127 vanteet

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
karhjy
Viestit: 16
Liittynyt: 09.12.2009 12:48
Paikkakunta: Joensuu

127 vanteet

Viesti Kirjoittaja karhjy »

laiskuuttani en jaksanut kaikkia foorumin tekstejä lukea joten aloitan uuden topikin... :oops:
eli kyseessä on siis 127 vm 81 ja tarkotuksena olis nyt nuo 13 " pelti vanteet lähettää levitettäväksi kun valmiina ei löydy leveitä vanteita.

nyt vaan on pulma että kun nuo alkup. vanteet taitaa olla 4" leveät että mitenkä leveäksi nuo nyt levittäisi.

eli mitenkäs leveät vanteet mahtuu suhkot kivuttomasti pyörimään edessä ja takana...

tarkotus ois tehdä härskimmän luokan fiude...

eli mahtuuko edessä pyörimään 6" tai 7" leveet ja takana 7" tai 8" leveet ESIMERKIKSI :P :lol:
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

TÄSSÄ kuvassa on kesy 1,5" levitys vanteissa, eli leveyttä on 5,5". Takana kestää olla ainakin pari-kolme tuumaa lisää, edessä taitaa maksimileveys olla siellä 6,5-7" paikkeilla jos haluaa renkaan pysyvän kohtuullisen hyvin kaaren sisällä piilossa. Näin siis, jos vakiovanteita levitetään ulospäin...

Verrokiksi 6Jx13 ET13.
karhjy
Viestit: 16
Liittynyt: 09.12.2009 12:48
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja karhjy »

juu itse kanssa mietin ja suunittelin tuossa että jos eteen laittaisi 6.5 leveet ja taakse 7.5
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

itellä ei nyt kuvaa oo paiskata mutta ostin taannoin 13X6 tuumaset alumiinit...et oli sellanen että vanteen takareuna tuli samaan paikkaan kun vakio vannekkin(sportin tosin mutta vannehan on melkeen sama 4.5) Ja kun vanteen takareuna oli siis samoissa kun vakio niin edessä se 6 tuumaa on tosiaan aika hilkulla jo.....rengastuksesta riippuen tosin.. vanteen reuna kyllä tuntuis jo puskevan vähän lokarista uloskin... ite oli ajatuksena kammeta siihen 175/65 tai sit 185/60 gummi... vai mitkäs ne olikaan... luulis pyörivän...takana ei taas vanteen ulos tulo oo ongelma...suurin murhe tulee sit renkaan ottaessa sisäloksun takaosaan kiinni..jos haluu oikeen leveen kumin eikä tahdo profiilia tiputtaa 30:iin...
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Samaan aiheeseen. Kuinka leveät nakit ja kuinka leveät vanteet menevät kasin alle?
karhjy
Viestit: 16
Liittynyt: 09.12.2009 12:48
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja karhjy »

ite meinasin et jos noilla leveyksillä tekis ton nii laittas sen verra leveydeltään pienemmät renkaat vanteille et ne joutus venyttämään vanteelle...

ja tiedän joistain huono idea...mut toiset tykkää äidistä ja toiset taasen tyttärestä....ite tuosta jäljemmästä
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

no toi 6 tuumanen vannekkin on vähän ehkä jo leveähkö 175 kumlle....ainakin luulen että sekin menee jo vähän "venytyksen "puolelle....mutta kyllä sitä vakovannettaa saa sen 2" levittää ulkoreunastaan niin on ihan ok viel...
karhjy
Viestit: 16
Liittynyt: 09.12.2009 12:48
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja karhjy »

http://www.tyrestretch.com/7.5_175_50_R13/ tuos linkki 175/50 renkailla ja 7.5" vanteil

siis jotka itse meinasin..taakse
Avatar
Karpo
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 14:49
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Karpo »

Muistakaa sitten vanteen leveyksiä miettiessänne, että renkaiden oikeat leveydet ovat jotain aivan muuta kuin nimellismitta ja esim. "175" -renkaissa voi olla senttikaupalla leveyseroa.

Kaverillani on Golffissa 175/50 Dunlopit 8x13 vanteella, eikä niitä ole oikeastaan edes venytetty. 175/65 sen sijaan näyttää ok:lta ~5,5-6 tuumaisella vanteella.
128 1.1 '75, Tipo 1.6DGT '88, Dedra 2.0ie '92, Sprint 1.5QV '86 + varaosa-autot
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

jeQQ kirjoitti:Samaan aiheeseen. Kuinka leveät nakit ja kuinka leveät vanteet menevät kasin alle?
Millaiset olisi ajatuksena? Joku 195/205 sopii ainakin, tai no riippuu tietty renkaasta/vanteesta/et:stä/alustasta. Kasi ei ole ollenkaan niin tarkka vanteista kuin seiska.
Karpo kirjoitti:Muistakaa sitten vanteen leveyksiä miettiessänne, että renkaiden oikeat leveydet ovat jotain aivan muuta kuin nimellismitta ja esim. "175" -renkaissa voi olla senttikaupalla leveyseroa.

Kaverillani on Golffissa 175/50 Dunlopit 8x13 vanteella, eikä niitä ole oikeastaan edes venytetty. 175/65 sen sijaan näyttää ok:lta ~5,5-6 tuumaisella vanteella.
Just noin! :D Tuon 175/50 renkaan normileveyskin on ihan muuta kuin 175 kun kattoo STRO-kirjasta. Ja eri merkkien kesken eroa on huomattavasti - olikohan niin että Pirellin P7 oli sopiva 7" vanteelle (renkaan kulutuspinta tais olla joku 205mm leveä :roll: ), Brikkarin taas kutoselle. Siis jos ei olla tekemässä "tuningmallisia" asennuksia (jolloon 145-13 on sopiva 8" vanteelle :mrgreen: )
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

juu kovasti eri tavalla noita kumeja tunnutaan tehtailla mittaillun.... ja joka valmistajalla lienee joka kumileveydeööe/profiilille oma vanteen leveys suositus...minimi ja maksimi vanteelle siis....ehkä? en siis tiedä löytyykös sellasii tietoi.... mut rengasliikkeis aika kivasti tuntuvat tietävän et mitä voi mihinkin pingottaa...
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

-HH-, jotain vakiota leveämpää. :D Hyvä tietää, ettei ole niin vaikea tapaus.
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Niihin rengasliikkeiden kavereihin ei aina kannata luottaa, joskus laillisiakin yhdistelmiä jättävät asentamatta, kuulemma "räjähtää silmille heti kun laittaa painetta" jne. :lol:

175/50 on sen mallinen kumi, ettei sitä kannata missään tapauksessa alle 6" vanteelle laittaa. 6,5" on tarkalleen vanteen levyinen, 7" istuu minusta parhaiten ja tulee kulutuspintakin koko leveydeltä käyttöön, ei jää kanittamaan reunoista ts. mene palloksi. Jos venytystä haluaa, niin 7,5" tai 8". Itsellä vähän vielä mietinnässä joutuuko kuitenkin vaihtamaan vanteet vaikka muuten varsin mieleiset ovatkin, kun 6" vanteella 175/50 jää palloksi, eikä a) näytä hyvältä, eikä b) toimi varmaankaan kovin hyvin.

165/55 on kehältään saman kokoinen, mutta ainakin silmämääräisesti paljon kapeampi. 195/45 on myös saman korkuinen, mutta lieneeköhän liian leveä jo näin pieneen autoon?

EDIT:

175/50 7" leveällä vanteella

VS.

175/50 6" leveällä vanteella
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mitkä renkaat tossa Minissä on alla - Yokohamat...? Tuo kolopallossa oleva Brikkari on musta tossa kuvassa jo aavistuksen veneytettynä (eli nykymuodin mukainen :lol: ), ja tosiaan se 6,5" lienee aika passeli (ellei tolla jopa se 6", jolle kaveri aikoinaan kertoi ton olleen tehty kun nuo oli ostanut). Mutta edelleen riippuu renkaan valmistajasta miten leveä se on oikeesti, ja mille vanteelle se istuu hyvin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

-HH- kirjoitti:Tuon 175/50 renkaan normileveyskin on ihan muuta kuin 175 kun kattoo STRO-kirjasta.
175/50R13 leveys on 182mm ja korkeus 506mm, 175R13 leveys 177mm ja korkeus 610mm. Sallitut vanteiden leveydet 5"-6".
Fiat Uno Turbo i.e -88
Vastaa Viestiin