Nettiautosta bongatut Lanciat

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Nettiautosta bongatut Lanciat

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

No voi turkanen, Sami on oikeassa eli bensiinimoottorinen tosiaan (selittää sen 6v-vaihteistonkin): tuollainen tieto tuli, kun kokeilin rekisteritunnuksella (Motonet-varaosahaku):

Lancia MUSA Monikäyttöajoneuvo (AF) 5ov 1360cm3
Alustanumero: ZLA35000001079016
Moottorikoodi: 843 A 1.000
Rekisterinumero: ENG-677
Rekisteröity: 14.03.07
Tyyppi: 1.4 (350.AXA11, 350.AXA1A)
Polttoaine: Bensiini
Sylinterit: 4 (1368cm3)
Teho: 70kW / 95hv


Kyllä pitää ihmetellä, millä ihmeen perusteilla noita taustatietoja tuonne Nettiauton listoille oikein viritellään (vai onko ohjelmassa jokin "automaatti", niin kuin nykyään monessa paikassa, joka tarjoaa jotain, kun alat syöttää tietoa - ja sitten menee jo siinä vikaan).............. turhauttavaa tietenkin tällainen ristiriita myynti-ilmotuksessa, etenkin, kun teknisten tietojen osalta ovat suorituskyvyn, painojen, päästöjen ja kulutuksen osin tosiaan dieselistä. Vaan eihän se sinänsä ajoneuvoyksilöä mihinkään muuta, voihan se bensiinikäyttöinen olla kysytympikin jollekin
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Nettiautosta bongatut Lanciat

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Toisella Rinta-Joupilla eli J-Joupille ilmestyi hetki sitten aika pitkään Nettiautossakin ollut 1,4 ie Musa, melkein eurolleen samaan hintapyyntiin kuin edellisellä yksityisomistajallakin eli 4900€ (no, 4890€ liikkeessä + parin satasen toimitusmaksu, joka aina kummittelee hinnoissa).

https://www.rintajouppi.fi/vaihtoautot/ ... sa/HCZ545/

Tänään päätin sitten piipahtaa oikein paikan päällä koeajolla, tässä kokemuksia, ja aloitan vaikka yleiskuvalla. Autohan on kaksivärinen metallibeige-tumma violetti (tai sinne päin, vähän eri valossa eri sävyinen), ja ulkoisesti sekä varustukseltaan täysin identtinen omani eli entisen maahantuojan VIP-auton kanssa (minulla siis diesel). Teknisesti tämäkin auto on Fiat Idea "kauniissa kääreessä", joten vaikkapa Ideasta taannoin olleen TM-koeajon tuntumat aika hyvin kuvaavat varsin monia asioita erityisesti tekniikan osalta. Varustelu on varsin kattava, mm.automaatti-ilmastointi, panorama-katto (jossa avautuva luukku), kaksivärisyys sekä puolinahkasisustus, joka on tyylikäs ja selkeästi se Fiatista ylöspäin erottuva tekijä. Kaikin puolin ohjaamo on ehtaa Lanciaa, tyyli on läsnä, mutta ei häiritse. Moottori on perinteinen 1,4 FIRE 16v 95hv, joka ehkä on aavistuksen ylävireinen, mutta se kuitenkin on ollut Fiatin ongelmaton perusmoottori jo parikymmentä vuotta monessa eri mallissa. Uusimman Tipon omistajat ovat jopa pitäneet alakierrosvääntöä aiempaa parempana, mutta tästä ei ole kokemusta. Auto ei ole raketti, mutta sillä pärjää, joskin yhdenkin hengen kuormalla oli maantiellä todettava, että vääntö ei ole lähellekään samantehoisen pikkudieselin luokkaa, ja tämä luonnollisesti näkyy sekä kiihtyvyydessä että kulutuksessa. Kyllä autolla liikennevirrassa pysyy, mutta kuten moni Fiat 500L:n omistajakin toteaa aika samankokoisesta laitteesta, että "sankaritekoihin ei ole asiaa". Autossa ollut keskikulutusmittari näytti 8,2l/100km lukemaa, minä ajelin parikymmentä kilometriä, ja auton lämmettyä maantiekulutukseksi asettui 6,3l/100km; kaupungissa hetken pyörittelin, 7,1l/100km sinne taisi jäädä, joten dieselin "haamulukuihin" ei lähellekään yltänyt tämä ahtamaton bensiinikone. Sinänsä niin TM-testiin kuin vaikkapa aika monen käyttökokemuksiinkin varsin normaalit lukemat.

No sitten niitä huomioita tästä autoyksilöstä;ensin ne ei niin myönteiset (niin ei jää paha maku suuhun...):
-vasemmassa kyljessä/takaovessa oli ikään kuin hieman väärä värisävy, mutta en päässyt selville, oliko sävy oikea etulokarissa/ovessa vai siellä takana. Eli jotain on taidettu korjailla? Siisti kuitenkin, ei mitään vekkejä missään näkyvillä
-molemmat helmojen takapäät jo suht koht ruosteessa eli kannattaisi heti hioa, pohjamaalata/maalata huolella sekä massata
-oikeassa etuovessa oli musta maalaamaton kahva, ja aivan kuin etuovessa ei olisi ollut kunnollista äänieristettä eli "maantie kuului läpi". Vaihdettu vai oliko jotain korjattu ja siinä "föllit" vähentyneet. Hieman Lancian muuhun laatuun nähden nousi kuuleviin korviin
-takaluukun sähköinen avauskahva ei toimi (avaimesta toimii kyllä)
-takaluukun kaasujouset alkavat olla finaalissa, eivät jaksaneet lumista luukkua oikein pitää kylmänä ylhäällä
-jokin sirisee kuuluvasti konehuoneessa kuljettajan kohdalla, kuului ajossa, konepelti auki tyhjäkäynnilläkin, mutta hävisi yllättäen kun tyhjäkäyntiä oli ollut kymmenkunta minuuttia. ABS-pumppu? Mikä muu siinä voisi olla? Ajovalon nostomoottori?
-keltainen kolmiovaroitusvalo kojetaulussa (voi olla mikä vaan erikoisvaruste, kuten sadetunnistin tms. varuste, jopa muistaakseni nopeusvaroitin, jos on säätänyt varoituksen ajotietokoneesta ja nopeus ylittyi; ei pysty heti sanomaan, mikä oli taustalla)
-toinen avain puuttui
-ratti vinossa suoraan ajaessa vasemmalle eli jotain liittyi tukivarsiin/alapalloihin tms.. Ihan pientä hakemista oli suorallakin olevinaan, vaikka ei varsinaisesti suuntavakaudettomuutta
-en saanut nähdä katsastustodistusta, josko siinä jotain mainintaa, ajo tapahtui koekilvillä, ja jäi epäselväksi, mikä oli katsastuksen ajankohta
-takavasemmalta kuului kuopissa lotinaa; pusla? Iskari? Edelleenkään ei tietoa, kun käsiin ei tullut katsastuspaperia
-no, makuasia, mutta lämmitysteho ei edes viiden kuuden asteen koeajopakkasilla ollut mikään mainittava, joskaan ikkunat eivät huurtuneet

Sitten niitä hyviä:
-hieno auto muuten kaiken kaikkiaan,tosi siisti sisustus eikä tupakinsavuja, karvoja eläimistä tms.. Sisustus muutenkin erittäin ehjä, uudenveroinen
-lasit taisivat olla myös kunnossa kaikki, mutta pakkasen ja jään takia en uskaltanut rempoa lasinnostimia
-kauko-ohjainlukko toimi hyvin
-elektroniikka sisällä toimi mainiosti, automaatti-ilmastointikin
-aivan kelvot renkaat alkuperäisin Lancian erikoisvantein (no, keskikupit puuttuivat, ne kromatut)
-moottorin toiminta, eikä näkynyt ensisilmäyksellä vuotoja tms., joskin toki pesty moottoritila. Nätisti lumen alta kylmänä käyntiin ilman mitään kakisteluja
-jarrut ja alusta yleensäkin kuskin pukilta tulkittuna moitteetta toimivat
-valot kunnossa
-vaihteisto ja vetopyörästö ok ( ei kiihdytyksessä kuluneille Puntoille, johon Musa/Idea perustuu, tyypillistä poikittaisnytkyttelyä vetarien maljoista/tripoideista)
-ruosteeton noita takahelmojen päitä lukuun ottamatta (ne korjaisin heti ekana!!)
-noita hienoisia sävyeroja lukuun ottamatta myös maalipinta oikein hyvä

Huoltokirjoja en löytänyt, kuten en rekisteriotetta enkä sitä katsastustodistustakaan (elokuun lopulla 2023 näytti olleen kumminkin katsastuspäivämäärä tuossa vaihtoautoliikkeen kuvauksessa, mutta ei tietenkään mahdollisia korjauskehotuksia). Kuitenkin iso nippu alkuperäisiä ohjekirjoja (Lancioissa on useita erilaisia mm. varusteille) oli matkassa sekä vielä Fiat Idean suomenkielinenkin!!

Lopuksi vielä, että vaikka pyysin käteistarjousta, en sitä saanut, ja yhtään ei hinnassa tullut myyjä vastaan (tai no antoi ymmärtää, että ne toimistokulut, ehkä...), ja asenne oli muutenkin se, että "on meillä vara odottaa vaikka ensi kesään ostajaa tällä hinnalla" (juuri noilla sanoilla).Johonkin lähelle kuulemma voivat toimittaa kotiinkin veloituksetta. Aivan ok palvelua sinänsä, joskin jotenkin hitusen ehkä "haluttomuutta" todella aktiiviseen kaupantekoon, mutta olisikohan ollut merkitystä, että nyt oli asiakkaalla kohtuu perusteellinen koeajoanalyysi kaikkine puolineen, ja tarkkaa mallikokemusta, niin tällaista ei varmasti autonostaja joka päivä tee ja myyjä etenkään saa kuulla (="huono" ja liian tuotteen tunteva asiakas liikkeelle, jonka toki pitää tehdä voittoa, ei kai sitä voi kiistää). Itse totesin myyjälle, että korjattuna noiden pienten puutteiden osalta kolmen ja puolen - neljän tuhannen ajopeli, vikoineen alle kolme - ja muistutin, että auto on 15 v vanha Fiat Idea=Punto tekniikan osalta, vain "lahjapaketissa". Lähtiessäni kuitenkin totesin, että harrastajalle kyllä varsin hyvä lähtökohta, ja lupasin kertoilla eteenpäin, joten käykääpä muutkin katsomassa, jos kiinnostaa! (Otin muutamia lähikuvia eri kohteista, niitä saa erikseen pyytämällä ilman muuta)
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Vastaa Viestiin