Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus

Viesti Kirjoittaja RHR »

Jaahas, mistähän sitä aloittais tämän kunnostus tarinan kerronnan.

Rallia tuli harrastettua reilu kymmenen vuotta aktiivisesti kartturina, huollossa ja kuskinakin yksi kilpailu. Tuon kuskina ajetun kisan jälkeen tultiin vähän veden jakajalle ja siinä vaiheessa ralli jäi ja varusteet myytiin. No polte ralliin kuitenkin jäi päälle ja nyt 5 vuoden jälkeen tuli ajankohtaiseksi harkita paluuta kilpa-autoilun pariin ihan omaksi iloksi ja muiden kiusaksi. Lisää intoa toi Hamun Classic-luokan säännöt jotka tukevat vanhemmallakin kalustolla harrastamista muutenkin kuin AKK:n alaisuudessa. Vielä kun löytyy oma luokka alle 1050 kuutioisille heräsi kumma tunne saada kilpa seiska alle.

Tiedossa oli historic kilpailuissa käytössä ollut MK1 seiska, joka on jäänyt kaadon jälkeen seisomaan. Tätä mietittiin ykkösvaihtoehtona mistä kilpa-autoa lähdetään kunnostamaan, mutta sitten puuttui kohtalo peliin. Tästä MK1 kisa kuvia etsiessäni osui silmiini kuva 127 Sportista 2000-luvun kisoista, mistä itsellä ei ollut mitään hajua. Aika hyvin kuitenkin olen luullut olevani kartalla kilpa seiskoista mitä suomessa ns. aktiivikäytössä on 2000-luvusta eteenpäin ollut. Tästä alkoi salapoliisi työ joka jatkuu vieläkin (muiden127 Sporttien osalta). Voidaan siitä ja sen tuloksista sitten kirjoittaa joskus lisää.

Sportin historia ja omistaja saatiin selville ja muutaman puhelun jälkeen lähdettiin traileri perässä katsomaan minkälainen projekti siellä odottaa. Autolla oli ajettu viimeksi kisaa 2006. 2013 oli viimeksi ollut ajatuksissa auto katsastaa, mutta silloin oli tippunut pitkä vetari laatikosta pihalle, ja auto oli sitten jäänyt seisomaan niille sijoilleen. Historic passitettu auto oli 2000-luvun puolessa välissä, mutta passi oli myös vanhentunut. Moottorissa oli kirkaat öljyt sisässä ja sitä ei oltu puheiden mukaan kunnostuksen jälkeen paljoa käytetty. Vara akulla ja kaasariin hörpyttämällä saatiin kone käymään. Tämä antoi luottoa projektiin.

Auto kelkottiin kärryyn ja sitten oli vähän hämmästynyt olo että mitähän tuli hankittua. Jos joku olis sanonut että moisen auton tulen joskus omistamaan niin melkeinpä olis voinut sanoa että tuskin.

Auto siis on Fiat 127 Sport. Tehty uutena 1980 vuonna kilpa-autoksi ja ensimmäisenä kuskina on toiminut Raimo “Ratti” Mäkelä. Oma yhtymä kohta “Ratin” aikoihin tulee vuoden 1983 Seinäjoen Vauhtiajoista, jotka olivat viimeiset alkuperäiset kahdeksikkoradalla kantatiellä ajetut kisat. Siellä sitä tuli katsottua kun samanlaisilla autoilla ajettiin tosissaan kilpaa mikä Äidillä oli siihen aikaan pihassa (Äidin oma oli tosin 903, mutta ei sitä 6 vuotias silloin erottanut). Ratti sijoittui luokassa toiseksi, voittaja oli Ilkka Melaja ja kolmas Paavo Kuitunen, kaikilla autona Fiat 127 Sport. Jostain sieltä tuo musta Sport on jäänyt kummittelemaan ajatuksiin.

Auto historiaa selvitessä löytyi toinenkin yhtymä kohta yhteisestä historiasta. Paikalliset rallikuskit ajelivat kilpaa 127 Sportilla Junnu-SM sarjassa 90-luvun puolessa välissä. Heillä oli itse asiassa Sportteja kaksin kappalein mikä selvisi minulle vasta nyt. Toinen näistä sporteista oli tämä kyseinen yksilö. Todennäköisesti se on ollut tuo toinen yksilö mitä on tullut heidän pihalla ihailtua kun se on ollut jo purkuvaiheessa (tämänkin auton historia nyt osittain tiedossa).

Auton suhteen ajatuksissa on palauttaa auto aluksi takaisin liikenteeseen, ei katsastettu 2000-luvun puolivälin jälkeen. Tämä tietysti vaatii bensa ja jarru puolen läpikäynti. Moottorikin on ilmeisesti säädättämättä, eli sekin pitää tehdä. Ulos tippunut vetari oli kuten etukäteen arvelteenkin 903:n vetari. Millähän todennäköisyydellä tässäkin on menty kun kaikki muut mukana tulleet vetarit oli pitempiä islohonkon vetareita. Vetaria pois purkaessa selvisi että sen irtoaminen on tehnyt sen verran vahinkoa laatikkoon, että koko laatikko tulee varmuudeksi ottaa irti ja tarkistaa kunto ja se että rattaiden välissä ei ole mitään turhia irtopaloja. Tässä laatikossa ei ole lukkoa kiinni, eli samalla laatikkoon päivitetään myös lukko. Tämä kaikki pitkittää tietysti prosessia mutta eipä näiden kanssa kiirusta ole. Ajatus edelleen sama, eli ensiksi koitettaan saada normi katsastus läpi. Tämän jälkeen lähdetään varmaan viemään Hamun kisojen ja ratapäivien suuntaan projektia. Pitkällä tähtäimellä ajatuksissa on palauttaa auto takaisin 80-luvun ulkoasuunsa.

Päivityksiä projektin osalta tulee tänne hiljalleen sitä mukaan kun homma edistyy.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

:thumb:

Onneksi samansuuntaista mielenhäiriötä on muillakin. :mrgreen:
Talvella Hirvijärvelle jääradalle?
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus

Viesti Kirjoittaja RHR »

Meinasin pari kuvaa päivittää mutta olikin tullut foorumin kuva tila täyteen. Pitää vissiin keksiä joku toinen tapa jakaa kuvia.

Kaasari on nyt purettu ja odottamassa pesuun pääsyä. Auton imusarja on tehty Ratti Mäkelän aikoihin halkaisemalla ja liimamalla se takaisin kasaan. Tämä imusarja oli autossa onneksi vielä mukana ja aika hyvältä näytti. Pari varmistus pulttia siihen on vedetty läpi imusarjan estämään liimauksen aukeamista.

Seuraavaksi ruvetaan tunkkaamaan autoa ylös ja irroittelemaan vaihdelaatikkoa jatko tutkimuksia varten.

Sain myös yhteyden auton toiseen omistajaan/kuljettajaan ja kommentti oli tyhjentävä "Taitaa olla mun vanha ajokki. Oli muuten nopea". Tämä herra on ajanut autolla mm. vuoden 1986 Jyväskylän Suurajot.
kumppari
Viestit: 1761
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus

Viesti Kirjoittaja RHR »

Jep, sama auto kyseessä.
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus

Viesti Kirjoittaja RHR »

No niin, saatiin vaan laatikko otettua irti vuoden sisällä :shock:

Laatikko lähtee seuraavaksi läpi tarkistettavaksi/läpikäytäväksi. Harmittavasti ei näyttäisi lukkoa olevan tässä laatikossa ollenkaan.
Acessori
Viestit: 5
Liittynyt: 19.09.2022 12:19

Re: Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus

Viesti Kirjoittaja Acessori »

Kari Reutsalolta aito meni -87 Jouni Pesoselle ja sieltä Marko Salolle.
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus

Viesti Kirjoittaja RHR »

Kiitos. Kilpahistoria niin tämän kuin muidenkin kilpailu käytössä olleiden 127 Sporttien osalta rupeaa olemaan aika hyvin selvillä. Muutama mysteeri vielä on ratkaisematta.
Ärkoo
Viestit: 5
Liittynyt: 22.12.2008 10:06

Re: Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ärkoo »

Nilsiäläiset Karpin veljekset ajoivat Sportilla Junnu SM-kisoissa ja Muuruveden Hannu Kekäläinen kävi Suurajoissa Sportilla. Hannulla kuulemma Sportin vanteita niiltä ajoilta. Missähän nämä autot ovat?
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus

Viesti Kirjoittaja RHR »

Karpit ajoi 88-91 Sportilla. Outlaw kirjoittanut Fiat forumille seuraavaa 4.1.2011 ” Kautosen auton historia on valitettava; auto siirtyi Jukka Liftländerille 80-luvulla, josta edelleen Juankosken suuntaan Kimmo Karpille (ajoi mainioista v. 1991 junnu SM:ssä), edelleen auto kulkeutui Mäntsälän suuntaan -92, josta 90-luvun puolivälissä Kauniaisiin.
Kauniaisissa auto seisoi "liian kauan pihalla" maisemaa pilaamassa; ja pääsi vuosituhannen alussa (hieman ennen sportin historic kelpoisuutta) paaliin; jäljellä on sylinterikansi ja jotain pikkuosaa...
Lipesi hieman asian viereen..”

Kakäläisen Hannu ajoi ainoastaan viisi kilpailua 1980-1981 vuosina mukaan lukien vuoden 1980 suurajot. Tämän auton myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa.
Ärkoo
Viestit: 5
Liittynyt: 22.12.2008 10:06

Re: Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ärkoo »

Saitko Kekäläisen kiinni? Jotenkin muistelen, että hänen auto palautui siviiliautoksi.
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus

Viesti Kirjoittaja RHR »

viime viikolla ruuvattiin nopea ohjaus huollettuna takaisin kiinni autoon. Pikkuhiljaa rupeaa huollettavat osat löytämään takasi autoon.
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus

Viesti Kirjoittaja RHR »

Ehti se laatikko vuoden päivät pyöriä tallin lattialla irrallaan ennen kuin sain eilen vietyä huoltoon. Mielenkiinnolla odotellaan mitäs sisältä löytyy ja onko kaikki kunnossa.
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

:thumb:
Avatar
coupe
Viestit: 297
Liittynyt: 01.06.2003 07:36
Paikkakunta: Jämsä

Re: Fiat 127 Sport 1980 kilpa-auton kunnostus

Viesti Kirjoittaja coupe »

Tämäkös se on?
rattifiat.jpg
rattifiat.jpg (96.34 KiB) Katsottu 230 kertaa
Coupe 20VT
Skyline GT-R
Tesla model S
Vastaa Viestiin