FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
kitkar745
Viestit: 407
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Katto sen 1 pytyn puristuspaineet. Jos kerta tulppa musta ei palotapahtuma ole hyvä ollu pitkään aikaan.

Tuli mieleen opel ohv kone jolla ajettu 3 pyttysenä kun siitä 1 venttiilin painin kenkä menny katki. Lopulta kun sellane ehjä löydettiin ja saatiin taisteltua se sinne väliin, kävi edelleen kolmella. Joka taas korjaantu antamalla lämää ja kaatamalla limsapullosta vettä kaasariin niin ettei kone sammunu. Ensin koitettiin sumutusta mut nää liian mieto vaikutus ja tuollee se karstottunu pytty tuli kuntoon.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
jonik
Viestit: 271
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja jonik »

VerdeBarchetta kirjoitti: 10.07.2024 12:49 JoniK antoiko mitään vikasignaaleja? Pitää avata jossain välissä tyhjäkäyntisysteemi ja tarkastaa se hönkäputket, joka tulee kannesta, ettei sieltä vuoda. Tuo minun mylly on 96 mallia, eli MAF on putken päässä suodattimen yhteydessä. Hommasin käytetyn MAFin ja puhdistin sen, en ole vielä sitä kokeillut. Tuntuu että koneessa on useita häiriöitä, jotka välillä kumuloi päällekkäin. Miettinyt voiko jokin mekaaninen ongelma aiheuttaa sen, ettei 1-sylinteri käy kunnolla pienillä kierroksilla. Puolalta kun otti piuhan irti, niin sitten ei käyny korkeammillakaan kierroksilla. Mutta suuttimen tai puolen irrotus ykkösestä ei suuremman hetkauttanut tyhjäkäyntiä. Tulppa oli myös tummempi, kuin muut.

Ei ollut vikakoodeja. Jos siellä on imuvuotoa niin kierrokset nousee ja jos on tukossa niin laskee eli veikkaisin tuota samaa tukkeumaa mikä oli omassakin. Tällainen se alkuperäinen MAF jos jollain sattuu olla tarvetta, ei sopinut omaan jostain syystä (eri liitin). Sisältä poistettu valuvirheet paremman virtauksen toivossa mutta muuten koskematon, Magneti Marellin valmistama
https://www.kmotorshop.com/en/article-d ... -afh70-13b
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
VerdeBarchetta
Viestit: 6
Liittynyt: 27.06.2024 17:36

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja VerdeBarchetta »

Tuo tyhjäkäynti on tosiaan sellainen, että lämpimänä painuu välillä liian alas. Ei tietenkään aina, että se olisi helppo diagnosoida. Pitää ensiviikolla irrottaa ja vaihtaa koko kaasuläppä ( sain sellaisen vaihtokappaleen auton mukana) ja katsoa liittyvät letkut ehjäksi.

Nykiminen suhteen pitää katsoa se Maf sekä sen liittimet.

Kolmantena pitää tarkastaa puristuspaineet, niin selviää mahdolliset 1-sylinterin viat tai väljyydet.
Jarkko
GFF
Viestit: 528
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Katso myös että imusarjassa oleva huohotinventtiili on ehjä, joskus niitä on.ollut rikki.
Avatar
wellu
Viestit: 6252
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

wellu kirjoitti: 26.12.2023 11:43 2008 Fiat Albea, 1.4 8V (ei ilmastointia).

Taannoin oli pakko käynnistää mittaristo irti ja bägin valo jäi palamaan. Katselin MultiEcuScannnin sivuilta, että KL kaapelilla pitäisi päästä kiinni, pin3 tai punainen adapteri.

Ei saa kiinni. Jostain syystä bägiin ei saa yhteyttä, vaikka muualle pääsee.

Neuvoja?
Syy selvisi, radion takana kolme karvaa koritietokoneelle, heräte ja radion päävirta, joka on yhteinen obd-portin kanssa.

Siellä oli käyty tekemässä omat kytkennät päin perseitä ja koritietokone oli sekaisin.

Palautettu orkkiskytkennät, alkoi löytämään bägille. Vikakoodi oli airbägin valon signaalin katkos (mittaristo).
Minkä huollan, sen korjaan...
VerdeBarchetta
Viestit: 6
Liittynyt: 27.06.2024 17:36

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja VerdeBarchetta »

VerdeBarchetta kirjoitti: 13.07.2024 10:32 Tuo tyhjäkäynti on tosiaan sellainen, että lämpimänä painuu välillä liian alas. Ei tietenkään aina, että se olisi helppo diagnosoida. Pitää ensiviikolla irrottaa ja vaihtaa koko kaasuläppä ( sain sellaisen vaihtokappaleen auton mukana) ja katsoa liittyvät letkut ehjäksi.

Nykiminen suhteen pitää katsoa se Maf sekä sen liittimet.

Kolmantena pitää tarkastaa puristuspaineet, niin selviää mahdolliset 1-sylinterin viat tai väljyydet.
Liitokset puhdistamalla sekä tyhjäkäyntiventiilille brake cleaner pesu ja liuotus, niin tyhjäkäynti asettui.

Takakontista löytyi JoniK:n kuvan kaltainen täysin pakastavedetty MAF. Ei ollut samanlainen kuin ennestään, mutta liittimet ja putket sopi yhteen. Laitoin paikalleen, mutta ei ollut vaikutusta nykimiseen. Unohdin että olisi pitänyt varmaan sopeuttaa, eli antaa käydä 5min tyhjäkäyntiä sekä sitten muutama täyskaasukiihdytys 1000-5000r/min.

Odottelen vielä ventiilinkopan tiivisteen saapumista ja sitten tarkastan nokkien ajoituksen sekä mittaan puristuspaineet.

Siis ongelma on nykimisen lisäksi semmoinen hidas herääminen (kuin siirtyisi 3 pytystä 4:än) kun polkee kaasua kovempaa.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1749
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Tässä on ihmetelty kun äidin Stilossa kaiuttimista on kuulunut vain diskantti äänet. On radiokin vaihdettu mutta nyt sain aikaseks vaihtaa kaiuttimen toisesta autosta. Siellähän se vika oli, elementti sinänsä vaikutti ehjältä mutta johtojen tinaukset oli jonkin verran tummuneet/hapettuneet, joten kaipa se sitten on syy bassojen puutteeseen. Nuo varmaan saisi kuntoon ihan vaan kolvia näyttämälläkin.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Vastaa Viestiin