Kovin on ollut kiireistä ja aika vähän aikaa jää harrastamiselle. Siitä huolimatta sain X:n katsastettua, nyt siinä on katsastusta kahdeksi vuodeksi.
Kai se pitää ajella ja nauttia tuosta, syksyllä sitten taas talviteloille ja jonkin paikan korjausta.
X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Jostain kumman syystä startti opetti toimintansa.
Purin startin irti, sehän oli aika helppoa. (Tässä hankkimani 1/4" paineilmaräikkä olikin oiva apuväline!)
Testasin sitten sen irrallaan ja totesin kuolleeksi.
Etsin toisen Sohc-moottorin startin ja laitoin sen paikalleen, huomasin ettei hammaspyörä lyö startin kehälle.
Purin startin irti ja vertailin niitä, niissä oli erikokoiset hammaspyörät.
Purin startit ja vaihdoin Bendixin yms. rikkinäisestä startista ehjään, testasin startin ja laitoin sen kiinni autoon.
Auto lähti avaimesta kääntämällä käyntiin, vaihdoin öljyt ja suodattimen ja käytin auton lämpimäksi. Katsoin että valot yms. toimivat.
Huomenna pääsen nauttimaan murtsikalla ajamisesta...
Purin startin irti, sehän oli aika helppoa. (Tässä hankkimani 1/4" paineilmaräikkä olikin oiva apuväline!)
Testasin sitten sen irrallaan ja totesin kuolleeksi.
Etsin toisen Sohc-moottorin startin ja laitoin sen paikalleen, huomasin ettei hammaspyörä lyö startin kehälle.
Purin startin irti ja vertailin niitä, niissä oli erikokoiset hammaspyörät.
Purin startit ja vaihdoin Bendixin yms. rikkinäisestä startista ehjään, testasin startin ja laitoin sen kiinni autoon.
Auto lähti avaimesta kääntämällä käyntiin, vaihdoin öljyt ja suodattimen ja käytin auton lämpimäksi. Katsoin että valot yms. toimivat.
Huomenna pääsen nauttimaan murtsikalla ajamisesta...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Olihan sillä hauska ajaa, mutta käynnistymisongelma tuli takaisin...
Pitää etsiä startti, mullahan on jossain ihan käyttämätönkin startti jemmassa. Toki houkutus hankkia alennusvaihdestartti on suuri...
Pitää etsiä startti, mullahan on jossain ihan käyttämätönkin startti jemmassa. Toki houkutus hankkia alennusvaihdestartti on suuri...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Pienen etsiskelyn jälkeen käyttämätön startti löytyi, mutta se onkin 1.5 Ritmoon, eikä sovi 1.5 murtolukuun (Kohdistuskehä on liian suuri)
Sitten toisen harrastajan kätköistä löytyi 128:n startti, mutta kävi niin että se sattui olemaan Marelli ja mulla on Boschin startteja, joten siitä ei päässyt risteyttämään.
Sitten löytyi omasta varastosta X:n startti, joka meni suoraan paikalleen ja toimii.
Sitten toisen harrastajan kätköistä löytyi 128:n startti, mutta kävi niin että se sattui olemaan Marelli ja mulla on Boschin startteja, joten siitä ei päässyt risteyttämään.
Sitten löytyi omasta varastosta X:n startti, joka meni suoraan paikalleen ja toimii.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Omista kätköistä löytyi vielä ainakin yksi X:n startti
Sain alumiiniset pikkupuskurit paikalleen, etupuskurit onnistuivat paremmin kuin takapuskurit. Nämä pitäisi kitata ja maalata, mutta ensin pieni muokkaus takapuskureihin.
Yksi ikävä piirre noissa DIY-puskureissa on, ne nimittäin ujeltavat moottoritienopeuksissa
Sain alumiiniset pikkupuskurit paikalleen, etupuskurit onnistuivat paremmin kuin takapuskurit. Nämä pitäisi kitata ja maalata, mutta ensin pieni muokkaus takapuskureihin.
Yksi ikävä piirre noissa DIY-puskureissa on, ne nimittäin ujeltavat moottoritienopeuksissa
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Äksä tuli katsastettua huhtikuussa, taas sillä saa ajaa pari vuotta.
Paljon pitäisi tehdä, jos sitä saisi saisi koneen pois kesän loppupuolella ja sitten sille voisi tehdä jotain. Virinokka, säädettävä nokkapyörä ja DCNF:t odottavat asennusta ja samalla voisi ainakin rengastaa koneen. Jos sylinterit menevät hoonauksella, niin pidempi-iskuisen sisuskalutkin olisi jemmassa. Jos menee poraamiseksi, niin en tiedä miten sopisi 1.6 kampiakseli ja 1.5 männät, tuleeko ahdasta, vai voiko jostain löytää paksun kansipahvin?
Paljon pitäisi tehdä, jos sitä saisi saisi koneen pois kesän loppupuolella ja sitten sille voisi tehdä jotain. Virinokka, säädettävä nokkapyörä ja DCNF:t odottavat asennusta ja samalla voisi ainakin rengastaa koneen. Jos sylinterit menevät hoonauksella, niin pidempi-iskuisen sisuskalutkin olisi jemmassa. Jos menee poraamiseksi, niin en tiedä miten sopisi 1.6 kampiakseli ja 1.5 männät, tuleeko ahdasta, vai voiko jostain löytää paksun kansipahvin?
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76