöissä eivät liene pitkäikäisiä... :shock:
Liitteet
308188429_1398679090541455_2598057581484742989_n.jpg
308188429_1398679090541455_2598057581484742989_n.jpg (67.18 KiB) Katsottu 656 kertaa
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Muistaakseni tuossa on o-rengas, joten sitä ei ole tarkoituskaan pyöritellä isolla momentilla kiinni. Ja muoviahan ne on nykyisin vastaavat osat kaikilla merkeillä, samoin jäähdyttimet, termarikotelot, vesipumppujen siipipyörät jne.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Viesti Kirjoittaja wellu »

Macgyver41 kirjoitti: 24.09.2022 14:06 Alle viidellä siis selviää!

Tutkiskelin tuossa, että mistä löytyy se lämppärin ilmausruuvi. Kuvassa lienee kyseinen? Heppoisia on Fiatin ruuvit, muoviset osat kuumissa ympäristöissä eivät liene pitkäikäisiä... :shock:
Juu, juuri tuo. Ja ole huoleti, muovia ne on olleet jo jostain ammoisista (70-luvun?) ajoista asti, merkkiin katsomatta (kehitysmaaveturit erikseen).

Ja tosiaan, sitä ei tarvi oikeastaan edes kiristää. Riittää kun kiertää sen kiinni.

Luigi tuossa jo mainitsikin, nykyvehkeissä aitä muovia on oikeastaan kaikki muu, paitsi moottori ja pakosarja. Vesipumput, termostaatit, imusarjat ym ovat muovia.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja moottorissakin sitä metallia on nipinnapin lohko ja sylinterikansi, loput voi tehdä muovista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin