Abarth 500 päästöissä ongelma
Abarth 500 päästöissä ongelma
Käytin katsastuksessa ja ei mennyt päästöistä läpi arvot oli: CO 1,59, HCPPM 36, CO2 13,9, O2 0,14, kierrokset 3500, lambda 0,964. hylky co pitoisuus kierroksilla liian korkea sekä lambda poikkeaa sallitusta kierroksilla.
Vaihdoin molemmat Lambda anturit (Bosch)
Sit uudelleen konttorille arvot: CO 1,83, HCPPM 43, CO2 13,8, O2 0,13, kierrokset 2800, lambda 0,952 samat hylky perusteet.
Vaihdoin tulpat (Bosch), map anturin (Bosch) ja ilmanputsarin
Jälleen konttorille arvot: CO 0,62, HCPPM 150, CO2 13,9, O2 0,52, kierrokset 2500, lambda 0,989, hylky tuli vain Co pitoisuus kierroksilla liian korkea.
Mitähän pitäs vielä tehdä? Ideoita?
Vaihdoin molemmat Lambda anturit (Bosch)
Sit uudelleen konttorille arvot: CO 1,83, HCPPM 43, CO2 13,8, O2 0,13, kierrokset 2800, lambda 0,952 samat hylky perusteet.
Vaihdoin tulpat (Bosch), map anturin (Bosch) ja ilmanputsarin
Jälleen konttorille arvot: CO 0,62, HCPPM 150, CO2 13,9, O2 0,52, kierrokset 2500, lambda 0,989, hylky tuli vain Co pitoisuus kierroksilla liian korkea.
Mitähän pitäs vielä tehdä? Ideoita?
Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Ixeo TL 680 (Ducato 2.3 TD) -20
Grande Punto 1.3 Multijet -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Ixeo TL 680 (Ducato 2.3 TD) -20
Grande Punto 1.3 Multijet -08
Re: Abarth 500 päästöissä ongelma
Rikkaalla näyttäisi käyvän. Lämpöantureiden näyttämät voisi tarkistaa esim. Multiecuscanilla, jos sellainen on käytettävissä. Saavuttaako kone käyntilämpötilan? Italialaiset tuntuvat olevan aika tarkkoja siitä, milloin mennään lambdasäädölle, esim. oman Lybran tapauksessa kun jäähdytysnesteen lämpötila tippuu alle 78 asteen, poistutaan lambdasäädöltä (mennään open loop-tilaan.) Vuotava termostaattikin saattaisi jo riittää aiheuttamaan ongelman. Sitten voisi olla mahdollista esim. vuotava suutin, mikä turbokoneen kanssa on jo vähän vaarallinenkin, jos muiden sylinterien seosta laihennetaan yhden vuotaessa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Abarth 500 päästöissä ongelma
Vaikuttaisi käyvän normi lämmöissä. Mietin kyl sitäkin vaihtoehtoa et ohjelmassa olis vika. Tää alunperin 135hv ja jossakin jossain vaiheessa ohjelmoitu 160 hv.
Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Ixeo TL 680 (Ducato 2.3 TD) -20
Grande Punto 1.3 Multijet -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Ixeo TL 680 (Ducato 2.3 TD) -20
Grande Punto 1.3 Multijet -08
Re: Abarth 500 päästöissä ongelma
Jos lambda on ok, niin silloin ei kaiketi katin teho riitä. Kokeilisin ensin ajaa lämpöön ja sitten 3000 rpm huudattaa paikkallaan 5 min. Sitten mittaamaan ja katsomaan miten käyttäytyy kun CO lähtee laskemaan mittarissa. Jos tuntuu jäävän tuonne 0,5 pintaan, eikä juuri liiku kierroksia laskiessa ja nostaessa, niin katin teho huono. Ei tosin pitäisi olla nykyisellään tuollainen huudattaminen tarpeen. Toisin oli Punto I aikoihin...
Re: Abarth 500 päästöissä ongelma
Eilen kävin Turbotec:illä kyselemäs ja suora vastaus katti. Antoi viel neuvon että antaa alkuperäisen olla paikallaan ja lisää sen jälkeen tarvike katin muttei kuitenkaan ihan halvimmasta päästä. Vien kaverille joka on pakoputki expertti. Tehnyt tehoputkistoja ym. putkistoja mm. tuliterään Lancia Delta HF integraleen. Vuosien kokemus.
Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Ixeo TL 680 (Ducato 2.3 TD) -20
Grande Punto 1.3 Multijet -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Ixeo TL 680 (Ducato 2.3 TD) -20
Grande Punto 1.3 Multijet -08
Re: Abarth 500 päästöissä ongelma
Paljonko mahtaa ylimääräinen katti putkistoa kuristvan ja lämmittäminen sen jälkimmäisen osalta ainakin vaikeutuu. Yksi riittävän iso ja laadukas katti on kyllä yleensä riittävä. Pari Mufflex yleimallia on joskus tullut laitettua alkuperäistä korvaamaan ja päästöt asettuivat todella helposti kohdalleen.
Re: Abarth 500 päästöissä ongelma
Kyllähän ne halvatkin yleensä 1-2 katsastusta toimii ihan hyvin. Mutta ymmärrän jos sitä originaalia kallista ei halua sieltä välistä pois, tosin riittääkö sitten hiilivetyjä käyttämään sitä tarvikekattia, kun sekin tarvitsee "polttoainetta".
Omassa lähipiirissä kun autot vaihtuu niin tiuhaan, niin ei ole päässyt pidemmälti seuraamaan näitä kattjumppia. Isossa RamVanissa ainakin toimi tarvike (magnaflow) mahan alla ihan hyvin ekassa katsastuksessa, vaikka oli reilusti toista metriä putkea sitä ennen.
Omassa lähipiirissä kun autot vaihtuu niin tiuhaan, niin ei ole päässyt pidemmälti seuraamaan näitä kattjumppia. Isossa RamVanissa ainakin toimi tarvike (magnaflow) mahan alla ihan hyvin ekassa katsastuksessa, vaikka oli reilusti toista metriä putkea sitä ennen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Abarth 500 päästöissä ongelma
Unohtunu laittaa tänne. Abarthiin tuli kunnolla virtaava Kemiran ecokat racing katti. Alkuperäinen paikallaan pieni lambdan siirto ja uusi jousto osa. Päästöistä helposti läpi.
Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Ixeo TL 680 (Ducato 2.3 TD) -20
Grande Punto 1.3 Multijet -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Ixeo TL 680 (Ducato 2.3 TD) -20
Grande Punto 1.3 Multijet -08