No eikös toi ole 42mm läppä? Kyllä se musta aika pieni on.väisänen kirjoitti:Jaa a, sanompa vaan että ei taija kaasuläppä ahdistaa.
Turbo uunoon tulpat
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Ei sillä uunon vakio läpyskällä hirveen pitkälle pötkitä. Itse vaihtaisin ainakin isompaan, tai mikä parasta, heittäisin koko ilmamäärämittarin järveen. Oot ilmeisesti kuitenkin jossain kohtaa suunnitellu päivittäväs moottorinohjausjärjestelmääkin...?
Jos 54mm läppä riittää 600hp:lle, niin suoralla verrantoyhtälöllä laskettuna 42mm läppä riittää sillon 466hp:lle Se on sitten eriasia paljonko se käytännössä jo niissä ilmamäärissä ahdistaa...
Jos 54mm läppä riittää 600hp:lle, niin suoralla verrantoyhtälöllä laskettuna 42mm läppä riittää sillon 466hp:lle Se on sitten eriasia paljonko se käytännössä jo niissä ilmamäärissä ahdistaa...
Fiat Uno Turbo
Mä sain tulokseksi 42mm läpälle ~363hp, laskemalla pinta-alan mukaan.Uunotin kirjoitti:Ei sillä uunon vakio läpyskällä hirveen pitkälle pötkitä. Itse vaihtaisin ainakin isompaan, tai mikä parasta, heittäisin koko ilmamäärämittarin järveen. Oot ilmeisesti kuitenkin jossain kohtaa suunnitellu päivittäväs moottorinohjausjärjestelmääkin...?
Jos 54mm läppä riittää 600hp:lle, niin suoralla verrantoyhtälöllä laskettuna 42mm läppä riittää sillon 466hp:lle Se on sitten eriasia paljonko se käytännössä jo niissä ilmamäärissä ahdistaa...
Tuo 54mm reikä on kuitenkin 1.65 kertaa suurempi kuin 42mm reikä.
Sama homma kuin pakoputkissa, 2.5" putken poikkipinta-ala on ~31.7 neliösenttiä ja 2" putken poikkipinta-ala ~20.3 neliösenttiä...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Okei. Ite vertasin vaan ihan karkeesti suoraan 54mm läpän virtausta ja 42mm läpän virtaavuutta. En laskenu niitä pinta-alan mukaan. 363hp kuulostaa realistisemmalta, tosin en ikinä usko uunon läpän pysyvän mukana noilla tehoilla. Se läppähän ajaa kohta jo ralliautojen tavoin rajottimen virkaa siä imuputkistossa Ei tarvi holkkia, kun kaasuläppä ahdistaa jo tarpeeks =)Ippe kirjoitti:Mä sain tulokseksi 42mm läpälle ~363hp, laskemalla pinta-alan mukaan.Uunotin kirjoitti:Ei sillä uunon vakio läpyskällä hirveen pitkälle pötkitä. Itse vaihtaisin ainakin isompaan, tai mikä parasta, heittäisin koko ilmamäärämittarin järveen. Oot ilmeisesti kuitenkin jossain kohtaa suunnitellu päivittäväs moottorinohjausjärjestelmääkin...?
Jos 54mm läppä riittää 600hp:lle, niin suoralla verrantoyhtälöllä laskettuna 42mm läppä riittää sillon 466hp:lle Se on sitten eriasia paljonko se käytännössä jo niissä ilmamäärissä ahdistaa...
Tuo 54mm reikä on kuitenkin 1.65 kertaa suurempi kuin 42mm reikä.
Sama homma kuin pakoputkissa, 2.5" putken poikkipinta-ala on ~31.7 neliösenttiä ja 2" putken poikkipinta-ala ~20.3 neliösenttiä...
Fiat Uno Turbo
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Niin ei voi edes verrata asiaa noihin ahtimen imupuolen kuristimiin kun toinen rajoittaa ahtimen imua, ja toisessa on tosiaan ylipaine mukana kuten Unoprojeti tuumaskin.
Toinen juttu on taas se että mitä välii jos kaasuläppä virtaa 250 heppaa jos kansi virtaa imusarjalla vaan vaikka 150 heppaa. Mikäs siellä rajoittaa? Pelkän kaasuläpän virtaavuudella ei ole sellaista merkitystä vaan paketti pitää mitata virtauspenkissä kokonaisuutena - kun se moottori ei toimi ilman sitä ahdistavaa imusarjaa tai kantta . Tai tehdä käytännön testejä penkissä.
Eihän maltillisesta kaasuläpän isontamisesta haittaa ole vaan pikemminkin pientä etuakin (en nyt tarkoita mitään 70mm läppää ) ja olikos siinä MPI-Tempran imusarjassa isompi kaasuläppä? Näin ulkopuolisesti arvioituna se vaan vaikuttaisi aika paljon paremman malliselta tasaisen ilmanjaon kannalta - mutta nuokin asiat tosiaan kannattaisi vertailla virtauspenkissä et miten tasan virtaukset on eri pyttyjen välillä.
Toinen juttu on taas se että mitä välii jos kaasuläppä virtaa 250 heppaa jos kansi virtaa imusarjalla vaan vaikka 150 heppaa. Mikäs siellä rajoittaa? Pelkän kaasuläpän virtaavuudella ei ole sellaista merkitystä vaan paketti pitää mitata virtauspenkissä kokonaisuutena - kun se moottori ei toimi ilman sitä ahdistavaa imusarjaa tai kantta . Tai tehdä käytännön testejä penkissä.
Eihän maltillisesta kaasuläpän isontamisesta haittaa ole vaan pikemminkin pientä etuakin (en nyt tarkoita mitään 70mm läppää ) ja olikos siinä MPI-Tempran imusarjassa isompi kaasuläppä? Näin ulkopuolisesti arvioituna se vaan vaikuttaisi aika paljon paremman malliselta tasaisen ilmanjaon kannalta - mutta nuokin asiat tosiaan kannattaisi vertailla virtauspenkissä et miten tasan virtaukset on eri pyttyjen välillä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Muistan toki, mutta eihän sekään synny ilmaiseksi vaan verrattain kalliisti, pakopaineen kustannuksella. Eli vähän niinkuin pankkilaina. Siksi sitä ei turhaan viitsisi hukata, varsinkaan lämmöksi. Ja sama pätee tietenkin muutenkin moottorin hengitystä tutkittaessa.UnoProjekti kirjoitti:Muista ylipaine
Mutta totta tosiaan, kokonaisuus ratkaisee ja ei ylisuureenkaan ole hyvä mennä, isot imuputkiston halkaisijan muutokset toinen toisensa jälkeen ei ole hyvä juttu ja menee pintakaasulla ajettavuuskin huonoksi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Totta, mutta meinasin tuolla kommentillani lähinnä Micran läppään vertaamista, vaparien läpät kun ovat käytännössä aina suurempia.vvieri kirjoitti:Muistan toki, mutta eihän sekään synny ilmaiseksi vaan verrattain kalliisti, pakopaineen kustannuksella. Eli vähän niinkuin pankkilaina. Siksi sitä ei turhaan viitsisi hukata, varsinkaan lämmöksi. Ja sama pätee tietenkin muutenkin moottorin hengitystä tutkittaessa.UnoProjekti kirjoitti:Muista ylipaine
Mutta totta tosiaan, kokonaisuus ratkaisee ja ei ylisuureenkaan ole hyvä mennä, isot imuputkiston halkaisijan muutokset toinen toisensa jälkeen ei ole hyvä juttu ja menee pintakaasulla ajettavuuskin huonoksi.
Fiat Uno Turbo i.e -88
Re: Turbo uunoon tulpat
Vastaan tähän vaikka onkin jo hieman offtopicia ja vanhakin.
Mulla on yksi rikkinäinen imusarja parsittu kasaan ja samalla vaihdettu alumiinista sorvattu laippa kaasuläpälle siihen.
Laipassa on GreenThing:ltä hommattu ilmeisesti Nissan 200 SX:n kaasuläpälle pulttijako.
Tuo Nissanin kaasuläppä on muuten sisähalkaisijaltaan saman kokoinen mitä Tuunon vakio.
Mulla on yksi rikkinäinen imusarja parsittu kasaan ja samalla vaihdettu alumiinista sorvattu laippa kaasuläpälle siihen.
Laipassa on GreenThing:ltä hommattu ilmeisesti Nissan 200 SX:n kaasuläpälle pulttijako.
Tuo Nissanin kaasuläppä on muuten sisähalkaisijaltaan saman kokoinen mitä Tuunon vakio.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"