Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Ei nyt netissä ehkä, mutta kaasutinluettelon kautta tuli vastaan, että 1981-1985 tehtiin Morgan 4/4:sta 96kpl varustettuna Fiatin 1600TC:llä ja 5-vaihteisella askilla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Citroen Ami, tämä sähkömalli, on oikeasti uusi Topolinokin, mutta vähemmän se kyllä silmiin sattuu, melko onnistunut uudelleen pukeminen.
https://www.arenaev.com/fiat_topolino__ ... s-2064.php
https://www.arenaev.com/fiat_topolino__ ... s-2064.php
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Piti ihan tännekin linkittää, kun itäisessä Suomessa majailee seppä joka on toteuttanut melko villejä visioita.
Tuossa kuvassa hiukan kaventuneen C-kadetin lisäksi 600:nen vielä melko lievässä mallissa:
Ja tuossa lopulliseksi päätyneessä versiossa, ilmeisesti Marinan koneella:
Tuossa vielä kuva lumikoneenakin toimineesta autosta. Arvuuteltuna kadettin keskiosa, Heraldin keula ja perä ynnä osia traktorista.
Tuossa kuvassa hiukan kaventuneen C-kadetin lisäksi 600:nen vielä melko lievässä mallissa:
Ja tuossa lopulliseksi päätyneessä versiossa, ilmeisesti Marinan koneella:
Tuossa vielä kuva lumikoneenakin toimineesta autosta. Arvuuteltuna kadettin keskiosa, Heraldin keula ja perä ynnä osia traktorista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Fiat S76 'Beast of Turin'
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 5bdeecc4a2
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 5bdeecc4a2
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Autostani Fiat 500 VAN teki Pentti Rönkkö pienen koeajon kesäkuussa 2023 Mobilian Automuseon alueella.
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... j0XO4NKkdY
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... j0XO4NKkdY
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Jos tuo yllä oleva 600:nen Marinan koneella herättää jossakin vastustamatonta omistamisen himoa, niin sehän on tällä hetkellä Torissa myynnissä. https://m.tori.fi/vi/115700606.htm
Minulla ei sitten ole mitään tekemistä asian kanssa vaikka samalla kylällä myynnissä onkin.
Minulla ei sitten ole mitään tekemistä asian kanssa vaikka samalla kylällä myynnissä onkin.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Mikähän vero/ajokorttikummajainen saa tekemään tällaista? Siis onhan meilläkin ruuvattu kattoon suksibokseja, mutta tämä menee ihan omiin sfääreihin.
No syy on Saksan ajokorttilainsäädäntö (koska olemme kaikki samaa EUta... )
Näitä saa ajaa 16-vuotiaat. Ja siellä on ihan paja joka tekee näitä.
No syy on Saksan ajokorttilainsäädäntö (koska olemme kaikki samaa EUta... )
Näitä saa ajaa 16-vuotiaat. Ja siellä on ihan paja joka tekee näitä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Meihemi koeajaa Multiplan:
https://www.youtube.com/watch?v=ccViro5-5Q8
https://www.youtube.com/watch?v=ccViro5-5Q8
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Osaakos joku sanoa suoralta kädeltä, mitkä vanteet tuossa Multiplassa on? Olis hienot Abarthiin elleivät ole 4x100 jaolla ja epäkeskopulteilla.Nipa kirjoitti: ↑15.10.2023 14:19 Meihemi koeajaa Multiplan:
https://www.youtube.com/watch?v=ccViro5-5Q8
-
- GFF
- Viestit: 1305
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Multipla tässäkin jutun ytimessä; onnistuisikohan meille tuonti käytettynä (kun entinen alkaa olla jäämässä eläkkeelle) ............
https://www.autozeitung.de/zotye-m300-e ... 01285.html
https://www.autozeitung.de/zotye-m300-e ... 01285.html
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Näyttävät japan racing eli jr vanteilta. Varmaankin 4x1oo.arv kirjoitti: ↑15.10.2023 21:46Osaakos joku sanoa suoralta kädeltä, mitkä vanteet tuossa Multiplassa on? Olis hienot Abarthiin elleivät ole 4x100 jaolla ja epäkeskopulteilla.Nipa kirjoitti: ↑15.10.2023 14:19 Meihemi koeajaa Multiplan:
https://www.youtube.com/watch?v=ccViro5-5Q8
Luulis 1mm heiton haittaavan mitään?
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä .Uusi 600E TM:ssä
Ciao
Uusimmassa TM:n tiedotteessa oli koeajo uudesta 600E mallista:
Ikävä kyllä, ei tullut kuvia mukaan. Kun yritin kopsata linkkiä, ei juttu aukene muille kuin tilaajille, siksi tämä puutteellinen kopio. Lopussa se vajavainen linkki.
KOEAJOT
|
24.10.2023
KOEAJO: FIAT 600E
Parempaa tulevaisuutta menneisyydestä
Tilaajille
TEKSTI LAURI AHTIAINEN
KUVAT MIRVA KAKKO
Lahjoita juttu
Fiatille 2000-luku on ollut ankara. Yhtiön tuotevalikoimaan on kuulunut Pandan ja 500:n kaltaisia hittejä. Ja siihen menestys onkin jäänyt, ainakin jos tarkastellaan Euroopan myyntilukuja.
Tipo, Croma ja retroteeman venytysyritykset 500L tai 500X ovat saaneet vain rajallisen suosion. Aivan kuin merkki välttelisi toistamasta vuosituhannen vaihteen Stilon tuotekehityksen aiheuttamia miljarditappioita yksinkertaisesti välttelemällä uusien tuotteiden kehitystä ylipäänsä. Minne hävisi Punto?
EHKÄ UUSI Fiat 600e kääntää yhtiön menestyksen viissatasta suuremmissakin autoissa. Resepti toki toistaa retroteemaa, mutta hyvinhän se on Minilläkin toiminut suuremmissa malleissa. Sitä paitsi uutuus jakaa perusrakenteen ja sähkötekniikan Jeep Avengerin kanssa, joka palkittiin Vuoden Autona Euroopassa 2023.
Fiat 600e on siten ehta Stellantis-konsernin tuote, jonka CMP-perusrakenne on Jeepin lisäksi käytössä esimerkiksi Peugeot 2008:ssa. Nykyinen 500-malli juontaa vielä Fiat-Chryslerin ajalta ennen vuonna 2021 perustettua Stellantis-konsernia. Autoissa on yhteinen tyyli, mutta täysin eri tekniikka.
Tyyliltään 600e puhuttelee, jos pienempi 500:kin miellyttää silmää. Retrous ei ole lähtenyt käsistä, vaan rajoittuu valojen kaltaisten elementtien muotoiluun ja logoihin. Italiakin on sopivasti esillä takapuskurin väriraidassa.
600e on pieni 4,17-metrinen perheauto, johon aikuiset sopivat parhaiten etuistuimelle. Viisiovisen rakenteen ansiosta takaistuimelle käynti sujuu helposti, mutta perillä odottavat tilat sopivat parhaiten nuorisolle.
Sisätilojen perusilme on mukaelmaa muista Stellantiksen PSA-taustaisista merkeistä.
Takaistuimen mitoitus on sikäli onnistunut, että tila loppuu yhtä aikaa lähes joka suunnasta kesken. Aikuisten jatkuvaan kuljettamiseen 600e ei sovellu.
Pelkistetty ja selkeä mittaristo hoitaa tehtävänsä.
Tavaratila laajenee kahdessa osassa kaatuvalla takaistuimella.
Pystympi perä viittaa alkuperäiseen Fiat 600 -malliin. Takapuskurin 600-logoon taas on kätketty Italian värit.
ULKOASUN TYYLI jatkuu sisällä. Kojelaudan peruslinjoissa voi aistia 1950–60-luvun linjoja, muttei ole pakko. Kaksipuolainen ohjauspyörä sopii tyyliin, ja vaalean keinonahkaverhoilun mintunvihreät terenauhat ja Fiat-tekstikuvio ovat hauskoja yksityiskohtia.
Keskikonsolin ja kojelaudan liitoskohdasta löytyvä painonapein tehty vaihteenvalitsin on tuttu myös 500:sta ja Jeep Avengerista. Tieto-viihdejärjestelmän logiikka on Stellantis-peräinen, mutta valikkojen ilme on sovitettu Fiatiin.
600E:N AJETTAVUUS sopii mainiosti auton olemukseen. Fiat ottaa itsensä vakavasti ollakseen kyvykäs, muttei niin vakavasti, että meno kävisi totiseksi.
Ohjaus on erittäin kevyt, joten taajamissa ajo käy vaivattomasti. Se sopii hyvin yhteen herkästi ja ääneti toimivan sähkövoimalinjan kanssa. Maantiellä ohjauksessa on etäistä ryhtiä, mutta on mielipide- ja tottumisasia, jääkö tuntuma keveyden takia turhan ohueksi vai ei.
Pehmeähkö jousitus muistuttaa Avengeristä. Kyyti on mukavaa, ja samalla auto tuntuu positiivisessa mielessä kevyeltä. Hienoinen kallistelu ei haittaa. Päinvastoin, näin hitaammassakin vauhdissa tuntuu ajavan kuin italialainen.
Tavaratilan välipohjan alle mahtuvat latauskaapelit.
Näytön käyttölogiikka vaatii hieman totuttelua, esimerkiksi kolmen sormen kosketuksella aukeava valikko nopeuttaa käyttöä.
La Prima -version keinonahkaverhoiluun tikattu teksti on hauska yksityiskohta.
Lämmityslaitteelle on vielä riittänyt painikkeita, mutta istuinlämmitys täytyy kytkeä näytöltä. Alla näkyvä vaihteenvalitsin löytyy myös 500:sta ja Jeep Avengerista.
Tabletin suojakuoren tyyliin magneetilla kasaan taittuva lokeron kansi muistuttaa Jeep Avengeristä. Ratkaisu näyttää hyvältä, muttei ole järin helppo käyttää. Onneksi sen saa myös irti.
Sähkövoimalinjan arvot ovat konsernin uusinta sukupolvea, eli akuston energiasisältö on 54 kilowattituntia ja sähkömoottorin teho 115 kilowattia. Wltp-toimintamatkaksi valmistaja kertoo 409 kilometriä ja kulutukseksi 15,1 kWh/100 km – lukua on mielenkiintoista verrata aivan eri autoluokkaa edustavaan Lucid Airin (s. 54) arvoon 14,1 kWh/100 km.
Aivan puhtaasti täyssähkökäyttöön kehitetystä mallista ei ole kyse, sillä autoa myydään myös kevythybridinä niissä eteläisen Euroopan maissa, joissa liikenteen sähköistyminen vielä takkuaa.
FIAT 600E on kaikin puolin miellyttävä auto. Jos uusi maahantuoja saa hinnoittelun ja jälleenmyyntiverkoston kohdalleen, voi merkillä hyvinkin alkaa parempi aikakausi.
Lue koko artikkeli (TM 19B/2023)
Tilaajille
Fiat 600e
Tekniikkaa
Moottori: kestomagnetoitu tahtimoottori edessä poikittain; teho 115 kW (156 hv), vääntömomentti 260 Nm
Voimansiirto: etuveto, alennusvaihde
Ajoakku: litiumioniakusto, energiasisältö brutto/netto 54/51 kWh
Lataus: AC-laturi 11 kW (3 x 16 A), latausaika n. 5,5 h, DC-pikalataus 100 kW 10–80% 26 min
Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana jäykkä akseli, Panhard-tanko, kierrejouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostus
Mitat ja massat: pituus 4,171 m, leveys 1,781 m, korkeus 1,523 m, akseliväli 2,562 m; omamassa 1 595 kg, kokonaismassa ei ilm., perävaunumassa 0 kg; rengaskoko 215/55 R18
Suoritusarvot: huippunopeus 150 km/h (raj.), kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s; WLTP -kulutus 15,1 kWh/100 km, WLTP-toimintamatka 409 km
Hinta: vahvistamatta
[/url]https://tekniikanmaailma.fi/lehti/19b-2 ... vistamatta[/url]
Uusimmassa TM:n tiedotteessa oli koeajo uudesta 600E mallista:
Ikävä kyllä, ei tullut kuvia mukaan. Kun yritin kopsata linkkiä, ei juttu aukene muille kuin tilaajille, siksi tämä puutteellinen kopio. Lopussa se vajavainen linkki.
KOEAJOT
|
24.10.2023
KOEAJO: FIAT 600E
Parempaa tulevaisuutta menneisyydestä
Tilaajille
TEKSTI LAURI AHTIAINEN
KUVAT MIRVA KAKKO
Lahjoita juttu
Fiatille 2000-luku on ollut ankara. Yhtiön tuotevalikoimaan on kuulunut Pandan ja 500:n kaltaisia hittejä. Ja siihen menestys onkin jäänyt, ainakin jos tarkastellaan Euroopan myyntilukuja.
Tipo, Croma ja retroteeman venytysyritykset 500L tai 500X ovat saaneet vain rajallisen suosion. Aivan kuin merkki välttelisi toistamasta vuosituhannen vaihteen Stilon tuotekehityksen aiheuttamia miljarditappioita yksinkertaisesti välttelemällä uusien tuotteiden kehitystä ylipäänsä. Minne hävisi Punto?
EHKÄ UUSI Fiat 600e kääntää yhtiön menestyksen viissatasta suuremmissakin autoissa. Resepti toki toistaa retroteemaa, mutta hyvinhän se on Minilläkin toiminut suuremmissa malleissa. Sitä paitsi uutuus jakaa perusrakenteen ja sähkötekniikan Jeep Avengerin kanssa, joka palkittiin Vuoden Autona Euroopassa 2023.
Fiat 600e on siten ehta Stellantis-konsernin tuote, jonka CMP-perusrakenne on Jeepin lisäksi käytössä esimerkiksi Peugeot 2008:ssa. Nykyinen 500-malli juontaa vielä Fiat-Chryslerin ajalta ennen vuonna 2021 perustettua Stellantis-konsernia. Autoissa on yhteinen tyyli, mutta täysin eri tekniikka.
Tyyliltään 600e puhuttelee, jos pienempi 500:kin miellyttää silmää. Retrous ei ole lähtenyt käsistä, vaan rajoittuu valojen kaltaisten elementtien muotoiluun ja logoihin. Italiakin on sopivasti esillä takapuskurin väriraidassa.
600e on pieni 4,17-metrinen perheauto, johon aikuiset sopivat parhaiten etuistuimelle. Viisiovisen rakenteen ansiosta takaistuimelle käynti sujuu helposti, mutta perillä odottavat tilat sopivat parhaiten nuorisolle.
Sisätilojen perusilme on mukaelmaa muista Stellantiksen PSA-taustaisista merkeistä.
Takaistuimen mitoitus on sikäli onnistunut, että tila loppuu yhtä aikaa lähes joka suunnasta kesken. Aikuisten jatkuvaan kuljettamiseen 600e ei sovellu.
Pelkistetty ja selkeä mittaristo hoitaa tehtävänsä.
Tavaratila laajenee kahdessa osassa kaatuvalla takaistuimella.
Pystympi perä viittaa alkuperäiseen Fiat 600 -malliin. Takapuskurin 600-logoon taas on kätketty Italian värit.
ULKOASUN TYYLI jatkuu sisällä. Kojelaudan peruslinjoissa voi aistia 1950–60-luvun linjoja, muttei ole pakko. Kaksipuolainen ohjauspyörä sopii tyyliin, ja vaalean keinonahkaverhoilun mintunvihreät terenauhat ja Fiat-tekstikuvio ovat hauskoja yksityiskohtia.
Keskikonsolin ja kojelaudan liitoskohdasta löytyvä painonapein tehty vaihteenvalitsin on tuttu myös 500:sta ja Jeep Avengerista. Tieto-viihdejärjestelmän logiikka on Stellantis-peräinen, mutta valikkojen ilme on sovitettu Fiatiin.
600E:N AJETTAVUUS sopii mainiosti auton olemukseen. Fiat ottaa itsensä vakavasti ollakseen kyvykäs, muttei niin vakavasti, että meno kävisi totiseksi.
Ohjaus on erittäin kevyt, joten taajamissa ajo käy vaivattomasti. Se sopii hyvin yhteen herkästi ja ääneti toimivan sähkövoimalinjan kanssa. Maantiellä ohjauksessa on etäistä ryhtiä, mutta on mielipide- ja tottumisasia, jääkö tuntuma keveyden takia turhan ohueksi vai ei.
Pehmeähkö jousitus muistuttaa Avengeristä. Kyyti on mukavaa, ja samalla auto tuntuu positiivisessa mielessä kevyeltä. Hienoinen kallistelu ei haittaa. Päinvastoin, näin hitaammassakin vauhdissa tuntuu ajavan kuin italialainen.
Tavaratilan välipohjan alle mahtuvat latauskaapelit.
Näytön käyttölogiikka vaatii hieman totuttelua, esimerkiksi kolmen sormen kosketuksella aukeava valikko nopeuttaa käyttöä.
La Prima -version keinonahkaverhoiluun tikattu teksti on hauska yksityiskohta.
Lämmityslaitteelle on vielä riittänyt painikkeita, mutta istuinlämmitys täytyy kytkeä näytöltä. Alla näkyvä vaihteenvalitsin löytyy myös 500:sta ja Jeep Avengerista.
Tabletin suojakuoren tyyliin magneetilla kasaan taittuva lokeron kansi muistuttaa Jeep Avengeristä. Ratkaisu näyttää hyvältä, muttei ole järin helppo käyttää. Onneksi sen saa myös irti.
Sähkövoimalinjan arvot ovat konsernin uusinta sukupolvea, eli akuston energiasisältö on 54 kilowattituntia ja sähkömoottorin teho 115 kilowattia. Wltp-toimintamatkaksi valmistaja kertoo 409 kilometriä ja kulutukseksi 15,1 kWh/100 km – lukua on mielenkiintoista verrata aivan eri autoluokkaa edustavaan Lucid Airin (s. 54) arvoon 14,1 kWh/100 km.
Aivan puhtaasti täyssähkökäyttöön kehitetystä mallista ei ole kyse, sillä autoa myydään myös kevythybridinä niissä eteläisen Euroopan maissa, joissa liikenteen sähköistyminen vielä takkuaa.
FIAT 600E on kaikin puolin miellyttävä auto. Jos uusi maahantuoja saa hinnoittelun ja jälleenmyyntiverkoston kohdalleen, voi merkillä hyvinkin alkaa parempi aikakausi.
Lue koko artikkeli (TM 19B/2023)
Tilaajille
Fiat 600e
Tekniikkaa
Moottori: kestomagnetoitu tahtimoottori edessä poikittain; teho 115 kW (156 hv), vääntömomentti 260 Nm
Voimansiirto: etuveto, alennusvaihde
Ajoakku: litiumioniakusto, energiasisältö brutto/netto 54/51 kWh
Lataus: AC-laturi 11 kW (3 x 16 A), latausaika n. 5,5 h, DC-pikalataus 100 kW 10–80% 26 min
Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana jäykkä akseli, Panhard-tanko, kierrejouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostus
Mitat ja massat: pituus 4,171 m, leveys 1,781 m, korkeus 1,523 m, akseliväli 2,562 m; omamassa 1 595 kg, kokonaismassa ei ilm., perävaunumassa 0 kg; rengaskoko 215/55 R18
Suoritusarvot: huippunopeus 150 km/h (raj.), kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s; WLTP -kulutus 15,1 kWh/100 km, WLTP-toimintamatka 409 km
Hinta: vahvistamatta
[/url]https://tekniikanmaailma.fi/lehti/19b-2 ... vistamatta[/url]
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Telkkarista tullut taas uusintana monta päivää putkeen topgear heooujen multiplan tuunaus eläkeläis käyttöön.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
-
- GFF
- Viestit: 1305
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Nyt lumipöperössä omaa ja naapureiden kalustoa lapioidessa tuli taas mieleen neliveto-Panda. Kaupan ei Suomessa juuri nyt tainnut olla ainuttakaan, mutta jokunen lehtijuttu sentään. Nämä pari ovat ykkössarjan "nallukasta":
https://tyyliniekka.fi/1986-fiat-panda- ... inen-auto/
http://klassikot.fi/1913/fiat-panda-4x4 ... livetoinen (Klassikot 8/2012-lehdessä pidempi juttu muutamassa männävuosien tapahtumassakin nähdystä autoyksilöstä)
Tuli samalla mieleen, liekö kukaan tuonut Fiat Sedicejä omatoimisesti maahan? Yhden dieselin muistan nähneeni Kauhavan/Seinäjoen suunnalla, mutta olikohan bensiinimoottorisia (ja vielä nelivetoisia)? Lehdistö ei noita noteerannut Suomessa mitenkään, kun eivät olleet maahantuojan malleja, mutta muistelisin, että sisarautoa eli Suzuki SX4:ää sentään huomioitiin. Fiat taisi olla "täysklooni", mutta 1,9 diesel sentään oli Fiatin oma pomminvarma jtd, molemmissa merkeissä; bensamoottorisista en tiedä, minkä tehtaan tekniikka oli konepellin alla, mutta arvaus on Suzukin 1,6.
https://tyyliniekka.fi/1986-fiat-panda- ... inen-auto/
http://klassikot.fi/1913/fiat-panda-4x4 ... livetoinen (Klassikot 8/2012-lehdessä pidempi juttu muutamassa männävuosien tapahtumassakin nähdystä autoyksilöstä)
Tuli samalla mieleen, liekö kukaan tuonut Fiat Sedicejä omatoimisesti maahan? Yhden dieselin muistan nähneeni Kauhavan/Seinäjoen suunnalla, mutta olikohan bensiinimoottorisia (ja vielä nelivetoisia)? Lehdistö ei noita noteerannut Suomessa mitenkään, kun eivät olleet maahantuojan malleja, mutta muistelisin, että sisarautoa eli Suzuki SX4:ää sentään huomioitiin. Fiat taisi olla "täysklooni", mutta 1,9 diesel sentään oli Fiatin oma pomminvarma jtd, molemmissa merkeissä; bensamoottorisista en tiedä, minkä tehtaan tekniikka oli konepellin alla, mutta arvaus on Suzukin 1,6.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!