Lpr ilmailupäivät eli huippunopeus maililla "testi"

GFF-tapahtumia ja paikalliskahvitteluita. Muiden kerhojen tapahtumien ilmoitukset ilman ennakkoon kysyttyä lupaa on kielletty.
GT28RS
Viestit: 33
Liittynyt: 21.09.2004 10:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja GT28RS »

Tere,

ei meitä ollut kuin kaksi Coupe :), Jykä näkyy listoilla xxx-xxx ja omalla rekkarillaan :) .

Mun eka veto meni "piloille" kun pakolämmöt nousi 1000 asteeseen nelosella ja jäähdytyksen vuoksi heitin suoraan kutoselle. Kakkos vedossa vaihdoin nelosesta alkaen alle 7000 rpm ylöspäin ja homma pysyi hanskassa :), lippumiehen kohdalla nopeusmittarissa 275 km/h :), pitää tarkistaa videolta vielä kierrokset ja välitysten mukaan nopeus.
Muutoin oma veto oli "täydellinen" nykyisellä setupilla, mitään en pystyisi paremmin tekeen, niin ajosuoritus mekaanisesti kuin ahto yms. asetukset vetoa varten.
Nyt loppuu bensa kesken, vaikka ahdin jaksaisi vielä paljon ylemmäs... :) .

- Jari -
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

GT28RS kirjoitti:
Mun eka veto meni "piloille" kun pakolämmöt nousi 1000 asteeseen nelosella ja jäähdytyksen vuoksi heitin suoraan kutoselle.
Muutoin oma veto oli "täydellinen" nykyisellä setupilla, mitään en pystyisi paremmin tekeen, niin ajosuoritus mekaanisesti kuin ahto yms. asetukset vetoa varten.
- Jari -
Karseet pakolämmöt on ollut :oops: Kertoopi että venttiilit on hyvästä materiaalista ja ne EI VUODA :lol: Omassa kipuraja on ollut 880 jonka jälkeen olen ruvennut hölläämään, rajusti!
Ajosuoritustasi en pysty kommentoimaan mutta yksi tärkein asia vedon jatkuvuuden kannalta huomioimatta on pysyvätkö ahtoilmat "viileinä"! Jos ne kohoavat yli 50 asteen tuolla 1.7 km rykäsyllä voit olla varma että veto ei jatku pitkään raikkaana :idea:
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Avatar
K4CE
Viestit: 527
Liittynyt: 23.04.2003 18:09
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja K4CE »

jykä kirjoitti:
jtm kirjoitti:2 kpl coupeja paikalla, miten sitten ajoivat... ? itse lähdin jo pois ennen suoritusta. punainen 20vt valkosilla vanteilla ja sitten sininen 20vt.
Sain siellä tulokseksi 234km/h ja 13.850s. Nopeus jäi vähän kaivelemaan mutta pääsimpähän ajamaan melkein 2km kaasupohjassa
Hei, ilmoittaudupa elokuun viimeisenä viikonloppuna ajettavaan Speedpartyyn Joensuuhun! Ilmo aukeaa FirstRunin jälkeen eli joskun heinäkuun puolenvälin tienoilla tai vähän ennen: speedparty.com.

Tuonne yritän päästä itsekin parantelmaan viimevuotista. Meillä näyttäis tuo nopeus olevan suurin piirtein samoissa, joten olis mielenkiintoista ajaa samoissa karkeloissa.
Punto GT -94

http://kuvablogi.com/blog/2880/
Punto_GT
Viestit: 57
Liittynyt: 30.03.2005 16:11
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Punto_GT »

K4CE kirjoitti:
jykä kirjoitti:
jtm kirjoitti:2 kpl coupeja paikalla, miten sitten ajoivat... ? itse lähdin jo pois ennen suoritusta. punainen 20vt valkosilla vanteilla ja sitten sininen 20vt.
Sain siellä tulokseksi 234km/h ja 13.850s. Nopeus jäi vähän kaivelemaan mutta pääsimpähän ajamaan melkein 2km kaasupohjassa
Hei, ilmoittaudupa elokuun viimeisenä viikonloppuna ajettavaan Speedpartyyn Joensuuhun! Ilmo aukeaa FirstRunin jälkeen eli joskun heinäkuun puolenvälin tienoilla tai vähän ennen: speedparty.com.

Tuonne yritän päästä itsekin parantelmaan viimevuotista. Meillä näyttäis tuo nopeus olevan suurin piirtein samoissa, joten olis mielenkiintoista ajaa samoissa karkeloissa.
Ton huippunopeuden kannalta laitteiden tarkkuus on vähän kyseenalaistettu sillä Jykällä iski rajoittimeen vitosella joka periaatteessa tarkoittaa +270km/t Coupén välityksillä/renkailla (plus että veto jatkui vielä muutama sata metriä kutosella)... Siksi jäi vähän ihemetyttää toi 230 "vaan"...
GT28RS'llekin ilmestynyt kymppi lisää siitä mitä luki paikanpäällä????
Turbo ruuvi polttaa
Avatar
K4CE
Viestit: 527
Liittynyt: 23.04.2003 18:09
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja K4CE »

Punto_GT kirjoitti:Ton huippunopeuden kannalta laitteiden tarkkuus on vähän kyseenalaistettu sillä Jykällä iski rajoittimeen vitosella joka periaatteessa tarkoittaa +270km/t Coupén välityksillä/renkailla (plus että veto jatkui vielä muutama sata metriä kutosella)... Siksi jäi vähän ihemetyttää toi 230 "vaan"...
GT28RS'llekin ilmestynyt kymppi lisää siitä mitä luki paikanpäällä????
Ex-Coupé omistajana on helppo olla samaa mieltä! Ainakin mun 20VT veti femmalla mittariin lähes 270km/h lukemia Keski-Euroopan baanoilla. Noh, jos tarkkoja ollaan niin 265km/h, mutta auto sentään oli vakio.

Ei muuta kun Joensuuhun sitten molemmat Coupét :wink: Siellä ei juuri kenenkään ole tarvinnut kitistä tutkalukemien tarkkuudesta.
Tai no, eikös Aki sun oma kalibroitu mittari näyttänyt 308km/h siinä ennätysvedossa, minkä tutka sitten vahvisti olevan 301km/h?

Niin tai näin, niin ei siellä keneltäkään ole puuttunut 40km/h :lol:
Punto GT -94

http://kuvablogi.com/blog/2880/
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

K4CE kirjoitti: Ei muuta kun Joensuuhun sitten molemmat Coupét :wink: Siellä ei juuri kenenkään ole tarvinnut kitistä tutkalukemien tarkkuudesta.
Tai no, eikös Aki sun oma kalibroitu mittari näyttänyt 308km/h siinä ennätysvedossa, minkä tutka sitten vahvisti olevan 301km/h?
:lol: Sigma 800 ei osaa valehdella tai osaa kun se ei ota huomioon renkaan laajenemista eli se näyttää liian vähä!
Tutkissa on kalibrointi nopeus jos en väärin muista niin 60 km/h, johon sitten tehdään vähennys 1-2 km/h alaspäin! Asialla taitaa olla joku juridinen puoli...Eli tuo virhe sitten kertoituu nopeuden noustessa :shock:
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
GT28RS
Viestit: 33
Liittynyt: 21.09.2004 10:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja GT28RS »

[Karseet pakolämmöt on ollut :oops: Kertoopi että venttiilit on hyvästä materiaalista ja ne EI VUODA :lol: Omassa kipuraja on ollut 880 jonka jälkeen olen ruvennut hölläämään, rajusti!
Ajosuoritustasi en pysty kommentoimaan mutta yksi tärkein asia vedon jatkuvuuden kannalta huomioimatta on pysyvätkö ahtoilmat "viileinä"! Jos ne kohoavat yli 50 asteen tuolla 1.7 km rykäsyllä voit olla varma että veto ei jatku pitkään raikkaana :idea:[/quote]

Hiukka taustatietoa akolämpö asiaan :) :
Eli Coupe ihan orkkiksena 220 hv / 310 Nm pukkaa 950 asteen pakolämmöt pitkissä vedoissa (kaverini Saksan maalla), eli kymmeniä kilometrejä Autobahnilla hanat kaakossa tuottaa about noi lämmöt ja se on ollut "ohjenuorana" minullakin, eli paikat suunniteltu kestämään 950 astetta. Samoin juttelin Sarlinin Kalllen kanssa ja hä sanoi samaa, että hetkellisesti 1000 astetta "ei tapa" ja se pitää paikkansa, olen useasti vetänyt siten, että pakolämmöt ampuneet yli 1000 astetta.

Jälkimmäisessä vedossa Lappeenrannassa pakolämmöt asettui 960 asteeseen kun maltoin vaihtaa 4., 5. ja kutosen 6500 rpm:ssä.
Bensa vaan ei riitä OE suuttimilla enempään, eli tämä oli se "täydellinen setup" ajoon.
Isommat suuttimet olleet jo pari vuotta, mutta jostain syystä emme onnistu lastun teossa niille ja seos laihenee parin sadan kilsan päästä vaarallisen laihalle :( . OE lastussa löydetty jo 5 karttaa bensan syötölle, mutta jokin vielä hukassa.. :( .

Muutoin voisin sanoa, että aika hyvin +1400 kg (kuskin kanssa) vakiomoottorilla olevalle paketille... :) .

t. Jari

PS. Muistanko oikein, että Ville lupasi syödä jotain..., kun eka etuvetoinen ylittää jotain.... :) , paljonkos on vielä matkaa... :) . On meinaan pari "kikka kakkosta" takataskussa...
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

GT28RS kirjoitti: Hiukka taustatietoa akolämpö asiaan :) :
Eli Coupe ihan orkkiksena 220 hv / 310 Nm pukkaa 950 asteen pakolämmöt pitkissä vedoissa (kaverini Saksan maalla), eli kymmeniä kilometrejä Autobahnilla hanat kaakossa tuottaa about noi lämmöt ja se on ollut "ohjenuorana" minullakin, eli paikat suunniteltu kestämään 950 astetta. Samoin juttelin Sarlinin Kalllen kanssa ja hä sanoi samaa, että hetkellisesti 1000 astetta "ei tapa" ja se pitää paikkansa, olen useasti vetänyt siten, että pakolämmöt ampuneet yli 1000 astetta.

PS. Muistanko oikein, että Ville lupasi syödä jotain..., kun eka etuvetoinen ylittää jotain.... :) , paljonkos on vielä matkaa... :) . On meinaan pari "kikka kakkosta" takataskussa...
En kyllä näe syytä että noin korkeilla pakolämmöillä vedetään! Eli todellakin venttiilit kunnossa ja ne ei vuoda! Vuodon sattuessa venttiilistä ja männästä tulee vainajat :!:

Tuosta voiman tarpeesta. Murtsikassa oli -05 Lappeenrannan eka vedossa voimaa 1.0 ahdolla 420 hv ja nopeus oli 270. Toiseen vetoon kämmäsin paineen nostossa ( ei noussut yhtään) ja nopeus oli 272...Coupe on kyllä virtaviivainen ja painolla ei ole suurempaa vaikutusta huippuihin eli uskon että noin 550 hv vie 300 maililla! Tosin uskolla ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä :lol: Muuten, siinä 281 kulkevassa kossussa oli 650 hummaa :shock:

Ai niin eli jos vakiossa on 1000 astetta 220 hepalla ok niin se ei todellakaan ole ok 500+ hepan vehkeissä! Sanokoon Kalle vaikka mitä :lol:
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
GT28RS
Viestit: 33
Liittynyt: 21.09.2004 10:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja GT28RS »

Tere,

Jostain syystä autoni on "tukkoinen" alle 900 asteen pakolämmöillä, vasta kun mittari nousee 920 astetta +, rupee auto vetään todella. Sen tuntee itse ja sen huomaa ja kuulee myös videolta. Jos minulla pakolämmöt alle 900 astetta, laajakaista lambda näyttää alle AFR 11 (lambda < 0.8 ).

Pieni tarkennus pakolämmön mittauspisteeseen, eli sillä aikamoinen merkitys mistä mittaa, eli minulla mittauspiste juuri ennen ahdinta pakosarjan kollektorissa.

Ilmanvastuksesta sen verran, että Coupe on todella "aerodynaaminen", eli kaverit oli maalipäässä katsomassa ajoja ja sanoivat, että pääsääntöisesti kaikki muut autot tuli valtavalla "kohinalla" maaliin, mutta Coupet "sukkasillaan" eli kuului moottorin äänet yms.

Ei se 997 turbo porschekaan "vakio" ollut :), nopeimman 2 litraisen etuvedon tittelistä pääsin kisaamaan :) . Saabikin taisi 2.3L olla.... ?

Onko Joensuum rata pidempi, vai miksi siellä nopeudet ovat olleet parempia kuin Lappeenranassa?
Miksei nopeutta mitata kennoilla, jolloin se olisi metrilleen ja km/h:lleen oikea kailkille?

Minusta paras ja "turvallisin" veto olisi 0 - 1000 m, nopeudet pysyy "aisoissa", mutta aidosti aikaa vetää "täysillä". Se olisi autoille ja kuskeille terveellisin vaihtoehto, samoin kuin autolehdet ja auton valmistajat ilmoittaa ko. arvot auroille. Näin "Veijo Esson" ikkunapöydän "musta tuntuu" jutut saisi faktoja :) .

- Jari -
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

[quote="x1/9 T16

En kyllä näe syytä että noin korkeilla pakolämmöillä vedetään! Eli todellakin venttiilit kunnossa ja ne ei vuoda! Vuodon sattuessa venttiilistä ja männästä tulee vainajat :!:

Tuosta voiman tarpeesta. Murtsikassa oli -05 Lappeenrannan eka vedossa voimaa 1.0 ahdolla 420 hv ja nopeus oli 270. Toiseen vetoon kämmäsin paineen nostossa ( ei noussut yhtään) ja nopeus oli 272...Coupe on kyllä virtaviivainen ja painolla ei ole suurempaa vaikutusta huippuihin eli uskon että noin 550 hv vie 300 maililla! Tosin uskolla ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä :lol: Muuten, siinä 281 kulkevassa kossussa oli 650 hummaa :shock:

Ai niin eli jos vakiossa on 1000 astetta 220 hepalla ok niin se ei todellakaan ole ok 500+ hepan vehkeissä! Sanokoon Kalle vaikka mitä :lol:[/quote]

minkäs korkuisia pakolämpöjä murtisikassa on kun sillä kisutetaan se 300km/h, lisäksi kiinnostaisi tietää missä lukemissa menee noin "normaalissa" kenkimisessä? eikä tämäkään vielä tässä :lol: lisäksi kiinnostaisi tietää pakopaineiden ylipaineet pakosarjassa :lol:

taitavat olla kyllä x-files tietoa :wink:
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

GT28RS kirjoitti:
Minusta paras ja "turvallisin" veto olisi 0 - 1000 m, nopeudet pysyy "aisoissa", mutta aidosti aikaa vetää "täysillä". Se olisi autoille ja kuskeille terveellisin vaihtoehto, samoin kuin autolehdet ja auton valmistajat ilmoittaa ko. arvot auroille. Näin "Veijo Esson" ikkunapöydän "musta tuntuu" jutut saisi faktoja :) .

- Jari -
Asiaa :!: 0-1000m kertoo paljon voimasta muttei kestävyydestä...Eli homma luetaan taas kiihdytyskisaamiseksi :roll:
Joensuussa ajetaan sen takia kovempaa kun se on"kilpailu"! Matkaa on 100m enemmän vetää nopeus tauluun :roll: Ja hei, 300 km/h on 86m/s...
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

GT28RS kirjoitti: PS. Muistanko oikein, että Ville lupasi syödä jotain..., kun eka etuvetoinen ylittää jotain.... :) , paljonkos on vielä matkaa... :) . On meinaan pari "kikka kakkosta" takataskussa...
Tuskin, sillä syöminen ja juominen ovat mulle pyhiä asioita. :roll: Mutta tietysti on ilo myöntää olleensa väärässä silloin, varsinkin jos se 300:n rikkoja on italialainen auto..

Korkeasta pakolämmöstä on siinä mielessä se etu että se nostaa pakokaasun entalpiaa ja siten turboahtimen hyötysuhdetta turbiinin osalta, mutta kääntöpuoli on se ettei tosiaan tarvi mennä paljoa vikaan kun moottorista saa jo alkaa kaivelemaan sulaneita mäntiä. Eli jos turvallisesti pelataan niin jätetään pakolämmöt alemmaksi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
jjm
Viestit: 33
Liittynyt: 15.02.2007 13:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jjm »

x1/9 T16 kirjoitti:
K4CE kirjoitti: Ei muuta kun Joensuuhun sitten molemmat Coupét :wink: Siellä ei juuri kenenkään ole tarvinnut kitistä tutkalukemien tarkkuudesta.
Tai no, eikös Aki sun oma kalibroitu mittari näyttänyt 308km/h siinä ennätysvedossa, minkä tutka sitten vahvisti olevan 301km/h?
:lol: Sigma 800 ei osaa valehdella tai osaa kun se ei ota huomioon renkaan laajenemista eli se näyttää liian vähä!
Tutkissa on kalibrointi nopeus jos en väärin muista niin 60 km/h, johon sitten tehdään vähennys 1-2 km/h alaspäin! Asialla taitaa olla joku juridinen puoli...Eli tuo virhe sitten kertoituu nopeuden noustessa :shock:
Tai sitten...

Kun otat renkaalta pyörimisnopeutta, niin noissa nopeuksissa vetävillä pyörillä on aika paljon luistoa.
...Dedra 834? :)
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

eaton/holset power kirjoitti: minkäs korkuisia pakolämpöjä murtisikassa on kun sillä kisutetaan se 300km/h, lisäksi kiinnostaisi tietää missä lukemissa menee noin "normaalissa" kenkimisessä? eikä tämäkään vielä tässä :lol: lisäksi kiinnostaisi tietää pakopaineiden ylipaineet pakosarjassa :lol:

taitavat olla kyllä x-files tietoa :wink:
Kyllähän noi äksän tiedot tosiaan x-mappiin menee :lol:
Tuossa ekana käsiin osu 1.2 barin käppyrä ja siinä oli ollut pakopaine 0.5. Tuolla nyt kiinni olevalla pakopesällä pakopaineet todellakin pomppaavat 1.4 ahtojen jälkeen! Mutta kun on niin kiva ruisailla alhaalla olevilla väänöillä 8)
Pakolämmöistä kerroin jo yllä vai etkö usko :?: Normi ajoissa kun olen käynyt ostaan kaljaa ärrältä niin 600 pitäs vähintään olla ettei kone mene tukkoon jos joutuu kenkäseen...Voipi olla enenmänkin niin kone pysyy "fressinä" eikä yski kun voimaa pyydetään! Ja muuten, pakolämmöt mitataan noin 3 cm pakosarjan laipasta :idea: Joka pytystä!
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

jjm kirjoitti: Tai sitten...

Kun otat renkaalta pyörimisnopeutta, niin noissa nopeuksissa vetävillä pyörillä on aika paljon luistoa.
Taivaan totta..Pitää seuraavan kerran laittaa gps koelautaan :oops: Tai sitten se tommi alumiinisiipi kiinni perseeseen :lol:
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Vastaa Viestiin