Sivu 18/19

Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä

Lähetetty: 09.12.2022 17:38
Kirjoittaja Sämpy
MultiplaJTDmies kirjoitti: 09.12.2022 16:26 Jo viime keväänä julkaistu tuollainen juttu nousi silmien eteen:

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/nim ... lta-aikaa/


Joskus on tullut mietittyä, mahtaako noissa olla apumiehen puoleisen etupenkin kiinnityksissä samat systeemit kuin ykkössarjan Scudossa, ja saisikohan Lancian muutoskatsastettua pakuksi tällaiselle Scudon tuplaistuimelle eli 1+2 ohjaamona (kaksipaikkaisena onnistuu kyllä, tila-autot voi takapenkkien kiinnitys lopullisesti poistamalla muuttaa edelleenkin)? Olisi nimittäin tuollainen Lancia Zeta kolmipaikkaisena dieselpakuna käytännöllisyyden lisäksi vielä erityisen tyylikäs, ja PSA:n 2-litrainen common-rail turbodiesel on kestävän maineessa. Aivan alkusarjoissa taisi olla 2,1-litraista esikammiodieseliä, en vaan muista, oliko tämäkin PSA-pohjainen vai jokin Fiatin oma. Bensakoneiset olivat kaikki muistaakseni kaksilitraisia, mutta tämä kone on perinteisenä konstruktiona juoppo kohtuu isoon koriin.

Suomessa en ole nähnyt yhtä ainutta Zetaa, mutta seuraajaa Phedraa on sentään jokunen, ja jopa ollut käytettyinä kaupankin.
Tässähän on toki mahdollista, että dieselvero poistuu ja sitä myöten pakettiautoistamisestakaan ei ole sanottavaa iloa. Jää nähtäväksi ensi vuoden puolella miten tuon kanssa käy, osuuko uuden hallituksen prioriteettilistalle.

Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä

Lähetetty: 09.12.2022 19:54
Kirjoittaja Luigi
^ Saa ajaa bussikaistalla? :lol:

Jos dieselvero poistuu, niin Mazdaan hankitaan jostain takapenkit. Typerää, kun on pitänyt mennä kahdella autolla, jos on yli kaksi henkeä ja ison kärrin vetotarve.

Muistelisin nähneeni Suomessa yhden Zetan tien varressa palaneena, ja chattiautossa on joskus ollut joku myynnissä.

Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä

Lähetetty: 15.01.2023 23:35
Kirjoittaja Luigi
Video avaa hieman sitä, mistä 2000 Coupessa on kyse:
https://www.youtube.com/watch?v=2UrlhMYSR8c

Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä

Lähetetty: 31.01.2023 13:40
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Edellisen polven Ypsilon päässyt Tekniikan Maailman "katsaukseen". Onneksi kohtuu hyvin kuvattu tuo vuosimalli ja tekninen tausta, joskin olisi voinut mainita, että on näitä pari uudempaakin eli juuri siihen ihan alussa mainittuun ja Fiat 500-tekniikkaan perustuvaa Suomessa (yksi bensiini-Fire ja yksi bensiini-kaasu TwinAir...) ;)

https://tekniikanmaailma.fi/viikon-kayt ... a-ypsilon/?

ps, TM:n kuvaaman yksilön tekniset tiedot eivät ainakaan taannoin olleet tuolla internetin automarkkinoilla ajan tasalla tai ainakin olivat jotenkin ristiriitaiset: kuvasivat enemmänkin "Nuova Ypsilon:in" eli n. 2012-> eteenpäin numeroita. Maahantuojan tuomat autoyksilöt olivat kaikki joko 1,4 8v tai 16v-Fire-moottorisia, ei 1,2:sta Fire:ä. Autokaupan tiedoissa on kuitenkin selvästi 1,2 69hv Fire:n (=Fiat 500, Panda III ja Ford Ka II) tietoja, joten voihan tämä olla yksityisestikin maahantuotu - tai sitten tiedot on tosiaan napattu jostain muualta (päästöt ja kulutus eivät kuitenkaan missään tapauksessa ole noin pienet, oli edellisen mallin Ypsilonissa mikä tekniikka hyvänsä; Nuova Ypsiloniin nuo sopisivat, ja sitähän alkoi olla jo loppuvuodesta 2011 saatavilla eli "ModelYear 12", kuten usein puhutaan). 1,4 Fire 8v oli meillä vähemmän myyty niistä vähistäkin eli 1,4 16v oli edellisen polven Ypsilonin yleisin voimanlähde Suomessa. Fiat Albea 1,4 8v oli ehkäpä teknisten tietojen puolesta lähempänä totuutta, ja meillehän ei tainnut rantautua ollenkaan kakkossarjan Puntoa tuolla 1,4 8v-Fire:llä (eikä tainnut kyllä tulla 16v:lläkään?), johon edellisen mallin "Jupsi" perustuu

Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä

Lähetetty: 31.01.2023 14:18
Kirjoittaja 75 ELX
^
y.jpg
y.jpg (21.88 KiB) Katsottu 959 kertaa

Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä

Lähetetty: 31.01.2023 18:11
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Hyvä tieto "seiskaviitoselta"! Alustan nro:n perusteella selkeästi edellisen korimallin 1,2 60 hv 8v Fire. Tällöin puoltaisi ehkä paremmin yksityistä tuontia; minulla on jopa maahantuojan suomenkielinen esite, jossa esitelläään maahantuojan virallisesti tuomat eli vain 1,4 8v tai 16v, ja ainakaan 2010 lopulla eivät autolehtien mallikatalookit edes noteeraa enää Ypsilonia Suomessa.

Tuossa kaupan olevassa on siis kakkos-Punton tekniikka, päästöt olleet noin 2008-2010 malliin aluksi 142g/km, yhdistetty kulutus 5,9l/100km. Sitten lukemat tilastoluetteloissa putoavat: keväällä 2010 on tullut niin ikään 60hv malli, jossa päästöt pienenevät 129:ään g/km (5,5l/100km yhdistetty). Samaan aikaan sekä Fiat 500:een että lopulta Pandaan tuli "evo"-mallin 1,2 8v Fire, joka kehitti 69hv, päästöt n. 113-115g/km, mutta ei enää Ypsiloniin, koska malli oli uusiutumassa (tai sitten tehdas valmisti joitain yksittäisiä "kummajaisia" uudella virityksellä vielä viimeisiin yksilöihin ennen uudistusta; mistäs tätä varmasti tietää, mutta tuon sarjanumeronkin perusteella on 60hv, ei 69). Tämä "evo"-Fire 69hv tuli sitten kuitenkin heti vuonna 2011 Nuova Ypsiloniin ja on siinä yhä, joskin Ypsilonin myynti loppui keskemmällä Eurooppaakin jo 2010-luvun alkupuolella, ja mallia on saanut pitkään uutena enää vaan Italiassa. Tähän viimeiseen malliin tuolla Rinta-Joupin tiedoissa olevat numerot sopisivat eli 1,2 69hv ja keskikulutus 4,9l/100km (viimeinen kyllä taisi olla siellä vain 4,0 eli "näppivirhe" tai sitten aikanaan rekisteröintikatsastuksessa on jostain napattu autoon uudemman korimallin tiedot). No, näpertelyähän tämä, mutta välillä hullunhauskaa pilkkujen viilausta!

ps. tietysti ostajan kannalta ilahduttavaa, jos onkin "livahtanut" aidosti nuo pienet 114g päästöt rekisteröinnin yhteydessä kirjoihin ja kansiin......

Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä

Lähetetty: 06.09.2023 20:50
Kirjoittaja 75 ELX

Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä

Lähetetty: 29.09.2023 07:53
Kirjoittaja Kake
Uudessa Mobilistissa tunnetun italoharrastajan vauhdikas kuvaus Lancian rooleista suomalaisessa elokuva- ja tv-viihteessä. Vilahtaapa siellä Fiat ja Alfakin matkan varrella.

Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä

Lähetetty: 21.10.2023 15:44
Kirjoittaja Luigi
Uusi Beta.
https://www.hs.fi/historia/art-2000009913749.html
Siis 50 vuotta sitten...

Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä

Lähetetty: 22.10.2023 11:09
Kirjoittaja Kake
Ja vähän uudempaa: https://www.ksml.fi/teemat/6294052 (HH:n löytämä linkki)

Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä

Lähetetty: 13.11.2023 20:28
Kirjoittaja karpy
Ciao
Uusimmassa TM verkkolehdessä oli iso juttu Jari Tyyskän Lancioista, TM:n vanhoista vertailuautoista.

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20b-2 ... cian-mies/

Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä

Lähetetty: 14.11.2023 07:33
Kirjoittaja dnapekko
karpy kirjoitti: 13.11.2023 20:28 Ciao
Uusimmassa TM verkkolehdessä oli iso juttu Jari Tyyskän Lancioista, TM:n vanhoista vertailuautoista.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20b-2 ... cian-mies/
Juttu on myös printtilehdessä, oli ihan mukavaa luettavaa

Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä

Lähetetty: 14.11.2023 09:04
Kirjoittaja Kake
Niin oli ja samassa lehdessä esiteltiin TM:n toimituskunta. Siitä voi jokainen miettiä miksei toimittajien tekemät jutut ole ilmaiseksi kaikkien luettavana. Melkoinen organisaatio.

Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä

Lähetetty: 13.12.2023 11:45
Kirjoittaja Sämpy
Uusi Ypsilon "lipsahti" näytille?
https://lenouvelautomobiliste-fr.transl ... r_pto=wapp
kiitokset linkistä Petteri Nyholm, AlfaBBS

Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä

Lähetetty: 17.12.2023 08:55
Kirjoittaja A Bart
Lipsahti on tässä yhteydessä kyllä aivan oikea termi :)