Lpr ilmailupäivät eli huippunopeus maililla "testi"

GFF-tapahtumia ja paikalliskahvitteluita. Muiden kerhojen tapahtumien ilmoitukset ilman ennakkoon kysyttyä lupaa on kielletty.
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

GT28RS kirjoitti:Tere,

Jostain syystä autoni on "tukkoinen" alle 900 asteen pakolämmöillä, vasta kun mittari nousee 920 astetta +, rupee auto vetään todella. Sen tuntee itse ja sen huomaa ja kuulee myös videolta. Jos minulla pakolämmöt alle 900 astetta, laajakaista lambda näyttää alle AFR 11 (lambda < 0.8 ).

Pieni tarkennus pakolämmön mittauspisteeseen, eli sillä aikamoinen merkitys mistä mittaa, eli minulla mittauspiste juuri ennen ahdinta pakosarjan kollektorissa.

- Jari -
Korkeat pakolämmöt johtuu nokkien asetuksista (löysät!) kun ei ole over lappiä joka huuhtoo lämpöjä alemmaksi! Tuo kollektorissa mittaus on vielä alle todellisen lämmön :shock:
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

GT28RS kirjoitti:Tere,

Jostain syystä autoni on "tukkoinen" alle 900 asteen pakolämmöillä, vasta kun mittari nousee 920 astetta +, rupee auto vetään todella. Sen tuntee itse ja sen huomaa ja kuulee myös videolta. Jos minulla pakolämmöt alle 900 astetta, laajakaista lambda näyttää alle AFR 11 (lambda < 0.8 ).

Pieni tarkennus pakolämmön mittauspisteeseen, eli sillä aikamoinen merkitys mistä mittaa, eli minulla mittauspiste juuri ennen ahdinta pakosarjan kollektorissa.

- Jari -
Korkeat pakolämmöt johtuu nokkien asetuksista (löysät!) kun ei ole over lappiä joka huuhtoo lämpöjä alemmaksi! Tuo kollektorissa mittaus on vielä alle todellisen lämmön :shock:
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

x1/9 T16 kirjoitti:
eaton/holset power kirjoitti: minkäs korkuisia pakolämpöjä murtisikassa on kun sillä kisutetaan se 300km/h, lisäksi kiinnostaisi tietää missä lukemissa menee noin "normaalissa" kenkimisessä? eikä tämäkään vielä tässä :lol: lisäksi kiinnostaisi tietää pakopaineiden ylipaineet pakosarjassa :lol:

taitavat olla kyllä x-files tietoa :wink:
Kyllähän noi äksän tiedot tosiaan x-mappiin menee :lol:
Tuossa ekana käsiin osu 1.2 barin käppyrä ja siinä oli ollut pakopaine 0.5. Tuolla nyt kiinni olevalla pakopesällä pakopaineet todellakin pomppaavat 1.4 ahtojen jälkeen! Mutta kun on niin kiva ruisailla alhaalla olevilla väänöillä 8)
Pakolämmöistä kerroin jo yllä vai etkö usko :?: Normi ajoissa kun olen käynyt ostaan kaljaa ärrältä niin 600 pitäs vähintään olla ettei kone mene tukkoon jos joutuu kenkäseen...Voipi olla enenmänkin niin kone pysyy "fressinä" eikä yski kun voimaa pyydetään! Ja muuten, pakolämmöt mitataan noin 3 cm pakosarjan laipasta :idea: Joka pytystä!

enhän mää nää enään ees näemmä lukea ...täytynee hommata pullonpohjalinssit sopurahasta :?

juu tuo pakolämpöjen mittaaminen joka pytyltä on ihan asiallista.
tuota en tiennyt että 3cm laipasta :( aina sitä oppii kaikkee uutta ja kivaa:D itselläni on juuri tärkeää saada mahdollisimman paljon tietoa moottorin sisäisestä toiminnasta erilaisten mittauslaitteiden avulla, meikäläistä kiinnostaisi kuinka paljon overlappia kannattaisi olla turbokoneessa noin suunnipirtein kun turbona on hx 40 14 pesällä, eli pakopaineet varmaan jäävät tuollakin aika matalalle,täytyisi olla joku lähtökohta kun noita nokkia ekan kerran alan aprikoimaan joihinkin järkeviin ajoituksiin :? koittelemalla sitten toki hienosäätö. nokat 292ast, ja muita tietoja en nyt muista päästä :oops: lisäksi kiinnostaisi näin aloittelijana kuinka paljon noita egr lämpöjä pystyy kikkailemaan matalemmaksi bensakartoilla jos pääsevät karkailemaan yli itse asettamien rajojen....sytkäkartoilla nyt varmaan isoin vaikutus pakolämpöjen hallintaan mutta mitä pitää sitten säätä ja miten=jos haluaa lämpöjen nousu tai laskemista...

onko x1/9 T16 tai muulla kokemusta 2l turbon vakiomännän "sulamispisteestä" pakolämpöjen perusteella?
tämä olisi tärkeä lämpötila osviitta itselleni, koska tarkoitus olisi testata minkä laisia tehoja saisi irti vakio kamoilla vielä kestävyyden kustannuksella.

onko kenelläkään kokemusta vesiruiskun vaikutuksesta pakolämpöjen hallintaan,itse ajattelin tuommoisen aquamistin rojektiini sijoittaa ebaysta.

auttakaa lasta pääsemään eroon tästä kaameasta epätietoisuudeta :lol:

ehkä taasen kerran kummasti turbo jutut pääsivät karkaamaan väärään topikkiin.
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Yksistään pakolämpötilasta ei voi päätellä koska männät antautuu. Esimerkiksi nakutus tappaa ne ja yleensä nakuttaessa pakokaasun lämpötila putoaa hieman. Muuten kyllä pakokaasun lämpötila on luotettava indikaattori siitä miten vaikeaa koneen sisuskaluilla sillä hetkellä on.

Mä en seiskassa saanut antureita ihan noin lähelle pakokanavia, oliskohan jossain 8 sentin päässä mutta pakokaasun nopeus lienee melko suuri tuossa eli ei kauheesti ehdi jäähtyä. Mittauksen on senkin takia hyvä olla sylinterikohtainen että tietää jos jokin pytty käy laihalla. Yhteinenkin toki paljon parempi kuin ei mitään.

Turbon männät on kyllä hyvin kestävät eli jos ei kauheasti kämmeksi koneen säätöjen kanssa eikä tähtäimessä ole ihan tähtitieteelliset tehot niin tuskin on ongelmia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin