127 vanteet

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Joo siis kyl 7" on ihan liian levee 175 kumille.
7" on passeli 205 renkaalle .
Pidon kannalta leveästä vanteesta on vain haittaa , se kaatu alle helpommin ,, on jo valmiiksi kaatunut ja keskeltäkin rengas on montulla
175 kumille sopiva vanne on 5" -6,5"
Tää nykymuoti ja renkaan toimuuvs on eri juttu ja niitä ei kannata sotkea keskenään.
Tietsysti renkaan mataluus ns, profiili vaikuttaa myös tuohon Korkeempi profiilisen voi laittaa väärällekin vanteelle niin sen ominaisuudet eivät mene pilalle.
Mulla unskissa nyt 215/35 16 gummit muistaakseni 7" vanteella ja on kyl just hyvä , 7,5 vanteelle noi olis voinu viel vääntää, mut sit ei kyl taida mahtua enää pyörimään.
8" on jo sit liian leveä tulee just sen näkönen et on karpaasi lähteny lenkille parinumeroa liian pienisä verkkareissa.
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

itellä on nyt seiskan alla 165/70 gummi 4.5 tuumasella vanteella.... se näyttää vähän sellaselt "munkkirinkulalta" eöi vanne vähän kapeen näkönen jollain tapaa.. mutta toin korkeen profiilin takia silti ihan ok... sit taas ku ajattelin sille 6" vanteelle vääntää matalemman 175 tai 185 niin se lienee sopivahko.. mitä matalampi se profiili on niin sitä tarkempi se siit vanteen leveydest taitaa olla...ei tollast 30 sarjalaist kumii montaa tuumaa väärän levysel vanteel tarvii vääntää niin ettei se runko rupee vastustelee... :roll: ens kesänä sit näkee miten ite on onnistunut... :roll: Mistäs muuten seiskaan kannattaa pidempiä pultteja etsiä..vakio puyltti menee kierteelle n 2 kierrosta...eli liian vähän...tarttis olla ehkä 10 millii pidemmät ku vakiot(joiden mittaa en ulkoa muista.. kuka turun seudulla myy edullisesti käypäsii pultteja??
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Ihan mikä tahansa rengasliike, Motonet, Biltema, varaosaliikkeet jne. Hinnat paikasta riippuen 50cent-2,5€/kpl.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

HM-osatuonnista ainakin mä hain kun rengasliikkeet nosti kädet ylös (juu oli pikkasen pitemmät pultit kuin normaalit aluvannepultit...)
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

-HH- kirjoitti:HM-osatuonnista ainakin mä hain kun rengasliikkeet nosti kädet ylös (juu oli pikkasen pitemmät pultit kuin normaalit aluvannepultit...)
Jaa , mä taas hain euromasterilta ku sattuu olee vieressä , oli muistaakseni 80mm pitkät pultit.
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

:lol: ite en ihan niin pitkiä sentään tarvii.... 8)
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Wesulius kirjoitti:
-HH- kirjoitti:HM-osatuonnista ainakin mä hain kun rengasliikkeet nosti kädet ylös (juu oli pikkasen pitemmät pultit kuin normaalit aluvannepultit...)
Jaa , mä taas hain euromasterilta ku sattuu olee vieressä , oli muistaakseni 80mm pitkät pultit.
Jaa siel olis ollut noin pitkiä - mulle tuo oli sillä hetkellä liian kaukana ja eräs rengasliike ohjas tuonne HM:lle :lol:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

-HH- kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:
-HH- kirjoitti:HM-osatuonnista ainakin mä hain kun rengasliikkeet nosti kädet ylös (juu oli pikkasen pitemmät pultit kuin normaalit aluvannepultit...)
Jaa , mä taas hain euromasterilta ku sattuu olee vieressä , oli muistaakseni 80mm pitkät pultit.
Jaa siel olis ollut noin pitkiä - mulle tuo oli sillä hetkellä liian kaukana ja eräs rengasliike ohjas tuonne HM:lle :lol:
Joo olis siel lyhyempiäkin ollu , mut en ollu ostohetkellä yhtää varma kuin pitkiä tarviin , ajattelin vaa et saahan noista aina helposti pois.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Ainakin tuo lähipulttikauppa (Mafisa Oy) kehui että saa olla todella erikoinen pultti jos ei viikon sisään saa toimitettua, valtaosa löytyy hyllystä, mutta esim. M9 pulteissa menee pari päivää...

Pahus kun en muista onko mulla 5" vai 5.5" leveät vanteet, mutat 185/60R13 gummit niissä on päällä ja yhtään leveämpiä en kyllä noille viitsi laittaa...


Tuolla on Cromodoran vanteista juttua, sieltä myös näkee mitä vanhemmissa Fiateissa on ollut vanteina:
http://www.globallistics.com/spidersweb ... #CROMODORA
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

Nyt pistin kuvia tonne kuvablokiini...sieltä "uudet" tykkivanteet....löytyy muutamia kuvia. kuvan vanteet on 13X6 ja et lienee 20..... mutta joka tapauksessa vanteen kiinnityspinnasta vanteen takareunaan on sama mitta kuin vakio sportin vanteessa...puolen sentin tarkkuudella... et:Stä en ihan varma ole.. siit vähän saa kuvaa et kuin istuu alle...ja toi vanne on siis niin lähellä iskareita/jousia että sinne ei oo varaa enää leventää... Nyt kyseiset vanteet on puhallettu ja pohjamaalattu....keväällä niihin vedetään valkonen uus maali pintaan... puhalluksen yhteydessä selvis ttä yks vanne joskus ajetu paskaks mutta oli niin siististi ja hyvä laatusesti korjattu että ei aiheuttanu mitään toimia... Ja kumit jotka kuvaus hetkellä oli vanteella on 175/70 kumit.... eli siit saa vähän kjuvaa miten ne tulee... ajatus ois ehkä saman levynen mutta profiililtaan matalampi....ehkä 60...tai 65...täytyy kattoa sitä' viel...
Avatar
joel127
Viestit: 504
Liittynyt: 15.06.2009 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joel127 »

eikös noi ole compotiven vanteet? itselle hakusessa samanlaiset(myös valkoiset :roll: )
Fiat 127L 0.9 -81 Rojekti autona
peugeot 205xr 1.4i -90 EX käyttöauto
Suzuki SA310/swift 1.0, 3syl -86 harjoitus kappale
Mazda 323F 1.8GT -91 Nykyinen käyttis
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Ns. tykkivannetta on ollut useilla valmistajilla vuosien saatossa, tuon kaltaisia on lähes kaikissa eri mitoissa ja eri pulttijaoilla liikkeellä.

Ainakin GB, Carmona, Superlight ja Minilite ovat ainakin tuon kaltaisia tehneet...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
rosso monza
Viestit: 125
Liittynyt: 17.01.2003 15:11
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rosso monza »

Näyttäisi olevan täsmälleen samanlaiset vanteet kuin nämä:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img726138.jpg
Valmistaja GB, koko 6x13" ja et muistaakseni 20, kuvassa 165/65 renkailla, myin noi toissa keväänä johonkin 600 Abarth -replicaan. Voivat hyvinkin olla samat kiekot kyseessä?
No speakers, no bodykits, no bullshit

Fiat 127 1050 ´78 *Myyty*
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Makuasioista ei sovi kiistellä mutta musta kyllä valkoinen vanne hyppää aika pahasti silmille tollasessa orgiksen näköisessä oranssissa Sportissa. Mä en edes mietteis tollaseen vanteeseen tossa autossa muuta väriä kuin hopeaa.

Edit: Omaan makuun tollaseen Sporttiin ehkä paras vanne olisi ATS:n Classic - mustana... Puolien kaarevuus noissa vaihtelee ET:n ja leveyden mukaan ja vanhastaan noita on saanut 98-jaolla, nykyään ainakin satkun jaolla 7x13 koossa.

Kuva
Viimeksi muokannut -HH-, 20.12.2009 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Peku-Roi
Viestit: 65
Liittynyt: 13.10.2008 22:20

Viesti Kirjoittaja Peku-Roi »

Tämmöset Stellan alla! 8)

http://kuvablogi.com/nayta/1913436/
Vastaa Viestiin