Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Fire-koneeseen liittyviä artikkeleita haeskelin, tuollainen sattui silmään parin vuoden takaa 1b-sarjan Pandasta; liekö löytänyt uuden kodin tänne harrastajapiireihin?

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kay ... anda-fire/
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3372
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Autoelokuvien klassikko: Klassikko.
Fiatia sen verran että myyjällä Fiat-takki päällä ja yksi Fiat siinä myydään. Pääosassa Alfa 75. Tai kaksi Alfaa. Kilvet vaihtuvat välillä. :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=1vcmQiq8qAU
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

https://www.clubgti.com/forums/index.ph ... ad.292585/

Näitähän on suomessa on tehty jokamiesluokkaan muutamia, ja yhteen väliin oli jopa suoraan golfin alakerran päälle tc-pohjaisia billettikansia kun ne olivat sallittu.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

If it ain't broke, you're not trying hard enough.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Ja kieltämättä mairitteleva tuo hänen "suosituimmuusjärjestyksensä", etenkin kärjen osalta........... ;)
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Vuodesta 2025 alkaen alkaa Stellantis käyttämään sotkamolaisia akkumateriaaleja.
https://yle.fi/a/74-20013413
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Yhden sortin seppä joskus vaihtanut Fiatiin jakohihnan.
https://www.youtube.com/watch?v=YUnJFJCh6bE
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6162
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti: 29.01.2023 21:19 Yhden sortin seppä joskus vaihtanut Fiatiin jakohihnan.
https://www.youtube.com/watch?v=YUnJFJCh6bE
Punanen auto, piti alkaa jo hikoilemaan onko minun jäljiltä. :lol:

Mutta ei sentääs, Panda videossa. Eikä kyllä ihan noin pahasti voi kusta tuota touhua mitenkään mielestäni. Sikäli kyllä pitää sanoa, että jostain syystä muistaakseni tuon haljenneen korvakon kierteet tykkäävät tulla pultin mukana aina, vaikka olisi ihan orig pultti. Olen tosin aina syyttänyt edellisen asentajan "hartiamomenttia" asiasta. V*ttumainen väli vain porata, kierteyttää ja asentaa irtokierre.
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja mauricio »

GP:ssä näyttää käytettävän e-torx pultteja. Tuommoiset tavalliset oli kuitenkin mun Lineassa ja olivat hyvin ruosteiset, että irrotusöljyllä ja hylsyä koputtamalla puunuijalla ne sai aika hyvin auki. Seuraavalla kerralla pitää uusia pultit. Taitaavat olla alkuperäiset pultit ku oli niin ruosteiset.

Hyvin opettavaista oli kyllä. Onneksi ihan tuurilla ei mennyt hirveästi pieleen. Uskomaton juttu, jos pajalla tuommoisia tekevät.
Kake
GFF
Viestit: 446
Liittynyt: 20.12.2002 19:54
Paikkakunta: Köyliö

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Kake »

Minulta on mennyt ihan ohi tämä Voden kiva video kerhon kiertopalkinnosta: https://www.youtube.com/watch?v=1gUyk78igg8
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuostako seuraava projekti-idea?

Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

https://yle.fi/a/74-20029518

Artikkelin jälkeen oli ainakin minulle näkyvissä kolme muutakin pikkufiiu-artikkelia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja karpy »

TM:n Klassikkoauto
Fiat Spider 2000 vm. 1979 Amerikkaan ja takaisin.

Tässä linkki:
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/9a-20 ... -2425494-4
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao

Quattroruote lehden nettisivulta: uusi Fiat 600. Käännös google.

UUDET MALLIT
Fiat
Ensimmäinen kuva 600: sta
Fabio SciarraFabio Sciarra Julkaistu 05.05.2023 74 arvostelua

Kaikki Fiatista >> LISTA TIETESTIT VALOKUVA UUTINEN MIELIPITEITÄ KÄYTETTY
Kuuntele tämä artikkeli nyt...



Fiat 600 2023: ensimmäinen kuva B-maastoautosta, uutiset, poistuminen
Fiat 600 kuvattiin tiellä muutama kuukausi ennen debyyttiään: näytämme sinulle tässä mallin ensimmäisen tiekuvan. Saksassa otettu ja Ansan esikatselussa julkaisema kuva kuvaa Torinon tuotemerkin uutta B-maastoautoa ilman naamiointia ja näyttää kaikki sivunäkymän yksityiskohdat.

600, se on melkein vahvistettu. Quattroruoten keräämien huhujen mukaan nimen solmu olisi lopullisesti purettu: päätös - vaikka tiedot eivät ole vielä virallisia tältä osin - näyttää keskittyvän "600: een". Valinta, se murisee käytävillä, joiden tarkoituksena on korostaa monimuotoisuutta verrattuna 500X: ään (josta tämä uusi Fiat ei halua määrittää itseään perilliseksi) ja samalla sukulaisuutta 500: n kanssa, jonka suhteen tämä uusi B-maastoauto ilmentää vanhempaa sisartaan. Itse asiassa ja myös nimellisesti. Katsokaa toisaalta valokuvaa löytääksesi vahvistuksen: "600" -logo on siellä, muovilistassa, joka kulkee sivun alaosaa pitkin.

Yksityiskohdat: ajovalot ja C-pilari. Kuvaa analysoimalla huomaamme myös tietyn tyylillisen jatkuvuuden 500X: n kanssa, joka lisäksi debyyttinsä aikaan vuonna 2014 halusi puolestaan korostaa sukulaisuutta 500: n kanssa turvautumalla ennen kaikkea suunnitteluun. Nykyään, kuten tuolloinkin, 600 luottaa myös pehmeisiin muotoihin ja kaareviin linjoihin, mikä luo piirteen d'union taloudellisen nousukauden Fiatin pienikokoisten autojen kielen kanssa. On kuitenkin henkilökohtaisia tulkintoja, kuten kuva osoittaa: uuden B-maastoauton etuvalokokoonpano ulottuu lokasuojaan konepellin linjaa seuraten ja takapylväässä näkyy lisävalo, joka visuaalisesti laajentaa sivuikkunaa ja antaa sysäyksen näkymälle.

Pääasiassa sähköinen, mutta bensiiniä ei suljeta pois. Mutta mitä löydämme 600: n konepellin sisältä? Jälleen tiedot ovat spekulatiivisia - ja pysyvät sellaisina debyyttipäivään asti. Mallisto tulee varmasti olemaan pääosin sähköinen: Stellantis-konsernin sisäisten synergioiden ansiosta uusi Fiat B-SUV käyttää (kuten Jeep Avenger), Peugeotin alkuperää olevaa e-CMP-alustaa ja aivan kuten amerikkalaisen tuotemerkin serkku tulee tuotantoon Puolan tehtaalla Tychyssä. On loogista kuvitella, että 600 vie 156 hv: n etusähkömoottorin ja 54 kWh: n akun, jolloin WLTP-syklin toimintasäde on yli 400 kilometriä. Mutta "ei ole poissuljettua", väittävät lähteemme, että aivan kuten Avenger, Fiat voi tukea sitä myös turbobensiinimoottorilla, 1,2 kolmisylinterisellä 100 hv: lla, joka on aina ranskalaista alkuperää, ainakin Italian ja Espanjan markkinoilla.

Syntynyt (liian) 4. heinäkuuta? Vaikka alalla ei ole vielä epäilyksiä, varmuuksien ei pitäisi olla kaukana: se, että auto on näin löydetty - yhdessä keräämiemme luottamuksellisten tietojen kanssa - saa meidät ajattelemaan, että 600 voidaan nähdä pian. Hyvin pian, todellakin: ehkä 4. heinäkuuta, Fiat-tuotemerkin kohokohta, joka tuona päivänä vuonna 1957 esitteli 500: n. Toinen tapa toistaa, että tämä 600 maata jakaa arvonsa ja ajatuksensa. Vain hieman isompi.

Ja linkki alkuperäiseen sivuun:
https://www.quattroruote.it/news/nuovi- ... 5748118071

t. Kari P+
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Soisalon Seudussa oli pieni juttu Jerry Cottoniakin kynäilleestä leppävirtalaisesta Pekka Kolehmaisesta. Oli ajellut 850 Abarthilla. Lieköhän noita paljonkin Suomessa ollut, tuskin?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin