Fiateja.. Tien päällä!

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
wellu

Re: Fiateja.. Tien päällä!

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti: 04.05.2026 05:58 Nuo alkaa nyt ilmeisesti tulla helpon käyttöikänsä päähän, kun tosi paljon ollut "pikkuvikaisia" nettiautossa.
Eikai näitä paljoa ole vaikka olisi kaikki myynnissä mettiautossa...?

Ei ole tullut liiemmälti seurattua, niin yksinkertainen auto, ettei kovin kyykyttävää pikkuvikaa tule mieleen. Osien saanti ehkä turhan vaikeaa, vaikka on melko samoja osia mitä Fiateissa muutoinkin. Motonetissa ainakin ilmeisesti listoilla malli näkyy jotenkin hassusti myyjille, kannattaa itse selvittää osanumerot ennen kuin kysyy.

Lämmityslaitteen puhallin on sellainen painajainen, että purattaa koko kojetaulun, eikä ohjeita ole missään.
Minkä huollan, sen korjaan...
JLaines
GFF

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Sittenhän lämppärikin on suoraan kakkossarjan Unosta. Siinä pitää kotelointia myöten purkaa kaikki, jos pitää vaihtaa puhallinmoottori.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Honda CBF 600 S -08 made in Italy
wellu

JLaines kirjoitti: 05.05.2026 19:01 Sittenhän lämppärikin on suoraan kakkossarjan Unosta. Siinä pitää kotelointia myöten purkaa kaikki, jos pitää vaihtaa puhallinmoottori.
Ja melko todennäköisesti yhtä yksinkertainen.

Itse ihastuin albeahan todella voimakkaasti, Unon leikkimielisyys voimakkaana mielessä. Mummoankka-ulkonäkö ei haittaisi, mutta tollanen perinteinen sedan on ihan perseestä. Olisi edes punto-tyyppinen tai farmari. Farkkujahan on, Palio nimisinä.
Albeahan on Brasilia Uno/Palio/Siena. Näistä lähimpänä Sienaa, kiinan markkinoille turkissa jalostettua versiota.

Suurimmat erot lienee ulkonäössä ja sisustassa, brassi-uunon ollen näistä "sparttalaisin" (perinteisin).

Vähän sama Linean kohdalla. Vähintään sata kertaa parempi kuin "sisarmalli" Grande Punto. Perinteinen sedan on vain perseestä ja auton takapää vähintään yhtä ruma kuin albeassa. Farmari tai pystyperä olisi just eikä melkein.

Eli mitä opimme? Jostain syystä pitänyt eurooppaan tehdä näitä sähkövammasella ohjauksella olevia kulimalleja (stilo, punto, grande punto...) ja se perinteisempi (+vahvistetumpi) konstruktio jättää kehittyviin maihin ihmisille, jotka sellaista arvostaa.
Se ero vaikkapa Grande Punton ja Linean, tai Punto mk2 ja albean ohjauksen välillä on masentavan suuri.

Sähkövammaisen ohjauksen paras puoli: se ei vuoda öljyä vaikka olisi täysin loso.
tare

Viesti Kirjoittaja tare »

Ei kannata haukkua sähköistä ohjausta turhaan! Tiedän mistä puhun. Olen ajanut muitakin Fiat-autoja ennenkin :D

No asiaan. Minä pidän nykyisen Bravo T-jetin ohjausta varsin hyvänä. tai jopa erinomaisena. Kaikki riippuu vanteista ja renkaista. Minulla on Fiatin tehdaskevytmetallivanteet sekä kesärenkaille, että kitkarenkaille. Rengaskoko on kesät/ talvet 225/45/17.

Minun renkaat ovat suhteellisen hyviä. Ei kallista, ei halpaa, vaan hyvää ja testattua. Ja ohjaus toimii hienosti ja auto menee kuin kiskoilla. Myös tietenkin rengaspaineet vaikuttavat.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
wellu

tare kirjoitti: 06.05.2026 14:46 Ei kannata haukkua sähköistä ohjausta turhaan! Tiedän mistä puhun. Olen ajanut muitakin Fiat-autoja ennenkin :D

No asiaan. Minä pidän nykyisen Bravo T-jetin ohjausta varsin hyvänä. tai jopa erinomaisena. Kaikki riippuu vanteista ja renkaista. Minulla on Fiatin tehdaskevytmetallivanteet sekä kesärenkaille, että kitkarenkaille. Rengaskoko on kesät/ talvet 225/45/17.

Minun renkaat ovat suhteellisen hyviä. Ei kallista, ei halpaa, vaan hyvää ja testattua. Ja ohjaus toimii hienosti ja auto menee kuin kiskoilla. Myös tietenkin rengaspaineet vaikuttavat.
Joo ja aamulla asiaa vielä mietin, niin ehkä hieman turhan jyrkästi tuli asia ilmaistua.

Vaikkapa stilo, sitä pystyy "näpeillä" viemään samanlailla pikku sladissa talvella/soralla, kuin vaikkapa Tempraa, kunhan on kaltaiseni pleikkarisukupolven edustaja. Silti se ei sitä tosiasiaa poista, ettei se ohjaus keskitä luisun suuntaan juuri ollenkaan ja tahmaa.

Ei se silti mikään tojota ole.
kitkar745

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Täs meidän pihoilla on vaaleempi harmaa farkku stilo bensakoneella 16valve ja 6speed lukee peräs. Joku tyttö sillä ajelee.

Kyllä tuo sähkönen tehostin mulle sopii. Kokoajan city lisäteho käytössä. Siitä ku tempasee kerran rattia alaspäin ni kääntövarat on tapissa. Ja yhdellä sormella ajelee muutoin. On kiva.
Vastaa Viestiin