Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Ciao
Sediciä on autokantatilastossa 30.6.2023 5 autoa, joista 3 liikennekäytössä. Näistä viidesta oli 3 bensa- ja 2 dieselkäyttöisiä
Tarkemmin vuodet: 2006 2/1, 2009 2/1 ja 2014 1/1.
TM:ssä oli yhden sivun juttu Sedici 1,9 M-Jet mallista numerossa 21/2006. En saanut siirrettyä sitä tähän.
t. Kari
Sediciä on autokantatilastossa 30.6.2023 5 autoa, joista 3 liikennekäytössä. Näistä viidesta oli 3 bensa- ja 2 dieselkäyttöisiä
Tarkemmin vuodet: 2006 2/1, 2009 2/1 ja 2014 1/1.
TM:ssä oli yhden sivun juttu Sedici 1,9 M-Jet mallista numerossa 21/2006. En saanut siirrettyä sitä tähän.
t. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Ciao
Uusimmassa TM verkkolehdessä oli iso juttu Jari Tyyskän Lancioista, TM:n vanhoista vertailuautoista.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20b-2 ... cian-mies?
Uusimmassa TM verkkolehdessä oli iso juttu Jari Tyyskän Lancioista, TM:n vanhoista vertailuautoista.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20b-2 ... cian-mies?
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Lainaus peugeot foorumilta jossa on keskusteltu psa moottorien luottamuspulasta.
Kaikki pösön moottorit voisi vaihtaa Fiatin moottoreihin, huomattavasti ovat parempia. L'argus-lehden arviossa Fiatilla moottorien luotettavuusarvostelu jokseenkin kaikki moottorit vihreällä ja pösöllä keltaista tai punaista.
Oma 406 on 22 v. ja moottorissa ei ole koko aikana ollut käytännössä mitään vikaa, hihnapyörä on 170 tkm vaihdettu ja hehkutulpat kerran varmuuden vuoksi. Eikä tarvitse öljyjä lisäillä, kuluttaa ehkä desin vaihtovälillä. Jakohihnankin vaihdan 10 v. välein enkä löytänyt vanhasta hihnasta mitään sanomista vaikka sitä kuinka väänteli.
Osio on vain jäsenille. Joten en linkkiä laita. Mutta keskustelussa on kyseenalaistettu psa moottori jossa jakohihna moottoriöljyn seassa ja sen murentuessa kone leipoo kiinni tai jos vähänkään laittaa väärän luokituksen öljyä se hihna katkeaa ja taas on kone selvä. Muutama pitää tätä kehitystä hyvänä eikä ole ongelmaa mutta kuitenkin iso yleisö ja korjaamokyselyt on sitä mieltä että tämän tyypin kone on täysi susi.
Kaikki pösön moottorit voisi vaihtaa Fiatin moottoreihin, huomattavasti ovat parempia. L'argus-lehden arviossa Fiatilla moottorien luotettavuusarvostelu jokseenkin kaikki moottorit vihreällä ja pösöllä keltaista tai punaista.
Oma 406 on 22 v. ja moottorissa ei ole koko aikana ollut käytännössä mitään vikaa, hihnapyörä on 170 tkm vaihdettu ja hehkutulpat kerran varmuuden vuoksi. Eikä tarvitse öljyjä lisäillä, kuluttaa ehkä desin vaihtovälillä. Jakohihnankin vaihdan 10 v. välein enkä löytänyt vanhasta hihnasta mitään sanomista vaikka sitä kuinka väänteli.
Osio on vain jäsenille. Joten en linkkiä laita. Mutta keskustelussa on kyseenalaistettu psa moottori jossa jakohihna moottoriöljyn seassa ja sen murentuessa kone leipoo kiinni tai jos vähänkään laittaa väärän luokituksen öljyä se hihna katkeaa ja taas on kone selvä. Muutama pitää tätä kehitystä hyvänä eikä ole ongelmaa mutta kuitenkin iso yleisö ja korjaamokyselyt on sitä mieltä että tämän tyypin kone on täysi susi.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Noh.. Kyl sää tiiät millanen ihmistyyppi on sellanen. Löytyyhän niitä esim volvomiehistä, kyllä se plugin v60 on paras volvo ja sitärataa...
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Juu, kaikista.
Ja yks missä kans on nojatuoliasiantuntijoita, on mikä hyvänsä urheilulaji.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Ei nyt ihan suoraan silkka Fiat-juttu, mutta lajissaan harvinainen pro gradu-tutkielma Suomen historian alalta jo kohta parinkymmenen vuoden takaa. Fiat ihan kohtuu mukavasti esillä, tutkimus kattoi lähinnä 1960-1980-luvun autoistumista Suomessa. Luettavaa tekstiä ja vähän tilastoakin liitteenä:
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123 ... 006492.pdf
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123 ... 006492.pdf
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Onpa mahtava tarina. Tuossahan on ihan kirjan ainekset ja olisi mukavampi lukea, kuin näytöltä.
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Ciao
Oli mukava juttu tuo Pro-Gradu tutkielma. Jotain pikku teknisiä yksityiskohtia oli mielestäni väärin, mutta niiden tarkistaminen tekijältä olisi vaatinut lisää aikaa, jota en omasta kokemuksesta vastaavia töitä tekiessä, ei löydy. Isompi virhe, näin tilastoihmisenä, oli vuoden 1963 tilastoissa, kun Zastava oli merkitty sen vuoden toiseksi yleiseksi malliksi, autoja oli rekisteröity vain 124 kappaletta!
Olen päivittänyt omaa tilastokostettani nettisivulla www.automobilia.fi jolta löytyy TILASTOT osiosta rekisteritilastoja, autokantaa ja muuta Fiateihin ja italialaisiin autoihin liittyvää tilastotietoa. Esimerkiksi, mitä autoja oli rekisterissä / liikennekäytössä 30.6.2023. Jos joku Lancia-väestä haluua tehdä Lancioista saman, niin lähetän raakadatan.
t. Kari P+
Oli mukava juttu tuo Pro-Gradu tutkielma. Jotain pikku teknisiä yksityiskohtia oli mielestäni väärin, mutta niiden tarkistaminen tekijältä olisi vaatinut lisää aikaa, jota en omasta kokemuksesta vastaavia töitä tekiessä, ei löydy. Isompi virhe, näin tilastoihmisenä, oli vuoden 1963 tilastoissa, kun Zastava oli merkitty sen vuoden toiseksi yleiseksi malliksi, autoja oli rekisteröity vain 124 kappaletta!
Olen päivittänyt omaa tilastokostettani nettisivulla www.automobilia.fi jolta löytyy TILASTOT osiosta rekisteritilastoja, autokantaa ja muuta Fiateihin ja italialaisiin autoihin liittyvää tilastotietoa. Esimerkiksi, mitä autoja oli rekisterissä / liikennekäytössä 30.6.2023. Jos joku Lancia-väestä haluua tehdä Lancioista saman, niin lähetän raakadatan.
t. Kari P+
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Quattroruote -lehden uutispalstoilta uusia automalleja:
Uusi Lancia Ypsilon:
https://www.quattroruote.it/news/foto_s ... 5748118071
Ja uusi Panda sähköauto:
https://www.quattroruote.it/news/nuovi- ... 5748118071
Terv. Kari P+
Uusi Lancia Ypsilon:
https://www.quattroruote.it/news/foto_s ... 5748118071
Ja uusi Panda sähköauto:
https://www.quattroruote.it/news/nuovi- ... 5748118071
Terv. Kari P+
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Yksi virhe Quattroruoten artikkelissa. Lancian ensimmäinen kaupallinen sähköautohan oli myynnissä jo 40-luvulla (E290 ja E291.)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Pandan valkoiset urapinta muovipuskurit ei oikein tunnu hyvältä ajatukselta reaalimaailmassa.. hammasharjallako se pidetään puhtaana? Ai niin mutta eihän normiautoilija käsin mitään autoa putsaa, koneen kautta vaan..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Autolehtien polttomoottoriautojen jutut tuntuvat harventuvan kuin ne muinoiset pyyt maailmanlopun edellä. Yksi viimeisistä lienee "Kaasujalka", jonka aika monen varaosaliikkeen ja marketin ilmaisjakelupisteestä saa luettavakseen. Toki tekninen syvyys ei ulotu erikoislehtien luokkaan, mutta varsin merkittävää osaa autoilijoista koskettavat keskeiset käyttö- ja kulukokemukset tulevat esille. Uusien autojen lisäksi käytettyjen kokemukset kiinnostavat kaikkia autontarvitsijoita. Nyt tuoreimmassa numerossa alkoi fiatistejakin kiinnostava "vuosi käytetyllä"-sarjan juttu, jossa vajaan tonnin hintainen perusmoottorinen Grande Punto 1,2 FIRE (joskin muistelen, että 2-sarjan Punto 60:een ja sitten 500/Panda 69hv-versioihin verrattuna juuri tämän mallin 8v moottori olisi jonkinlainen "välimalli" muutaman teknisen ratkaisun osalta, sarkastiseen tyyliin "ylimääräiset osat pois nurkista tehtaalta"...........) otettiin päivittäiseen ajoon, parahiksi eteläisempäänkin Suomeen työntyneen perinteisen tyylisen talven alle. Täytynee muistaa keräillä juttusarjaa talteen!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Kevyesti edelliseen liittyen kiva näkemys niistä uusista autoista: https://tekniikanmaailma.fi/lehti/22b-2 ... -arsyttaa/
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Olipas piristävä huomata, että nämä muotisuuntaukset ärsyttävät muitakin.Kake kirjoitti: ↑09.12.2023 18:12 Kevyesti edelliseen liittyen kiva näkemys niistä uusista autoista: https://tekniikanmaailma.fi/lehti/22b-2 ... -arsyttaa/
Taannoin kaveri piti mielisairaana idioottina, kun kehuin Stilon vakiomankkaa paremmaksi, kuin yhtään mitään android tms kosketussoitinta. Kuulemma se, että mankkaa voi käyttää katsomatta -25 pakkasessa tumput käsissä autoa ajaen ja eteen katsoen, ei ole pätevä peruste.
Minkä huollan, sen korjaan...