Käryä sisään, Punto
Käryä sisään, Punto
Moi, onko kokemusta? -kun pysähdyn Puntolla "valoihin" tai vaikka pihassa käyttäen, -tulee pakokaasun käry sisään.
-ei pitäisi tiämmä näin olla? -olen yrittänyt katsoa moottorin pintaa ettei näkysi öljyvuotoa joka tiputtaisi vaikka pakoputen päälle -en päällisinpuolin huomannut.
Kytinkopan alareunassa kyllä senkaltaista eli öljyistä lievästi on, että heittäisikö se johonkin öljyänsä eli kytkimen tefan kautta . Kytkin kyllä ravistaakin lähtiessä hieman jos pyörät on käännetty lähtöhetkellä...että olisko ravistaminen öljyn vaikutusta tefasta kitkapinnoille?? tippoja ei ole -ei siis tiputa mielestäni. Paljonkin alle 100 tkm ajettu vm 04.
-ei pitäisi tiämmä näin olla? -olen yrittänyt katsoa moottorin pintaa ettei näkysi öljyvuotoa joka tiputtaisi vaikka pakoputen päälle -en päällisinpuolin huomannut.
Kytinkopan alareunassa kyllä senkaltaista eli öljyistä lievästi on, että heittäisikö se johonkin öljyänsä eli kytkimen tefan kautta . Kytkin kyllä ravistaakin lähtiessä hieman jos pyörät on käännetty lähtöhetkellä...että olisko ravistaminen öljyn vaikutusta tefasta kitkapinnoille?? tippoja ei ole -ei siis tiputa mielestäni. Paljonkin alle 100 tkm ajettu vm 04.
Re: Käryä sisään, Punto
Kurkkaappas huohotinletkun kunto venttiilikopan päältä. Semmoinen 90° mutkalla oleva, noin peukalon paksuinen letku joka lähtee apukuljettajan puolelta venttiilikopan päältä kohti matkustamoa ja kääntyy suodatinkotelon alle.kalevim kirjoitti: ↑19.11.2023 18:44 Moi, onko kokemusta? -kun pysähdyn Puntolla "valoihin" tai vaikka pihassa käyttäen, -tulee pakokaasun käry sisään.
-ei pitäisi tiämmä näin olla? -olen yrittänyt katsoa moottorin pintaa ettei näkysi öljyvuotoa joka tiputtaisi vaikka pakoputen päälle -en päällisinpuolin huomannut.
Kytinkopan alareunassa kyllä senkaltaista eli öljyistä lievästi on, että heittäisikö se johonkin öljyänsä eli kytkimen tefan kautta . Kytkin kyllä ravistaakin lähtiessä hieman jos pyörät on käännetty lähtöhetkellä...että olisko ravistaminen öljyn vaikutusta tefasta kitkapinnoille?? tippoja ei ole -ei siis tiputa mielestäni. Paljonkin alle 100 tkm ajettu vm 04.
Taitaa itseasiassa jäädä kokonaan suodatinkotelon alle piiloon. Mutta huohotinkaasut on sellaisia, että ne herkästi haiskahtaa vähän nokkaan kun autolla pysähtyy.
"Owning an Alfa Romeo is kinda like having a two year old child... Really annoying most of the time, but you'd kill anyone that tried to take it away."
Re: Käryä sisään, Punto
Kiitos vihjeestä...se on yritettävä katsoa..!
Putsaus; -eiku pulloharja sisään ja sillä yrittää putsata?
Pitäisikö se avata venttiilikopan liittimestä?
Putsaus; -eiku pulloharja sisään ja sillä yrittää putsata?
Pitäisikö se avata venttiilikopan liittimestä?
Re: Käryä sisään, Punto
Vaihda se jos on halki/poikki.
"Owning an Alfa Romeo is kinda like having a two year old child... Really annoying most of the time, but you'd kill anyone that tried to take it away."
Re: Käryä sisään, Punto
Vaihtoehto B on vuotava pakosarjantiiviste.
Re: Käryä sisään, Punto
Onkohan pakoputkisto oikeasti ehjä, ja tiivis?....Tarkista pakoputkisto mahdollisten vuotojen osalta, ja tarkista myös, että takimmaisen pöntön ulostuloputki on paikallaan 

-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Käryä sisään, Punto
Huohottimen irroitus ? Se ilmanpuhdistin koko elementti pois varmaankin.
Onko helppo, ettei mokaa siinä itselleen lisäremonttia?
Onko helppo, ettei mokaa siinä itselleen lisäremonttia?
Re: Käryä sisään, Punto
Se huohotin on öljyn täyttökorkin vieressä, siitä lähtee semmonen letku. Itse ilmansuodatinkotelon irroitus on aika simppeli, kiinnitysjalkojen ruuvit auki ja pitäisi lähteä nostamalla. Sen kotelon alla on kaasuläpälle kumitiiviste, joka on usein turvoksissa ja sen paikallaan pysyminen koteloa asennettaessa saattaa joskus mietityttää.
Mutta sen lekun näkee siitä ilman purkamistakin, jos sinun Puntosi siis on Punto 60 (1.2 8V 60hp?)?
"Owning an Alfa Romeo is kinda like having a two year old child... Really annoying most of the time, but you'd kill anyone that tried to take it away."
Re: Käryä sisään, Punto
Joo 1.2 Punto. Huohotinletku, sen osuuden minkä pysyi katsoon, meni ilmanputsatin alle, näytti ehjältä kaikkineen. ei liene siinä syy ellei ole tulossa mutta tuskin?
Vent kopan tiiviste oli tehnyt pakosarja yläpuolelle ja alle johonkin pakosarja kiinnityspulttiin kostea kuitenkin oli vähän. Plokin kyljessä pikkusen valuneen näköistä.
Pakoputken takapöntön pää jää takahelman sisäpuolelle hiukan alasuuntaan taipuneena mutta helman yli pää ei tule, alkuperäinen varmaan.
Vent kopan tiiviste oli tehnyt pakosarja yläpuolelle ja alle johonkin pakosarja kiinnityspulttiin kostea kuitenkin oli vähän. Plokin kyljessä pikkusen valuneen näköistä.
Pakoputken takapöntön pää jää takahelman sisäpuolelle hiukan alasuuntaan taipuneena mutta helman yli pää ei tule, alkuperäinen varmaan.
Re: Käryä sisään, Punto
Meillä oli 500:ssa pitkään pakokaasun hajua ja sain itsekkin vinkiksi että kato huohotinletku. Ja sitä tunnustelin ja katoin putsari paikallaan ja tuntui ehyeltä.
Tosin, kun oikein muutakaan paikkaa ei näkynyt, niin otin koko letkun irti ja halkihan se oli. Sit' vain paikallaan ollessaan jotenkin osannut katsoa ja tunnustella. Letkun vaihtamalla katos kärytkin.
Sama 1.2l 8 naulanen himmeli.
- J
Tosin, kun oikein muutakaan paikkaa ei näkynyt, niin otin koko letkun irti ja halkihan se oli. Sit' vain paikallaan ollessaan jotenkin osannut katsoa ja tunnustella. Letkun vaihtamalla katos kärytkin.
Sama 1.2l 8 naulanen himmeli.
- J
Re: Käryä sisään, Punto
Kiitos, ehjältä mullakin näytti päällisin puolin. Jotain märkyyttä eli kosteannäköistä oli sylinterin etupinnassa ja samoin pakosarja joihinkin kohtiin oli levinnyt. Ei varsinaista käsiin tarttuvaa öljyä pakosarjassa. Olisko niin vähäinen aiheuttanut kärynhajua seistessä.
Suihkutin siihen rasvanpoistoainetta tuossa. Nyt on tarkkailtava, kun ajaa/ pysähtyy.
Suihkutin siihen rasvanpoistoainetta tuossa. Nyt on tarkkailtava, kun ajaa/ pysähtyy.
Re: Käryä sisään, Punto
Veikkaan venttiilikopan tiivistettä. Voihan siellä tietty esim. oikean vetoakselin stefa tihuuttaa alhaalla menevän pakoputken päälle käryten. Kannattaa käydä auton alla valon kanssakalevim kirjoitti: ↑22.11.2023 00:13 Kiitos, ehjältä mullakin näytti päällisin puolin. Jotain märkyyttä eli kosteannäköistä oli sylinterin etupinnassa ja samoin pakosarja joihinkin kohtiin oli levinnyt. Ei varsinaista käsiin tarttuvaa öljyä pakosarjassa. Olisko niin vähäinen aiheuttanut kärynhajua seistessä.
Suihkutin siihen rasvanpoistoainetta tuossa. Nyt on tarkkailtava, kun ajaa/ pysähtyy.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Käryä sisään, Punto
Käryn tulo saattoi? selvitä.! ( hyviä neuvoja jok ikinen toki oli, mitä sain.
Aloin kokeilla huohotinputkea ( olisiko halki tms..) -putki liikkui ilmanputsarin alla kevyesti.
Otin putsarin irti, niin oli huotinputki irti ilmanputsarin alapinnassa olevasta putken päästä. Putken pää siis irrallaan -ei mennyt putsarin sisään -siitä lienee? tullut venttiilikopan sisältä lievä käry.
Tuönsin huohotinletkun putsarin sisään johtavaan putkeen. En ole koeajanyt vielä, näkee sitten.
Luulisin ettei se ole ollut koskaan siinä paikallaan? -jäänyt tehtaan linjalla jo irti? ( senverran vähän ajettu Punto ettei putsari olisi ollut vielä pois.
Aloin kokeilla huohotinputkea ( olisiko halki tms..) -putki liikkui ilmanputsarin alla kevyesti.
Otin putsarin irti, niin oli huotinputki irti ilmanputsarin alapinnassa olevasta putken päästä. Putken pää siis irrallaan -ei mennyt putsarin sisään -siitä lienee? tullut venttiilikopan sisältä lievä käry.
Tuönsin huohotinletkun putsarin sisään johtavaan putkeen. En ole koeajanyt vielä, näkee sitten.
Luulisin ettei se ole ollut koskaan siinä paikallaan? -jäänyt tehtaan linjalla jo irti? ( senverran vähän ajettu Punto ettei putsari olisi ollut vielä pois.
Re: Käryä sisään, Punto
Kai siihen tulpat on joskus vaihdettu? Ja jos ei ole, niin kannattaa vaihtaa, huonot tulpat on alkusyy Punton yleiselle ecu-vialle.
Tulppien vaihdossahan putsarin koppa pitää ottaa pois.
Tulppien vaihdossahan putsarin koppa pitää ottaa pois.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.