Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
fico
Viestit: 9
Liittynyt: 22.07.2004 21:23
Paikkakunta: Kouvola

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja fico »

Törmäsin Youtubessa tuollaseen videoon. Urbaanit löytöretkeilijät tutkimassa hylättyä Fiatin testirataa. Paikka on ilmeisesti "La Mandria". Harmi kun ei osaa italiaa, niin ei tuosta höpinästä kauheesti ymmärrä.

https://www.youtube.com/watch?v=CXMLiYLOak0
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 848
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Youtubessa saa myös automaattisen käännöksen päälle vaikka englanniksi niin ymmärtää tuosta vähän paremmin. Toimii ihan ok.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
fico
Viestit: 9
Liittynyt: 22.07.2004 21:23
Paikkakunta: Kouvola

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja fico »

Kiitti vinkistä! Yllättävän hyvin toimii tekstityksen käännös italiasta englanniksi.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1085
Liittynyt: 22.01.2010 13:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Luigi kirjoitti: 10.11.2022 22:17
MultiplaJTDmies kirjoitti: 10.11.2022 17:42 PSA:n PureTech-bensiinimoottoreilla
150tkm on jo hyvä suoritus. :roll:
Ja kuten "sedicivalvole1":kin totesi » 11.11.2022: "Yksi talven ylitys on jo mahtava suoritus"


Tärkeitä huomioita, eivätkä ollenkaan tuulesta temmattuja! Tuossa muutaman Citroën-asiantuntijan kanssa on tullut pohdituksi, miten "ristisiitos" mahtaa edetä, ja tämä "puretekki" on tullut samalla esiin. Moottoreissa kun on ns. märkä jakohihna eli se ui öljykylvyssä, niin koneen tyyppivika on öljyä siivilöivän sihdin tukkeutuminen, joka johtuu hihnasta irtoavasta aineksesta. Jotta huolto ei olisi liian helppo, on sekä hihna tavallaan koneen sisällä, ei perinteiseen tapaan vain pölysuojakotelon takana jakopäässä, ja tuo mainittu suodin on puolestaan öljypohjan sisällä. Eli varsin "kauhea" huoltotoimenpide (=moottorin purku.........), jotta hihnan rispaantumisen aiheuttamalta täystuholta vältyttäisiin - ja hihnanhan oli kaiketikin tarkoitus nimenomaan olla "huoltovapaa", jotta olisi vähemmän moottorihuolia!!!

Siis aivan toisin kävi, ja PureTech-koneille, ilmeisesti erityisesti ennen vuotta 2019 valmistetuille, on tullut hihnantuhoutumisten myötä täydellisiä konerikkoja jo viidenkymmenen tuhannen tietämillä. Siksi erityisesti käytettyjen ostajien olisi aina syytä vaatia, että kallis ja kohtalaisen iso hihnanvaihtotyö on käytettyyn tehty, jolloin tuo edellisissä viesteissä mainittu "talven ylitys" olisi ehkä onnekkaampi. Lisäksi tuon hihnan öljykylpysuodattimen vaihto/vähintään puhdistus (en tunne materiaalia) pitää kuulua ohjelmaan. Ilmeisesti suodattimen nopeampi vaihtosykli saattaisi, siis nimenomaan konditionaalissa, periaatteessa pidentää hihnan elinikää, mutta kun suodin on hankalasti öljypohjan ja näin myöskin tavallaan koneen sisällä, sitä ei ole tullut välttämättä tehtyä. Onko hihnojen rispaantuminen esimerkiksi Pohjolan olojen aiheuttamaa, sitä en tiedä, enkä sitäkään, miten muualla tähän on reagoitu.

No, ehkä on huomattu kuitenkin. Tehdas onkin muuttanut tosiaan pari vuotta sitten PureTech-koneiden hihnan materiaalia: nyt siinä on jo joko merkittävä osa kevlaria mukana tai se on lähes kevlar-rakenteinen (prosenttiosuutta en tiedä), jolla nimenomaan tuo em. perinteisen hihnan rapistuminen ja siitä öljykylpyyn irtoavat (kumi?)hiukkaset vältetään. Samalla hihnan kulumiseen on annettu tiettyjä kriteerejä, joita voidaan konetta purkamatta tarkastella merkkihuolloissa (mm. hihnan "turpoamia"/halkeamia/säröjä tms.). Onkin mielenkiintoista kuulla, mielellään pikapuolin, onko tilanne parantunut, vai ollaanko edelleen vähän niin kuin pahimmillaan VAG-konsernin TSI-koneiden kanssa samassa tilanteessa eli "jos hajosi, niin rahalla hyllystä uusi tilalle, kun ei muuta voida"... Tavallaan toivon, että "puretekkiin" saatiin löydettyä kestävyyttä korostava ratkaisu, koska itse moottori on ns. käyttömiellyttävä, mutta hieman tuo takaraivossa jyskyttää silti.

Kyllä tulee ikävä FIRE-pohjaisten konstruktioiden kestävyyttä ja jossain mielessä yksinkertaisuuttakin. Vaikka T-jet ehkä jäikin "joutsenlauluksi", eivätkä ahdetut versiot ehkä olleet polttoaineenkulutuksen puolesta niin huippunuuukia kuin "puretekkit ja teeäsiit", ei näillä FIRE-pohjaisilla moottoreilla ole ollut tuollaisia PureTech- tai TSI-tyylisiä konerikkoja. Litra-puolitoista huonompi kulutus satasella on pieni murhe sen rinnalla, että joutuu jännittämään koneen kestävyyttä. On erittäin mielenkiintoista nähdä, miten Fiat-konserni noita ilmeisiä "ristisiitos"-juttuja tulee toteuttamaan, mutta numeroiden perusteella tuossa uudessa Doblossa, niin kauan kuin niitä polttomoottorisina lienee saatavilla, taitaa olla PSA-tekniikka, kuten Berlingo-sisaressaankin, eli Fiat ottaa ranskalaisen moottorin käyttöön. Muistattehan, että aikanaan Unon ja AX:n kanssa kävi kumminkin päinvastoin: FIRE oli tulossa italialais- ja ranskalaistehtaiden yhteisen suunnittelun vuoksi sekä Fiatin että Citikan perusmoottoriksi, mutta PSA päätti aivan loppusuoralla jättäytyä pois (tämä muuten mainitaan "Citroën Suomessa"-kirjassakin!), ja AX sai omat moottorit, kuten myös sittemmin muutkin mallit, mutta mistään ei oikein ole saanut selvää kuvaa, miksi. FIRE oli silti toissavuotiseen lopettamiseensa saakka tekninen menestys, lähes siis nelikymmenvuotinen jatkumo, jonka aikana PSA tehtaili useampaakin moottori"kokeilua". Tutkimattomat ovat siis tekniikan tiet.........
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1085
Liittynyt: 22.01.2010 13:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Pakko on kommentoida vielä "itse itseäänkin": eihän se Fiatinkaan moottorikehittely nyt aina ole ollut niin onnistunutta, kuin numeroista voisi päätellä. MultiAir/TwinAir-tekniikalla mitä ilmeisimmin yritettiin pysyä erityisesti päästöjen kannalta kansainvälisessä kilpailussa mukana, samalla myös parantaa suorituskykyä, mutta tässä kilpailijat vetivät pidemmän korren; hintana vain nuo konerikkojen korostuneet riskit. Fiatilla ei ilmeisesti ollut niinkään näitä rikkoutumishaasteita, mutta moottoreiden käyttöominaisuudet ja ennen kaikkea käytännön päästöt ja kulutus eivät toteutuneet kuin teoriassa. Ja uudesta FireFly-moottorisukupolvesta, joka polveutuu eteläamerikkalaisesta Fiat-konstruktiosta, tulee ilmeisen lyhytaikainen, kun globaali tilanne nopeasti alkaa sähköistää tuotteita. Pitää varmaan jonkinlainen "viimeisen mahdollisuuden" FIRE-Tipo SW tai 500L/Living vielä yrittää hankkia, jos keskikokoista tilaa on tarve. Ypsilon viimeisen sukupolven perus-FIRE:llä säilynee minulla ns. maailman tappiin...
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 5577
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Se taisi tuossa 2000 luvun ensimmäisen vuosikymmenen kuluessa mennä kaikilla valmistajilla ns "vi*uixi" uudet moottoriperheet ja ihan kaikissa samat syyt: matalakitkan vuoksi öljynsyönti/männänrenkaat lähes kaikissa merkkiin katsomatta. Fiatillakin, modulaarikone tuon aloitti ja niinpä ne firetkin söi öljyä enempi/vähempi tuossa noin 2005 molemmin puolin (googlaamalla vaikka "Fiat Stilo 1.4 oil consumption" löytyy paljon keskustelua brittipuolelta ja maahantuojan ohjeistuksia).
Sitten tuossa 2010 jälkeen jonkinlainen ryhtiliike (materiaalit ja suunnittelu?) tapahtunut, kun ainakin hetken mentiin monella valmistajalla parempaan suuntaan. Nyt vaan alkaa olemaan se piste, että polttomoottori muistuttaa monimutkaisuudessaan kirjaimellisesti voimalaitosta, mutta käyttöalue on epätehokkaan laaja (talven pakkasreissut k-markettiin 500m päähän ja 2000km roadtripit maantietä pitkin keskieuroopan helteissä) joten alkaa olemaan vikaherkkää tekniikkaa.

Öljykylpyhihnat ei toimi. Fordilla ecoboostissa aivan sama ongelma eikä ole mainittavasti korjaantunut kevlar hihnalla. Mikään muuhan tuossa ei ole syynä kuin kustannukset. Valmistaja säästää sen xx euroa joka moottorilta kun ei tehdä kunnon ketjua sinne ja mainoslehdet (=autojournalistit) tykkää kun huoltohinnat tippuu (ei hihnan vaihtoa ja mainostettu kestävän koko auton eliniän).

Näkemättä paskaa ihan kaikki sanon ma. Kaveri just tuskailee kun haluaisi ostaa uusimman korimallin Yariksen, mutta niissä(kin) ollut EGR ongelmia, joita takuu ei korvaa. Että on niitä ongelmia muillakin, oikeastaan ihan kaikilla (tai no, aidoista Porscheista en tiedä, kun ei ole korviin kamalasti kantautunut, mutta "vähän" toiseen käyttöön hommataan yleensä, kuin se velkasämpylä).

Edit/offtopic:
Ainiin juu! Yksi puolituttu (=kaverin kaveri) eio koskaan harrastanut auton ylläpitoa (=tehnyt mekaanista kunnossapitoa). Poltti päreensä kun ensimmäinen velkasämpylä pasko moottorinsa, toinen jotain muuta (en muista mitä). Nyt pihassa on Dacia ja nappisilmä-Lada. Ladaan on vaihdettu jo liuta huolto-/korjausosia, auton omalla työkalusarjalla 0-taidoilla. Se ei jätä tielle, tai sen saa ainakin korjattua siellä tiellä.
"Owning an Alfa Romeo is kinda like having a two year old child... Really annoying most of the time, but you'd kill anyone that tried to take it away."
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3163
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Nipa »

wellu kirjoitti: 15.11.2022 22:26 (tai no, aidoista Porscheista en tiedä, kun ei ole korviin kamalasti kantautunut, mutta "vähän" toiseen käyttöön hommataan yleensä, kuin se velkasämpylä).
Boxterin koneessa on tyyppivikana apuakselin laakerin pettäminen. Aiheuttaa moottorissa täystuhon.
Kaverilla tämä tapahtui ja kohta Audin DSG poiki.
Porschella on/oli kampanja apuakselituhosta. 10000€, saat uuden moottorin asennettuna uusilla apulaitteilla.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
A Bart
Viestit: 845
Liittynyt: 17.12.2006 16:45
Paikkakunta: Pori

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Nipa kirjoitti: 15.11.2022 22:54
wellu kirjoitti: 15.11.2022 22:26 (tai no, aidoista Porscheista en tiedä, kun ei ole korviin kamalasti kantautunut, mutta "vähän" toiseen käyttöön hommataan yleensä, kuin se velkasämpylä).
Boxterin koneessa on tyyppivikana apuakselin laakerin pettäminen. Aiheuttaa moottorissa täystuhon.
Kaverilla tämä tapahtui ja kohta Audin DSG poiki.
Porschella on/oli kampanja apuakselituhosta. 10000€, saat uuden moottorin asennettuna uusilla apulaitteilla.
Eipä ne taida ne caymanin? (vai mikä möhkö se oli) sylintereissä olevat pinnoitteetkaan pitkäikäisiä olla.
Avatar
wellu
Viestit: 5577
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja wellu »

A Bart kirjoitti: 17.11.2022 17:54
Nipa kirjoitti: 15.11.2022 22:54
wellu kirjoitti: 15.11.2022 22:26 (tai no, aidoista Porscheista en tiedä, kun ei ole korviin kamalasti kantautunut, mutta "vähän" toiseen käyttöön hommataan yleensä, kuin se velkasämpylä).
Boxterin koneessa on tyyppivikana apuakselin laakerin pettäminen. Aiheuttaa moottorissa täystuhon.
Kaverilla tämä tapahtui ja kohta Audin DSG poiki.
Porschella on/oli kampanja apuakselituhosta. 10000€, saat uuden moottorin asennettuna uusilla apulaitteilla.
Eipä ne taida ne caymanin? (vai mikä möhkö se oli) sylintereissä olevat pinnoitteetkaan pitkäikäisiä olla.
Mulle aito Porsce on 911. :mrgreen:

Kerran päässyt sellaista sämpyläporschea, mikälie farmari olevinaan, kuolaamaan. Petyin ihan hemmetisti kun takakontti oli verhoiltu samalla materiaalilla ja samantuntuisella muovikötöstyksellä, kuin naapurin Octavian kontti.
Ja joo, mitätön sivuseikka, mutta tollasista vehkeistä puhuttaessa ei ole mielestäni hyväksyttävää.
"Owning an Alfa Romeo is kinda like having a two year old child... Really annoying most of the time, but you'd kill anyone that tried to take it away."
VTO
Viestit: 1291
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja VTO »

Taitaa olla korjaamon ensimmäiseksi tarjoama syy PureTech yms öljyhihnaisten moottorien tuhoon väärän öljylaadun käyttö.
Vode131
GFF
Viestit: 1889
Liittynyt: 25.02.2003 16:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

VTO kirjoitti: 18.11.2022 13:22 Taitaa olla korjaamon ensimmäiseksi tarjoama syy PureTech yms öljyhihnaisten moottorien tuhoon väärän öljylaadun käyttö.
Vakuutuslääkäreille itselleenkin maksetaan näköjään niin huonosti, että alentuvat tekemään iltahommia jopa autokorjaamoille... :mrgreen:
X1/9
131 CL
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Kake
GFF
Viestit: 407
Liittynyt: 20.12.2002 20:54
Paikkakunta: Köyliö

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Kake »

Oli tupsahtanut laatikkoon koknainen lehti täynnä Fiat/Lancia juttuja! Tuhti lukupaketti!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1085
Liittynyt: 22.01.2010 13:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Kesältä 2021 löytyi tuollainen nosto TM:stä; kiitos Ahtialan suunnalle tarkoista silmistä:

https://tekniikanmaailma.fi/viikon-kayt ... heautoksi/
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Savo
GFF
Viestit: 24
Liittynyt: 26.09.2016 22:22

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Savo »

Uusimassa kerholehdessä puheenjohtaja kommentoi vanhan auton muuttamista sähkökäyttöiseksi. Tuostapa tuli mieleeni vuosi sitten näkemäni juttu. Aattelin silloin, että onko kukaan tällaisesta kiinnostunut ja asia unohtui. Pikku-autoon tällainen muutos sopisi, kun harva näillä enää pitkiä matkoja ajelee. Hintaa tuolle on kertynyt.
Elektromobil.jpg
Elektromobil.jpg (169.36 KiB) Katsottu 125 kertaa
https://www.automobilrevue.cz/rubriky/p ... 48827.html
Vastaa Viestiin