lancia kappa 3.0 v6

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
repa
Viestit: 6
Liittynyt: 09.03.2006 18:08
Paikkakunta: mäntsälä

lancia kappa 3.0 v6

Viesti Kirjoittaja repa »

onko tässä mallissa tekniikka kuinka kestävää verrattuna 2.4 kappaan . kuluttako polttoainetta paljonkin enemmän edelliseen verrattuna ja mistä löytäisi teknisiä tietoja moottorista.
Avatar
Luigi
Viestit: 9735
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuohan on Alfan kone, joten sieltä(kin) päin löytää niin teknistä- kuin muutakin tietoutta. On sanottu joskus maailman parhaaksi V6:ksi, tiedä sitten...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
124 AC
Viestit: 574
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

kyllä se kestää

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

nokkahihnan kun vaihtaa vaikkapa 40-60 tuhannen välein niin ok. Hihna on tuhtia tekoa, vaihdettiin nimittäin juuri omaamme.

Riippuu toki onko automaatti vai manuaali, manuaalina kulutus ihan samoilla linjoilla 2.4:sen kanssa mutta toki 4-pykäläinen automaatti kuluttaa enemmän. Meillä on viimeistä sarjaa oleva softronic versio jolla ajettu +160 tkm ja mitään vikaa ei ole ollut. Kunhan muistaa öljyt vaihtaa.
Fiat 124 AC 2.0 TC 1967
ex. Lancia Kappa V6 SW Softronic 1999
Lancia Thesis V6 Emblema 2002
Lancia Kappa JTD 1999 Berlina
Maserati 222 SE 2.8 Bii-turbo 1990
ex. Alfa-Romeo 159 2.4 JTDm Q-tronic 2008
Fiat Bravo Sport 2008
Jaguar XJ8 4.2 2004
repa
Viestit: 6
Liittynyt: 09.03.2006 18:08
Paikkakunta: mäntsälä

Viesti Kirjoittaja repa »

kiitoksia vinkeistä olisi tulossa saksasta otsikon mukainen kappa jolla ajettu 190.000tkm vuosimalli 1996
Lumlum
Viestit: 21
Liittynyt: 07.05.2021 21:53

Re: lancia kappa 3.0 v6

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Vanha aihe, mutta itselle ajankohtainen kaikenlaisten vaiheiden jälkeen. Auto siis K 3.0 -99

Kysymys: Kappa meni alustapesun kautta lämpimään talliin. tammikuisen siirron jälkeen. Muutama viikko sitten kävin ottamassa auton ulos tallista, kun piti päästä tekemään muuta. Bensa haisi ja pihalla totesin auton tiputtavan polttoainetta apukuskin puolelta, jostain koneen läheltä. Vuoto toki loppui moottorin sammuttamisen jälkeen.

Eilen aamulla kävin ottamassa auton ulos tallista, bensa haisi lievemmin käynnistyksen jälkeen, tiputti edelleen näkyvästi samasta paikasta koneen käydessä. Mutta; kun illalla kävin ajamassa auton takaisin sisälle, auton seistyä päivän ulkona 0-kelissä, bensavuoto oli poissa, eikä haissut sisällekään. WTF?

Ajattelin ensin PA-suodattimen happanemista, mutta se lieneekin tankissa? Sitten tuli mieleen puhki mennyt PA-letku, mutta eihän se voi itsestään korjaantua edes Luigin tuotteissa?

Onko vastaavaa kokemusta? Mistä lähden vikaa etsimään ilman nosturia?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8555
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: lancia kappa 3.0 v6

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Noin arvuutteluna, olisiko jokin väsynyt O-rengas bensan paluulinjan liitoksessa joka vuotaa kun tankkiin on kertynyt lämpimässä "vastapainetta"
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Lumlum
Viestit: 21
Liittynyt: 07.05.2021 21:53

Re: lancia kappa 3.0 v6

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Hyvä diagnoosi, vaikuttaa osuneen oikeaan. Täytyy metsästää noita O-renkaita enemmänkin.

Toinen kysymys: menevätkö Alfan 3.0 24V -Busson osat sellaisenaan myös Kappan voimalaan? Esimerkiksi brittiläinen Totallyalfa-sivusto luettelee malleina Alfan lisäksi Thesiksen, mutta ei Kappaa...

Tällaisia etsin, kun ovat jo aika huonon näköiset ja halkeilleet...kysymys kuuluu, ovatko Kappan putket 39 mm vai 44 mm halkaisijaltaan?

Liitteet
Screenshot_20240219-215156.png
Screenshot_20240219-215156.png (105.86 KiB) Katsottu 5344 kertaa
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8555
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: lancia kappa 3.0 v6

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

En nyt yhtään muista yksityiskohtia, mutta toinen Kappa V6 tapaus tässä viime vuosina, niin siihen ei meinannut löytyä jakopäänkään kilkkeitä oikein mistään. Eli onko näissä jotain mallipolvia huomioonotettavana? 24V koneita kai kaikki Kappan koneet kumminkin on?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Lumlum
Viestit: 21
Liittynyt: 07.05.2021 21:53

Re: lancia kappa 3.0 v6

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Kuulostaa haasteelta, joka on selätettävä... No, jos joltain busso-Lanciasta kokemusta hankkineelta löytyy tietoa Alfan ja Lancian 3.0 24V -versioiden eroista, niin kiinnostaa suunnattomasti. Vuosimalli 1999 on haarukassa. Esim. noi mainitut imuputket kiinnostavat... Samoin ilmastoinnin palikat jne.
A Bart
Viestit: 922
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: lancia kappa 3.0 v6

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Lumlum kirjoitti: 19.02.2024 18:30 Hyvä diagnoosi, vaikuttaa osuneen oikeaan. Täytyy metsästää noita O-renkaita enemmänkin.

Toinen kysymys: menevätkö Alfan 3.0 24V -Busson osat sellaisenaan myös Kappan voimalaan? Esimerkiksi brittiläinen Totallyalfa-sivusto luettelee malleina Alfan lisäksi Thesiksen, mutta ei Kappaa...
Kappasta eperi ainakin antaa samat kuin on 12V ja tarvikkeena esim. tämmöiset.

https://www.pasaric.hr/en-gb/60576441-a ... ntake-hose

http://tinyurl.com/pkxb8zvc
Lumlum
Viestit: 21
Liittynyt: 07.05.2021 21:53

Re: lancia kappa 3.0 v6

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Sämpy kirjoitti: 16.02.2024 10:09 Noin arvuutteluna, olisiko jokin väsynyt O-rengas bensan paluulinjan liitoksessa joka vuotaa kun tankkiin on kertynyt lämpimässä "vastapainetta"
Kaiken purkamisen jälkeen tulipellin vierestä paljastui toisesta polttoaineletkusta haurastunut paikkaus, joka peitti siististi täysin poikki olleen letkun. Ikään kuin se olisi aikoinaan katkaistu tarkoituksella ja sitten "liitetty" takaisin yhdeksi.
Lumlum
Viestit: 21
Liittynyt: 07.05.2021 21:53

Re: lancia kappa 3.0 v6

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Huraa, imuputkien palaset taiteiltu paikalleen ja samalla meni tulpat vaihtoon. Tämähän paljastuu tällaiseksi 12V-24V -siitos-Bussoksi. Nyt soi kauniisti, kun ilma ja bensa pysyvät omissa käytävissään. Öljykin oli melkoista tervaa...
A Bart
Viestit: 922
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: lancia kappa 3.0 v6

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Toivottavasti tulpat ei ollu bosch merkkiset. Niistä on huonoja kokemuksia bussoossa ja Twinsparkeissa.
Lumlum
Viestit: 21
Liittynyt: 07.05.2021 21:53

Re: lancia kappa 3.0 v6

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Mikäs nyt, kun kylmänä ei tahdo käydä kuin 600 rpm ja saattaa sammua esim. valoihin lähestyttäessä ja kaasun nostaessa. Lämpimänä käy normaalisti tyhjäkäyntiä ja tehot tuntuvat olevan tallella.

Lambda-anturi, vai anturit ? Minkäs merkkinen tähän mottiin on paras? Joku valmistaja oli muistaakseni NoGo.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8555
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: lancia kappa 3.0 v6

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eeikös siinä oo ennemmin tyhjäkäyntimotoori jumissa tms. Kuvista ei ihan valjennut miten näissä tyhjäkäynnin ohjaus toimii, joku putki tulee ilmanotosta kaasuläpän yli etupuolelle.. no selvis siinä kuvaa ettiessä että eestissä ois väsynyt 3,0 farkku myynnissä.
Jos olis lämpötila-anturi niin tuntuis muussakin kuin tyhjäkäynnissä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin