Turbo uunoon tulpat

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Terppis
Viestit: 229
Liittynyt: 08.08.2004 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Terppis »

väisänen kirjoitti:Jaa a, sanompa vaan että ei taija kaasuläppä ahdistaa.
No eikös toi ole 42mm läppä? Kyllä se musta aika pieni on.
Silmien välliin, silmien välliin, silmien välliin ryssää joo!
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Tiedän 54mm läpän riittäneen lähes 600hv tehoille, et eiköhän 42mm riitä aika pitkälle ?
Fiat Uno Turbo i.e -88
Terppis
Viestit: 229
Liittynyt: 08.08.2004 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Terppis »

Nii en tiedä. Varmempaa tietoa sais tietysti kun olis vaikka virtauspenkki. Mutta kun litrasessa micrassakin on isompi läppä...
Silmien välliin, silmien välliin, silmien välliin ryssää joo!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin, riittää isoille virtaamille mutta millä painehäviöllä... :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Muista ylipaine :)
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
Uunotin
Viestit: 392
Liittynyt: 04.07.2007 15:10
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Uunotin »

Ei sillä uunon vakio läpyskällä hirveen pitkälle pötkitä. Itse vaihtaisin ainakin isompaan, tai mikä parasta, heittäisin koko ilmamäärämittarin järveen. Oot ilmeisesti kuitenkin jossain kohtaa suunnitellu päivittäväs moottorinohjausjärjestelmääkin...?

Jos 54mm läppä riittää 600hp:lle, niin suoralla verrantoyhtälöllä laskettuna 42mm läppä riittää sillon 466hp:lle :D Se on sitten eriasia paljonko se käytännössä jo niissä ilmamäärissä ahdistaa...
Fiat Uno Turbo
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Läpän poikkipinta-ala toki kasvaa halkaisijan neliössä eikä asia välttämättä muutenkaan ihan yksinkertainen ole.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Uunotin kirjoitti:Ei sillä uunon vakio läpyskällä hirveen pitkälle pötkitä. Itse vaihtaisin ainakin isompaan, tai mikä parasta, heittäisin koko ilmamäärämittarin järveen. Oot ilmeisesti kuitenkin jossain kohtaa suunnitellu päivittäväs moottorinohjausjärjestelmääkin...?

Jos 54mm läppä riittää 600hp:lle, niin suoralla verrantoyhtälöllä laskettuna 42mm läppä riittää sillon 466hp:lle :D Se on sitten eriasia paljonko se käytännössä jo niissä ilmamäärissä ahdistaa...
Mä sain tulokseksi 42mm läpälle ~363hp, laskemalla pinta-alan mukaan.

Tuo 54mm reikä on kuitenkin 1.65 kertaa suurempi kuin 42mm reikä.

Sama homma kuin pakoputkissa, 2.5" putken poikkipinta-ala on ~31.7 neliösenttiä ja 2" putken poikkipinta-ala ~20.3 neliösenttiä...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Uunotin
Viestit: 392
Liittynyt: 04.07.2007 15:10
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Uunotin »

Ippe kirjoitti:
Uunotin kirjoitti:Ei sillä uunon vakio läpyskällä hirveen pitkälle pötkitä. Itse vaihtaisin ainakin isompaan, tai mikä parasta, heittäisin koko ilmamäärämittarin järveen. Oot ilmeisesti kuitenkin jossain kohtaa suunnitellu päivittäväs moottorinohjausjärjestelmääkin...?

Jos 54mm läppä riittää 600hp:lle, niin suoralla verrantoyhtälöllä laskettuna 42mm läppä riittää sillon 466hp:lle :D Se on sitten eriasia paljonko se käytännössä jo niissä ilmamäärissä ahdistaa...
Mä sain tulokseksi 42mm läpälle ~363hp, laskemalla pinta-alan mukaan.

Tuo 54mm reikä on kuitenkin 1.65 kertaa suurempi kuin 42mm reikä.

Sama homma kuin pakoputkissa, 2.5" putken poikkipinta-ala on ~31.7 neliösenttiä ja 2" putken poikkipinta-ala ~20.3 neliösenttiä...
Okei. Ite vertasin vaan ihan karkeesti suoraan 54mm läpän virtausta ja 42mm läpän virtaavuutta. En laskenu niitä pinta-alan mukaan. 363hp kuulostaa realistisemmalta, tosin en ikinä usko uunon läpän pysyvän mukana noilla tehoilla. Se läppähän ajaa kohta jo ralliautojen tavoin rajottimen virkaa siä imuputkistossa :D Ei tarvi holkkia, kun kaasuläppä ahdistaa jo tarpeeks =)
Fiat Uno Turbo
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Niinno 45mm imupuolen kuristimen läpi vetäneet +500hv lukemia 2L moottorissa :roll:
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin ei voi edes verrata asiaa noihin ahtimen imupuolen kuristimiin kun toinen rajoittaa ahtimen imua, ja toisessa on tosiaan ylipaine mukana kuten Unoprojeti tuumaskin.

Toinen juttu on taas se että mitä välii jos kaasuläppä virtaa 250 heppaa jos kansi virtaa imusarjalla vaan vaikka 150 heppaa. Mikäs siellä rajoittaa? :roll: Pelkän kaasuläpän virtaavuudella ei ole sellaista merkitystä vaan paketti pitää mitata virtauspenkissä kokonaisuutena - kun se moottori ei toimi ilman sitä ahdistavaa imusarjaa tai kantta :lol: . Tai tehdä käytännön testejä penkissä.

Eihän maltillisesta kaasuläpän isontamisesta haittaa ole vaan pikemminkin pientä etuakin (en nyt tarkoita mitään 70mm läppää :lol: ) ja olikos siinä MPI-Tempran imusarjassa isompi kaasuläppä? Näin ulkopuolisesti arvioituna se vaan vaikuttaisi aika paljon paremman malliselta tasaisen ilmanjaon kannalta - mutta nuokin asiat tosiaan kannattaisi vertailla virtauspenkissä et miten tasan virtaukset on eri pyttyjen välillä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Juu siis voihan sen uunon imusarjan reiän kairata muistaakseni 51mm läpälle, mut en silti usko että on ratkaiseva tekijä ellei kansi höngi riittävästi.
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

UnoProjekti kirjoitti:Muista ylipaine :)
Muistan toki, mutta eihän sekään synny ilmaiseksi vaan verrattain kalliisti, pakopaineen kustannuksella. Eli vähän niinkuin pankkilaina. :lol: Siksi sitä ei turhaan viitsisi hukata, varsinkaan lämmöksi. Ja sama pätee tietenkin muutenkin moottorin hengitystä tutkittaessa.

Mutta totta tosiaan, kokonaisuus ratkaisee ja ei ylisuureenkaan ole hyvä mennä, isot imuputkiston halkaisijan muutokset toinen toisensa jälkeen ei ole hyvä juttu ja menee pintakaasulla ajettavuuskin huonoksi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

vvieri kirjoitti:
UnoProjekti kirjoitti:Muista ylipaine :)
Muistan toki, mutta eihän sekään synny ilmaiseksi vaan verrattain kalliisti, pakopaineen kustannuksella. Eli vähän niinkuin pankkilaina. :lol: Siksi sitä ei turhaan viitsisi hukata, varsinkaan lämmöksi. Ja sama pätee tietenkin muutenkin moottorin hengitystä tutkittaessa.

Mutta totta tosiaan, kokonaisuus ratkaisee ja ei ylisuureenkaan ole hyvä mennä, isot imuputkiston halkaisijan muutokset toinen toisensa jälkeen ei ole hyvä juttu ja menee pintakaasulla ajettavuuskin huonoksi.
Totta, mutta meinasin tuolla kommentillani lähinnä Micran läppään vertaamista, vaparien läpät kun ovat käytännössä aina suurempia.
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Turbo uunoon tulpat

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Vastaan tähän vaikka onkin jo hieman offtopicia ja vanhakin.

Mulla on yksi rikkinäinen imusarja parsittu kasaan ja samalla vaihdettu alumiinista sorvattu laippa kaasuläpälle siihen.
Laipassa on GreenThing:ltä hommattu ilmeisesti Nissan 200 SX:n kaasuläpälle pulttijako.
Tuo Nissanin kaasuläppä on muuten sisähalkaisijaltaan saman kokoinen mitä Tuunon vakio.
Kuva
Kuva
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Vastaa Viestiin